https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/libensky-most-sviti-jen-tehdy-kdyz-je-komu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Libeňský most svítí jen tehdy, když je komu

18.8.2021 14:11 | PRAHA (Ekolist.cz)
V době, kdy přes most žádné tramvaje a automobily nejezdí, intenzita svícení bude postupně klesat.
V době, kdy přes most žádné tramvaje a automobily nejezdí, intenzita svícení bude postupně klesat.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | MHMP
Na Libeňském mostě je nově instalovaný detektor průjezdu vozidel. Ten umí na základě hustoty dopravy automaticky regulovat úroveň osvětlení. V době, kdy přes most žádné tramvaje a automobily nejezdí, intenzita svícení postupně klesá. To umožňuje snížit náklady na osvětlení mostu i zátěž pro životní prostředí. Na začátku července ho na most umístila Městské společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP).
 

„Současný model máme nastavený tak, že do večerní osmé hodiny bude osvětlení fungovat na 100procentní výkon. Ten po osmé začne postupně klesat, až se v deset hodin ustálí na 50 procentech původní hodnoty. Na těch v průběhu noci i zůstane, pokud hustota dopravy nepřekročí stanovený limit,“ vysvětlil radní hl. m. Prahy Jan Chabr s tím, že pokud detektor zaznamená na mostě hustší provoz, osvětlení automaticky stoupne na maximální výkon.

„Množství vozidel počítáme v přibližně desetiminutových intervalech, pokud tedy po mostě projede kolona dvaceti aut, neznamená to, že se ihned zvýší i úroveň osvětlení,“ dodal.

Do osmi večer se svítí na sto procent. Pak se osvětlení snižuje, v deset večer se ustálí na padesáti procentech.
Do osmi večer se svítí na sto procent. Pak se osvětlení snižuje, v deset večer se ustálí na padesáti procentech.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | MHMP

Pracovníci společnosti THMP aktuálně pilotní projekt testují. Budou zkoušet i jiné modely svícení, ať už co do délky intervalů načítání dopravy, nebo úrovně svícení v době, kdy na mostě žádná vozidla nejezdí. „Otestované řešení potom můžeme libovolně replikovat i v jiných lokalitách, kde jsou již instalována LED svítidla a chytrá zapínací místa. Vždy samozřejmě v intencích závazných norem, podle kterých na komunikacích svítíme,“ upřesnil předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.

Podle radního Jana Chabra byl most připraven na nasazení modelu tzv. dynamického řízení svícení už před rokem a půl. „V té době totiž společnost THMP osvětlení na Libeňském mostě kompletně obnovila. Most dostal moderní LED svítidla, chytré zapínací místo, kompletně novou elektroinstalaci, kabely i svorkovnice. Z původních betonových kandelábrů tehdy zároveň pracovníci městské společnosti odstranili ocelovou konstrukci, která na ně byla instalována v sedmdesátých letech minulého století, a výrazně tak ulevili statické zátěži stožárů,“ doplnil radní.

Během připravované rekonstrukce mají být zachovány nejcennější obloukové konstrukce architekta Pavla Janáka a rekonstruované oblouky propojí nově navržené mostní konstrukce podle původních Janákových skic. „Nyní jsme už odstranili ocelové parazitní lampy z původních kandelábrů a do nich doplnili i inteligentní světla, která budou řidičům svítit vždy podle aktuální potřeby a provozu na mostě. Sníží se tím náklady i světelná zátěž pro okolní životní prostředí,“ uvedl k projektu náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Adam Scheinherr.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SP

S. Pf.

30.8.2021 14:02
♦ Nevěřil bych, že toto někdy budu uvádět jako zdroj, ale ejhle očividně je u nás v republice něco hodně špatně. Přenesme se do roku 2017.

Piráti kritizují laxnost Rady hlavního města Prahy v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou, že nenechala opravit most již v roce 2016.
V prosinci 2017 na jednání dopravního výboru pražského zastupitelstva její náměstek #Dolínek prohlásil, že zahájí přípravy na rekonstrukci mostu. Nakonec ovšem otočil a dnes pro změnu prosazuje bourání Libeňského mostu. Během tiskové konference v roce 2018 náměstek Dolínek uvedl, že preferuje bourání a postavení zcela nového mostu. Toto tvrzení vyvrátila soudní znalkyně Miloslava #Pošvářová vyjádřením: „Oprava a novostavba Libeňského mostu v žádném případě není za stejné peníze. Oprava do 0,5 miliardy, novostavba přes 1 miliardu. Navíc oprava zajistí životnost dalších 100 let. A schodiště se rozhodně bourat nemusí, to lze opravit standardními sanačními metodami. Časově je oprava rychlejší. Projekt opravy může trvat max. 2 roky. PD lze vyhotovit do konce roku, stejně jako lze i letos zahájit stavbu. Potom jsme s opravou hotovi na konci roku 2020. Vždyť je vydané platné stavební povolení, které odpovídá původnímu řešení. V případě nového mostu se bude projekt přepracovávat, tedy do konce roku bude nový projekt. Bourání bude trvat minimálně půl roku a zakládání rok a jsme v roce 2022, odhaduji začátek roku 2023. V případě opravy i novostavby musí být vybudován provizorní most vedle stávajícího.“

♦ A nyní jsme v roce 2021 a jak je na tom most? Kolik finančních prostředků se od roku 2018 vynaložilo? Tipnu si že mnohem víc, než když sečteme původní odhad na opravu i nový most, tj. dnes směšně znějící 1, 5 miliarda :-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist