https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministri-dopravy-chteji-doplnit-transevropskou-dopravni-sit
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministři dopravy chtějí doplnit transevropskou dopravní síť

24.10.2022 00:48 | PRAHA (ČTK)
Ministři dopravy zemí EU se při neformálním zasedání v Praze shodli na potřebě revize seznamu transevropských dopravních sítí (TEN-T). Česko do něj chce prosadit železniční tratě z ČR do Německa, Rakouska či Polska. Ministři dále sestavili soubor opatření ke snížení spotřeby energií na železnici. Jde například o nákup úspornějších vozidel, sjednocení napájecích soustav nebo zvýšení plynulosti provozu. Na tiskové konferenci po skončení zasedání to řekl český ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
 

"Celý den patřil železnici," řekl po schůzce Kupka. Jedním z klíčových témat byla zvažovaná revize současné podoby sítě TEN-T. Český ministr v této souvislosti upozornil, že na evropské páteřní železniční síti TEN-T chybí řada úseků, zejména těch přeshraničních. Česko do ní prosazuje především zařazení trati Berlín-Praha-Vídeň nebo trať z Rakouska přes Česko do Polska. Vedle českého spojení s Německem, Rakouskem a Polskem jde mimo jiné o vysokorychlostní propojení Lyonu a Turína, Madridu a Paříže, Amsterodamu a Berlína nebo napojení železničních sítí Ukrajiny a Moldavska.

Vlakové dopravě se ministři věnovali i v souvislosti s vysokými cenami energií. Společně proto připravili seznam doporučujících opatření ke snížení spotřeby energií na železnici, které využívají jednotlivé členské státy. Jde například o pořízení úspornějších vozidel schopných rekuperace (zpětného získávání tepla), sjednocení napájecích soustav, větší využití lokálních obnovitelných zdrojů, změnu režimu výhřevu výhybek. nebo zvýšení plynulosti jízdy bez nutnosti častého zastavování. I přes rostoucí ceny energií se ovšem ministři podle Kupky shodli na potřebě další elektrifikace tratí.

Ministři rovněž diskutovali o způsobech zatraktivnění železniční dopravy pro cestující. Jde jednak o vyšší komfort ve vlacích, ale třeba i o možnost pořídit si jednotnou celoevropskou jízdenku pro cestování na železnici. Společně také chtějí zlepšit situaci při výlukách, kdy se shodli na potřebě koordinace výlukových prací a opatření na hranicích.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

24.10.2022 07:28
No konečně by měli udělat spojení VRT s Evropským světem.
Odpovědět
MD

Marek Drápal

24.10.2022 08:46
Už se těším na "zpětné získávání tepla" :)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.10.2022 10:28
Mohlo by létat nad Evropou méně letadel, to by bylo PLUS.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2022 12:08
ČR se už dost dávno zavázala, že do ruku 30 zprovozní první trať VRT z Prahy na německé hranice směr Berlín. Za 8 let hrabivcovy vlády se na to samozřejmě vůbec nesáhlo a ministr Ťok se nechal slyšet, že do té doby nebude ani ťuk.
Je zajímavé, že za 8 let zcela neschopné vlády, která neudělala vůbec nic, se nám stále hromadí problémy a zaostali jsme v dost oborach. A dohánění je čím dál těžší.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.10.2022 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Odkaz na ten závazek?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.10.2022 12:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Jinak tady k tomu máte víc ... https://zdopravy.cz/zastupitele-usteckeho-kraje-schvalili-nove-varianty-pro-vysokorychlostni-trat-praha-drazdany-106080/

A ať to nakonec dopadne jak dopadne, tak počítejte s tím, že toho projednávání trasy přiletí okamžitě ale opravdu hodně vidlí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist