MSNBC: Šanghaj chce omezit kola, aby pomohl automobilům
Proti navrhovanému zákazu, který již v několika ulicích v podstatě funguje, okamžitě protestovali jak někteří představitelé města tak členové velkého "národa" cyklistů. "Jízdní kolo je nejekologičtější způsob dopravy a to by se zakazovat nemělo," říká Zhao Guotong, představitel Šanghajské ekonomické komise. Podle něj by město naopak mělo přísněji kontrolovat zvětšující se počet soukromě vlastněných automobilů. V městě Šanghaj žije přes 20 milionů obyvatel, kteří používají něco kolem 9 milion kol. Počet nových bicyklů vzrostl v tomto roce o další milion. Jízdní kolo bylo v Číně dlouho králem silnic. Jako hlavní dopravní prostředek jej podporovali i komunističtí vůdci. Bylo ideální pro dělnickou třídu: levné, efektivní a rovnostářské. Jako v ostatních městech vznikaly v Šanghaji, která se chlubí nejstarší továrnou na jízdní kola, speciální jízdní pruhy a spousta parkovacích míst pro kola. Nicméně v posledních letech se rozvinul šanghajský automobilový průmyslů a zvyšující se životní úroveň obyvatel podnítila nákupy osobních automobilů.
Podle Národního statistického úřadu se počet soukromých vozidel ve městě ke konci minulého roku zdvojnásobil na 142 801. Podle novinářů se dá předpokládat, že letošní bilance skončí na počtu 200 000 osobních automobilů. Přitom jde stále o malé procento z běžné městské dopravy. Na jeden soukromý automobil připadá šest vozidel jako jsou autobusy, taxi, vládní vozy a automobily pro podnikání, uvádí oficiální deník. Městská rada se snaží omezit počet vozidel zvýšením poplatků a omezením přístupu do centra Šanghaje. Na druhou stranu policisté argumentují tím, že je potřeba omezit provoz bicyklů, které ucpávají silnice, ignorují světelnou signalizaci a okupují jízdní pruhy určené automobilům. "Jízdní kola zhoršují již tak problematickou dopravní situaci," uvádějí zástupci police.
Podle textu MSNBC 09. 12. 2003.
reklama