Několik zemí se v Glasgow dohodlo na snadnějším sdílení čistých technologií
Celosvětový přechod k zelené energetice či bezemisním vozidlům s sebou nese vysoké náklady, které pomůže snižovat co nejmasovější produkce technologických novinek. Tento jev byl v minulosti patrný například u solárních panelů či LED žárovek.
Signatářské země se nyní zavázaly sladit své technologické standardy a koordinovat investice pro potřeby urychlení výroby. Cílem je dosáhnout co nejrychleji "bodu zlomu", kdy budou zelené technologie dostupnější než ty, které využívají fosilní paliva.
Prioritou je rozšíření nových technologií v pěti oblastech, kterými jsou výroba čisté elektřiny, vozidla na elektrický pohon, bezemisní výroba oceli, technologie využívající vodík a udržitelné zemědělství. Do roku 2030 by tyto technologie měly být dostupné všem státům a potenciálně vytvořit 20 milionů nových pracovních míst, uvedli signatáři.
"Tím, že z čisté technologie učiníme cenově nejdostupnější, nejdosažitelnější a nejatraktivnější volbu v odvětvích, která v současnosti nejvíce znečisťují životní prostředí, můžeme snížit emise po celém světě," citoval The Guardian britského premiéra Borise Johnsona.
Americký prezident Joe Biden sdělil, že Spojení státy půjdou příkladem a se světem se budou o své inovace dělit. Podle agentury DPA také uvedl, že USA v příštích čtyřech letech zčtyřnásobí prostředky pro výzkum a vývoj v oblasti čistých energií.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Pavel Hanzl
4.11.2021 08:21Museli jsme měli mít kanystry s benzínem, protože u nich bychom nádrž nezaplatili.
Dnes se obloukem vracíme do stejného svrabu, budeme jezdit zase s kanystry, protože tam nebudou už benzínové pumpy, všichni tam budou jezdit na elektřinu.
Břetislav Machaček
4.11.2021 10:02 Reaguje na Pavel Hanzlkabel k nabíjení baterie. Jsem zvědav na ty elektromobily
v zimě při zácpě na dálnici, jak se připojují k patníkům.
Benzín mi doveze asistenční služba, zbytek v kanystru donesu
na místo v koloně a elektřinu si leda mohu vyrobit pomocí
ebonitové tyče a liščího ocasu. Možná by to ale vyřešily
pojízdné dieselagregáty jaké už fungují pro dobíjení těch
elektromobilů ve světě. To je opravdu řešení hodné ekologů.
Řešením je snížení zbytečné mobility a její převedení na
úspornější dopravní prostředky. Řešení dopravy elektromobily
nemá zatím efekt a ani své opodstatnění, protože v globále
nikdy nenahradí stávající dopravní prostředky všude a vždy.
Zkuste si pořídit elektromobil na Sibiři při mrazech -30
a více! To by ta baterka musela mít velikost větší než samotné
vozidlo, aby vás jen zahřála. A co v tropech, kde potřebuje
při nabíjení chladit, aby vám nebouchla. A co požár takové
baterie v podzemní garáži plné těch vehiklů? Ono to má tolik
dětských nemocí, že překotné zavádění se brzo vymstí i těm
nadšencům, co si je koupili. A vy jste už spalovák vyměnil
za elektromobil a nebo ho pouze vnucujete jiným a sám si
spokojeně užíváte ropáckého vozítka ?
Pavel Hanzl
4.11.2021 10:33 Reaguje na Břetislav MachačekAle myslím si, že ekltrika se bude používat jen na pojíždění po městě (jednoznčně nejvíce najetých kiláků) a delší štreky (a taky těžší auta a busy) budou jezdit na vodík - syntetiku.