Pachové ohradníky se v Moravskoslezském kraji osvědčily, chce přidat další
"Používáme chytrá řešení a našli jsme ho i tentokrát, jde o pachové ohradníky nové generace. Princip této technologie spočívá v tom, že se kolem rizikových úseků silnic instalují sloupky s pachovou látkou přirozeného predátora zvěře v biologicky rozložitelné pěně. Vytvoří se tak pachový plot, který zvířata nenásilně nasměruje jinam. Každý sloupek má integrovaný čip s GPS pozicí, a tak je pro správce komunikace velmi jednoduché sledovat, zda je pachová látka skutečně aktivní a zda je sloupek na svém místě," uvedl náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).
🦌🦌🦌Lesní zvěř zastaví před silnicí chytrý pachový plot. 🦌 Bouračka se srnou, jelenem nebo divočákem děsí každého řidiče....
Zveřejnil(a) Moravskoslezský kraj dne Pondělí 19. dubna 2021
Mluvčí připomněla, že u pachových ohradníků existuje několik druhů technologických řešení a kraj se v roce 2019 snažil nalézt nejvhodnější. Ve spolupráci s Policií ČR vytipovala Správa silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK) úseky, na kterých se nejčastěji stávaly nehody s lesní zvěří. Na sedmi z nich v celkové délce zhruba sedm kilometrů se pak vloni zvolená technologie zkoušela. Po roce testovacího provozu se počet srážek se zvěří snížil v těchto místech o 54 procent. "Vzhledem k těmto výsledkům, kdy za mnohonásobně nižší náklady a bez zásahů do krajiny chráníme životy lidí i zvířat a zabraňujeme škodám na majetku, budeme pachové ohradníky postupně instalovat i na dalších úsecích silnic, které spravujeme," uvedl ředitel SSMSK Tomáš Böhm.
Vítězná firma podle něj nedodává jen samotné ohradníky, ale také on-line aplikaci, ve které lze v reálném čase vidět účinnost či stav pachové látky v jednotlivých sloupcích. "Samozřejmostí je také instalace, údržba a servis. Firma také každé tři měsíce vymění a oživí pachovou látku, která se navíc střídá tak, aby si zvěř nezvykla na jednu stejnou.Tento typ pachových ohradníků jsme navíc zvolili proto, že jsou maximálně šetrné vůči přírodě. U některých jiných řešení bychom pravděpodobně museli řešit dopady na okolí a pozdější odstraňování ekologické zátěže v podobě karcinogenních látek," doplnil Böhm.
Podle Unucky srážkám se zvěří napomáhají například i ploty, podchody nebo nadchody pro zvěř. Jde ale o velmi nákladná řešení. Zvěř navíc zastaví jenom na jednom místě. "Ve výsledku se tak vynakládají velké peníze na stavby, a nehody se dějí stále, jenom jinde. A to nemluvím o stavebních zásazích do krajiny," dodal Unucka.
reklama