https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mzp-pribyva-pozaru-skladek-odpadu-planovane-jsou-preventivni-kontroly-zarizeni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MŽP: Přibývá požárů skládek odpadů, plánované jsou preventivní kontroly zařízení

29.8.2025 12:21 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Požárů skládek odpadů přibývá, proto ministerstvo životního prostředí s Českou inspekcí životního prostředí a hasiči do konce roku plánují provést 80 preventivních kontrol provozovatelů těchto zařízení. Na tiskové konferenci to řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Loni hasiči vyjížděli k 499 hořícím skládkám odpadů, letos do konce července bylo výjezdů 328. Požáry skládek mají negativní dopady na ovzduší, zdraví lidí a podzemní vody.
 
Kontroly se zaměří na to, zda provozovatelé dodržují podmínky povolení a disponují dostatečnými technologickými prostředky. Důležité je také to, aby nepřekračovali kapacitu a plochu zařízení a aby dodržovali předepsané odstupové vzdálenosti.

Některé kontroly se již letos uskutečnily, konkrétně 25 z nich. U čtyř zařízení, které nakládají s odpady, zjistily příslušné orgány pochybení a podle Hladíka je s nimi vedeno správní řízení. Ve většině případů šlo o překročení povolené kapacity, nedodržení odstupových vzdáleností, nedostatek vody pro hašení, chybějící provozní řády nebo nevyhovující zabezpečení odtoku hasicí vody. Právě ta by v případě požáru mohla ohrozit podzemní i povrchové vody.

Požáry mají podle ministra nejen ekologické, ale i finanční dopady. "Nejen za shořelý odpadový materiál. Profesionální hasiči při zásazích riskují své zdraví a životy a stát nese náklady na nasazení techniky i lidí. Přitom by mnohým požárům šlo předejít dostatečnými preventivními opatřeními," uvedl.

Generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR Vladimír Vlček řekl, že ačkoliv se nárůst počtu požárů může zdát zanedbatelný, není tomu tak. Zásahy vyžadují nasazení velkých sil a prostředků. Škoda pro firmu je přitom často nižší, zatímco stát vynakládá nemalé prostředky a zároveň existuje riziko úrazu lidí. Má to i výrazné dopady na životní prostředí, zdůraznil.

"Zkušenost ukazuje, že když se státní orgány přímo zapojí do kontrol, firmy zpřísní svou disciplínu. Věříme, že se tím úroveň požární bezpečnosti zvýší," řekl Vlček.

Podle Vlčka se nejčastěji objevují problémy s nedodržením odstupových vzdáleností na volných plochách, se zhoršeným přístupem pro hasičskou techniku, chybějícími kontrolami požární bezpečnosti v objektech, nedostatkem hasicích přístrojů či nedostatkem vody pro hašení.

Rozsáhlý požár skládky volně uložených plastů byl například letos v dubnu u Rynholce na Rakovnicku, kde ho likvidovalo 250 hasičů a speciální technika hasičského záchranného útvaru. Záchranáři tehdy museli ošetřit více než deset hasičů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (29)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

29.8.2025 13:06
Nebylo by lepší ten odpad spalovat a energeticky využívat ve spalovnách než ho nechat hořet a rozkládat na skládkách? Co pro toto MŽP vlastně udělalo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.8.2025 13:29 Reaguje na Jiří Svoboda
Potřebují poradit.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.8.2025 15:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to zkuste vy (vy jste komformní), mne ignorují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.8.2025 16:00 Reaguje na Jiří Svoboda
Já tomu nerozumím, na rozdíl od vás a tak nekritizuji.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.9.2025 14:35 Reaguje na Pavel Hanzl
A je tedy vůbec něco, čemu rozumíte? Každopádně poučování ostatních se tu nebráníte.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.8.2025 13:42 Reaguje na Jiří Svoboda
Spalovny jsou v ČR stále - fuj
a do Vídně je daleko, podívat se, jak tam mají spalovnu už přes 50let, nyní už téměř uprostřed města,
no !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.8.2025 16:01 Reaguje na smějící se bestie
V Brně jede mohutná spalovna už od komára.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.8.2025 17:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Nikdo ani tam, se nejezdí podívat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.8.2025 17:31 Reaguje na smějící se bestie
A proč by měl?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.8.2025 18:46 Reaguje na Pavel Hanzl
No aby ti odpůrci viděli, jak to funguje a není
to fuj, no !
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

29.8.2025 20:38 Reaguje na Pavel Hanzl
A jestlipak, pane Hanzl, víte, že ta původní spalovna odpadu v Brně, byla postavena jako první v Rakousku-Uhersku, se svolením císaře Františka Josefa. Kdepak v té době byli ti Vaši oblíbení komáři…
Ano, za války byla vybombardována a po válce, byla postavena znovu. Teď ta spalovna, přesněji ZEVO (Zařízení na Energetické Využití Odpadu), patří firmě SAKO Brno.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

29.8.2025 20:55 Reaguje na smějící se bestie
Buďte rád, že tam naši činovníci nejezdí na exkurze. Ještě by je mohl trefit šlak, až by na vlastní oči ve Vídni uviděli až čtyři (!) provozované spalovny odpadu. Z toho jedna spaluje dokonce odpad nebezpečný. Vyrobené teplo ty spalovny používají nejen na výrobu elektřiny. Dodávají teplo do Vídně nejen na centrální vytápění, ale dokonce ho používají i pro potřeby výroby chladu (chlazení vodou o teplotě jen +3,5˚C)!
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.8.2025 14:41
Asi by se opravdu mělo upravit třídění a doplnit kategorii "hořlavý komunální odpad" a dávat to do spaloven. Druhou možností by bylo tento druh odpadu separátně ukládat, hermetizovat a odvádět skládkový plyn.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.8.2025 16:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Pro ekology bych ten odpad nazval: "Energeticky recyklát".
Možná by to zavřelo pusu odpůrcům spaloven, když by to byl "recyklační energetický podnik" a nikoliv pouze spalovna !
Přeměna odpadu na energii je přece taky recyklace a dokonce
ekonomicky výhodnější, než dotované nesmysly jiných recyklací.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.8.2025 17:02 Reaguje na Břetislav Machaček
1**
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

30.8.2025 07:59 Reaguje na Břetislav Machaček
Poptejte se svých milých spoluobčanů, proč už 20 let blokují rozšíření ZEVO v Mariánských Horách...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.8.2025 08:51 Reaguje na Jakub Graňák
Mariánské Hory jsou těžce zkoušená čtvrť Ostravy s
vysokou koncentrací průmyslu. Už pouze chemička je
obrovským znečišťovatelem jak vzduchu, tak i vody
v Odře a chápu odpor k rozšíření kapacity ZEVO,
protože nechápu, proč musí být vše negativní pouze
v jednom městě a nebo dokonce jedné městské čtvrti.
Co tak ZEVO u vás za domem? Mariánské Hory mají
navíc špatné rozptylové podmínky v údolí Odry pod
vrchem Landek, jež tlumí severní vítr, který by ty rozptylové podmínky zlepšoval. Ono ZEVO je dobré
řešení likvidace odpadů, ale důležitý je výběr
vhodné lokality mimo obytnou zástavbu na místě s
vynikajícími rozptylovými podmínkami. Taková jsou
a nechápu, proč rozšiřovat ZEVO v nevhodném místě.
Takže v tom odpůrce chápu, že odmítají rozšíření.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

30.8.2025 10:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Spalovna odpadů dává smysl tam, kde se ho nejvíce produkuje - tudíž v té vaší honosné aglomeraci. Doprava desetitisíců tun odpadu desítky kilometrů daleko může dávat smysl jen někomu... Navíc jste tu onehdá tvrdil, jak jste tam všichni tuze odolní vůči exhalacím, nebo teď už to zas neplatí? Nehledě na to, že z moderní spalovny uniká v podstatě jen pára a CO2.
Někdy mi musíte vysvětlit, proč vy měšťáci stále chcete vyvážet negativní externality svého blahobytu na podstatně chudší venkov...
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

31.8.2025 09:55 Reaguje na Jakub Graňák
Pane Jakube, trochu bych to upřesnil. Zřízení spalovacího zařízení typu ZEVO má smysl tam, kde můžete využít energii, vzniklou spalováním odpadu. Třeba v sídlech, kde existuje systém dálkového, nebo tzv. centrálního zásobování teplem (kdysi se tomu říkalo CZT), nebo v jeho v dostupné vzdálenosti. Máte pravdu, že ze současných moderních ZEVO, příliš exhalací neuniká, protože ve spalovacích pecích, bývá teplota nejméně 850 ˚C (u některých odpadů dokonce nejméně 1200 ˚C), spaliny v peci musí při těchto teplotách setrvat nejméně dvě vteřiny a za spalovacími pecemi, jsou zařazeny různé odlučovače, filtry, katalyzátory a pračky spalin, které zajistí likvidaci škodlivin ze spalin, pod zákonem stanovenou míru (limit). A ani ten oxid uhličitý a vodní pára, nejsou škodliviny, ale přírodní plyny, kterým vše živé na Zemi, děkuje za svou existenci.
A co se týče přepravy odpadů, existuje něco jako ekonomická vzdálenost. ZEVO, tedy může mít svou spádovou oblast, v řádu desítek i stovek kilometrů. Může využívat přepravu odpadu místními „kuka vozy“, kamiony, nebo i po železnici.
Komunální (nebo též domovní) odpad je palivo, které je lidskou činností (domácnostmi) neustále obnovováno. Jeho energie se může využít v místě ZEVO, nebo v jeho dostupné vzdálenosti. Odpad k využití, však ZEVO nenakupuje. Obce se ho rády zbaví. Buď skládkováním, nebo energetickým využitím. ZEVO, i skládka, tedy nabízí obcím svou placenou službu a vzájemně si tak konkurují. Některé obce, v dosahu ZEVO, mají proto již v současnosti možnost výběru, komu za likvidaci svého odpadu zaplatí. A o tomto byznysu, je právě ten lítý boj některých tzv. ekospolků, proti „spalování“.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.8.2025 11:16 Reaguje na Tonda Selektoda
Souhlasím s vašimi argumenty a jen dodám,
že můj příklad se ZEVO na venkově bylo jen nadsázkou, že o ni nestojí nikdo, když má zatížit okolí už pouze dopravou. Ta je mnohdy horší, než spalování, které se ale neobejde ani bez toho dočasného skladování. Zápach je spojen už pouze
s průjezdem sběrných vozů pokud nejsou
dostatečně těsné. No a když někomu kolem domu denně takových kukavozů projede 200, tak asi nadšený nebude.
ZEVO má být pouze na okraji měst a taky
s napojením na teplovody, ale středům měst bych se raději vyhýbal už kvůli přepravě a tomu dočasnému skladování, které je pro silné žaludky. Totéž je u skládek, kde je navíc výskyt hlodavců
a obaly potravin a kosti roznášejí po okolí ptáci. Každý z odpůrců toho, či onoho je sponzorován těmi druhými a
bojují proti těm, kteří je nesponzorují. Ono ZEVO může eliminovat odpor sousedů
nabídkou levnějšího tepla k vytápění
a možná i odpuštěním poplatků za odpad
od sousedů. Lidé na slevy slyší a lépe
přijmou to, z čeho mají prospěch. Je
to prostě takové držhubné.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

31.8.2025 20:03 Reaguje na Břetislav Machaček
To skladování odpadu je u těchto zařízení již dávno vyřešeno. Komunální odpad se v ZEVO neskladuje na haldě, ale je navážen do uzavřených betonových bunkrů, obvykle s kapacitou na tři dny až na týden provozu. K jejich vratům kuka-vůz nacouvá, obsah vyklopí a vrata se znovu uzavřou. Odpad je v bunkrech dávkován do násypky spalovací pece jeřábovým drapákem. V bunkru je trvale udržován podtlak odsáváním vzduchu z bunkru, a je využíván jako vzduch spalovací. I v době vykládky odpadu, je v něm mírný podtlak (a silný průvan). V peci pak ty páchnoucí těkavé látky vyhoří.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.8.2025 18:43 Reaguje na Jan Šimůnek
V brněnských ekodvorech se oppad dělí na Bio, elektro, plasy s plechem, kovy, papír a spalitelný a nespalitelný odúpad, Spalitelný jde do spalovny.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

30.8.2025 08:00 Reaguje na Jan Šimůnek
Vítejte zpátky... cože tak najednou?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

30.8.2025 08:09
Když komunální odpad na skládce shoří, uvolní se tím prostor pro uložení dalšího odpadu. Tím se zvýší kapacita a prodlouží se možnost provozu skládky odpadu. To je, při našich nedostatečných kapacitních možnostech energetického využívání komunálního odpadu, přece pozitivní výsledek požáru.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.8.2025 11:29 Reaguje na Tonda Selektoda
Hele a srandu si nedělejte z dioxinů, benzpyrenu, sazí... atd.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

31.8.2025 19:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
V předchozím příspěvku jsem pouze konstatoval všeobecně známý fakt, že spálením paliva, se jeho objem sníží. A na skládce se spálením části odpadu, jistě uvolní místo k možnému navezení dalšího odpadu. Ve spalovací peci ZEVO, je po spálení objem odpadu též redukován. Co je na tom divného?
Ani z polychlorovaných dibenzodioxinů a dibenzofuranů, jsem si ve svém předchozím příspěvku nedělal legraci. Látek tohoto typu, může při spalovacím procesu vznikat za přítomnosti chloru, uhlíku, až kolem 250 typů. Nicméně, ne každý druh těchto látek je karcinogenní a mutagenní. Dioxiny a furany Vám běžně vznikají i při vypalování trávy, pálení listí na zahradě, při lesním požáru, táboráku, grilovačce, dokonce i při kouření. A nejvíce dioxinů míváte doma, v prachovém sáčku ve vysavači!
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.8.2025 10:00
to Tonda Selektoda
Ještě je třeba zmínit dvoustupňové spalování, tj. spaliny z hlavní pece jdou ještě skrze další plamen. Používá se všude tam, kde mohou vznikat nebo se uvolňovat dioxiny.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.8.2025 10:25 Reaguje na Jan Šimůnek
To se ale nepoužívá u spaloven komunálního odpadu = ZEVO.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

31.8.2025 20:27 Reaguje na Jan Šimůnek
Škodlivost dioxinů (PCDD) a furanů (PCDF), a z nich plynoucí rizika rakoviny, neplodnosti, astmy dětiček, atd., to je standardní mantra ekoaktivistů, používaná při procesu posuzování vlivu investičního záměru (tzv. velká EIA) a schvalování stavby ve stavebním řízení. Současná moderní ZEVO, využívající jako palivo směsný komunální odpad, však již dokážou tyto látky ze spalin eliminovat do té míry, že z komína ZEVO odchází menší koncentrace těchto látek, než byla obsažena ve spalovacím vzduchu, přiváděném do spalovací pece. Technologické podrobnosti čištění spalin, bývají popsány v dokumentaci EIA příslušného ZEVO.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist