Lidé vidí podle Hospodářské komory smysl v zateplování budov i fotovoltaice
Kvůli ekologii jsou spotřebitelé nakloněni i nákupům potravin a drogerie bez obalu. Devět z deseti spotřebitelů považuje za rozumné poskytovat staré oblečení, nábytek a domácí spotřebiče k dalšímu využití. Ochotu realizovat tato řešení ale obvykle sdílí už méně lidí. Podle HK by státní instituce, neziskové subjekty, výrobci i obchodníci měli lidem, kteří pohlížejí na svou spotřebu i z hlediska životního prostředí, jít více naproti. Apeluje proto na větší osvětu.
"Všichni potřebujeme kvalitní životní prostředí, ve kterém můžeme spokojeně žít my i naše děti. Klimatickou změnu bychom proto neměli zlehčovat, na druhou stranu bychom ale měli používat vlastní rozum. Možná, že více než nerealistické plány, napsané evropskými byrokraty, přírodě více pomůže individuální odpovědnost lidí za životní prostředí," uvedl prezident komory Vladimír Dlouhý.
Jako řešení dopadů klimatických změn lidé podle HK upřednostňují pragmatičtější kroky, anketa naznačuje jejich ochotu změnit své spotřebitelské chování. Vyplývá z ní, že spotřebitelé vidí smysl v zateplování budov. Pětina z těchto lidí plánuje do takových změn i investovat. Podle HK je to logický krok obzvlášť v době, kdy ceny energií rychle rostou. Zateplením domu se může uspořit i polovina nákladů na vytápění. Šetří se výdaje domácností, není třeba tolik spalovat uhlí, šetří se provoz elektráren i životní prostředí.
"Faktem je, že Česká republika je na přírodní obnovitelné zdroje, jako je voda, vítr nebo slunce, chudá. Nahradit uhlí tak pro nás bude bolestnější než pro jiné země. Zaplatíme za to více, naše ekonomické i širší celospolečenské náklady budou mnohem vyšší proti řadě západních a severských zemí, jež jsou na fosilních palivech již nyní závislé daleko méně. Nutno ale dodat, že počasí neporučíme, a když vítr nefouká a slunce nesvítí, i v Německu s obřím arzenálem větrných elektráren musí zvýšit výrobu elektřiny spalováním uhlí v uhelných elektrárnách, aby uspokojila poptávku domácností a firem," uvedl Dlouhý.
Průzkum také ukázal, že spotřebitelé při rozhodování rozlišují mezi kroky s transparentním, nezpochybnitelným výsledkem, a kroky, jejichž efekt je zprostředkovaný a obtížně doložitelný. Proto pořízení elektromobilu má smysl jen pro pětinu respondentů a o nákupu reálně uvažuje téměř poloviční množství respondentů.
Anketa se uskutečnila od 4. ledna do 3. března. Celkem bylo na anketu zaznamenáno 3897 reakcí, počet se nicméně u každé otázky liší, odpovědi nebyly povinné.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
karel krasensky
20.4.2022 21:18Zdenek Wenzel
22.4.2022 07:10Zdenek Wenzel
22.4.2022 07:30 Reaguje na Zdenek WenzelEstébák nebo generál a proč zrovna tihle? To si vážně nemůžeme zvolit slušného člověka? To nám musí určit Kreml a slinta Becherovič?
A dnes v tisku je článek o zloději propisek, že by rád zasedl do rady ČNB, aby jsme se konečně měli lépe. To to trvalo soudruzi.
Kupředu levá, kupředu pravá, zpátky ni krok.