Nejvyšší německý soud zamítl další promlčenou žalobu v kauze dieselgate
Nynější případ se týkal vozu Audi Q5, který byl vybaven naftovým motorem EA189 umožňujícím podvody při měření emisí. Auto bylo zakoupeno jako nové v roce 2011. BGH ve verdiktu zdůraznil, že podvody, které se dotkly i dalších koncernových značek včetně Audi, Volkswagen veřejně oznámil a že v říjnu 2015 umožnil na svém webu po zadání identifikačního čísla VIN majitelům ověřit, zda upravený software má i jejich vůz.
O navrácení kupní ceny snížené o náhradu za užívání se ale majitelé rozhodli žalobou domáhat až v roce 2020. To už bylo po konci promlčecí lhůty, která v tomto případě začala podle BGH plynout na konci roku 2016.
"Vzhledem k délce doby, která uplynula od oznámení takzvaného dieselového skandálu, měla žalobkyně nejpozději do konce roku 2016 možnost si sama ověřit, zda je také kauzou zasažena. To, že tak neudělala, bylo hrubou nedbalostí," konstatoval soud na adresu neúspěšné žalobkyně.
BGH už před dvěma lety verdiktem rozhodl, že majitelé aut, kteří o emisních podvodech koncernu Volkswagen věděli už v roce 2015 a žalobu nepodali včas, se náhrady škod domáhat nemohou.
Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než v běžném provozu. Skandál se týkal více značek koncernu Volkswagen, mimo jiné i vozů české automobilky Škoda.
reklama