Ministr dopravy: Rolí státu v rozvoji elektromobility je zajistit dobíjecí infrastrukturu
Tento postoj je podle něj racionální, nevytváří restrikce, regulace a následný odpor veřejnosti, který je v českých poměrech jednou z příčin toho, že se v ČR prodává málo elektrických vozidel. Nejvýznamnějším důvodem je cena. "Je ale třeba do rozvoje elektromobility nevstupovat dotačními programy pro podporu prodeje," míní Kupka.
Firmy mohou od druhé poloviny března žádat na pořízení elektroauta o podporu 200 000 až 250 000 korun. Dotaci je možné získat pro elektromobily s cenou do 1,5 milionu korun, přičemž u užitkových vozů neexistuje cenové omezení. V celém programu je připraveno 1,95 miliardy korun, z toho 1,65 miliardy na pořízení bezemisních vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu.
Elektromobilitě podle Kupky zbývá překonat jen několik technických překážek, možnost efektivního dobíjení a delší dojezd na dobitou baterii. Uvedl, že automobilka Toyota avizuje, že od roku 2026 bude schopná u svých osobních vozidel montovat baterie s dojezdem 1000 kilometrů. Rychlonabíječky jsou již schopny nabíjet auta do 30 minut, řekl.
Kupka předpokládá, že ceny elektrických vozidel se v následujících letech budou významně snižovat. Zájem o elektromobilitu by se podle něj tedy měl s nástupem nových, cenově dostupnějších modelů rychle zvyšovat. Například Škoda Auto v příštím roce plánuje představit nový cenově dostupný model elektrického auta, uvedl dříve ředitel českého zastoupení Škody Auto Jiří Maláček.
Kupka koncem března uvedl, že v Česku je nyní 4313 dobíjecích bodů umístěných ve 2313 stanicích, podle pověřence ministra pro čistou mobilitu Jana Bezděkovského tento počet dále roste. Aktuální počet dobíjecích bodů zvládne obsloužit přes 90 000 elektromobilů, v Česku je přitom nyní podle Kupky 22 000 plně bateriových osobních vozidel.
Web Čistá doprava aktuálně eviduje 34 000 registrovaných bateriových elektrických vozidel všech kategorií. V Česku bylo loni podle webu Svazu dovozců automobilů registrovaných téměř devět milionů vozidel, bateriová elektrická vozidla tedy tvoří necelé 0,4 procenta všech vozidel. Osobní elektrická auta pak tvoří zhruba 0,3 procenta všech osobních vozidel.
Vznik 2600 dobíjecích bodů podpořilo ministerstvo dopravy dotacemi z evropských programů. Aktuálně mohou zájemci podávat žádosti u dotačních výzev na podporu budování běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích, rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní a osobní vozidla nebo rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm, které ministerstvo podpoří Operačním programem Doprava III.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Richard Vacek
17.4.2024 06:26Jaroslav Řezáč
17.4.2024 07:00https://echo24.cz/a/HrNCw/zpravy-svet-nemecko-elektromobily-kocovina-prodej-dotace-tesla
Jaroslav Řezáč
17.4.2024 07:02Zdenek Wenzel
17.4.2024 09:19 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
22.4.2024 13:16 Reaguje na Zdenek Wenzelhttps://elektrickevozy.cz/clanky/prodeje-elektromobilu-v-nemecku-zazivaji-pad-bez-dotaci-to-proste-nejde
pepa knotek
17.4.2024 08:33Zdenek Wenzel
17.4.2024 09:15 Reaguje na pepa knotekChceš ho, kup si ho, nechceš ho, nekupuj.
Ty teorie o slepé uličce, shoření, zmrznutí, nedojetí a já nevím co ještě se ti honí v kedlubně.
Prostě to brzy přijde jako každá změna a čím více to budeš ve svém nitru bojkotovat, tím se utrápíš nebo na veřejnosti ztrapníš...HOWK
pepa knotek
17.4.2024 10:38 Reaguje na Zdenek WenzelZdenek Wenzel
17.4.2024 20:23 Reaguje na pepa knotekNikdo není dokonalý.
Radek Čuda
17.4.2024 16:29Tohle není vláda, to musí být nějaký sociologický experiment Nejvyššího co všechno si lidi nechají líbit.