https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/klimaticka-hrozba-se-podle-sefa-osn-blizi-bodu-z-nehoz-nebude-navratu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Klimatická hrozba se podle šéfa OSN blíží bodu, z něhož nebude návratu

19.1.2023 01:41 | DAVOS (ČTK)
Země
Země
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Klimatická hrozba se podle šéfa OSN Antónia Guterrese blíží bodu, z něhož nebude návratu. Změny, které pak přinese, podle něj podkopou základní podmínky života. Svět tak "flirtuje s klimatickou katastrofou", řekl Guterres na Světovém ekonomickém fóru (WEF) ve švýcarském Davosu.
 

Situaci, která nyní panuje na světě, ať už jde o klima nebo mezinárodní vztahy, označil 73letý politik a diplomat za nejhorší ve svém životě. Lidstvo podle něj spotřebovává výrazně více zdrojů, než by mělo, a nevyužilo dobře dosavadní čas k boji proti klimatickým změnám. "Teď jsme na hraně nezvratných změn, které v budoucnosti kompletně podkopají život na planetě, jak ho známe," poznamenal.

Podle vědců je vzhledem k nynějšímu vývoji velmi nepravděpodobné, že se podaří oteplení planety do konce století udržet pod hranicí 1,5 stupně Celsia oproti předprůmyslovému období, což bude mít dramatické následky pro celý svět. Některé z nich budou dost možná nevratné.

Guterres uvedl, že bez dalších kroků teplota do konce století stoupne o 2,8 stupně Celsia oproti předprůmyslovému období, což bude pro řadu lidí "rozsudek smrti".

Z nynější situace obvinil fosilní průmysl. Ukázal na společnost ExxonMobil, která už před desítkami let ze zpráv vlastních vědců velmi dobře věděla o nebezpečí globálního oteplování. "Minulý týden jsme se dozvěděli, že někteří producenti fosilních paliv si v 70. letech minulého století byli dobře vědomi, že jejich klíčový produkt peče naši planetu," podotkl. Přesto podle něj představitelé ropného průmyslu o dopadech své činnosti lhali, a musí být proto pohnáni k zodpovědnosti.

Guterres, podle něhož jsou klimatické změny "existenciální výzvou", v Davosu apeloval na firmy, aby do konce roku předložily skutečně věrohodné plány, jak dosáhnout klimatické neutrality.

Za nutnou považuje šéf OSN také smysluplnou spolupráci v otázkách klimatu, ale i obchodu a technologií mezi Spojenými státy a Čínou, tak aby se předešlo konfrontaci.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (71)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

19.1.2023 06:15
Za předchozí doby meziledové bylo tepleji snad až o 5 st.C a přesto to nebyla nevratná změna, ale opět se to převrátilo do další doby ledové. A doba ledová, to by byla skutečná katastrofa, kdy by zdroje potravy stačily tak pro desetinu populace.
Ale oteplení? Vždy bylo přínosem, bohužel nikdy netrvalo dlouho, vždy ho ukončilo ochlazení s hladomory, nemocemi.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.1.2023 08:00 Reaguje na Richard Vacek
Podle vrtu vostok, byly tehdy vyšší nejen teploty, ale i CO2. No kde se vzalo a co je důsledek a co příčina? https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2012/cislo-7/cesty-do-hlubin-zamrzleho-casu.html
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 08:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
To je z roku 12 a od té doby bylo vyrtáno několik dalších vrtů v Antarktidě i v grónsku a z nich se zjistilo až neskutečné množství velmi přesných údajů. Třeba teploty i obsah CO2 ve vzduchu. Je to jedním z vážných důkazů o správnosti dnešní teorie shrnuté v šesté zprávě IPCC.
Odpovědět
ZK

Zan K.

19.1.2023 15:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo. Ona historie planety je zajímavá. Ale nemělo by se zapomínat na všechny ty souvislosti kolem. Tedy i na vymizení jednotlivých druhú života vůbec. Tohle bohužel zatím nikdo do souvislostí nedáva. Vždyť i onen zánik vyspělých civilizací má své příčiny. A ta dnešní by snad měla bejt vyjímkou???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 22:50 Reaguje na Zan K.
Samozřejmě se tomu vědátoři zabývají velmi a dost teoriích je už ověřených. Třeba vyhynutí dinosaurů po dopady asteriodu Chicxulub atd.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 08:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tady si zase někdo vymýšlí. :-)

https://www.antarcticglaciers.org/glaciers-and-climate/ice-cores/ice-core-basics/
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 08:31 Reaguje na Richard Vacek
5 je málo - nacpi tam minimálně 15, ať to má grády. :-)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

19.1.2023 11:04 Reaguje na Petr Eliáš
Jako v řadě dalších podkladů se musím spoléhat na to, co zjistili jiní - namátkou:
https://www.iceandclimate.nbi.ku.dk/research/climatechange/glacial_interglacial/eemian/
Ale klidně dejte odkaz na těch 15 stupňů.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 11:34 Reaguje na Richard Vacek
Evidentně nedokážeš pochopit rozdíl mezi globálem a lokálem. Zkus alespoň jednou použít mozkovnu a zjistit si, na kolik se odhaduje globální průměr (ten se oni neblíží z těm tvým pěti stupňům) a ne jen se tupě ohánět 5C z jediného vrtu na severu Grónsko. :P
Odpovědět
RV

Richard Vacek

19.1.2023 16:12 Reaguje na Petr Eliáš
I tehdejší klima musíte chápat globálně - nejlépe o globálních teplotách hovoří to, že hladiny moří byly o 6 - 9 metrů výše, než jsou dnes a v Británii žili hroši. Představte si to - V Londýně v Temži se proháněli hroši.
A kdy nás alarmisté straší, že hladiny moří stoupnou o těch 6 m?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 19:50 Reaguje na Richard Vacek
To je záhada co? Když tehdy bylo nejtepleji v polární oblasti...tvl. :D :D
Odpovědět
RV

Richard Vacek

19.1.2023 20:30 Reaguje na Petr Eliáš
Jak mohlo být v polárních oblastech nejtepleji, když přijímají od slunce nejméně tepla?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 20:46 Reaguje na Richard Vacek
Fakt ti to nebudu vysvětlovat. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 09:01 Reaguje na Richard Vacek
V poslední době meziledové bylo skutečně tepleji než dnes, ovšem nebyl vyšší CO2. Příčinou byl Milankovičův cyklus se změnou oběžné dráhy Země kolem Slunce. Takže se to logicky zase vrátilo. Dnes je situace zcela jiná, jsme taky na vrcholu cyklu a další doba ledová by měla nastat někdy za 12 - 15 tisíc let. Ale dnes rozhoduje koncentrace CO2, která je o 50% vyšší než kdykoliv dříve.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.1.2023 12:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale to víte, že CO2 bylo vyšší. Klidně si říkejte co chcete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 12:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
Možná za dinosaurů, ale ve čtvrtohorách bylo maximum asi 300 ppm, dnes mám 412. Z ledovcových vývrtů mají přesná data asi milión let pozpátku.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 14:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
Začínáte být stejně prolhaný jako váš jmenovec, teda jestli nejste jeden a ten samej týpek. :-) V minulé době meziledové nebylo víc CO2 - i ten Vostok to potvrzuje. :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 09:04
Podle šesté zprávy IPCC, která je brána jako souhhrn veškerého vědění o klimatu a její závěry jsou jednoznačné, se hovoří o +5,7°C do konce století. Tak nevím.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

20.1.2023 09:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Souhrn veškerého vědění je v bibli. Šestá Zpráva IPCC je až na druhém místě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.1.2023 12:30 Reaguje na Richard Vacek
Když se asi 380 tisíc let po Velkém třesku ochladilo tak, že se hmotné částice oddělily od záření, ve vesmíru se rozsvítilo. V bibli je to popsáno tak že Bůh řekl: "Budiž světlo".
Když teplota Země klesla pod bod varu, vodní pára začala kondenzovat.
V bibli je napsno: "a oddělily se vody od vod a vznikly mračna a oceány". Atd. atd. atd.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.1.2023 09:49
Proč tedy Guterres organizuje zcela neúčinné klimatické summity COP a hraje tam pouze divadlo na ochranu globálního klimatu pro 8 miliard přihlížejících diváků?
Odpovědět
HH

Honza Honza

19.1.2023 10:25
může jít skutečně o závažný problém, který je nutno intenzivně řešit (i když klidně může jít o předzvěst nové doby ledové, kdy po oteplení roztají ledovce, obrátí se Golfský proud a nastane doba ledová- to nikdo bezpečně neví). Ale ví se určitě, jak to řešit.
Nikoli zákazem topení dřevem a spalov. motorů pouze v Evropě, musí jít o celosvětové efektivní řešení.
Pomůže i výstavba nových jaderných elektráren (ale pouze tam, kde bude zaručen bezpečný provoz). A hlavně je to zalesnění krajiny, protože
jen les dokáže klima udržet, nic jiného.
Celosvětově není krajina dostatečně zalesněna. Přibývá zastavěných oblastí, silnice, odstavené betonové plochy, budovy, rozšiřují se města, což nutně vede k oteplování krajiny.
Rozšířující se pole rovněž krajinu oteplují. Ve zastavěných oblastech je nutno zvětšit zastínění stromy, zelení- méně betonu a asfaltu, pole je nutno rozčlenit zalesněnými remízky, mezemi. Nutno bojovat o vodu, rozšiřovat močály, vodu zadržovat.
Myslet si, že když snížím CO2 a rozšířím zabetonované plochy a vykácím les, tak změním klima, je naivita. Důkaz jsou přímořské oblasti,
stepi v Africe, kolaps krajiny po vykácení deštného pralesa apod.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.1.2023 10:39 Reaguje na Honza Honza
Souhlas , už nyní je prokázáno, že iniciativy na snížení antropogenních emisí v porovnání s jejich nárůstem jsou nedostatečné.
Spíše by se mělo jít cestou adaptačních opatření v krajině i sídlech.

Ale to by se muselo chtít, porovnejte plán EU na výsadbu 6 mld. stromů do r. 2030 s realitou. Splněno celých 0.98 % !!!

Přitom zalesňování patří mezi nejúčinnější a nejlevnější způsoby boje proti sodovkáči s řadou dalších synergických efektů. Zůstává však zcela bokem neboť se na něm nedá "vyrejžovat" jako na potrhlých a drahých technických hokuspokusech.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 11:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Na zealesňování se dá trhnout daleko více, záleží na tom, kdo to platí. Ale to není hlavní problém. Zalesňovat pozemky, kde je nedoatek vody (což může býtřeba 90% těch, kde dnes les neroste) je celkem zbytečné, bo se udělá mediální show a pokud stromky nikdo nezalívá (coš v miliónových počtech ani nejde) tak se vůbec neuchytí.

Jediné skutečně efektivní zalesňování provádí dlouhodobě v Izraeli, ovšem s kapénkovou závlahou. Což žádné klima nevyřeší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 11:20 Reaguje na Honza Honza
Les dokáže udržovat malý koloběh vody, ale jen v tom případě, když není poškozen ten velký. Pokud prostě do něho nenaprší, tak uschne a je po něm jak požabě. Minulá kůrovcová kalamita jen naznačila možnosti.
Odpovědět
HH

Honza Honza

19.1.2023 12:34 Reaguje na Pavel Hanzl
les nesmí být uměle přehuštěn, má to být pestrý smíšený les, ne nepřírodní monokultura, kt. funguje špatně, i v lese je třeba zadržovat vodu, udržovat zamokřená místa. Naše lesy fungují, ale celosvětově ubývají. Zastínění stromy u nás v ČR je potřebné spíše v zastavěných zabetonovaných místech, kde je vysoká teplota, jsou potřebné i zalesněné remízky a meze mezi poli, kde je velká přehřívající se plocha, je to i boj proti erozi.
Lesy kolabují jen když je špatná péče o ně- jsou třeba přehuštěné, monokulturní, nezadržuje se voda.
Zpochybňovat funkci lesa je pro přírodu chybný přístup.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 12:37 Reaguje na Honza Honza
Samozřejmě funkce lesa je důležitá a nezastupitelná, ale náš hlavní problém vyřešit nemůže.
Odpovědět
HH

Honza Honza

19.1.2023 13:38 Reaguje na Pavel Hanzl
myslím, že co je skutečně hlavní problém nikdo pořádně neví. Může to být opravdu CO2 ale může to být i nepřiměřená zastavěnost krajiny, úbytek lesů, porucha funkce biotické pumpy. I v minulosti byly situace, kdy byla vyšší teplota, nebo naopak vyšší aktivita sopek a k žádnému kolapsu nedošlo, lesy a příroda zafungovaly. Já myslím spíše naopak- selhání současné situace je především způsobeno celosvětovým úbytkem lesů, extrémním zastavěním krajiny, úbytkem přírody, která nemůže plnit svoji funkci. Myslet si, že když jsme zničili přírodu technikou, tak nám technika zase pomůže přírodu napravit, je cesta nikam. Důkaz?: deštný prales funguje úplně normálně, lesy v Kanadě fungují. AŽ teprve když je vykácíte, postavíte tam budovy a dálnice, tak všechno selže!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.1.2023 14:12 Reaguje na Honza Honza
To ovšem pan Hanzl nechápe, protože o tom v
VI.Zprávě IPCC není ani zmínka.

"Lépe náprstek přirozeného rozumu než džber umělého." - staročeské přísloví
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 14:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jak můžeš vědět co tam je nebo není? Nikdy jsi to nečetl a ani neumíš anglicky. :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 14:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
O lesích je tam zmínek něurékom, nebojte.
Jenže já používám svůj rozum asi příliš, bo jsem pořád dupán, že nepapouškuji vyčtené pravdy a vymýšlím si.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 14:49 Reaguje na Honza Honza
Ten hlavní problém se samozřejmě ví. Nejhorší plundrování pralesů znamená, že se z nich stávají palmové plantáže a jiná zeleň, takže to v biotické pumpě moc rutyku neudělá. Nevím, kolik je světově zpevněných ploch v úrodných oblastech, ale odhaduji to na nějaká nepatrná procenta. Desítky procent ale dělají pouště, prérie a savany, kde jsou teploty nejvyšší.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

19.1.2023 11:23 Reaguje na Honza Honza
U nás je lesů a stromů dostatek, nejvíc od doby Marie Terezie. Souvisí to s tím, že není potřeba dřevo jako zdroj energie. A lesy se stále rozšiřují:
https://cc.cz/plocha-lesu-v-cesku-se-rok-od-roku-zvetsuje-na-holinach-se-rekordne-zalesnuje-prevazuji-listnace/
Problém s lesy a zelení vůbec je hlavně tam, kde roste počet obyvatel. To ale nikdo neřeší, z toho žádné peníze nekoukají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 11:17
Všichni můžou kličkovat jak chtějí a házet obezličkami, ovšem ten kořen celého problému je spalování fosilního uklíku. To je dávno prokázané a pokud se s tímhle nic neidělá, veškeré další opatření budou k ničemu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.1.2023 14:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase jste vedle. Kořen celého problému je jak zajistit dostatek energií pro neustále rostoucí společnost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 14:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
To není problém přece žádný. Stačí zafedrovat pod kotlem. Populace lidí se množí především tam, kde energií potřebují nejméně.
Ale největším žroutem je Čína, která hlásí mírný úbytek, počtem (nárůstem počtu) lidí to fakt není.
Odpovědět
ZK

Zan K.

19.1.2023 15:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Inu na každým šprochu pravdy trochu. Ten počet lidí je nezanedbatelnej faktor. A ona moderní demokratizace taky, Každej totiž by chtěl žít a mít jako ti nejbohatší - což je demokratické a pochopitelné. Ovšem promítnuto do možností planety???
Ergo - stále tvdím, že je to zapříčiněno nenežraností lidí. Od těch nejbohatších seshora až po ony "kapesní zlodějíčky".
Odpovědět
Ze

Zellosh

19.1.2023 23:50 Reaguje na Zan K.
Souhlasím,problém je v tom,že člověk nemá nikdy dost(nenažranost)...Na to dojedem podle mě.A řešení v blízké budoucnosti nevidím...Jsme totiž lidé.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.1.2023 09:01 Reaguje na Zan K.
V lidské přirozenosti je, stále bojovat o lepší životní úroveň. S tím nikdo nic neudělá.
Není ovšem nutno, aby si kvůli tomu člověk zničil planetu, na které je bytostně závislý.
Odpovědět
ZK

Zan K.

22.1.2023 10:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Správně. A proto by si měl každý čkověk spíše "utahovat opasky" a mírnit svoje nároky,. A ti z oněch horních 10 000 především. Vždyť ti dnešní nejsou mnohdy schopni ani dělat to, co kdysi ti staří jako T.Baťa zakladatel či J. Hlávka....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2023 11:16 Reaguje na Zan K.
No právě. Pojem "měl by si každý" je velmi hezké, ale zcela iluzorní přání zcela k ničemu. Boj za záchranu planety musí být založen na realitě, tj. na stálým bohatnutím většiny populace. Právě proto se pracuje na cirkulární ekonomice, která by tohle mohla skutečně vyřešit i bez iluzí "každý by měl".
Populační křivka se už láme, největší prasák planety už pomalu vymírá, v bídných zemích sice přírůstky populace jsou, ale nižší a žádný baby boom se nikde nekoná ani nechystá.
Jenom z pocitového pohledu máme stále šanci, ovšm spojené síly světového ropáctva to velmi úspěšně blokují.
Odpovědět
ZK

Zan K.

22.1.2023 14:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Pán asi nezná ony přírodní zákony a o společenských a civilizačních zlomech v historii ani nemluvš...
Zato o bohatnutí a bohatství toho ví zbytečně až moc.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.1.2023 08:31 Reaguje na Zan K.
Základním axiomem je, že dvakrát nevstoupíš do stejné řeky.
Každá civilizace začala s tím, že koník tahal pluh po poli a končila taky tím, že koník táhl pluh po poli, přitom vývoj a zánik byl vždy jiný.
Naše civilizace je zgruntu jiná a její vývoj probíhá jinak a její zánik nikdo nepředpoví ani z kávové sedliny.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

19.1.2023 19:33
Reálny pohľad, geológa, treba si to naozaj pozorne prečítať: https://www.tyzden.sk/casopis/6928/klimaticke-lamento/ KOnkrétne k bodu z ktorého už niet návratu by som vybral nasledovný úryvok: "Veď ako by mohlo byť možné, že toľko vedcov na celom svete pracuje na podvode? Problém bude asi v tom, že jednotlivé čiastkové výsledky nemusia byť zaťažené až takou veľkou subjektivitou. Prítomnosť ideológie vzrastá smerom k rozsiahlejším syntetizujúcim záverom, pri ktorých je zároveň žiaduce, aby boli pochopiteľné a zapamätateľné aj pre laického poslucháča vrátane politika. Súčasne musia obsahovať aj dostatočne jemnú prímes „vedeckých“ konštatovaní a termínov, aby debaty laikov (a politikov) dosahovali istú úroveň. (Naskytá sa paralela s reklamnými textami, kde mladistvý vzhľad užívateľa/ky kozmetického prípravku zabezpečí kyselina hyalurónová, nejaký koenzým, alebo dačo iné, označené „vedeckým“ termínom.) V neposlednom rade je žiaduce, aby „vedecký“ záver bol úderný, prinášal dostatočne katastrofické informácie a v spravodajstve sa vynímal medzi ostatnými negatívnymi správami zo sveta. Dala by sa vôbec medializovať správa, že „vedci zistili, že sa nič nedeje“ (za čo ich potom platíme?), alebo že najviac pre planétu urobíme, ak budeme sadiť stromy (čo je nesporný fakt). Aj vedecký výsledok by v dnešnej dobe mal byť „sexy“.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 19:49 Reaguje na Vladimir Mertan
To je ale škvára. To psal v nějaké texťáku, ne? :D :D
Odpovědět

Viktor Šedivý

19.1.2023 19:51 Reaguje na Vladimir Mertan
"ako by mohlo byť možné, že toľko vedcov na celom svete pracuje na podvode?"

Nepracují na podvodu, pouze dodávají zboží, po kterém je poptávka.
Konformní jednání - tj. oteplistické strašení je odměňováno, kritický pohled znamená žádné granty a riziko ostrakizace.
(A že to někdo použije na podporu svých podvodů? To je blbé, ale i vědec potřebuje platit účty.)


Co myslíte, jaké pečivo bude prodávat pekař - takové, které zákazníci chtějí a za které platí nebo takové, které on pokládá za zdravější, přestože ho nikdo chtít nebude.

No tak.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 20:16 Reaguje na Viktor Šedivý
Tak to jooo. A nebude to spíš tak, že nějací dva noname ušmudlaní zoufalci sesmolili před dvanácti lety pro nějaký druhořadý plátek (který se zabývá politikou) blábol a dodnes jim to jiní zoufalci baští? :D

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 23:03 Reaguje na Petr Eliáš
To bude spíš doře medializovaná ruská demagogie, kdy ropáci chtějí zhyenizovat IPCC jen proto, že chtějí prodávat fosilní paliva.
Skutečně si nedovedu představit, že se všichni astronomové nachají zkorumpovat, protože nějaká firma chce vyrábět raketové motory.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

20.1.2023 05:06 Reaguje na Pavel Hanzl
To je tak no - místní bijci vytáhnou kdejakou ubohou pitomost. Ale když se objeví třeba toto:

Exxon to věděl. Nová studie ukazuje, jak těžaři předpověděli, že způsobí změnu klimatu

https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/3558219-exxon-vedel-nova-studie-ukazuje-jak-tezari-predpovedeli-ze-zpusobi-zmenu-klimatu

Tak lojzící mlčí jak zařezaní. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.1.2023 08:57 Reaguje na Petr Eliáš
Jenže tenkrát se vyrojily desítky různých výzkumů a z nich vycházejících prognóz a která byla správná, se ví až dnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 23:05 Reaguje na Viktor Šedivý
"I proto není překvapením, co nám zpráva IPCC, která je souhrnem více než 14 tisíc vědeckých prací a dílem 234 autorů z 65 zemí, vlastně ukazuje: zabránit......atd."
Tyhle všechny platí nějaká "oteplovací lobby", což nikdo neví co to vlastně je a hlavně proč?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2023 11:20 Reaguje na Vladimir Mertan
Člověče nešťastná, vy máte vědeckou obec za šaškec plný nějakých nablblých reklamních šíbrů, že?
Odpovědět

Viktor Šedivý

19.1.2023 19:45
Nojo.

Zkáza se blíží, čtyři jezdci Apokalypsy vyjíždějí, modlete se (a nezapomeňte nám odevzdat majetek).

Kdy se vlastně někdo poprvé v historii pokusil prodávat "konec světa"?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.1.2023 20:30 Reaguje na Viktor Šedivý
1. Papež Innocent III (1213) :" „Povstal syn zatracení, falešný prorok Mohamed, který svedl mnoho lidí od pravdy světskými lákadly a tělesnými rozkošemi...že se blíží konec této šelmy, jejíž počet podle Zjevení svatého Jana skončí za 666 let, z nichž již uplynulo téměř 600. /předpovězené datum bylo 1284/

2. V roce 1499 německý matematik a astronom Johannes Stöffler předpověděl, že 20. února 1524 zachvátí svět rozsáhlá potopa.

3. Rok 1881 byl rokem apokalyptických očekávání. Pro začátek tu byla předpověď „Matky Shiptonové“, britské věštkyně ze 16. století, jejíž proroctví byla poprvé zveřejněna v roce 1641.

4. Chicagská Yerkesova observatoř v únoru 1910 oznámila, že v Halleyho ocasu objevila jedovatý plyn zvaný kyanogen. The New York Times uvedl, že známý francouzský astronom Camille Flammarion věřil, že plyn „impregnuje atmosféru a možná uhasí veškerý život na planetě“.

5. Bestsellerová kniha The Jupiter Effect , v níž varovali, že v březnu 1982 by uspořádání velkých planet na stejné straně Slunce vyvolalo sérii kosmických událostí, které vyvrcholí zemětřesením podél zlomu San Andreas a zničí Los Angeles.

6. Již od počátku 90. let média uváděla, že Velký hadronový urychlovač (LHC) by mohl potenciálně vytvořit černou díru, která by pohltila Zemi.

7. Sedmé a poslední místo obsazuje pan Hanzl , který na základě Zpráv IPCC trvale dovozuje zánik Země v důsledku skleníkového efektu , jak sám kdysi napsal "peklo Venuše."

Takových proroctví jak sami vidíte bylo plno a všechny jsme přežili.
Jedinou výjimkou je pan Hanzl, zde nejde o proroctví , ale následek nemírného požívání vodky v bývalém SSSR, kde dotyčný dlouhodobě pobýval pro zištné důvody.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 22:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ještě jste vynechal husity, podle kterých měl sestoupit na zemi Ježíš v roce 1423 a vyhubit hříšníky.
Nejlepší bylo ale datum (dle mayského klandáře) 12.12.2012, kdy byl totální konec světa zcela jasný.
Vše je to značně komické, jenže až dnes mají vědci v rukách zcela neprůstřelné důkazy.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.1.2023 00:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nebylo předtím ještě v roce 1000? Tisícileté království Kristovo atp?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

20.1.2023 07:33 Reaguje na Viktor Šedivý
Tady máte pravdu, podle dobových svědectví rok 1000 málem vedl ke zhroucení církve - dokonce o to psal Ludvík Souček - lidový chiliasmus ožil v očekávání roku 1000 a hrál roli při vzniku Křížových výprav.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.1.2023 08:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Člověk středověký přemýšlel úplně jinou hlavou a technický rozvoj (na rozdíl od společenského), byl velmi pomalý. Dnes se řídíme logikou (jak kdo), důkazy a prostě vědou, takže rozvoj techniky je úplně někde jinde a klimatologie je seriózní věda.
Středověký iracionalismus nám dnes připomíná už jen ruské samoděržaví a fundamentální islám.
Odpovědět
ZK

Zan K.

20.1.2023 14:59 Reaguje na Viktor Šedivý
Nezapomínejte ovšem na ona slova Bible. Všichni mluví a rozumují o apokalypse ale tam je jasně řečeno, že NIKDO NEVÍ DNE ANI HODINY. A nakonec to takhle berete i vy...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 22:58 Reaguje na Viktor Šedivý
Okamžik Armagedonu a Soudného dne máte už v bibli, ne?
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.1.2023 00:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale tam ještě není ta obchodní složka - nabídka koupení si odpustků nebo odevzdání (nyní již nepotřebného) majetku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.1.2023 08:48 Reaguje na Viktor Šedivý
Ta není nikde, odpustky atd. mohly vyřešit jen drobné hříchy pozemské, ale rozhodně ne Soudný den.
Odpovědět
Ze

Zellosh

20.1.2023 00:09 Reaguje na Pavel Hanzl
No to už vaším humorem fakt nezachráníte...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

20.1.2023 08:25
Priznám sa že ma zaujala správa o tom, ako presní boli vedci firmy Exxon v predpovedi budúceho oteplenia. Je zjavné, že firma zamestnáva iba odborníkov. Zdá sa, že IPCC, alebo POstupimský institut je možné aj zrušiť, keď ich predpovede boli menej presné. Škoda že títo špičkoví vedci firmy Exxon musia žiť v prísnom utajení, pretože nie je možné zistiť ich mená. Ale zase, snáď aspoň boli za svoje výskumy dobre finančne ohodnotení. Neviem či to nebude ako v tomto vtipe: https://breeze.sk/topvtip-na-panskej-toalete-sa-traja-muzi-dohaduju-ako-mocia/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.1.2023 09:04 Reaguje na Vladimir Mertan
Takových výzkumů s různými výsledky bylo tehdy prováděno daleko víc a samozřejmě se medializují jen ty, které se potvrdily. Zajímavé je, že to jsou ty "alarmistické" dle dnešních měřítek, takže můžeme očekávat daleko horší vývoj, než předpovídá IPCC.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.1.2023 11:08
Další zelené vymývání mozků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.1.2023 12:34 Reaguje na Radim Polášek
Kobliha má výhodu, že to není mozková tkáň a tak se vymýt nedá. Ovšem nějaké myšlení se od ní očekávat taky nedá.
Odpovědět
os

orb slavík

23.1.2023 16:31
Myslím,že studie má pravdu. V létě i u nás začínají ohromná vedra, prázdné potoky a studny. Místo, aby se lidstvo sjednotilo a pokusilo se to řešit, tak válčíme, dále se rabují pralesy, oceány a nerostné suroviny. Jak řekl klasik, většina našich mocných, kteří by s tím mohli něco dělat jsou psychopati, kteří dále hromadí nesmyslně majetky, které by stačili i pro jejich pra pra pravnoučata. Budu rád, když se spletu, ale nesdílím názor optimistů, že si příroda sama poradí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.1.2023 08:35 Reaguje na orb slavík
Jednopytlový systém skutečně nefunguje, zkuste rozlišovat. Někteří mocní jsou psychopati (u nás se k moci už snad nedostane), někteří chtějí válčit (vím jen o jednom). Ale lidská nenasytnost skutečně nezná mezí, takvá Čína je už pohlcena mamonem asi zcela a totálně.
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.1.2023 09:50 Reaguje na orb slavík
Myslím, že Guteresovo a jiných papouškování „klima“ katastrofy je zneužitá poplašná zpráva. Příroda vyrovnává i naše působení, samozřejmě na ni máme být hodní. Ona si bez nás poradí i s takovou věcí jako atomový prach. Mocní jsou, jak píšete, psychopati s touhou po moci, a najděte si, nebo možná znáte, heslo maltuziánství. Jinak, z mírových hrozeb mám strach z beztrestnosti center a korporátů, které likvidují zdroje a přírodu pod záminkami, a z byznysu s vodou.
Tohle je výsledek poválečného úpadku všeho:
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cast-balkanske-reky-driny-se-promenila-v-plovouci-skladku
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2023 09:01 Reaguje na Jarka O.
Názor, že příroda naše působení "vyrovná" je silně nejasný, bo není řečeno, na jakou rovinu. To, že si "poradí" s atomovým prachem je taky značně nejasné.
Může to znamenat, že pyramidové jevy dotáhnou teplotu do vyhubení většiny života s ostrůvky zbytkového života na pólech, může se to zarazit dříve z důvodů, které ještě neznáme a biodiverzita se opět rozmnoží v teplotách jako za dinosaurů.
Každopádně u toho asi už člověk nebude.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist