Ministerstvo dopravy se chce zaměřit na koridor Dunaj-Odra, pro Labe chce rezervy
Ministerstvo původně doporučilo labskou část projektu zcela vyřadit, protože její zahrnutí se podle studie jeví jako rizikové. Po připomínkách některých ministerstev a krajů se však nakonec rozhodlo ponechat pro Labe územní rezervy, které studie vymezila. Zachování rezervy tak do budoucna omezí případné velké projekty na území, kterým by labská část koridoru vedla, pro případ, že by stát později rozhodl i o připojení Labe ke koridoru.
I přesto ovšem ministerstvo vládě doporučilo se prioritně zaměřit na propojení Dunaje a Odry. V případě souhlasu vlády by ministerstvo následně zadalo zpracování podkladů k vyhodnocení vlivů na životní prostředí (proces EIA).
O výsledcích studie proveditelnosti se dnes hovořilo také na semináři, ve kterém diskutovali kritici a zastánci projektu. Podle odpůrců studie postupovali její tvůrci nepřesně a nekorektně a materiál obsahuje zavádějící výsledky. Zpracovatelé studie se proti tomu ohradili s tím, že jejich kritici opomíjejí různé faktory, které k výsledkům vedly.
Senát už v létě vyzval ministerstvo dopravy k vypracování zahraničního oponentního posudku ke studii. Bártová k tomu dnes řekla, že ministerstvo jeden oponentní posudek už má, pochází však od tuzemských organizací. Mezinárodní posudek by podle ní musel zadat někdo jiný.
Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
Jan Šimůnek
3.10.2019 09:02Jindřich Duras
3.10.2019 10:30 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
3.10.2019 16:49 Reaguje na Jindřich DurasNěmecko nám také cestou EU vnutilo plochy Natura 2000, které jsou ekonomicky negativní (a samo má přitom těch Natur na svém území jen asi desetinu, ve vztahu k ploše státu, než my). "Ekologické" omezování vodní cesty po Labi je také zaměřeno především proti našemu průmyslu v oblasti Čech, protože velké průmyslové výrobky (typu různých reaktorových nádob, zdaleka ne jen pro JE), se musejí vzhledem k rozměrům a hmotnosti dopravovat po vodě. A není-li funkční vodní cesta, nemůžeme je ani vyrábět, byť jsme na jejich výrobu zavedeni a máme v ní mnohaletou tradici.
Lukáš Kašpárek
3.10.2019 12:33 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
3.10.2019 16:50 Reaguje na Lukáš KašpárekNikdy v historii pro nás Německo neudělalo nic pozitivního.
Jan Šimůnek
4.10.2019 09:44 Reaguje na Lukáš KašpárekJindřich Duras
3.10.2019 10:32Lukáš Kašpárek
3.10.2019 12:45 Reaguje na Jindřich DurasAž budou obyvatelé ČR ochotní vyjít do ulic kvůli něčemu jako je DOL, tak po takových prasárnách slehne zem... protože politik se ani tak nebojí smrti jako toho, že nebude znovu zvolen... tak je to jednoduché....
Jan Šimůnek
3.10.2019 16:52 Reaguje na Lukáš KašpárekJan Šimůnek
3.10.2019 16:51 Reaguje na Jindřich DurasLukas B.
3.10.2019 17:10 Reaguje na Jan Šimůnekfakticky by to bylo, řečeno vojenskou termonologií, příprava na předminulou válku a padesát let mrtvé technologie. ostatně, v českých zemích s tím máme krásnou a bohatou tradici, pevnostními městy (josefov, terezín) počínaje, přes pohraniční opevnění, mikrovlnný mýtný systém na dálnicích ....
sice je rekreace na lodičce na baťově kanálu asi fajn dovolená, ale kvůli tomu vyhodit do luftu (vylít do kanálu) třetinu ročního rozpočtu a zdevastovat většinu tuzemské říční krajiny je poněkud bláznivé.
Jan Šimůnek
4.10.2019 09:53 Reaguje na Lukas B.1. Pevnostní města poskytla Rakousku značnou strategickou výhodu (Prušáci k nám museli méně výhodnými cestami), nicméně to, že ji rakouští oficíři promarnili, je jiná věc (je znám Napoleonův citát, že "s blbostí rakouských generálů je nutno počítat jako se strategickým faktorem").
2. Hitler opravdu mohl na našich pohraničních pevnostech dost vykrvácet co do lidí i techniky (i když by asi nakonec prorazil, ale narazil by na příčné uzávěry, které např. neměli Francouzi). Nicméně bezectní Francouzi a Angličané se rozhodli, že se raději nechají převálcovat kořistními československými tanky (které Hitler akorát přemaloval) a rozbombardovat bombami ze zásob ČS armády a následně vyrobenými v Hitlerem zabraných ČS zbrojovkách.
Jan Šimůnek
4.10.2019 09:57 Reaguje na Lukas B.A jak jsem uvedl výš, některé výrobky těžkého průmyslu se jinak než po vodě rozumně přepravit ani nedají, a nebudeme-li mít jak je odlifrovat k zákazníkovi, budeme se muset této ekonomicky vysoce výhodné výroby, kterou navíc zvládáme, vzdát.