https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/melnik-nechce-aby-lod-se-zarizenim-spalujicim-odpad-byla-provozovana-ve-meste
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mělník nechce, aby loď se zařízením spalujícím odpad byla provozovaná ve městě

1.8.2025 17:38 | MĚLNÍK (ČTK)
Foto | Lucas Combos / Flickr.com
Město Mělník nechce, aby na jeho území byla provozována loď se zařízením spalujícím odpad ze zdravotnictví. Krajskému úřadu Středočeského kraje proto zaslal v řízení EIA nesouhlas se záměrem v jeho současné podobě. Namítá, že není jednoznačné, zda se loď po dokončení skutečně přemístí do zahraničí, jak uvádí výrobce. ČTK o tom informoval mluvčí mělnické radnice Jan Denemark Nováček. Loď se zařízením využívajícím odpad ze zdravotnictví k výrobě energie vzniká v mělnických docích. Hotová má být na konci roku. Vyjádření krajského úřadu ČTK shání.
 
Výrobce zařízení, společnost PDI, město ujistil, že loď nebude v Mělníku a po dokončení úprav bude fungovat mimo Českou republiku. Ve vyjádření k záměru ale město uvádí, že pak není jasné, proč je technologie posuzována podle českých právních norem a dokumentace se zabývá jen používáním technologie v mělnickém přístavu a má být hodnocena s vlivy v lokalitě Mělník.

"Zde spatřujeme velký rozpor, protože dokumentace se zabývá pouze umístěním záměru v Mělníku a neposuzuje přeshraniční záměr. Pro provoz v zahraničí jistě není potřeba posouzení vlivu na katastru města Mělníka," stojí ve vyjádření.

Město chce proto variantu, že by zařízení fungovalo v Mělníku, zcela vyloučit. "Považujeme tuto možnost za naprosto nepřijatelnou a budeme se proti ní bránit všemi dostupnými prostředky," uvedl starosta Tomáš Martinec (ODS).

Záměr by podle Martince měl být posuzován v režimu úplného posuzování vlivů na životní prostředí, v rámci takzvané velké EIA, doplněné by mělo být mimo jiné stanovisko vodoprávního úřadu, správce toku, hygieniků a hasičů. "V neposlední řadě by záměr měl být veřejně projednán, aby se k němu mohli vyjádřit i občané města Mělníka," uvedlo město.

Neobvyklé plavidlo nazvané NAVI-MED 500 je nainstalované na platformě motorové nákladní lodi, roční kapacitu má mít až 3200 tun odpadu.

Společnost PDI už dříve uvedla, že i kvůli povolení k provozování v zahraničí musí dát vypracovat například posudek vlivu na životní prostředí. "Technologie splňuje nejpřísnější kritéria pro nakládání s nebezpečnými odpady, a to jak z hlediska nakládání s těmito odpady, tak z hlediska emisí a vlivu na životní prostředí," uvedl už dřív předseda správní rady společnosti PDI Josef Grischa Kahlen.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Petr Gal

Petr Gal

1.8.2025 22:20
Je to úplně zbytečná hysterie. Strašně se mi líbí, jak by všichni chtěli aby se odpad dobře recykloval, případně spálil a to výhradně ekologicky, ale někde jinde než u nich. Tak je ti i s úložišti odpadu z jaderných zařízení. Všichni ví, že je potřeba ho uskladnit, ale nikdo nechce, aby to bylo za jejich humny. A při tom je technologie ukládání zcela bezpečná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2025 07:29 Reaguje na Petr Gal
S větrníky je to to samé.
Odpovědět
Pe

Pepa

2.8.2025 23:04 Reaguje na Petr Gal
Jak prosím? Když ten odpad nikdo nechce tak přece nesmí vubec vzniknout!!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.8.2025 07:06 Reaguje na Petr Gal
NO,
do doby než zelený prosadili do obalového hospodářství plast všelijaký/bez současného vývoje jeho recyklace, likvidace -
moc odpadu nebylo, navíc lidé byli šetřiví, uměli vše použít, využít do poslední možné chvíle,
což se dnes nenosí, bohužel !
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.8.2025 09:33
Po 1 zkoušce se ta technologie může dodávat do všemožných krajin, fandím jí a velmi hloupému Mělníku ne.
Odpovědět
Sv

Smrt vydrám

2.8.2025 09:59 Reaguje na Jarka O.
Proč na vodě? Jako že při havárii se to pošle dál a pak to nikdo nedohledá?
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.8.2025 11:45 Reaguje na Smrt vydrám
Nevím, to nenapsali, ale tak bude to pojízdná spalovna. Testuje se i kvůli haváriím, ne.
Odpovědět
MD

Michal Drát

2.8.2025 18:39 Reaguje na Smrt vydrám
Třeba kvůli tomu, že když je pojízdná, nebudou se zvyšovat emise na jednom miste. Že se ozval Mělník neznamená, že to bude celou dobu stát v Melniku...
Odpovědět
pk

pepa knotek

3.8.2025 10:01
Dokud se plastový odpad vozil a vysypal někde daleko od Evropy, tak byl klídek a tabáček. Teď když už tam odpad nechtějí, tak si budou muset Evropani s vyprodukovaným odpadem poradit sami u sebe a to se jim už nelíbí. Holt se bude muset spotřeba plastů výrazně omezit a to nezbytné recyklovat a pálit, jinak nové skládky porostou jak houby po dešti.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.8.2025 09:04 Reaguje na pepa knotek
Odpad není problémem jen v Evropě, ale v celém světě, kde vyznávají
západní styl života s plýtváním a zahazováním často zbytečných věcí.
Jsou lidé, které pálí v kapse peníze a mají potřebu je rozházet a
ekonomiku mnoha států udržuje v chodu pouze spotřeba, která přes
zdanění zachraňuje nevýkonné podnikání. Láce spotřebního zboží z
něho dělá rovnou odpad, kdy se kupuje pouze proto, aby bylo za
co utrácet peníze. Ono stačí sledovat odpadní popelnice a nebo
zkoumat skládky. Uvidíte tam ještě zabalené zboží a nebo zboží
nevykazující známky opotřebení. Prostě se někomu momentálně
líbilo, ale už nelíbí a je odpadem. U mnohého zboží je jeho
brzké znehodnocení dokonce plánováno, aby je nahradilo jiné.
Je to princip konzumní společnosti a ta ho nemíní opustit,
protože je podmínkou její existence. Recyklace jiná, než na
teplo je neúměrně nákladný utopický pokus, který nemá smysl
v mnoha případech, které se prosazují pomoci dotací a jiných
pobídek. Východiskem jsou spalovny jako zdroje energie a z
popelovin je možné získat i nějaké ty suroviny. Jinak se
nedivím odporu vůči spalovnám, protože to je strach z toho,
co lidé ani neznají stejně, jako JE, či sklady vyhořelého
jaderného paliva. Ty lze snadno strašit a navrhnout jim tu
skládku někde u sousedů. Projekty spaloven by ale měly být
pokud možno mimo zástavbu a zbytečně neprovokovat návozem
odpadů ke spálení. Decentralizace spaloven je cestou jak
lidem ukázat, že čím méně budou odpadu produkovat, tak se ho
u nich bude pálit méně a že k nim nebude navážen odjinud, kde
spalovnu nemají. Je to stejné jako s JE, kterou pro své potřeby
člověk schvaluje, ale proto, aby vyráběla na vývoz se už mu
tolik nelíbí, když má navíc dražší elektřinu než ten dovozce.
Každá zátěž má být NĚCO ZA NĚCO se zvýhodněním obyvatel, jako
sousedů problematických provozů a ti je tak budou tolerovat.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

5.8.2025 07:28
Pokud statisticky každý občan ČR, za rok vyprodukuje průměrně 362 kg komunálního odpadu, pak roční kapacita 3.200 tun lodní spalovny, odpovídá množství komunálního odpadu, vyprodukovaných 8.840 občany, což je jedno menší městečko. Kterépak nemocniční zařízení, asi takové množství nebezpečného odpadu (nikoliv odpadu podobného komunálnímu), za rok vyprodukuje?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.8.2025 09:19 Reaguje na Tonda Selektoda
Lodní spalovna je o tom, že pluje a spaluje odpad tam, kde už ho
mají plný sklad. Připluje, spálí a pluje jinam. Ono je mnohdy lépe
připlout za odpadem, než ho vozit ke spalovně, kde může být odpor
obyvatel, že se tam pálí i cizí odpad. Tak se spálí tam, kde se
vyprodukuje a nikdo nemůže protestovat, že se tam pálí něco cizího.
Jsem pro menší spalovny odpadů pro menší celky(např. okresy), kde
lidé lépe snesou spalování vlastního odpadu, než navážení odpadu
z celého kraje a odjinud. Poukazují pak na kšeft na úkor jejich
ovzduší a je to podobné, jako s vyvážením odpadu do zahraničí,
kde už taky odmítají být popelnicí Západu. Jinak nemocnice např.
v Praze by takovou spalovnu asi bohatě uživily se svým počtem
pacientů a výkonů při kterých ten odpad vzniká.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

6.8.2025 08:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Machačku, každý původce odpadů má své odpadové hospodářství, které je popsáno v jeho dokumentaci. Původce eviduje nejen druh a množství odpadů, ale i jak s ním bylo naloženo. Zdravotnická zařízení produkují nejen odpad obyčejný, podobný komunálnímu odpadu, ale i odpad nebezpečný (infekční, odoperované tkáně, jednorázové injekční stříkačky, jehly, infuzní a odběrové sety, obvazový materiál, atd.). Provozovaná zařízení, tak musí mít předem zajištěnu likvidaci vznikajících odpadů, a to i bez čekání, až se v Mělníku postaví loď, která by pak plula po Labi, Vltavě, nebo jiném toku v zahraničí, v přístavech přebírala nebezpečný odpad z nemocnic a pálila ho někde "za hradbami" města. Navíc nevíme, jak bude naloženo s popelovinami po spálení odpadu, jak bude využito vznikající teplo ze spalovacího procesu, jak bude loď zásobována elektřinou a palivem, aby spalovací proces probíhal při předepsané teplotě, třeba nad 1.200 ˚C, a další technikálie...
Asi to s tou spalovnou na lodi bude poněkud jinak, než si představujete.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist