Liberečtí záchranáři zatím neví, jaký typ pohonu budou mít jejich lékařské vozy
V republice podle něj zatím jako jediná má elektroauto záchranná služba v hradeckém kraji.
"U nás je to problematické tím, že naše vozy mají dlouhé nájezdy, kdy najedou přes 300 až 500 kilometrů denně a zatím si nedokážeme představit účelné nabíjení těchto vozů v našich podmínkách. A samozřejmě druhá věc je technologické zajištění našich výjezdových základen, co se týká zajištění elektromobility, to znamená nabíječky a další věci," dodal krajský ředitel záchranné služby.
Záchranná služba v Libereckém kraji funguje od roku 2003 v systému rendez-vous, kdy lékař jezdí zvlášť s řidičem v menším voze a posádku sanitky tvoří záchranáři. Systém je podle zdravotníků efektivnější, protože ne vždy je na místě zásahu třeba lékař. Vozů pro lékaře je v kraji 16. Všechny jsou dieselové, značky Škoda Kodiaq a v úpravě se speciální zdravotnickou vestavbou. Záchranáři jsou spokojení s tím, jak jsou vybavené.
"Myslím si, že že jsme dosáhli nějakého vrcholu, kdy máme všechno, co jsme si přáli a do auta implementovali. A informace od posádek jsou takové, že není potřeba nic moc měnit," řekl krajský vedoucí dopravy záchranné služby Aleš Smetana.
Pokud by podle něj měli přejít na jiný typ pohonu, tak by preferoval plug-in hybrid. "Mně by se líbilo, když už by nějaká hybridní verze měla být pro ta auta, aby měla plný výkon na elektriku třeba na 20 až 30 kilometrů, což je pro nás dostačující. Ale v případě nutnosti nějaké mimořádné události nebo když auto bude muset dojet do Prahy, tak aby tam byl motor, který klasicky plnohodnotně to auto rozpohybuje a doveze nás tam, kam potřebujeme," dodal.
Lékařské vozy záchranná služba v Libereckém kraji průběžně obměňuje, v "ostrém" provozu vydrží zhruba pět let, pak je záchranáři využívají jako záložní či pro přepravu krve. Tři nové lékařské vozy za 6,8 milionu korun záchranáři převzali dnes, další obměna bude za dva roky.
reklama