https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/liberecti-zachranari-zatim-nevi-jaky-typ-pohonu-budou-mit-jejich-lekarske-vozy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Liberečtí záchranáři zatím neví, jaký typ pohonu budou mít jejich lékařské vozy

22.10.2024 18:50 | LIBEREC (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Záchranná služba Libereckého kraje zatím neví, jaký typ pohonu bude do budoucna preferovat při nákupu lékařských vozů. O pořízení elektroaut neuvažuje, řekl krajský ředitel záchranné služby Luděk Kramář.
 
"Zatím vedeme debaty o tom, jestli jít cestou nadále naftových motorů, které zatím samozřejmě automobilky nabízejí, nebo už cestou plug-in hybridů, tak abychom snížili ekologickou zátěž, ale i samozřejmě provozní náklady. Co se týká elektroaut, tam jsme zkoušeli vůz Škoda Enyaq, ale zatím jsme se pro tuto cestu nerozhodli," řekl Kramář.

V republice podle něj zatím jako jediná má elektroauto záchranná služba v hradeckém kraji.

"U nás je to problematické tím, že naše vozy mají dlouhé nájezdy, kdy najedou přes 300 až 500 kilometrů denně a zatím si nedokážeme představit účelné nabíjení těchto vozů v našich podmínkách. A samozřejmě druhá věc je technologické zajištění našich výjezdových základen, co se týká zajištění elektromobility, to znamená nabíječky a další věci," dodal krajský ředitel záchranné služby.

Záchranná služba v Libereckém kraji funguje od roku 2003 v systému rendez-vous, kdy lékař jezdí zvlášť s řidičem v menším voze a posádku sanitky tvoří záchranáři. Systém je podle zdravotníků efektivnější, protože ne vždy je na místě zásahu třeba lékař. Vozů pro lékaře je v kraji 16. Všechny jsou dieselové, značky Škoda Kodiaq a v úpravě se speciální zdravotnickou vestavbou. Záchranáři jsou spokojení s tím, jak jsou vybavené.

"Myslím si, že že jsme dosáhli nějakého vrcholu, kdy máme všechno, co jsme si přáli a do auta implementovali. A informace od posádek jsou takové, že není potřeba nic moc měnit," řekl krajský vedoucí dopravy záchranné služby Aleš Smetana.

Pokud by podle něj měli přejít na jiný typ pohonu, tak by preferoval plug-in hybrid. "Mně by se líbilo, když už by nějaká hybridní verze měla být pro ta auta, aby měla plný výkon na elektriku třeba na 20 až 30 kilometrů, což je pro nás dostačující. Ale v případě nutnosti nějaké mimořádné události nebo když auto bude muset dojet do Prahy, tak aby tam byl motor, který klasicky plnohodnotně to auto rozpohybuje a doveze nás tam, kam potřebujeme," dodal.

Lékařské vozy záchranná služba v Libereckém kraji průběžně obměňuje, v "ostrém" provozu vydrží zhruba pět let, pak je záchranáři využívají jako záložní či pro přepravu krve. Tři nové lékařské vozy za 6,8 milionu korun záchranáři převzali dnes, další obměna bude za dva roky.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pe

Petr

22.10.2024 20:43
Jeden záchranář neví. Záchranáři nevědí!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.10.2024 05:57
Pokud nechtějí hazardovat se zdravím a životy pacientů, tak to budou samozřejmě vozy naftové ve verzi pro obdobné využití - tedy bez všech OBD nesmyslů, které v případě drobné závady omezují výkon motoru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 10:21
Sanitky můžou v rozhodující míře jezdit na elektřinu, samozřejmě v mixu s klasickými dýzly. A střechy nemocnic můžou mít všude panely, kromě heliportů. Ale problémy našeho zdravotnictví jsou úplně někde jinde.
Odpovědět

Radek Čuda

23.10.2024 15:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Otázkou je co vše myslíte sanitkou, třeba v Praze by záchrance byly nějaké panely na střeše na dvě věci, protože stanoviště samozřejmě ve špitálech nejsou. Navíc spotřeba energií je ve špitálech taková, že i kdyby měly těmi panely opláštěné úplně všechno, tak to stejně nebude pro vlastní provoz stačit.
A zrovna ty e-mobily fakt tady nejsou úplně to nej a uváděná volba, tedy PHEV jsou výrazně vhodnější a operativnější.
Souhlas s tím, že naše zdravotnictví má úplně jiné problémy než e-sanitky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 17:41 Reaguje na Radek Čuda
Fv panely je potřeba dávat všude, kde je to vhodné (kde svítí), ale nedá se počítat s tím, že zajistí elektřinu na celý provoz i se sanitkami. Ale každý kiloWatt zalevno se počítá.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.10.2024 12:12 Reaguje na Pavel Hanzl
jestliže FVE panely nejsou 100% výkonovým řešením spotřeby, jsou zdrojem problémů.

To je jako kdyby ženská řekla, že je na půl těhotná...přesně to říkáte o FVE panelech.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2024 16:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To nechápu. Když mi dájí fve jakýkoliv díl spotřeby, pořád o to méně zaplatím. Nějaké přechody mezi slunkem, bateriemi, nebo sítí, řeší střídač zcela automaticky a bezproblémově.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.10.2024 17:30
Já bych preferoval benzín. Na krátké nájezdy dělá méně pevných emisí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.10.2024 13:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
asi tak... ušetří si problémy. Za pět let bude jinak... hybrid je možnost, ale asi to není nutnost.
Vláda do konce volebního období asi nebude schvalovat Český green deal...a mezi tím, se cosi uděje. Oni to schvalovat nemusí stačí do roku 27 a to asi bude trochu jiný příběh...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist