https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kvuli-vystavbe-obri-tovarny-tesla-u-berlina-bylo-vykaceno-pul-milionu-stromu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kvůli výstavbě obří továrny Tesla u Berlína bylo vykáceno půl milionu stromů

22.8.2024 18:47 (ČTK)
Motorová pila
Motorová pila
Kvůli výstavbě obří továrny firmy Tesla nedaleko Berlína bylo vykáceno odhadem půl milionu stromů. Vyplývá to ze satelitních snímků pořízených nad kontroverzní stavbou, informoval zpravodajský server The Guardian.
 
Výstavba německé továrny společnosti Tesla vyvolala spory a četné protesty, stejně jako diskusi o tom, co je třeba obětovat v zájmu rozvoje ekologičtější dopravy. Majitel firmy, americký miliardář Elon Musk, kritizoval německou policii, že proti "levicovým protestujícím" nezakročila.

Satelitní snímky podle společnosti Kayrros, která se zabývá environmentálním zpravodajstvím, ukazují, že v období od března 2020 do května 2023 bylo v této lokalitě vykáceno 329 hektarů lesa. To odpovídá přibližně 500 000 stromů.

Od května protestují proti plánovanému rozšíření obří továrny klimatičtí aktivisté, kteří obsadili stromové domky v nedalekém kempu a pokusili se do areálu vtrhnout. Jedna skupina v březnu zapálila sloup elektrického vedení a na několik dní zastavila výrobu v továrně.

Karolina Drzewová, která se podílí na kampani "Vypněte Tesle kohoutek", uvedla, že podle analýz výroba elektromobilů způsobila lokální ničení přírody i globální škody kvůli těžbě kovů.

"V jednom z nejsušších regionů Německa už bylo zničeno příliš mnoho životního prostředí," řekla. "Je třeba zabránit dalšímu rozšiřování továrny a ještě většímu ničení lesů a ohrožení chráněné oblasti pitné vody."

Společnost Tesla na žádost o komentář nereagovala, uvedl The Guardian.

Antoine Halff, hlavní analytik společnosti Kayrros, míní, že vykácení vysokého počtu stromů je nutné vnímat v kontextu přínosu, jaký má nahrazování automobilů se spalovacími motory elektromobily.

Halff uvedl, že pokácené stromy odpovídají přibližně 13.000 tunám CO2, což je množství, které ročně vypustí 2800 průměrných automobilů se spalovacím motorem v USA. "Jde tedy o zlomek počtu elektromobilů, které Tesla vyrobí a prodá každé čtvrtletí," řekl s tím, že vždy je potřeba udělat nějaké kompromisy.

V červenci schválilo braniborské zemské ministerstvo životního prostředí plán na rozšíření továrny Tesla a zdvojnásobení výroby na milion vozů ročně. V závodě - kde se také vyrábějí miliony bateriových článků - byly od začátku provozu zaznamenány desítky ekologických incidentů, včetně úniků nebo rozlití nafty, barev a hliníku.

Společnost Tesla později uvedla, že během výstavby a od zahájení provozu došlo v areálu továrny k několika incidentům. Žádný z nich prý nezpůsobil škody na životním prostředí.

Společnost Kayrros měří odlesnění pomocí optických snímků ze satelitu Sentinel-2, které mají rozlišení deset metrů a jsou veřejně dostupné. Tato data jsou zpracovávána automaticky, ale jejich kvalitu kontrolují odborníci na dálkový průzkum Země.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

22.8.2024 19:27
Výroba "ekologických" vozítek si vyžaduje ničit přírodu jak v Německu, tak
i v D. Lutyni na Karvinsku. Investor jasně řekl, že buď "zelená louka" a nebo nic. Ekologie si prostě vyžaduje ekologické oběti, aby si cizí firmy napakovaly kapsy s co nejmenšími náklady. Jim o žádnou záchranu planety
nejde a lidé by to měli konečně pochopit. Jim jde o druh pohonu, který se stane konkurenceschopným pouze s minimálními náklady a s dotacemi všeho druhu. Už pouhé zvýšení nákladů při stavbě na místě bývalých továren dělá
z baterií do aut drahé zboží a to ještě budou určitě žádat daňové úlevy
a pozemky za cenu orné půdy. Vláda si musí pospíšit, než ji dají voliči stopku, neboť se zapsala do dějin jako nejarogantnější vláda přehlížející
dokonce výsledky referenda. Vláda jsou ale taky fyzické osoby a ty je
možno po skončení mandátu obžalovat pro nerespektování referenda a to
rozhodnutí byť za cenu sankcí zrušit. Sankce dát k úhradě členům vlády
a jejich stranám stejně, jako se KSČ po revoluci znárodnil majetek. Je
to totiž tentýž případ.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.8.2024 08:28 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy asi budete zběhlý v odhadu,jaká asi mohla být takto vymýcená plocha ?
Odpovědět
Anyr

Anyr

22.8.2024 21:08
Je mi z toho moc smutno. Naivně se zeptám: to skutečně neexistovalo vhodnější místo ke stavbě, než byl... les? :/ Nějaký brownfield? Úplně při nejhorším pak nějaká druhově chudá louka, pole?

Nejsem fanda elektromobility. Jsem fanda vodíku. Tak snad, jednou, nějak.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.8.2024 13:23 Reaguje na Anyr
Stavět na brownfieldu je drahé.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.8.2024 21:24
Němcům do to kecat nebudem, stejně by to nepomohlo, na to je ČR moc malej pán.
Ale že Nám Němci kecají do mnohého přes EU, je běžné !
Odpovědět
pk

pepa knotek

23.8.2024 08:35
By mě zajímalo, kdo ta elektroauta bude kupovat, okolo německých přístavů hnijí tisíce elektroaut dovezených z Číny a staví se další fabrika na milion aut ročně. Krom toho 2 - 3 tuny vážící elektrokrabice na přepravu 1 osoby kolem komína rozhodně nic ekologického není. Kde jsou ty časy, kdy se pro přepravu po městě používala auta co vážila 3/4 tuny.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.8.2024 13:24 Reaguje na pepa knotek
Až nebudou žádná jiná auta, budou se kupovat auta na baterky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

23.8.2024 13:43
Ty stromy byly od sebe asi 2,5 metru.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.8.2024 08:26 Reaguje na Jiří Svoboda
tak toto mě také napadlo.Plácnutí.Uvedení rozlohy vymýcené plochy by asi bylo nezajímavé.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.8.2024 13:27 Reaguje na Emil Bernardy
Les a les je rozdíl a strom a strom taky. Někdo považuje
za les i pár stromů na louce a za strom považuje i metr vysoký nálet. Vidíte to názorně v NP ČŠ kdy je ten metr vysoký nálet považován za les a hustota semenáčů na metr čtvereční je deset a více kusů. Takže ty počty na danou
plochu mohou být zavádějící. Lépe je vyjádřit množství
dřevní hmoty v kubících na hektar, než v počtu stromů ,
které mohou být někde v mýtní zralosti a jinde sazenice.
Odpovědět
PK

Petr Kočandrle

26.8.2024 19:12
No jednak Elon Musk není majitelem Tesly, drží jen lehce přes 20% akcií. Zároveň je jejím CEO.
Druhak vykácení toho hospodářského lesa, který by byl dříve či později vykácen tak jako tak, vykompenzovali výsadbou cca 3x většího lesa mnohem vhodnějšího pro tuhle oblast než borovicová monokultura. https://www.elonx.cz/tesla-vysazuje-v-braniborsku-nove-lesy-jako-kompenzaci-za-stromy-vykacene-kvuli-tovarne-giga-berlin/
Nevím, o co se to tu ekolist snaží, ale rozhodně si za tohle žádný příspěvek nezasloužíte ;-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist