https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministerstvo-dopravy-se-chce-zamerit-na-koridor-dunaj-odra-pro-labe-chce-rezervy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministerstvo dopravy se chce zaměřit na koridor Dunaj-Odra, pro Labe chce rezervy

2.10.2019 00:35 | PRAHA (ČTK)
Ministerstvo dopravy navrhlo vládě se při dalších jednáních o projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL) zaměřit na propojení Dunaje a Odry. Zároveň se však rozhodlo ponechat územní rezervu i pro labskou část projektu, která by měla sloužit jako rezerva do budoucna. / Ilustrační foto
Ministerstvo dopravy navrhlo vládě se při dalších jednáních o projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL) zaměřit na propojení Dunaje a Odry. Zároveň se však rozhodlo ponechat územní rezervu i pro labskou část projektu, která by měla sloužit jako rezerva do budoucna. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pxhere
Ministerstvo dopravy navrhlo vládě se při dalších jednáních o projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL) zaměřit na propojení Dunaje a Odry. Zároveň se však rozhodlo ponechat územní rezervu i pro labskou část projektu, která by měla sloužit jako rezerva do budoucna. Vláda se bude studií proveditelnosti o kanálu zabývat nejspíš ještě během října. Na včerejším semináři Akademie věd věnovanému této studii to řekla Martina Bártová z ministerstva dopravy. Podle studie by výstavba celého koridoru vyšla na 585 miliard korun, připojení Labe by přitom stálo více než 300 miliard.
 

Ministerstvo původně doporučilo labskou část projektu zcela vyřadit, protože její zahrnutí se podle studie jeví jako rizikové. Po připomínkách některých ministerstev a krajů se však nakonec rozhodlo ponechat pro Labe územní rezervy, které studie vymezila. Zachování rezervy tak do budoucna omezí případné velké projekty na území, kterým by labská část koridoru vedla, pro případ, že by stát později rozhodl i o připojení Labe ke koridoru.

I přesto ovšem ministerstvo vládě doporučilo se prioritně zaměřit na propojení Dunaje a Odry. V případě souhlasu vlády by ministerstvo následně zadalo zpracování podkladů k vyhodnocení vlivů na životní prostředí (proces EIA).

O výsledcích studie proveditelnosti se dnes hovořilo také na semináři, ve kterém diskutovali kritici a zastánci projektu. Podle odpůrců studie postupovali její tvůrci nepřesně a nekorektně a materiál obsahuje zavádějící výsledky. Zpracovatelé studie se proti tomu ohradili s tím, že jejich kritici opomíjejí různé faktory, které k výsledkům vedly.

Senát už v létě vyzval ministerstvo dopravy k vypracování zahraničního oponentního posudku ke studii. Bártová k tomu dnes řekla, že ministerstvo jeden oponentní posudek už má, pochází však od tuzemských organizací. Mezinárodní posudek by podle ní musel zadat někdo jiný.

Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

3.10.2019 09:02
Krok správným směrem. DOL je třeba postavit EU a jí řízenými a placenými ekologům navzdory. Už proto, že nás v lodní dopravě zbaví závislosti na Německu, tedy našemu tradičnímu nepříteli.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

3.10.2019 10:30 Reaguje na Jan Šimůnek
Možná jsem nepochopil ironii a sarkasmus, tak se ujišťuji: tohle jste nemyslel vážně, že ne?
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.10.2019 16:49 Reaguje na Jindřich Duras
Do jisté míry vážně. Konec konců, Německo nás šest let okupovalo, povraždilo cca 1/3 milionu našich spoluobčanů a co nebylo přibité, to ukradlo (a co bylo, ukradlo i z hřebíky). A dodnes nám nezaplatilo reparace (a naopak podporuje sudeťáky, jejichž majetek byl zabaven právě jako součást reparací s tím, že je odškodní poražené Německo).

Německo nám také cestou EU vnutilo plochy Natura 2000, které jsou ekonomicky negativní (a samo má přitom těch Natur na svém území jen asi desetinu, ve vztahu k ploše státu, než my). "Ekologické" omezování vodní cesty po Labi je také zaměřeno především proti našemu průmyslu v oblasti Čech, protože velké průmyslové výrobky (typu různých reaktorových nádob, zdaleka ne jen pro JE), se musejí vzhledem k rozměrům a hmotnosti dopravovat po vodě. A není-li funkční vodní cesta, nemůžeme je ani vyrábět, byť jsme na jejich výrobu zavedeni a máme v ní mnohaletou tradici.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.10.2019 12:33 Reaguje na Jan Šimůnek
Žeprej tradičnímu nepříteli... :D Šimůnku ty jsi vypatlaný ignorant... Německo je pro ČR největším (nejen) ekonomickým spojencem... dá se říct, že ČR se daří jen díky Německu....
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.10.2019 16:50 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Německo nás jen vyžírá, naštěstí nemůže úplně, protože nemáme EUro.

Nikdy v historii pro nás Německo neudělalo nic pozitivního.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.10.2019 09:44 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Teď nová informace: Zatímco v jiných státech bude VW vyplácet majitelům aut miliardy odškodného za zmanipulované řídící jednotky v jejich autech, naši občané nedostanou nic. Prostě Němci jsou naši nepřátelé a můžeme jen litovat, že Američani neměli atomovku o rok dřív a nenaházeli jich pár na Německo.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

3.10.2019 10:32
Kdy už konečně banda těch šílenců motivovaných penězi ve státním rozpočtu nechá nápad s tím kanálem odplout po vodě?!
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.10.2019 12:45 Reaguje na Jindřich Duras
A proč by to dělali? Copak lidé v ČR tomu kladou nějaký odpor? Tady si může každý grázl dělat co chce... bez ohledu na vědecké a odborné argumentace....

Až budou obyvatelé ČR ochotní vyjít do ulic kvůli něčemu jako je DOL, tak po takových prasárnách slehne zem... protože politik se ani tak nebojí smrti jako toho, že nebude znovu zvolen... tak je to jednoduché....
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.10.2019 16:52 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Lidé u nás naštěstí nejsou vypatlanci a ekologickým žvástům nevěří.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.10.2019 16:51 Reaguje na Jindřich Duras
Ten kanál by kromě vodní cesty mohl sloužit jako přečerpávací elektrárna, i jako zásobník vody v blízkosti rozvodí, umožňující ji posílat tam, kde je momentálně sucho.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.10.2019 17:10 Reaguje na Jan Šimůnek
a taky by výtečně fungoval jako obrana proti ještírkům z hvězdné brány u postoloprt.

fakticky by to bylo, řečeno vojenskou termonologií, příprava na předminulou válku a padesát let mrtvé technologie. ostatně, v českých zemích s tím máme krásnou a bohatou tradici, pevnostními městy (josefov, terezín) počínaje, přes pohraniční opevnění, mikrovlnný mýtný systém na dálnicích ....

sice je rekreace na lodičce na baťově kanálu asi fajn dovolená, ale kvůli tomu vyhodit do luftu (vylít do kanálu) třetinu ročního rozpočtu a zdevastovat většinu tuzemské říční krajiny je poněkud bláznivé.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.10.2019 09:53 Reaguje na Lukas B.
S oběma historickými příklady se dá polemizovat:

1. Pevnostní města poskytla Rakousku značnou strategickou výhodu (Prušáci k nám museli méně výhodnými cestami), nicméně to, že ji rakouští oficíři promarnili, je jiná věc (je znám Napoleonův citát, že "s blbostí rakouských generálů je nutno počítat jako se strategickým faktorem").

2. Hitler opravdu mohl na našich pohraničních pevnostech dost vykrvácet co do lidí i techniky (i když by asi nakonec prorazil, ale narazil by na příčné uzávěry, které např. neměli Francouzi). Nicméně bezectní Francouzi a Angličané se rozhodli, že se raději nechají převálcovat kořistními československými tanky (které Hitler akorát přemaloval) a rozbombardovat bombami ze zásob ČS armády a následně vyrobenými v Hitlerem zabraných ČS zbrojovkách.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.10.2019 09:57 Reaguje na Lukas B.
Druhou věcí je, že v sousedním Německu je vodní doprava, především nákladní, velice používaná. Viděl jsem to na vlastní oči.

A jak jsem uvedl výš, některé výrobky těžkého průmyslu se jinak než po vodě rozumně přepravit ani nedají, a nebudeme-li mít jak je odlifrovat k zákazníkovi, budeme se muset této ekonomicky vysoce výhodné výroby, kterou navíc zvládáme, vzdát.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist