https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-londyne-zacina-kvuli-podvodum-s-emisemi-soud-s-petici-automobilek
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Londýně začíná kvůli podvodům s emisemi soud s pěticí automobilek

13.10.2025 11:46 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V Londýně dnes začíná soudní spor kvůli podvodům při testování emisí výfukových plynů. Jde o nejnovější kapitolu ve skandálu označovaném dieselgate, v němž přední světové automobilky čelí obvinění, že jejich auta mohou za použití speciálního softwaru vykazovat za testovacích podmínek nižší naměřené emise škodlivých plynů. Pětice automobilek Mercedes, Ford, Peugeot/Citroën, Renault a Nissan veškerá obvinění odmítá. Informuje o tom server BBC News.
 
Právníci tvrdí, že případ je největší hromadnou žalobou v anglické a velšské právní historii, týkat by se nakonec mohl 1,6 milionu majitelů aut. Uvedenou pětici automobilek soud vybral jako hlavní obžalované, kteří budou souzeni jako první, vzhledem k rozsáhlosti případu. Na automobilky podalo žalobu asi 220 000 majitelů aut, kteří se cítí jednáním těchto firem podvedeni. V závislosti na výsledku tohoto případu však podobným obviněním čelí dalších devět výrobců automobilů.

Skandál dieselgate se poprvé objevil v září 2015, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německou automobilku Volkswagen, že do svých vozidel instalovala software, který umožňuje zmanipulovat měření emisí naftových aut. V testovacích podmínkách tak auta v servisech vykazovala nižší emise dusíku, než jaké vypouštěla v reálném provozu.

V roce 2020 britský soud rozhodl, že Volkswagen použil software v rozporu s pravidly Evropské unie. Volkswagen ale nakonec hromadnou žalobu urovnal mimosoudně, zhruba 91 000 majitelům aut v Británii vyplatil celkem 193 milionů liber (v dnešním kurzu 5,4 miliardy Kč). V souvislosti se skandálem už Volkswagen vyplatil více než 32 miliard eur (778,6 miliardy Kč), převážně ve Spojených státech.

Soud v nynějším procesu rozhodne, zda systémy instalované v dieselových vozech pěti uvedených automobilek byly navrženy tak, aby obcházely zákony o čistotě ovzduší. Software podle stěžovatelů umožňoval, aby vůz dokázal rozpoznat, kdy prochází testováním, a kdy je v reálném provozu. Když byl testován, snížil se výkon motoru a naměřeny pak byly i nižší emise dusíku, než jakých vůz reálně dosahoval.

Právníci budou u soudu tvrdit, že majitelé aut byli oklamáni ohledně toho, jak ekologická ta vozidla byla, když si je kupovali. Poukazovat budou patrně i na to, že auta, která stále jezdí po silnicích, nadále vypouštějí nebezpečné množství škodlivých emisí. Ačkoli soudní proces začíná dnes, rozsudek se neočekává dříve než v létě příštího roku. Pokud soud rozhodne v neprospěch automobilek, další proces s cílem určit výši odškodnění by měl začít na podzim roku 2026.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Václav Hellebrand

Václav Hellebrand

13.10.2025 17:19
Doufám, že pokuta bude v řádech stovek milionů liber pro každou z nich. Snad je potom přejde podobné pokušení.
Odpovědět
pk

pepa knotek

14.10.2025 08:47
Pokud se někdo naivně domnívá, že majitelé automobilek prodají své haciendy, jachty a tryskáče, aby měli na nové pokuty, tak je na velkém omylu. Zaplatí to konečný spotřebitel, náklady se promítnou do cen a je to. Děje se tak i nyní, kdy ceny klasických aut jsou navyšovány, aby pokryly náklady spojené se zaváděním výroby elektromobilů, jinak by ceny elektroaut byly tak vysoké, že by byly téměř neprodejné. Výroba aut není charita, ale výdělečný byznys.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist