https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-ceske-zeleznici-bude-nekolik-regionalnich-trati-otestovano-pro-vodikove-vlaky
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na české železnici bude několik regionálních tratí otestováno pro vodíkové vlaky

7.2.2022 13:01 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Na české železnici bude otestováno několik regionálních tratí pro provoz vodíkových vlaků. Pilotní analýzu provede norská společnost SINTEF na 113 kilometrů dlouhé trati mezi Ústím nad Labem, Děčínem a Českou Lípou, následně budou vybrány i další tratě, uvedl Výzkumný ústav železniční (VUZ), která se na projektu také podílí. Zatím bylo pro vodíkové vlaky vytipováno 16 tratí.
 

Cílem projektu, který vede Ústav jaderného výzkumu Řež, je analýza českých železničních tratí a následné vytipování oblastí, kde by vodíková doprava mohla být ekonomicky a ekologicky efektivnějším řešením proti jiným technologiím.

Na vybraných tratích tak chtějí tvůrci projektu provést technicko-ekonomickou analýzu a porovnání jednotlivých pohonů vlaků, konkrétně nafty, baterie, vodíku a hybridu. "Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivým technologickým, ekonomickým a environmentálním výsledkem pro nasazení vodíkových vlaků a nahradit budoucí vyřazené dieselové vlaky z provozu na neelektrifikované železnici," uvedl VUZ.

VUZ, který je v projektu odpovědný za výběr tratí, na úvod připravil návrh parametrů pro výběr tratí. Zatím je tak pro projekt takto vytipováno 16 tratí, u kterých lze podle VUZ předpokládat provoz pro vodíkový pohon. Parametry ovšem zřejmě upraví výsledky z pilotní analýzy trati na severu Čech. Kdy budou výsledky projektu známé, zatím tvůrci projektu neuvedli.

Projekt Regionální vodíkové vlaky na české železnici je podle tvůrců financován částkou zhurba 13,3 milionu korun z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z fondů Evropského hospodářského prostoru a Technologické agentury ČR.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

8.2.2022 06:46
Jen tak dál. Je potřeba ČR připravit na současnost... v mnoha odvětvích jsme zaspali dobu, a teď to budeme jen těžko dohánět.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.2.2022 08:08 Reaguje na Lukáš Kašpárek
v Německu jsou v provozu vodíkové vlaky na běžných linkách...autobusy na vodík kupují i v Rakousku
Odpovědět
DB

Darth Bane

10.2.2022 16:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vy jste to viděl???? Víte, jak se to dělá zelené???? Vezme se normální dieselovy kloubový autobus, nastrika se na něj napiš elektriziert, a je to......nevěříte???? Linka 24 v Bielefeldu, například. Nevěřte všemu, co se tvrdí. Zatím pozoruju, že Německo je plně udernych zelených hesel. To jim jde dobře.
Odpovědět
ig

8.2.2022 10:35 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Myslím, že dobu nikdo nezaspal - pokud tedy ta "doba" neznamená používání technologií, které jsou neefektivní jak finančně, tak z hlediska žp, ale někdo na nich chce jen dotacemi vydělat peníze, které mu jiní musí zaplatit v daních :-) Na druhou stranu je pravda, že u železnice vodíkový pohon nějak extrémně nevadí, relativně velká hmotnost nízkotlakých (tím myslím 15 nebo 20 MPa) cenově akceptovatelných (ocelových) nádob tam není tolik na závadu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.2.2022 08:50
Budiž. Je to rentabilní při dosavadní nákladné výrobě vodíku, nebo pouze
ekologické a závislé na dotacích? Zatím u nás čtu pouze o studii ekonomiky
provozu a doufám i na objektivitu bez dotací a jiných umělých regulací.
Mnoho činností už je bez dotací nefunkční a spoléhat se, že budou navěky
je krátkozraké.
Odpovědět
ig

8.2.2022 10:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Bude. Udělá se vodíková lokomotiva a po odzkoušení ze bude plnit mnohem levnějším zemním plynem. Win-win.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist