https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/konci-povinne-primichavani-bioslozek-zvyhodnuje-se-pouzivani-sluzebnich-nizkoemisnich-vozidel
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Končí povinné přimíchávání biosložek, zvýhodňuje se používání služebních nízkoemisních vozidel

30.6.2022 00:57 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zákonná povinnost přimíchávat biosložku do pohonných hmot od zítřka skončí. Stejně tak se například omezí okruh silničních vozidel, která podléhají silniční dani. Zákon také zvýhodní používání služebních nízkoemisních vozidel. V účinnost vstupuje novela zákona o daních z příjmů a dalších zákonů, která tyto změny zavádí. Vláda ji Parlamentu předložila na jaře v reakci na růst cen pohonných hmot a energií. Předloha také o dva roky odkládá povinnost vyměnit staré kotle na uhlí.
 

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) na jaře řekl, že zrušení povinného přimíchávání biosložky do nafty povede k jejímu zlevnění 1,50 až dvě koruny na litr. Vláda také uvedla, že dodavatelům pohonných hmot ubude administrativa spojená vykazováním, že povinnost plní. Kromě toho Parlament již dříve schválil vládní návrh na dočasné snížení spotřební daně u benzinu a nafty o 1,50 Kč na litr. Snížení daně zatím platí do konce září, ministr Stanjura ale nevylučuje, že by mohlo být trvalé. U benzinu trvalé snížení nebo prodloužení podle něj vláda neplánuje.

Ceny pohonných hmot letos prudce vzrostly na přelomu února a března poté, co Rusko zahájilo 24. února vojenský útok na Ukrajinu. Ještě 23. února stál litr benzinu průměrně zhruba 37,40 koruny a nafty asi 36,40 Kč. Během dvou týdnů po začátku ruské invaze ale cena benzinu vyskočila na skoro 47,30 Kč/l a cena nafty na téměř 49,60 Kč/l. Od té doby ceny kolísají. V tomto týdnu se cena benzinu přiblížila 48 korunám, stejně je tomu i u nafty.

Další změnou, kterou nově účinný zákon přichází. je částečné zrušení silniční daně pro vybraný okruh vozidel. Daň se platí za vozidla sloužící k podnikání. Ruší se pro osobní automobily, autobusy a nákladní auta do 12 tun. Zároveň se snižuje sazba daně pro nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun, a to na nejnižší přípustnou míru. Například nákladní automobil o třech nápravách s hmotností 22 tun a stářím do tří let by měl nově podléhat dani 5800 korun místo současných 16 000 korun.

Zvýhodnění se dočkají i nízkoemisní vozidla. Týká se to služebních aut na alternativní pohon, například elektromobilů, které mohou zaměstnanci bezplatně využívat pro soukromé účely. Dosud v takovém případě platili vyšší daně, protože se jim základ daně zvyšoval o jedno procento vstupní ceny daného vozu. Nově to má být půl procenta. Současně se má zkrátit doba odpisování zařízení sloužících k dobíjení elektromobilů. Ambicí této podpory je též transformace vozového parku českých podnikatelů a zaměstnavatelů na nízkoemisní vozidla.

Zákon přinesl také dvouletý odklad termínu zákazu provozu starých kotlů na uhlí o dva roky na 1. září 2024. Vláda argumentuje tím, že na trhu existuje omezený počet montážních společností a nedostatek výrobků, které mají být nově instalovány. Odklad se týká stacionárních zdrojů na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu do 300 kW v rodinných domech, bytových domech a stavbách pro rodinnou rekreaci.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (22)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Václav Hellebrand

Václav Hellebrand

30.6.2022 05:40
Další podvod Fialovy vlády .
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/ropa-nafta-benzin-bioslozka-novela-poslanci-povinnost.A220429_084738_ekonomika_vebe
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

30.6.2022 12:42 Reaguje na Václav Hellebrand
Ve Vámi odkazovaném článku se píše, že rozhodnutí zrušit povinné přimíchávání biosložek do paliv je správné, mělo by výrobce motivovat k tomu, aby hledali nové alternativy, jak plnit emisní cíle podle evropských předpisů. Drtivá většina zemí v EU už povinné přimíchávání biosložek do PHM zrušila před námi. Když zmizí povinnost přidávat biosložky, je mnohem větší motivace hledat jiné, lepší, efektivnější a rychlejší cesty.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

30.6.2022 14:20 Reaguje na Majka Kletečková
Které konkrétně? Ty objemy tomu drtivě neodpovídají.
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/eu-potraviny-bezpecnost_2206221132_jca
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

30.6.2022 16:48 Reaguje na Milan Dostál
Nejsem odborník, proto se odvolávám na článek, na který dal odkaz pan Hellebrand.
Tam se píše, že nejlevněji snižovat CO2 kromě zmíněných biosložek lze nákupem emisí z úspor těžby. Společnost Čepro začala nabízet motorovou naftu s HVO, což je prý uměle vyráběný syntetický produkt, který má mnohem lepší vlastnosti než klasická fosilní nafta (na jiném místě článku ale píší o HVO jako o hydrogenovém rostlinném oleji, v čemž vidím určitý rozpor). HVO prý na rozdíl od motorové nafty s obsahem biosložky nepodléhá biologickému rozkladu a má lepší oxidační vlastnosti.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

1.7.2022 09:15 Reaguje na Majka Kletečková
Pokud se najde technologie jak vyrobit levně, syntetické palivo z odpadů (třeba plasty) tak OK, ale biosložky 1 i 2 generace se musí vypěstovat, 3 gegerace pro nás asi nepřichází v úvahu a 4 generace je zatím spíše sen. Dovozy 1 generace do EU proto zase ukazují na pokrytectví, V EU se výroba progresivisticky zakáže, ale doveze se vesele z např. z Jižní Ameriky. Tam se příroda plundrovat může - je to daleko.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.6.2022 05:51
Důsledek toho, že vláda nenávidí Babiše víc, než Putina.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.6.2022 05:54 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 07:08 Reaguje na Richard Vacek
Úplná pitomost. Babiš si zkorumpoval socany a prosadil si gigantické dotace na povinné přimíchávání v roce 2013 a doposud vydojil stát i občany o neskutečné miliardy.
To zrušení je pouze logické a úsporné opatření.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.6.2022 13:04 Reaguje na Pavel Hanzl
V době, kdy nám vláda povídá jak máme chodit pěšky, abychom zasadili Putinovi ránu do zad, je kontraproduktivní zrušit přidávání biosložek. A víte proč? Protože namísto biosložek tam bude Putinova ropa.
V jiné době by to byl skvělý nápad. Ale ne teď.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.6.2022 05:58
Od zítřka však automaticky neskončí, protože smlouvy platí do konce roku. Nebo snad stát bude platit za firmy penále, soudy, za nedodržení smluv ( DIAG HUMAN ).
A s tím doufám, nenastoupí státní podpora/dotace na ty elektroplechovky, nejen státním úřadům !
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

30.6.2022 08:06 Reaguje na smějící se bestie
S tím časovým odhadem asi máte pravdu. Je ale lepší začít rušit nesmysl i s vědomím, že je zaběhnutý a důsledky se projeví se zpožděním. Povinné přimíchávání biosložky nesmysl je.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 08:25 Reaguje na Dalibor Motl
Přesně tak. Kritizovat nějaké nařízení za to, že začne platit až za rok, je typicky bestiální.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

30.6.2022 12:43 Reaguje na Dalibor Motl
Ano, naprostý souhlas.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

30.6.2022 08:05
Moc bych stál o to, aby se v rámci celé EU vyčíslilo,kolik stála ta legrace s povinným přimícháváním biopaliv , jaký byl prospěch a jaká byla výsledná uhlíková stopa se započtením komplexní výroby biopaliv.

Odpověď známe všichni - vyhodily se miliardy € , více škody jak užitku , statisíce poškozených spalovacích motorů a do atmosféry se uvolnilo více CO2 než kdyby se nedělalo nic.

Povšimněte se , že Brusel mlčí, Praha mlčí , ekomagoři dělají, že se jich to už netýká .
Všechny bych je postavil před soud za poškozování zájmů EU , vznik škody velkého rozsahu a zhoršení životního prostředí. I s propadnutím osobního majetku na úhradu škody.

To je jeden z důvodů proč EU spěje ke krachu. Nikdo za nic nenese osobní odpovědnost na rozdíl od poslední prodavačky z marketu od Pyrenejí po Karpaty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 08:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
Už se stěhujete někam za Ural? Tady se přece nedá žít.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 08:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ekologie se stále vyvíjí a během těch třeba 70 let, přes nesporné úspěchy (vzpomeňte si na 70. leta) taky něco nepovedlo, nebo jen napůl. Dnes nás OZE zachraňují před energetickou vraždou od Rusů, ale zrovna biopaliva považuji za dost problematická.
Zavedli to zbytečně jako povinnost v EU někdy před rokem 2010, jenže jim došlo, že je to blbost a tak to roku 2013 zase zrušili.
Jenže tou dobou přišel k moci náš Andrejko a zkorumpoval si to až do letoška, kde to konečně zrušili.
Takže to mohutné bečení a lamenování směřujte na něho, ne na EU.

Nevím, co si o biopalivech mám myslet, každý píše něco úplně jiného.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

30.6.2022 09:05
Zrušní povinnosti přimíchávat biosložky není žádné hrdinství této vlády, ale pěkně podle regulí EU komise.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:32022D0604
takže se budou pravděpodobně přmíchávat dále-nepovině, stejně jinou možnost jak dostát jiným Nařízením EU stejně nemáme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 10:17 Reaguje na Milan Dostál
Máme. Rozvojem OZE. Ty se do toho taky počítají.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

30.6.2022 11:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Já myslím realitu , ne vzdušné zámky a sny, OZE bude vždy jen malé procento, pokud nezapočítáme jádro.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.7.2022 15:45 Reaguje na Milan Dostál
V Německu to je přes 50%, v celé Evropě snad 40%, Norsko, Švédsko 80% atd. atd. Viděl jsem v životě už menší procenta.
Odpovědět
KP

Karel Padevet

30.6.2022 19:38
Povinný podíl biopaliv v dopravě je dán směrnicí EU. To jí vláda zrušila?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.7.2022 15:45 Reaguje na Karel Padevet
To zrušila EU už v roce 2013, jen u nás se to z korupčních důvodů táhlo až do letoška.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist