https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nedaleko-doks-srazilo-auto-vlcici
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nedaleko Doks srazilo auto vlčici

9.11.2020 17:35 | PRAHA (Ekolist.cz)
Tento vlk není první letošní obětí srážky s automobilem. Letos byl sražen také vlk poblíž Turnova.
Tento vlk není první letošní obětí srážky s automobilem. Letos byl sražen také vlk poblíž Turnova.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | AOPK ČR
Mezi Dubou a Ždírcem v CHKO Kokořínsko - Máchův kraj bylo v neděli nalezeno sražené zvíře. Pracovníci Agentury ochrany přírody a krajiny ČR ho převezli k pitvě. Usmrceným zvířetem je nejspíš na fotopasti nedávno zachycená vlčice, které chybí jedno ucho. Na mrtvou vlčici upozornili členové místního mysliveckého sdružení.
 

„Pitva by měla potvrdit přesnou příčinu smrti, kterou je pravděpodobně srážka s vozidlem, a také, jak byla vlčice stará a zda už měla vlčata. Odebrané vzorky necháme podrobit genetické analýze, aby se zjistilo, z jaké populace zvíře pochází. Mohlo být místní, ale mohlo také krajinou jen procházet při hledání nového teritoria,“ vysvětluje Jindřiška Jelínková z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Vlci migrují na velké vzdálenosti a dokáží uběhnout až několik desítek kilometrů za noc, ať už při pohybu po svém teritoriu nebo při hledání nového. Hustě osídlená krajina protkaná silnicemi pro ně však vytváří mnoho bariér, upozorňují ochránci přírody. Nedaleko místa nálezu se vlci prokazatelně vyskytují. Letos na podzim tu usmrtili několik ovcí při opakovaných útocích.

V chráněné krajinné oblasti Kokořínsko – Máchův kraj a širším okolí se vlci podle AOPK trvale vyskytují už od roku 2014. „Odhadujeme, že tu žije stále jedna smečka a možná další samostatní jedinci,“ uvádí Ladislav Pořízek z agentury.

Pokud vlci způsobí chovatelům škody na hospodářských zvířatech, stát je proplácí. Zároveň poskytuje dotace na zabezpečení stád. „Jsme v kontaktu s chovateli hospodářských zvířat, klíčové je, aby svá stáda dostatečně zabezpečili. Několika hospodářům jsme zapůjčili elektrické sítě a zdroje na vylepšení ochrany chovaných zvířat. Nedostatečně zabezpečená stáda jsou totiž pro vlky lákadlem,“ vysvětluje Ladislav Pořízek s tím, že se může pak stát, že se vlci na ovce tzv. naučí a budou je opakovaně napadat i na jednom místě, u jednoho chovatele.

V přírodě plní podle ochránců příropdy vlci důležitou roli – pomáhají snižovat počty přemnožených prasat divokých, jelenů a srnců, kteří působí velké škody v lesích a na polích.

Tento vlk není první letošní obětí srážky s automobilem. Letos byl sražen vlk také poblíž Turnova. V loňském roce takto zahynuly tři vlci, v únoru v Českém Švýcarsku, další na Českolipsku a pak v prosinci na Kaplicku na jihu Čech.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (42)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

KS

Krejcar Stanislav

9.11.2020 17:59
S touto alternativou se v běžném provozu počítat ! Vysazení predátoři jsou rovnoceni srnám, zajícům , kočkám a psům ! Pokud jsou ve volné přírodě a nikoli v oborách a podobných zařízeních. Píše se 21.století a nikoli 18.
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

9.11.2020 18:01 Reaguje na Krejcar Stanislav
Prtoblém bude až nastane kolize se zubrem evropským nebo praturem či prakoněm.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.11.2020 18:27 Reaguje na Krejcar Stanislav
Úplně stačí srážka s divočákem nebo jelenem. Taková srážka Vám dokáže totálně zlikvidovat vůz, přičemž, pokud nemáte uzavřeno havarijní pojištění, nebo pojištění proti srážce se zvěří, máte smůlu a opravu si platíte ze svého.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

9.11.2020 20:25 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vůz, tažený klidnými koňmi, nemá velkou rychlost, takže při kolizi se nic nestane. Mnohem horší bývá srážka zvěře a automobilu.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.11.2020 20:56 Reaguje na Josef Mozek
Tak ještě jednou pro nedovtipy -
Pod pojmem vůz bylo míněno motorové vozidlo pohybující se vysokou rychlostí ( 100 a více km/h.) Srážka s divočákem, který může mít i přes metrák a nebo jelenem, který může mít 200 i více kilogrammů, by znamenala fatální důledek pro vozidlo, případně i posádku tohoto vozidal.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

9.11.2020 23:18 Reaguje na Josef Mozek
A ze všeho nejhorší je srážka s blbcem, proto je třeba se takovým jako vy zdaleka vyhýbat.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

9.11.2020 23:36 Reaguje na Jaroslav Štemberk
To bych prosil, nerad se s blbci srážím :) .
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

9.11.2020 22:00 Reaguje na Krejcar Stanislav
AOPK už pracuje na projektu rušení silnic, protože je neúnosné, aby, silnice bránily vlkům, zubrům a praturům v přesunech, viz: "Hustě osídlená krajina protkaná silnicemi pro ně však vytváří mnoho bariér, upozorňují ochránci přírody".
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

9.11.2020 23:27 Reaguje na Jiří Daneš
Pozn.: Označení "pratuři" pro nyní žijící polodivoký skot s některými znaky vyhynulého pratura je nesprávné, vhodnější je "Hitlerovy krávy", správně "Heckův skot".
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.11.2020 08:59 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Normálně nejsem moc škodolibý ale v tomto případě se přímo těším na setkání vlka s těmi poníky či "pratury". To bude teprve správná divočina. Taková ta "natura" v přímém přenosu. Celkem mě zajímá jak rychle jsou potom tito poníci atd. schopni rozšířit naši faunu. Zajímavé potom bude sledovat jak se k tomu budou stavět nejen různí "ochránci" ale třeba i takové pojišťovny. Vlastník těchto zvířat je znám.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.11.2020 10:11 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Omyl. Pratuři byli vyšlechtěni až po druhé světové válce tuším v Holandsku a typově mají vypadat jako původní pratur, který kdysi žil v Evropě a byl vyhuben. Ty tzv. Hitlerovy krávy bylo vyšlechtěné plemeno skotu, které mělo být co nejmohutnější a útočné. Mám takový pocit, že konec druhé světové války znamenal i konec tohoto plemene, protože bylo vybito a snědeno. Důvod byl celkem pochopitelný. Nač je lidstvu kráva, která váží skoro tunu, ale je nezvladatelná.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.11.2020 18:06 Reaguje na Krejcar Stanislav
Pane Krejcar. Jste mimo. Dle pana Jana Metzla je třeba ve volnosti zlikvidovat zvěř a nikoliv predátory. Takže znovu. Srnky a zajíce do ZOO, a predátory do volnosti. Doporučuji číst ekolist. Jinak se zesměšníte.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.11.2020 09:02 Reaguje na Michal Ukropec
Jo a mohou se živit "myšičkami". Těch je v přírodě dost a dost. Jen proboha sysla a křečka nežrat.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

9.11.2020 21:58 Reaguje na Krejcar Stanislav
AOPK už pracuje na projektu rušení silnic, protože je neúnosné, aby, silnice bránili vlkům v přesunech, viz: "Hustě osídlená krajina protkaná silnicemi pro ně však vytváří mnoho bariér, upozorňují ochránci přírody".
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.11.2020 09:06 Reaguje na Jiří Daneš
Podle studie z Německa je vlk tak adaptabilní, že může obsadit i teritoria v regionech kde se to dřív vůbec nepředpokládalo. Takže hlavně aby tam byla nejen přemnožená spárkatá zvěř ale také dost pastvin a domácího zvířectva.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

15.11.2020 18:35 Reaguje na Krejcar Stanislav
Ptá se ochranář ochranáře (na poradě AOPK): Jak to, že na silnicích v krajině, v které jsou vysazeni vlci, smí jezdit auta? Kdo to povolil?
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

9.11.2020 18:03
Půl článku o mrtvém vlkovi a půl ideologická omáčka. Tu jste si mohli odpustit. To zvládne v diskusi Majka.
Odpovědět
Plha z Kojčic

Plha z Kojčic

9.11.2020 19:30
silnice byla špatně zabezpečena proti řidičům
Odpovědět
SK

Stanislav Korpass

9.11.2020 20:23
Kecy Ladislava Pořízka,pro městské naivní přátele zeleného údolí.Vlk je vrcholový predátor a tak se i chová.Vyhledává nejednodušší kořist,kde mu nehrozí zranění Pokud opakovaně napadne ovce,nebo jiná hospodářská zvířata a je úspěšný,stává se z něho potravní specialista,a chovateli nepomůže nic.Místo vysvětlování a šíření polopravd o dotacích a proplácení škod ,by měl pan Pořízek a jeho soudruzi vybrat postiženého farmáře,vybudovat na vlastní náklady účinnou ochranu podle svých rad,zakoupit smečku pasteveckých psů,ty vycvičit a zavést do praxe ,a pak přihlížet,jak rady a nápady nefungují,protože vlk není na rozdíl soudruhů vlkomilců idiot.A zadávená ovce ,kráva ,potrhaný pes nebo koník, je zatím nejmenší problém.Vlk i ostatní predátoři samozřejmě do přírody patří,ale proto jsou zřízeny národní parky,nebude to trvat dlouho a v kulturní krajině bude určitě nutná regulace,která již probíhá i když zatím jen auty.Je otázka,kolik a co nás to všechny bude stát,než zjistíme ,že se naši předci nemýlili.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

9.11.2020 20:28 Reaguje na Stanislav Korpass
Zastavit dotace chovatelům ovcí a věc se tak vyřeší sama.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.11.2020 06:52 Reaguje na Josef Mozek
Vy budete mít opravdu výkonný mozeček pane Mozek.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2020 08:43 Reaguje na Josef Mozek
Je třeba zastavit dotace vlkomilům a zrušit AOPK.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

10.11.2020 07:03
Nejhorší je srážka s blbcem a těch je na našich silnicích opravdu mnoho....

V ČR se absolutně rezignovalo na zabezpečení silnic a dálnic proti srážkám se zvěří i jinými zvířaty.... migrační koridory nejsou nijak zabezpečeny a většina rádoby ekoduktů a podobných zařízení jsou spíš k smíchu než užitku.... prostě ČR...
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

10.11.2020 07:47 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Proboha, jak chcete zabezpečovat silnice 2. a 3. třídy? Občas se o to snaží ti zlí myslivci pachovými ohradníky, s různou účinností. Jak byste to řešil vy?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.11.2020 09:17 Reaguje na Jan Olejníček
No nevím jak pan Kašpárek ale já bych snížil všem co mají problémy se srážkami se zvěří rychlost mimo obce na čtyřicet. To pro ně bude asi optimální rychlost umožňující jim včas na zvěř reagovat. Kdo tedy chce vymáhat škody bude jezdit čtyřicítkou.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

10.11.2020 11:12 Reaguje na Jan Olejníček
Tak těch možností je zřejmě víc. Často to začíná při stavbě nových silnic a dálnic s tím, že se tu neaplikují správné prvky a nebo jsou udělány tak, že jsou jen na oko. Ekodukty jsou jedna věc (většina z nich jsou v ČR jen pro splnění povinnosti investora stavby, ale neplní správně svou funkci), pak jsou možnosti bezpečného převádění zvířat pod mosty, propustky, atd., ale část, která měla sloužit tomuto účelu nakonec projektant nechá vybetonovat, nebo vyskládá kamenným opevněním a tam pak většina zvířat nepůjde.

Pak jsou tu velké rezervy přímo v ŘSD, které vůbec neopravuje haváriemi poničené ploty kolem dálnic atd. atd.

Samozřejmě je možnost i místní snížení rychlosti v místě křížení s migračním koridorem, ale kdo bude reálně v takovém úseku rychlost dodržovat, že... lidi dnes jezdí jako bezohledná hovada...

I ty pachové ohradníky mají zřejmě svůj smysl, ale je potřeba je dělat tak, aby navedli zvěř někam, kde může aspoň relativně bezpečně přejít.

Není to jednoduché, to ne, ale pokud by se chtělo, tak by se dalo mnoho srážkám předejít. Jenže ono se nechce na těch nejdůležitějších místech... ve vládě a státní správě, která nyní určuje legislativu a její dodržování v praxi...

A státní firmy jako je ŘSD si prostě dělají co se jim zlíbí, jako by se nemuseli nikomu zodpovídat....
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

10.11.2020 11:28 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Většina střetů se zvěří je na silnicích nižších tříd. Takže oplocení, či ekodukty jsou nesmysl.
Fakt je, že řidiči se zvěří nepočítají a pak se diví.
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

10.11.2020 11:37 Reaguje na Jan Olejníček
Takže tam oplocení...
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2020 08:46 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Proč bychom to dělali? Není nejmenší důvod mít krajinu protkanou neprůchodnými zátarasy. Navíc jsou takové ploty dost kontraproduktivní, protože pokud se zvěř (nebo i hospodářské zvíře) na silnici dostane, tak z ní nemá šanci utéct a pravděpodobnost kolize s nějakým vozem je prakticky stoprocentní. A ty ploty také překážejí záchranářům a dalším, co řeší dopravní nehody. Mohou i představovat překážku pro přistání vrtulníku.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.11.2020 10:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Navíc tyto ploty zabraňují migraci zvěře při páření a tudíž snižují genetickou variabilitu zvěře a následně i odolnost vůči nemocem.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

10.11.2020 11:15 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
U těch plotů stejně jako u všech opatření týkajících se migrace živočichů jde o kvalitu provedení. Pokud jsou tyto prvky během projekce, nebo realizace odfláklé, tak můžou být i na škodu, to máte právdu... stačí srovnat provedení těchto opatření u nás a třeba v Rakousku. Kvalita projektů i realizací je někde jinde.

Odpovědět

Jan Šimůnek

11.11.2020 09:13 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Plot je plot. Pokud bude překonatelný, bude to spíš v tomto případě ku prospěchu věci.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

15.11.2020 18:31 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jak se pozná kvalitní plot, který zabrání zvěři vstup na silnici, ale nebude překážet jejímu útěku před po silnici jedoucím vozidlem?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

15.11.2020 19:18 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Oplocení dálnic a rychlostních silnic je v souladu s PD ( projektová dokumentace) a srovnatelné s ostatními zeměmi. K PD se navíc vyjadřují účastníci stavebního řízení a tím i ekoteroristické organizace, které se ho snaží zastavit i za použití státních a nestátních dotací. Kvalitu realizace pak kontroluje investor , stavební dozor a realizační firma na kontrolních dnech a při předání. Čemu na tom nerozumíte ?
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

15.11.2020 18:38 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Dám si pozor, abych se s Vámi na silnici nepotkal, protože nejhorší je ...
Odpovědět
DA

DAG

10.11.2020 08:15
Vsadím se, že HD přijde s tím, že řidič byl určitě myslivec :)
Odpovědět
DA

DAG

10.11.2020 08:20
Jo a samozřejmě mediální masírka, že stát proplácí škody a platí oplocení.
To je samozřejmě jen tendenční nalévání informací lidem do hlavy, i když je to naprosto mimo téma. Píše se to v každém článku na Ekolistu, kde je zmíněn vlk. Redaktoři by se měli zamyslet a tuto reklamu, která je mimo téma, by tam neměli vkládat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2020 08:48
Náhrada škod je dost nesmysl, protože zdaleka nepokrývá cenu usmrcených zvířat. Dotace na zabezpečení chovu jsou jednoznačně nedostatečné. Navíc by tyto peníze neměly jít z daní, které platí všichni občané, ale měly by být separátně vybírány od vlkomilů a vlkomilných organizací.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.11.2020 09:05
Oni ti predátoři pouze ty silnice nepřebíhají a pokud jde o osamělého
vlka vypuzeného ze smečky, tak se omezí jeho lovecké schopnosti a stává
se i sběračem mršin kolem cest a železnic. Podobně se chovají všichni
predátoři a mnozí se na to doslova specializují. Pak je riziko střetu
s vozidly daleko větší, než při pouhé migraci. Se stále vzrůstajícím
počtem vlků bude stoupat i počet střetů s vozidly. Navíc při absenci
plachosti jim silnice slouží jako pohodlné migrační trasy bez překážek,
jaké mají v přírodě. Tyto kreatury se budou místo lovu věnovat raději
ovcím a sběru mršin kolem cest, neboť zjistily, že to jsou činnosti
méně namáhavé a zdaleka uspěšnější. Ony ty vzorky z trusu nemusí být
z lovu, ale se sběru mršin a z lovu mláďat či březích samic. Pak už to
ale není ta regulace nemocných a přestárlých zvířat, jak se neustále
prezentuje. Ulovit chovná zvířata není kvalitativní regulace, ale pouhá redukce stavu a tu zvládne i člověk, pokud mu to umožní zákon a etické
zábrany.
Odpovědět
Hu

Hunter

10.11.2020 12:40
"Odebrané vzorky necháme podrobit genetické analýze, aby se zjistilo, z jaké populace zvíře pochází."
A že AOPK nepodrobí odebrané vzorky analýze, nakolik se jedná o vlka nebo křížence a jaký je podíl psí DNA?
Odpovědět
re

regis24

11.11.2020 23:02 Reaguje na Hunter
Na to nemusí dělat testy, stačí pipnout čip. Měl by být na levé straně krku.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

12.11.2020 13:01 Reaguje na regis24
Pane Regisi,
odpověděla jsem na Vaše otázky (https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/frantisekn-pelc-do-nasi-krajiny-patri-vlk-i-ovce, článek z 9.11.). Stejnou otázku jako Vy mne jsem pak položila Vám (9.11.2020 20:04). Protože jste mi na ni dosud neodpověděl a mne to hodně zajímá, pokládám ji znovu.

Co Vaši dva čoklíci?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist