https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/likvidovat-stare-auto?sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jeroným Knížek: Likvidovat staré auto?

17.5.2009
Mám Š-105L v provozu od r. 1984 a v dobrém stavu, žiji v Praze, je mi 80 roků, řidičák mám 60 roků na vše mimo autobusu, špatně chodím (gonarthrosis), ale jinak jsem vcelku fit.
 
Pravidelně nechávám vůz udržovat, jezdím nejvýše 90 km/h a spotřeba speciálu nikdy nebyla vyšší než 6 l/100km (byla i pod 5 l, spaliny pod normou), auto má najeto kolem 70 tisíc km. V posledních letech ujedu ročně max. 1000 km - jen k údržbě hrobu (už nezvládáme pěší cestu k autobusu a zpět), na jiné auto nemáme. Z toho si činím závěr - takovým provozem snad nemohu zhoršovat prostředí a není tedy na místě paušálně trvat na likvidaci všech starších aut. Dále mne zajímá, až nebudu schopen řídit, kam a za kolik mohu předat auto k likvidaci, zda z něho mohu některé pro chod nedůležité díly odejmout. Mám dojem, že by se měla brát v úvahu péče a ekologická jízda řidiče - rozdíl mezi necitlivou jízdou oproti ekonomické a ohleduplné;  oceňuje se nějak vliv řidiče bez přestupků?
reklama

Jeroným Knížek
autor je pražským občanem a celoživotním řidičem
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Snad nečekáte, - 19. 5. 2009 -

že u ekofašistů se vyskytuje mozek a zdravý rozum????
Podívejte se sem, co je to za odpad:
http://binko.blog.idnes.cz/c/83312/Sexualni-touhy-Kateriny-Jaques-aneb-tak-trochu-zvracena-demoska.html

Volte zelené, to jsou ti praví Veškrnou políbení.

Snad nečekáte, - 20. 5. 2009 - Petr P

... no hezký článeček, ale ona ta golfová hřiště opravdu zas tak ekologická nejsou. V potaz se také můsí brát zda vnikla revitalizací nějakého území, nebo vykácením lesa a podobně. Popravdě je mi jedno jaké divadlo se hraje na jejich mítincích, na straně zelených mi vadí úplně jiné věci.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 19. 5. 2009 - Ivan Sommer

Jsem o něco mladší senior, a proto jsem měl možnost v zaměstnání porovnat provoz zrovna uvedené Š105L s cizími vozy. Z hlediska potřebnosti a účelu vycházela Škoda jako výhodnější co do spolehlivosti, hospodárnosti i vlivu na životní prostředí. Vyjížděla zejména v zimě, projela všude a nechala za sebou všechny renomované značky. O nějakém problému se zimními pneumatikami nevím.

Zapomíná se započítat vliv na životní prostředí při výrobě auta. Jestliže důchodcovská Škoda vydržela 20 let, za tu dobu by podnikatel ojezdil 4-5 novějších zahraničních vozů, na jejichž výrobu se jistě spotřebovalo více materiálu než na jeden vůz a jejichž náklady na údržbu se neustále zvyšovaly. Současné vozy v sobě skrývají množství elektroniky, autoservisy k její diagnostice potřebují drahá zařízení s počítači, a ta přece také na svoji výrobu spotřebovala přírodní zdroje a po opotřebení se stávají dokonce nebezpečným odpadem (obsahují toxické prvky). Museli jsme brát na cesty mobil(další vliv na životní prostředí), abychom přivolali pomoc při závadě, protože na silnici nelze téměř nic bez speciálního zařízení opravit, někdy ani vyměnit žárovku. Přihodí-li se to někde na okresce v mrazivé noci za sněhové vánice, tak jde téměř "o život". Stalo se našemu šéfovi, že na Opelu praskl údajně mrazem narušený plastový řemen a on málem zmrznul, zachránil ho mobil. Stejně se však z toho léčil téměř měsíc.

Vliv na životní prostředí by se měl hodnotit započítáním všech příspěvků během životního cyklu (life cycle) výrobku od zhotovení, při provozu (včetně havárií) až po likvidaci. Možná by se u současných vozů měl připočítat i negativní vliv rušení veřejné dopravy. Žádné takové hodnocení jsem však nezaznamenal, jen se vždy ozve povyk "hr na trabanty a škodovky".

V neděli jsem byl na návštěvě v obci nedaleko Brna u známých. Je to dvojice důchodců, on má 82 let, ona 70. K zastávce autobusu mají asi 1 km. Jenže zkuste tam dojít o berlích v zimě, je-li zapotřebí navštívit lékaře! Lidé si pomáhají, obvykle se najde ochotný soused a méně pohyblivého starouška na zastávku odveze a přiveze zpět.

Ty staré škodovky neznamenají podstatnou zátěž pro životní prostředí a dožijí se svými majiteli. Popřípadě by mohly posloužit mladým řidičům, aby se na nich naučili bezpečně jezdit. Jak známo ze statistik, nejvíce nehod mají mladí řidiči kolem 25 let. Hlavně, že bourají v ekologicky šetrných vozech. Lze však považovat čelný střet za šetrný ekologický přístup?

Mám dojem, že Bursíkovo vedení Strany zelených zapomnělo na staré lidi a více méně je diskriminovalo nejen s auty, ale i s poplatky ve zdravotnictví aj.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 20. 5. 2009 - Petr.Očenášek

Na důchodce je nahlíženo v dnešní době jako na staré,orezlé ojetiny.Nejlépe je také sešrotovat.Nějak mladí zapomínají,že budou také jednou ojetiny.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 20. 5. 2009 - fafnir

Ivan Sommer
řekl bych ,že jste střelil kozla.Mladý řidič a starý vůz je vskutku smrtelný mix.Ledaže by vám vadilo,že lidí je moc.Ale soudím ,že to není zrovna váš případ.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 21. 5. 2009 - fafnir

a autorovi
pokud je vůz v dobrém technickém stavu,nikdo vám ho brát nebude,i kdyby jste najezdil podstatně více.Dokonce ani nic navíc nebudete platit,pouze v případě převodu na jinou osobu.To jen zelení dělají nesmyslný poplach,a ti kteří se jako p.Paroubek zaštiťují zájmy důchodců,chtějí pomocí šrotovného populisticky dodat peníze kamarádům.
Jinak k těm emisím,ani z toho nemusíte mít špatný pocit,při pohledu na to,co často vychází z autobusů MHD.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 21. 5. 2009 - Ivan Sommer

fafnir. Tak mám dojem, že jste nejvýše nějaký sváteční řidič, jestli vůbec. To říkají statistiky, že nejvíce bourají mladí řidiči v moderních vozech (ne ve starých). Jednoduše řečeno, neumějí jezdit. A existují státy, v nichž dopravní předpisy předepisují určitá léta praxe (např. průkaz na zkušební dobu), než řidič získá trvalý řidičský průkaz nebo oprávnění na určitou kategorii vozidel. Léta praxe znamenají přece starší osobu. Auto není elixír života k omládnutí. I u nás tomu tak formálně je u nákladové či hromadné dopravy. Vézti se v autobusu s mladým řidičem, vhodné jest závěť předem napsati.

Pozoruji, že ti mladí neumějí často ani kloudně zacouvat do mezery bez buch buch nebo zhmoždění kola o obrubník, natož vytočit zatáčku, aniž se dostanou do protisměru. Není radno se s nimi potkávat v zatáčkách. Ani naše autoškoly neužívají k výcviku nějaké extra vybavené nejnovější vozy. Proč asi ?

To je takový americký zvyk, kde v rodině bývá více aut, že mladí nabírají zkušenost na vozech po rodičích, nějaký škrábanec nevadí. Dokonce někdy není pro určitého řidiče jednoduché bez přiměřené zkušenosti přejít z jedné značky na jinou. Ale to by bylo téma asi na jinou diskusi.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 22. 5. 2009 - fafnir

Ano pane Sommere
ve sváteční pohodě najezdím pouze5000- 6000 km měsíčně.Nikoli ročně,měsíčně.A to jak po Praze tak od KV po Košice,sem tam Německo,Rakousko, Italie.Povolání :cesťák,nebo fachberatter,chcete li.
Ale mám pocit,že jste neporozuměl napsanému:Mladý řidič,staré auto,smrtelný mix.Druhý smrtelný mix,staré auto,starý kloboučník nebo čepičář.Mám to za těch 40 let za volantem a něco kolem milionu kilometrů dostatečně odpozorováno.
S tou první částí,o sbírání zkušeností s vámi nelze než souhlasit.
V další nikoliv.Zeptejte se záchranářů.Nejde o škrábanec,jde o bezpečnostní standardy vozidla.Š 105,120,Žiguli a podobné vozy nemají airbagy,prorezavělá karoserie nemá tu pevnost,motor bývá výkonnější než brzdy,o ABS se dá jen snít.K tomu mladá ,nezkušená a nevyježděná krev,výsledek:pomníčky u kraje cest.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 22. 5. 2009 - fafnir

A ještě dodatek pane Sommere.
Vy velice plédujete na tomto fóru pro ježdění HD jako takovou.Že byste byl řidič autobusu z vašich různých vyjádření rovněž nevyplývá.Vyjdu li z předpokladu,že normální člověk jedná podle toho co hlásá,připadá mi vaše tvrzení o řidičských zkušenostech poněkud úsměvné.Já se naopak netajím tím,že velmi nemiluji veřejný dopravní prostředek a používám jej pouze v nouzi nejvyšší.To ovšem neznamená že s ním jezdím v přírodě.Tam používám nohy,kolo lyžče,kajak,dle terénu.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 22. 5. 2009 - Dana

No vidíte, v koutě umíte i zpívat :))

sociální aspekty dopravy - 25. 5. 2009 - Ivan Sommer

fafnir. Jestliže jste se po 40 letech praxe domohl postavení cesťáka a jezdíte snad až 200 km denně, pochybuji, že sledujete odbornou literaturu, statistiky, účastníte konferencí atd.

Kdybyste se opravdu pohyboval na východním Slovensku, věděl byste, že výrobu množství náhradních dílů na Š105 - 120 převzali v Polsku a zásobovali východoslovenské autoservisy.

Doporučuji ozřejmit si téma v publikaci Doc.Ing.Vladimír Adamec, CSc. et al.: Doprava, zdraví a životní prostředí Praha 2008, kapitola: "4. sociální aspekty dopravy." Popřípadě je možné se s autorem spojit osobně -Centrum dopravního výzkumu, Brno (www.cdv.cz).

V archivu Ekolistu lze nalézt, že jsem jako bývalý zaměstnanec Dopravního podniku města Brna diskutoval a náměstkem primátora Brna Martinem Anderem. O dopravě tedy možná něco vím a jen na okraj poznamenávám, že Hanzelka a Zikmund objeli celý svět v voze zn. Tatra bez ABS. I ti nezbední odvážlivci! Nejstaršími vozidly v městské dopravě bývaly tramvaje s milionovámi projezdy a také bez ABS. Jednoduše řečeno, vozidla jsou různá a řídí se různě. V každém případě se to řidič musí naučit a mezitím alespoň o něco zestárne.


sociální aspekty dopravy - 26. 5. 2009 - fafnir

Ivan Sommer
ano ,o tom jste mluvil s okresním hejtmanem,jako ve Švejkovi.Jsou dva možné pohledy na bezpečnost vozidel.Jeden z okna autobusu a kanceláře,studiem statistik.Druhý praxí od volantu,a tím co denně vidím,a také strojařskou znalostí a praxí.A to operování Hanzelkou a Zikmundem silně zavání účelovostí a senilitou.Pokud vím,tak se dokonce v r.1909 zůčastnili vozy Laurin a Klement závodu Petrohrad Sevastopola a také dojely.Ba dokonce vyhrály.To však rozhodně není argument pro pasivní bezpečnost toho auta.Ostatně pokud vím tak H+Z svoji tatro v Charůmu měnili,protože tu starou zlikvidovali.Můžete mít svoji 120 složenou ze spousty nových náhradních dílů,ale crash test je objektivní záležitost,a mladý blbec v méně odolném voze se zabije snadněji,než ve voze odolném,při stejně silném nárazu.I kdyby jste to stokrát probral s náměstkem primátora.A starý kloboučník jedoucí prostředkem silnice celou 60km rychlostí a znemožňující svým chováním přehled na silnici a předjetí,je zase hrozba pro své okolí.A může mít auto staré i nové.Jenom v tom novém ta pomalá rána tolik nebolí.Takže to klidně proberte s náměstkem primátora,jezděte tramwaí,nebo jinou HD,ale v zájmu vlastního bezpečí a bezpečí ostatních raději žádné auto neřiďte.Nebo radikálně změňte svůj způsob řidičského myšlení.

stáří autora ? - 26. 5. 2009 - Ivan Sommer

fafnir. Všiml jste si vůbec, že autor nám sděluje, že má 80 let. Naznačujete mu nakonec, aby už "vypadl" ze silnice? Tato dikuse totiž není jen mezi námi. Skoro nevěřil věku, ale znám ještě staršího řidiče, náhodou bývalého ředitele Dopravního podniku.

Jak jezdím já nebo vy, není podstatné.

stáří autora ? - 26. 5. 2009 - fafnir

Ivan Sommer
a všiml jste si vůbec,že jsem autorovi napsal, aby se ničeho nebál,že mu auto nikdo nesebere,ani nijak nezpoplatní.

stáří autora ? - 27. 5. 2009 - Ivan Sommer

fafnir. Už jste se nachytal. Nejprve autorovi napíšete, ať jezdí a pak mu vysvětlíte, jak je na silnici nebezpečný.

stáří autora ? - 27. 5. 2009 - fafnir

Ivan Sommer
a vy autora znáte a víte jak jezdí.Spíše soudím,že neznáte pojem "kloboučník".Nikoho ze silnice nevyhazuji,jen se stávám předběžně opatrnějším.Jsem docela rád na živu.

sociální aspekty dopravy - 26. 5. 2009 - Petr.Očenášek

Ve statistice nehod jsou kloboučníci na posledním místě.Taky budete jednou kloboučník!!!

sociální aspekty dopravy - 27. 5. 2009 - fafnir

Petr Otčenášek
kloboučník není o věku ale o mentalitě.Znám i 30 leté.Je to o tom,zda jste v autě doma,nebo cizinec.A už vůbec žádná statistika nehovoří o tom jak byl dotyčný účastník nehody oblečen,nebo dokonce,zda měl pokrývku hlavy.Opakuji není to o věku.(a také mi není 20)

Kdo je kloboučník ? - 27. 5. 2009 - Ivan Sommer

Za mých mladších let se kloboučníkem nazýval horník z uranového dolu, který si vydělal tolik, že domů nejprve poslal taxikem samotný klobouk, aby oznámil svůj návrat, a pak se vezl sám ?

Kdo je kloboučník ? - 27. 5. 2009 - fafnir

To je Ivane Sommere vidět
jak jste na silnici doma.Kloboučník je člověk,řídící v kabátě(nebo bundě) a klobouku,nebo jiné pokrývce hlavy.S věkem to nesouvisí.Znamená to ,že v autě není doma,a je nejistý.

Kdo je kloboučník ? - 27. 5. 2009 - Petr.Očenášek

Je pravdou,že pod tímto téměř hanlivým pojmenováním se rozumí Dušičkoví řidiči,vezoucí jednou za rok věnce na hrob svých blízkých. Ale paušalizaci bych se úzkostlivě vyhýbal.

Kdo je kloboučník ? - 28. 5. 2009 - fafnir

Petr Otčenášek
no vidíte,až na ten název nejsme zas až tak v rozporu.Jenom dodatek:to není paušalizování,to jsou zúročené zkušenosti,a při pohledu na takového řidiče je nutný alarm všech smyslů a očekáváni čehokoliv.Pak lze přežít.A vidíte li za volantem běsného malamoje,totéž.

Diskriminace důchodců - ageismus ?. - 22. 5. 2009 - Pepa

Souhlasím.
Nerad jsem se loučil s Š 120, ale po odvození materiálu na stavbu jí došel dech.
Ale k věci.
Po zavedení šrotovného zmizí z trhu s ojetými auty mnoho relativně mladých aut.
Lidé s omezenou mobilitou sice mohou získat příspěvek na nákup auta ( většinou ojetého),ale budou si moci vybrat z nabídky ?
Nebylo by hospodárnější nelikvidovat desetileté auta, ale umožnit jejich koupi potřebným ?
Nyní budeme likvidovat mladé a potkávat na silnici velmi staré.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist