Končí povinné přimíchávání biosložek, zvýhodňuje se používání služebních nízkoemisních vozidel
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) na jaře řekl, že zrušení povinného přimíchávání biosložky do nafty povede k jejímu zlevnění 1,50 až dvě koruny na litr. Vláda také uvedla, že dodavatelům pohonných hmot ubude administrativa spojená vykazováním, že povinnost plní. Kromě toho Parlament již dříve schválil vládní návrh na dočasné snížení spotřební daně u benzinu a nafty o 1,50 Kč na litr. Snížení daně zatím platí do konce září, ministr Stanjura ale nevylučuje, že by mohlo být trvalé. U benzinu trvalé snížení nebo prodloužení podle něj vláda neplánuje.
Ceny pohonných hmot letos prudce vzrostly na přelomu února a března poté, co Rusko zahájilo 24. února vojenský útok na Ukrajinu. Ještě 23. února stál litr benzinu průměrně zhruba 37,40 koruny a nafty asi 36,40 Kč. Během dvou týdnů po začátku ruské invaze ale cena benzinu vyskočila na skoro 47,30 Kč/l a cena nafty na téměř 49,60 Kč/l. Od té doby ceny kolísají. V tomto týdnu se cena benzinu přiblížila 48 korunám, stejně je tomu i u nafty.
Další změnou, kterou nově účinný zákon přichází. je částečné zrušení silniční daně pro vybraný okruh vozidel. Daň se platí za vozidla sloužící k podnikání. Ruší se pro osobní automobily, autobusy a nákladní auta do 12 tun. Zároveň se snižuje sazba daně pro nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun, a to na nejnižší přípustnou míru. Například nákladní automobil o třech nápravách s hmotností 22 tun a stářím do tří let by měl nově podléhat dani 5800 korun místo současných 16 000 korun.
Zvýhodnění se dočkají i nízkoemisní vozidla. Týká se to služebních aut na alternativní pohon, například elektromobilů, které mohou zaměstnanci bezplatně využívat pro soukromé účely. Dosud v takovém případě platili vyšší daně, protože se jim základ daně zvyšoval o jedno procento vstupní ceny daného vozu. Nově to má být půl procenta. Současně se má zkrátit doba odpisování zařízení sloužících k dobíjení elektromobilů. Ambicí této podpory je též transformace vozového parku českých podnikatelů a zaměstnavatelů na nízkoemisní vozidla.
Zákon přinesl také dvouletý odklad termínu zákazu provozu starých kotlů na uhlí o dva roky na 1. září 2024. Vláda argumentuje tím, že na trhu existuje omezený počet montážních společností a nedostatek výrobků, které mají být nově instalovány. Odklad se týká stacionárních zdrojů na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu do 300 kW v rodinných domech, bytových domech a stavbách pro rodinnou rekreaci.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (22)
Václav Hellebrand
30.6.2022 05:40https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/ropa-nafta-benzin-bioslozka-novela-poslanci-povinnost.A220429_084738_ekonomika_vebe
Majka Kletečková
30.6.2022 12:42 Reaguje na Václav HellebrandMilan Dostál
30.6.2022 14:20 Reaguje na Majka Kletečkováhttps://www.irozhlas.cz/ekonomika/eu-potraviny-bezpecnost_2206221132_jca
Majka Kletečková
30.6.2022 16:48 Reaguje na Milan DostálTam se píše, že nejlevněji snižovat CO2 kromě zmíněných biosložek lze nákupem emisí z úspor těžby. Společnost Čepro začala nabízet motorovou naftu s HVO, což je prý uměle vyráběný syntetický produkt, který má mnohem lepší vlastnosti než klasická fosilní nafta (na jiném místě článku ale píší o HVO jako o hydrogenovém rostlinném oleji, v čemž vidím určitý rozpor). HVO prý na rozdíl od motorové nafty s obsahem biosložky nepodléhá biologickému rozkladu a má lepší oxidační vlastnosti.
Milan Dostál
1.7.2022 09:15 Reaguje na Majka KletečkováPavel Hanzl
30.6.2022 07:08 Reaguje na Richard VacekTo zrušení je pouze logické a úsporné opatření.
Richard Vacek
30.6.2022 13:04 Reaguje na Pavel HanzlV jiné době by to byl skvělý nápad. Ale ne teď.
smějící se bestie
30.6.2022 05:58A s tím doufám, nenastoupí státní podpora/dotace na ty elektroplechovky, nejen státním úřadům !
Dalibor Motl
30.6.2022 08:06 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
30.6.2022 08:25 Reaguje na Dalibor MotlMiroslav Vinkler
30.6.2022 08:05Odpověď známe všichni - vyhodily se miliardy € , více škody jak užitku , statisíce poškozených spalovacích motorů a do atmosféry se uvolnilo více CO2 než kdyby se nedělalo nic.
Povšimněte se , že Brusel mlčí, Praha mlčí , ekomagoři dělají, že se jich to už netýká .
Všechny bych je postavil před soud za poškozování zájmů EU , vznik škody velkého rozsahu a zhoršení životního prostředí. I s propadnutím osobního majetku na úhradu škody.
To je jeden z důvodů proč EU spěje ke krachu. Nikdo za nic nenese osobní odpovědnost na rozdíl od poslední prodavačky z marketu od Pyrenejí po Karpaty.
Pavel Hanzl
30.6.2022 08:08 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
30.6.2022 08:23 Reaguje na Miroslav VinklerZavedli to zbytečně jako povinnost v EU někdy před rokem 2010, jenže jim došlo, že je to blbost a tak to roku 2013 zase zrušili.
Jenže tou dobou přišel k moci náš Andrejko a zkorumpoval si to až do letoška, kde to konečně zrušili.
Takže to mohutné bečení a lamenování směřujte na něho, ne na EU.
Nevím, co si o biopalivech mám myslet, každý píše něco úplně jiného.
Milan Dostál
30.6.2022 09:05https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:32022D0604
takže se budou pravděpodobně přmíchávat dále-nepovině, stejně jinou možnost jak dostát jiným Nařízením EU stejně nemáme.