https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecke-drahy-db-chteji-skoncit-s-dieselem-daji-na-to-1-5-miliardy-eur
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německé dráhy DB chtějí skončit s dieselem, dají na to 1,5 miliardy eur

5.1.2023 18:58 | BERLÍN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) chtějí skončit s používáním dieselu k pohonu lokomotiv, do roku 2027 proto do nových pohonných systémů a biopaliv investují na 1,5 miliardy eur (36 miliard Kč). Zatímco staré lokomotivy dopravní společnost upravuje pro používání biopaliv, u těch nových sází na vodík a elektřinu. Používání biopaliv se ale nelíbí některým ekologickým hnutím, která se obávají, že výroba těchto pohonných látek půjde na úkor produkce potravin.
 

"Rozloučení se s dieselem je u Deutsche Bahn hotovou věcí. Děláme vše pro to, aby dráha byla ještě zelenější. Celkem proto do roku 2027 investujeme 1,5 miliardy eur do nových pohonů a paliv, a tím se krok za krokem přibližujeme ke klimaticky neutrální železnici," řekl předseda představenstva DB Richard Lutz.

Odchod od dieselu je pro DB důležitým krokem na cestě ke klimatické neutralitě, které chce koncern dosáhnout do roku 2040. To je o pět let dříve, než plánuje rovnováhu mezi emisemi oxidu uhličitého a opatřeními na jejich neutralizaci celé Německo.

Deutsche Bahn nyní oznámily, že ústup od dieselu jde rychleji, než společnost plánovala. "Se 17 miliony litry biopaliva HVO budou DB v roce 2023 používat ve svých dieselových lokomotivách dvojnásobné množství, než se původně počítalo. Koncern tak dosáhne vlastního stanoveného cíle pro rok 2025 o dva roky dříve," uvedly německé dráhy. HVO je hydrogenačně rafinovaný rostlinný olej, který jako alternativa k fosilnímu dieselu slibuje čistší spalování a emise CO2 nižší až o 90 procent.

Německé dráhy v loňském roce schválily zhruba 1000 dieselových lokomotiv pro používání HVO, v případě nákladní divize DB Cargo může toto biopalivo používat všech 800 dieselových lokomotiv. Do pěti let chce dopravce mít na HVO převedeno i zbývajících 2000 pohonných jednotek, které nyní využívají diesel. Jen do roku 2025 si DB od těchto opatření slibují emisní úsporu nejméně 50.000 tun oxidu uhličitého.

Zásadní výhrady proti biopalivům má ale ekologické hnutí Greenpeace. "Biopaliva se zavádějí kvůli ochraně klimatu a snížení závislosti na ropě. To jsou správné cíle, biopalivo je ale špatnou cestou," uvádí Greenpeace. Intenzivní pěstování energetických plodin totiž podle hnutí poškozuje klima a biologickou rozmanitost. Velkým problémem je podle aktivistů i to, že na biopaliva se zpracovávají plodiny jako obilí a olejniny. "Potraviny přece nepatří do nádrží a mobilita budoucnosti je v elektřině," dodává hnutí.

S tímto argumentem ale DB nesouhlasí a tvrdí, že biopaliva jako HVO se vyrábějí z biologických zbytků a odpadů. "K výrobě se nevyužívají žádné další pěstební plochy, které by konkurovaly produkci potravin a krmiv," uvádějí německé dráhy.

Na cestě k budoucnosti bez dieselu vsadily německé dráhy vedle biopaliv také na vodíkový pohon a bateriové vlaky. Dopravce společně s koncernem Siemens vyvíjejí vodíkový vlak Mireo Plus H a rovněž mobilní tankovací stanici s vodíkem. V rámci německého regionálního dopravního svazu Rýn-Mohan (RMV) pak jezdí vodíkové vlaky Coradia iLint od společnosti Alstom. Vodíkovou flotilu v RMV označují DB jako největší na světě, po dodání všech souprav ji bude tvořit 27 vlaků.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

5.1.2023 19:19
čili lajcky řečeno, pojedou na olej z friťáku. Výtka Greenpeace má svůj smysl. Vlaky mají velké spotřeby, tedy bude i vysoká poptávka. Zdá se, že se nikdo nepoučil z přidávání biosložek do nafty a asi už nevzpomenou na žlutá pole řepky a zničení biodiverzity včetně zvýšeného erozního potenciálu na polích.
Odpovědět
JP

Ján Prečuch

5.1.2023 20:10 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Neprofesionální je laický. Lajk není s tím spojený. Prominte moji výtku, ale irituje mne to.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.1.2023 19:48
Nechte milosti, dělat jasnosti, co sama jasnost chce. Bohužel se s tím povezeme.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.1.2023 20:45
Němci jsou technicky nesmírně inovativní národ, začalo to chlorem na Sommě ,cyklonem B -původně přípravkem proti hmyzu - v plynových komorách koncentráků a zeleným svistem "Energiewende" v počátku 21. století.

Výsledek byl vždycky stejný - více škody než užitku.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.1.2023 22:24
Ta zatvrzelost připomíná toho milicionáře s jeho "rozkaz zněl jasně - nesmí projet muž s koženou brašnou".
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.1.2023 23:38
Připomíná mi to jednoho úderníka z minulosti, který chtěl splnit pětiletku
za tři roky. Zblbnul tak, že do práce lezl přes plot, protože ho tam už
odmítali kvůli množství přesčasů pustit přes vrátnici. DB jsou taky takoví
úderníci, ale co hodnotím, tak to, že se to nelíbí už i aktivistům, kteří pochopili, že biopaliva jsou slepou uličkou.
Odpovědět
sv

sv

8.1.2023 11:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Nezapomeň o biopalivové slepé uličce napsat burešovi, machačku. Garantuji ti, že dotacích (mimo jiné za meřo
Odpovědět
sv

sv

8.1.2023 11:41 Reaguje na sv
závislý agent bureš tě za to nepochválí. Každopádně, "úderníci" z DB mi přijdou milejší než totálně neschopní odborářští flákači z ČD, kteří jsou chronicky neschopní dodržovat jízdní řád případně mnohdy vůbec dojet do cíle.
Odpovědět
PJ

Pavel Januška

6.1.2023 10:13
"Potraviny přece nepatří do nádrží a mobilita budoucnosti je v elektřině," dodává hnutí. To je citát z článku výše a pronesl ji zástupce ekologického hnutí. Nebudu jmenovat, abych neurazil.
Někdo prostě věří, že peníze pocházejí z bankomatu, mléko z krabic a elektřina ze zásuvky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.1.2023 12:57
autor (překladatel) by si mohl udělat trošku ordnung v termitech. třeba co je to vlastně ten diesel, jestli tím míní motorovou naftu (plynový olej) jako jednu z frakcí při destilaci ropy, nebo jestli tím míní tzv. stejnotlaký čili vznětový motor - čili činit více, než jen používat google translator.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist