Ministr Kupka: Syntetická paliva mohou přinést druhý život spalovacím motorům
"Nemůžeme podceňovat výhody, které syntetická paliva znamenají," řekl Wissing novinářům po jednání, kterého se zúčastnili zástupci 11 států a také přes 70 odborníků. Poznamenal, že bez tohoto typu paliv není myslitelné budoucí využití stávajících letadel a lodí.
Podle Wissinga je nezbytné zachovat technologickou neutralitu, aby se budoucí vývoj mohl soustředit na více směrů. "Není mým úkolem a ani úkolem státu říkat výrobcům, jaká auta mají produkovat. Mou úlohou je starat se o to, aby každá ekologická technologie byla dostupná," řekl.
Podobný názor má i Kupka, podle kterého zřeknutí se e-paliv by znamenalo rezignaci na snahu snižovat dopady dopravy na životní prostředí, především pak v letecké a námořní dopravě. "Zde jde o spalovací motory, jejichž obměnu bude velmi těžké zajistit," řekl Kupka s ohledem na životní cyklus těchto motorů. "Bylo by nutné vyrábět nová zařízení a ta stará poslat do šrotu," uvedl. "Má smysl hledat řešení pro stávající lodě a letadla s jejich spalovacími motory, a zajistit jim tak opravdu druhý život s palivy, která budou vůči životnímu prostřední méně negativní, nebo dokonce klimaticky neutrální," dodal.
Možnosti využití syntetických paliv vidí Kupka nyní také u specializovaných vozidel, jako jsou například auta integrovaného záchranného systému a armádní vozy. Zde podle Kupky bateriová elektromobilita stále ještě naráží na své technologické limity. Omezení spojená se současným stavem baterií jsou podle českého ministra znatelná také na železnici a v nákladní silniční dopravě.
Možnost zapojit se do produkce syntetických paliv je podle Kupky reálná i v případě Česka, které sice nemá výhodnou polohu pro obnovitelné zdroje energií, ale chystá dostavbu jaderných elektráren. "Pokud budeme schopni dobudovat nukleární zdroje, mohlo by to otevírat cestu i pro Českou republiku," řekl.
Wissing na tiskové konferenci k e-palivům ještě řekl, že je nezbytné pro zajištění kvality a udržitelnosti vytvořit mezinárodní pravidla a jednotnou certifikaci. V této věci nyní očekává mezinárodní dialog.
Česko i Německo podporují budoucnost syntetických paliv. Kupka s Wissingem se letos v březnu dohodli, že obě země budou v této otázce na půdě Evropské unie postupovat společně. Unijní státy na konci března schválily normu, která prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut od roku 2035. Nadále ale bude možné využívat motory poháněné výhradně syntetickými palivy.
Syntetická paliva nevznikají rafinací ropy, ale chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Jejich spalování sice produkuje emise, ale díky vhodnému výrobnímu procesu jsou uhlíkově neutrální, neboť při produkci těchto paliv je naopak oxid uhličitý neutralizován.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
Richard Vacek
4.9.2023 20:39Lukas B.
5.9.2023 08:13a jak hasiči přijedou hasit s elektromobilem a uprostřed hasení se objeví na displeji "battery low" a ani neodcouvají a shoří i hasičské auto.
Břetislav Machaček
5.9.2023 09:35 Reaguje natak rozumujte, že měli mít baterie plně dobité. Když se
zásah z nějakého důvodu přetáhne a palivo dochází, tak vám
ho dovezou i na čtyřkolce, ale elektřinu nemáte jak dobít.
Totéž čeká elektromobily v zácpách na dálnicích při nehodě.
Jó pane víte proč šla mobilita cestou spalovacích motorů,
když se prvé vozidlo pohybovalo díky elektřině? No proto,
že můžete mít nejenom kanystr s palivem, ale taky ho vám někdo dodá, což u elektřiny jaksi moc jednoduché není.
Lukas B.
5.9.2023 11:22 Reaguje na Břetislav Machačekno a teď si představte elektromobilní sanitku, a pro zvlášť otrlé cyniky též elektrotank, elektro samohybnou houfnici a elektrický vojenský náklaďák. a elektrostíhačku s tankováním za letu, ééé, s dobíjením za letu z dobíjejícího letounu (a pomiňme, že s elektrovrtulí toho stíhačka moc nestihne)
* samozřejmě tu a tam je potřeba vyměnit svíčka nebo udělat generálku motoru, žánop, anych nebyl uchycen za slovo.
Jiří Svoboda
5.9.2023 15:01 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
6.9.2023 10:03 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
5.9.2023 08:59Jaroslav Vozáb
5.9.2023 09:08Jarda Bobr
6.9.2023 17:56 Reaguje na Jaroslav VozábJaroslav Vozáb
7.9.2023 08:25 Reaguje na Jarda BobrS syntetickými palivy to bude stejné jako když si koupím plně "syntetický motorový olej"..(ten je syntetizován zase z minerálního).
Miroslav Vinkler
5.9.2023 18:14Pochopitelně, že jsou to pouhé fikce eurohujerů a vychytralých lobbistů jak vytáhnout další mld € na "projekty".
To dříve prohlédne pan Hanzl a dá gryndýlu vale.