Libeňský most svítí jen tehdy, když je komu
„Současný model máme nastavený tak, že do večerní osmé hodiny bude osvětlení fungovat na 100procentní výkon. Ten po osmé začne postupně klesat, až se v deset hodin ustálí na 50 procentech původní hodnoty. Na těch v průběhu noci i zůstane, pokud hustota dopravy nepřekročí stanovený limit,“ vysvětlil radní hl. m. Prahy Jan Chabr s tím, že pokud detektor zaznamená na mostě hustší provoz, osvětlení automaticky stoupne na maximální výkon.
„Množství vozidel počítáme v přibližně desetiminutových intervalech, pokud tedy po mostě projede kolona dvaceti aut, neznamená to, že se ihned zvýší i úroveň osvětlení,“ dodal.
Pracovníci společnosti THMP aktuálně pilotní projekt testují. Budou zkoušet i jiné modely svícení, ať už co do délky intervalů načítání dopravy, nebo úrovně svícení v době, kdy na mostě žádná vozidla nejezdí. „Otestované řešení potom můžeme libovolně replikovat i v jiných lokalitách, kde jsou již instalována LED svítidla a chytrá zapínací místa. Vždy samozřejmě v intencích závazných norem, podle kterých na komunikacích svítíme,“ upřesnil předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.
Podle radního Jana Chabra byl most připraven na nasazení modelu tzv. dynamického řízení svícení už před rokem a půl. „V té době totiž společnost THMP osvětlení na Libeňském mostě kompletně obnovila. Most dostal moderní LED svítidla, chytré zapínací místo, kompletně novou elektroinstalaci, kabely i svorkovnice. Z původních betonových kandelábrů tehdy zároveň pracovníci městské společnosti odstranili ocelovou konstrukci, která na ně byla instalována v sedmdesátých letech minulého století, a výrazně tak ulevili statické zátěži stožárů,“ doplnil radní.
Během připravované rekonstrukce mají být zachovány nejcennější obloukové konstrukce architekta Pavla Janáka a rekonstruované oblouky propojí nově navržené mostní konstrukce podle původních Janákových skic. „Nyní jsme už odstranili ocelové parazitní lampy z původních kandelábrů a do nich doplnili i inteligentní světla, která budou řidičům svítit vždy podle aktuální potřeby a provozu na mostě. Sníží se tím náklady i světelná zátěž pro okolní životní prostředí,“ uvedl k projektu náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Adam Scheinherr.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
S. Pf.
30.8.2021 14:02Piráti kritizují laxnost Rady hlavního města Prahy v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou, že nenechala opravit most již v roce 2016.
V prosinci 2017 na jednání dopravního výboru pražského zastupitelstva její náměstek #Dolínek prohlásil, že zahájí přípravy na rekonstrukci mostu. Nakonec ovšem otočil a dnes pro změnu prosazuje bourání Libeňského mostu. Během tiskové konference v roce 2018 náměstek Dolínek uvedl, že preferuje bourání a postavení zcela nového mostu. Toto tvrzení vyvrátila soudní znalkyně Miloslava #Pošvářová vyjádřením: „Oprava a novostavba Libeňského mostu v žádném případě není za stejné peníze. Oprava do 0,5 miliardy, novostavba přes 1 miliardu. Navíc oprava zajistí životnost dalších 100 let. A schodiště se rozhodně bourat nemusí, to lze opravit standardními sanačními metodami. Časově je oprava rychlejší. Projekt opravy může trvat max. 2 roky. PD lze vyhotovit do konce roku, stejně jako lze i letos zahájit stavbu. Potom jsme s opravou hotovi na konci roku 2020. Vždyť je vydané platné stavební povolení, které odpovídá původnímu řešení. V případě nového mostu se bude projekt přepracovávat, tedy do konce roku bude nový projekt. Bourání bude trvat minimálně půl roku a zakládání rok a jsme v roce 2022, odhaduji začátek roku 2023. V případě opravy i novostavby musí být vybudován provizorní most vedle stávajícího.“
♦ A nyní jsme v roce 2021 a jak je na tom most? Kolik finančních prostředků se od roku 2018 vynaložilo? Tipnu si že mnohem víc, než když sečteme původní odhad na opravu i nový most, tj. dnes směšně znějící 1, 5 miliarda :-)