https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kancler-scholz-nadale-v-nemecku-pocita-s-15-miliony-elektroaut-do-roku-2030
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kancléř Scholz nadále v Německu počítá s 15 miliony elektroaut do roku 2030

28.11.2023 18:01 | BERLÍN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Spolkový kancléř Olaf Scholz nadále počítá s tím, že na německých silnicích bude do roku 2030 jezdit nejméně 15 milionů plně elektrických aut. Na včerejším jednání se Scholz s představiteli automobilek, energetického sektoru a odborů shodl na rychlém postupu v plnění tohoto cíle. Podle expertního blogu Motointegrator je ale takový plán v ohrožení. V prognóze založené na dosavadním vývoji považuje Motointegrator za uskutečnitelný cíl deseti milionů elektroaut.
 

"Těžištěm jednání byla otázka, jak v Německu dosáhnout cíle 15 milionů elektrických osobních aut do roku 2030 a jak lze dlouhodobě posílit rozšíření elektrovozů. Účastníci rozhovoru byli jednotní v tom, že tento cíl je třeba realizovat rychle," sdělil novinářům vládní mluvčí Steffen Hebestreit. Poznamenal, že účastníci debaty jako cestu k plánu pro rok 2030 vidí nižší ceny elektroaut, které je možné dosáhnout snížením nákladů, a to díky technologickému vývoji v sektoru baterií a rozvoji recyklačních postupů.

Tématy schůzky v kancléřství byly i bezpečnost dodavatelských řetězců a státní podpora budování továren na baterie a na čipy v Německu. Jednání se zaměřilo i na zlepšení dobíjecí infrastruktury.

Expertní blog Motointegrator poukázal na to, že v Německu se elektromobilita prosazuje pomalu. Ve své prognóze zdůraznil, že německému trhu s elektroauty dominují německý koncern Volkswagen a americká automobilka Tesla, ale asijské značky zaznamenávají prudké tempo růstu. Blog si rovněž povšimnul nerovnoměrného podílu elektroaut mezi firemním a soukromým využitím, kdy elektrické vozy pro podnikové flotily tvoří až 40 procent nově registrovaných firemních aut.

Pomalý postup elektrifikace automobilové dopravy kritizuje také přední německý autoklub ADAC, podle kterého chybí cenově dostupné modely. Oficiálně jsou v Německu k dostání jen tři modely do 30 000 eur (730 000 Kč). K cenám Hebestreit uvedl, že elektromobily jsou se započítáním celé délky životnosti výhodnější než srovnatelné modely se spalovacími motory.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion plně elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce října pak KBA zaregistroval asi 425.000 nově přihlášených elektroaut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Proti pomalému tempu elektrifikace německého vozového parku protestovalo ekologické hnutí Greenpeace, které na silnici před vjezdem do kancléřství vylilo z obřího sudu látku připomínající ropu. Hnutí později na dotazy novinářů sdělilo, že to byla neškodná melasa z cukrové třtiny. V prohlášení hnutí také sdělilo, že Scholz není žádným klimatickým kancléřem, za kterého se před volbami označil, ale ropným kancléřem. Greenpeace mimo jiné navrhuje, aby od roku 2025 bylo možné v Německu registrovat jen elektrická auta.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

28.11.2023 19:00
Dobrá zpráva. Já měl za to, že Scholz je bezcharakterní demagog, a on má názor. Opravdu potěšující. Německo je totiž motorem EU.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.11.2023 08:36 Reaguje na Michal Ukropec
A to si Čína namastí kapsu co?
Odpovědět
pk

pepa knotek

29.11.2023 09:53
I kdyby od 1.1.2024 všichni Němci jezdili jen v elektroautech, tak to s klimatem na zeměkouli ani nehne. Kancléř Scholz si může vykládat co chce, své posluchače si jistě najde a to je tak všechno.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

29.11.2023 17:32
No nevím, mě levné benzínové auto slouží 17 rok bez jiného problému. Tak jsem zvědav na těch 17 let u vysavače elektronů. Jak to bude levnější. A hlavně i jak to bude zvládat jejich distribuční soustava.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist