https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nekolik-zemi-se-v-glasgow-dohodlo-na-snadnejsim-sdileni-cistych-technologii
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Několik zemí se v Glasgow dohodlo na snadnějším sdílení čistých technologií

4.11.2021 01:53 | GLASGOW (ČTK)
Prioritou je rozšíření nových technologií v pěti oblastech, kterými jsou výroba čisté elektřiny, vozidla na elektrický pohon, bezemisní výroba oceli, technologie využívající vodík a udržitelné zemědělství.
Prioritou je rozšíření nových technologií v pěti oblastech, kterými jsou výroba čisté elektřiny, vozidla na elektrický pohon, bezemisní výroba oceli, technologie využívající vodík a udržitelné zemědělství.
Několika zemí včetně Spojených států, Británie, Indie a Číny se na klimatické konferenci OSN ve skotském Glasgow dohodlo na snadnějším sdílení čistých technologií v energetice či dopravě. Podle nich jde o krok, který pomůže řešit klimatickou krizi, uvedl list The Guardian.
 

Celosvětový přechod k zelené energetice či bezemisním vozidlům s sebou nese vysoké náklady, které pomůže snižovat co nejmasovější produkce technologických novinek. Tento jev byl v minulosti patrný například u solárních panelů či LED žárovek.

Signatářské země se nyní zavázaly sladit své technologické standardy a koordinovat investice pro potřeby urychlení výroby. Cílem je dosáhnout co nejrychleji "bodu zlomu", kdy budou zelené technologie dostupnější než ty, které využívají fosilní paliva.

Prioritou je rozšíření nových technologií v pěti oblastech, kterými jsou výroba čisté elektřiny, vozidla na elektrický pohon, bezemisní výroba oceli, technologie využívající vodík a udržitelné zemědělství. Do roku 2030 by tyto technologie měly být dostupné všem státům a potenciálně vytvořit 20 milionů nových pracovních míst, uvedli signatáři.

"Tím, že z čisté technologie učiníme cenově nejdostupnější, nejdosažitelnější a nejatraktivnější volbu v odvětvích, která v současnosti nejvíce znečisťují životní prostředí, můžeme snížit emise po celém světě," citoval The Guardian britského premiéra Borise Johnsona.

Americký prezident Joe Biden sdělil, že Spojení státy půjdou příkladem a se světem se budou o své inovace dělit. Podle agentury DPA také uvedl, že USA v příštích čtyřech letech zčtyřnásobí prostředky pro výzkum a vývoj v oblasti čistých energií.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

4.11.2021 08:21
Když padl komunista, okamžitě jsme vyrazili škodárnama na Západ se podívat, jak to tam ve skutečnosti vypadá.
Museli jsme měli mít kanystry s benzínem, protože u nich bychom nádrž nezaplatili.

Dnes se obloukem vracíme do stejného svrabu, budeme jezdit zase s kanystry, protože tam nebudou už benzínové pumpy, všichni tam budou jezdit na elektřinu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.11.2021 10:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Lépe jezdit někam s kanystrem benzínu, než nemít kam napojit
kabel k nabíjení baterie. Jsem zvědav na ty elektromobily
v zimě při zácpě na dálnici, jak se připojují k patníkům.
Benzín mi doveze asistenční služba, zbytek v kanystru donesu
na místo v koloně a elektřinu si leda mohu vyrobit pomocí
ebonitové tyče a liščího ocasu. Možná by to ale vyřešily
pojízdné dieselagregáty jaké už fungují pro dobíjení těch
elektromobilů ve světě. To je opravdu řešení hodné ekologů.
Řešením je snížení zbytečné mobility a její převedení na
úspornější dopravní prostředky. Řešení dopravy elektromobily
nemá zatím efekt a ani své opodstatnění, protože v globále
nikdy nenahradí stávající dopravní prostředky všude a vždy.
Zkuste si pořídit elektromobil na Sibiři při mrazech -30
a více! To by ta baterka musela mít velikost větší než samotné
vozidlo, aby vás jen zahřála. A co v tropech, kde potřebuje
při nabíjení chladit, aby vám nebouchla. A co požár takové
baterie v podzemní garáži plné těch vehiklů? Ono to má tolik
dětských nemocí, že překotné zavádění se brzo vymstí i těm
nadšencům, co si je koupili. A vy jste už spalovák vyměnil
za elektromobil a nebo ho pouze vnucujete jiným a sám si
spokojeně užíváte ropáckého vozítka ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.11.2021 10:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Nikdy se mi nestalo, že by mi v koloně došel benzín. Ale možné to je. Na vyjímečné situace je nutno používat vyjímečné postupy, tj. ten agregát svůj význam má. Možná člověk, který z toho má hrůzu, může si vozit malou Hondu s kanystram benzínu sebou.

Ale myslím si, že ekltrika se bude používat jen na pojíždění po městě (jednoznčně nejvíce najetých kiláků) a delší štreky (a taky těžší auta a busy) budou jezdit na vodík - syntetiku.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist