https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministr-kupka-synteticka-paliva-mohou-prinest-druhy-zivot-spalovacim-motorum
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministr Kupka: Syntetická paliva mohou přinést druhý život spalovacím motorům

4.9.2023 19:24 | MNICHOV (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Syntetická paliva mohou vdechnout druhý život spalovacím motorům. Po dnešní mezinárodní konferenci o syntetických palivech v Mnichově to prohlásil český ministr dopravy Martin Kupka. V rozhovoru s ČTK řekl, že syntetická paliva, označovaná jako e-paliva, mohou představovat cestu, jak zajistit dostupnou a funkční mobilitu v nadcházející energetické transformaci. O nezbytnosti zachovat technologickou neutralitu pro možnost využití syntetických paliv hovořil také německý ministr dopravy Volker Wissing, který dnešní konferenci před začátkem automobilového veletrhu IAA Mobility uspořádal.
 

"Nemůžeme podceňovat výhody, které syntetická paliva znamenají," řekl Wissing novinářům po jednání, kterého se zúčastnili zástupci 11 států a také přes 70 odborníků. Poznamenal, že bez tohoto typu paliv není myslitelné budoucí využití stávajících letadel a lodí.

Podle Wissinga je nezbytné zachovat technologickou neutralitu, aby se budoucí vývoj mohl soustředit na více směrů. "Není mým úkolem a ani úkolem státu říkat výrobcům, jaká auta mají produkovat. Mou úlohou je starat se o to, aby každá ekologická technologie byla dostupná," řekl.

Podobný názor má i Kupka, podle kterého zřeknutí se e-paliv by znamenalo rezignaci na snahu snižovat dopady dopravy na životní prostředí, především pak v letecké a námořní dopravě. "Zde jde o spalovací motory, jejichž obměnu bude velmi těžké zajistit," řekl Kupka s ohledem na životní cyklus těchto motorů. "Bylo by nutné vyrábět nová zařízení a ta stará poslat do šrotu," uvedl. "Má smysl hledat řešení pro stávající lodě a letadla s jejich spalovacími motory, a zajistit jim tak opravdu druhý život s palivy, která budou vůči životnímu prostřední méně negativní, nebo dokonce klimaticky neutrální," dodal.

Možnosti využití syntetických paliv vidí Kupka nyní také u specializovaných vozidel, jako jsou například auta integrovaného záchranného systému a armádní vozy. Zde podle Kupky bateriová elektromobilita stále ještě naráží na své technologické limity. Omezení spojená se současným stavem baterií jsou podle českého ministra znatelná také na železnici a v nákladní silniční dopravě.

Možnost zapojit se do produkce syntetických paliv je podle Kupky reálná i v případě Česka, které sice nemá výhodnou polohu pro obnovitelné zdroje energií, ale chystá dostavbu jaderných elektráren. "Pokud budeme schopni dobudovat nukleární zdroje, mohlo by to otevírat cestu i pro Českou republiku," řekl.

Wissing na tiskové konferenci k e-palivům ještě řekl, že je nezbytné pro zajištění kvality a udržitelnosti vytvořit mezinárodní pravidla a jednotnou certifikaci. V této věci nyní očekává mezinárodní dialog.

Česko i Německo podporují budoucnost syntetických paliv. Kupka s Wissingem se letos v březnu dohodli, že obě země budou v této otázce na půdě Evropské unie postupovat společně. Unijní státy na konci března schválily normu, která prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut od roku 2035. Nadále ale bude možné využívat motory poháněné výhradně syntetickými palivy.

Syntetická paliva nevznikají rafinací ropy, ale chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Jejich spalování sice produkuje emise, ale díky vhodnému výrobnímu procesu jsou uhlíkově neutrální, neboť při produkci těchto paliv je naopak oxid uhličitý neutralizován.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

4.9.2023 20:39
Ministr asi žertuje. Syntetická paliva budou cenově tak vysoko, že na ně spalovací motory jezdit nebudou.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.9.2023 08:13
jojo, dobrovolní hasiči do své cisterny na podvozku tatry 138 budou kupovat syntetická paliva.
a jak hasiči přijedou hasit s elektromobilem a uprostřed hasení se objeví na displeji "battery low" a ani neodcouvají a shoří i hasičské auto.
Odpovědět
ji

5.9.2023 09:13 Reaguje na Lukas B.
Stejně jako teď nejedou hasiči k požáru s prázdnou nádrží, tak předpokládám, že nebudou k požáru jezdit s prázdnou baterií ;-) (ale jinak potřebu syntetických paliv pro speciální vozidla plně chápu... jen není třeba zbytečně panikařit, pokud se budou používat i elektromobily)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.9.2023 09:35 Reaguje na
Až půjde donést vybitému elektromobilu elektřinu v kanystru,
tak rozumujte, že měli mít baterie plně dobité. Když se
zásah z nějakého důvodu přetáhne a palivo dochází, tak vám
ho dovezou i na čtyřkolce, ale elektřinu nemáte jak dobít.
Totéž čeká elektromobily v zácpách na dálnicích při nehodě.
Jó pane víte proč šla mobilita cestou spalovacích motorů,
když se prvé vozidlo pohybovalo díky elektřině? No proto,
že můžete mít nejenom kanystr s palivem, ale taky ho vám někdo dodá, což u elektřiny jaksi moc jednoduché není.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.9.2023 11:22 Reaguje na Břetislav Machaček
přesně tak. stačí se podívat na blbé hasičské plovoucí čerpadlo, které má při občasném dolévání paliva prakticky neomezenou dobu kontinuálního použití*).

no a teď si představte elektromobilní sanitku, a pro zvlášť otrlé cyniky též elektrotank, elektro samohybnou houfnici a elektrický vojenský náklaďák. a elektrostíhačku s tankováním za letu, ééé, s dobíjením za letu z dobíjejícího letounu (a pomiňme, že s elektrovrtulí toho stíhačka moc nestihne)

* samozřejmě tu a tam je potřeba vyměnit svíčka nebo udělat generálku motoru, žánop, anych nebyl uchycen za slovo.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.9.2023 15:01 Reaguje na Lukas B.
Ale právě od toho budou ta syntetická paliva, aby toto všechno nemuselo na elektřinu. Jak moudré rozhodnutí představitelů EU (to abych pohladil Hanzla po duši)!
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.9.2023 10:03 Reaguje na Jiří Svoboda
to je samozřejmě chiméra pro bambuly, co skončili s chemií na základce a domnívají se, že ony pěkné rovnice mýrnyx týrnyx fungují oběma směry v kýbl a cisterna měřítku. to už je snad lepší krakovat řepkový olej.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.9.2023 08:59
Dokud není dost bezemisní elekktřiny pro elektromobilitu a zelený vodík, nemá význam o syntetických palivech uvažovat. To je totiž ten nejnáročnější a nejméně účinný způsob dekarbonizace a měl by nastoupit až jako poslední stupeň.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

5.9.2023 09:08
Třeba budeme jezdit na syntetický benzín z uhlí jako v DDR.. Ale vidím to na na kolo ..., boháči budou mít elektrokolo...
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

6.9.2023 17:56 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Na syntetický benzín létala už Hitlerova letadla, vyráběl se mimo jiné i v Litvínově.K překvapení samotných němců nebyly tyto závody Hydrierwerke po celou dobu války bombardovány s vyjímkou podzimu 44, kdy dal rozkaz k jejich bombardování velitel amerického strategického Carl Spaatz, který rozkaz vydal bez konzultace s politickým vedením-a také to schytal protože Standard Oil Co byla před válkou těsně propojena s I.G.Farben.Po bombardování klesla výroba synt benzinu na cca 10 000 tun/měsíc,po opravách pak v listopadu 49 000tun/měsíc.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

7.9.2023 08:25 Reaguje na Jarda Bobr
Znám tuto historii... Něco (energie) musí pohánět ekonomiku i armády... Nedokážu si představit bránit proti vzdušným útokům pole se soláry...
S syntetickými palivy to bude stejné jako když si koupím plně "syntetický motorový olej"..(ten je syntetizován zase z minerálního).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.9.2023 18:14
Další z líbivých bruselských pohádek typu "Ubrousku prostři se !"
Pochopitelně, že jsou to pouhé fikce eurohujerů a vychytralých lobbistů jak vytáhnout další mld € na "projekty".

To dříve prohlédne pan Hanzl a dá gryndýlu vale.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist