https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecko-a-evropska-komise-urovnaly-spor-o-konec-spalovacich-motoru
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec spalovacích motorů

27.3.2023 02:21 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Německo a Evropská komise (EK) urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Na twitteru to uvedl místopředseda Evropské komise Frans Timmermans. Německý ministr Volker Wissing na twitter napsal, že po roce 2035 bude dál možné nově registrovat vozy se spalovacími motory, pokud budou tankovat uhlíkově neutrální paliva.
 

Podle německého ministra dopravy se dohodu podařilo uzavřít v pátek večer. Předcházela tomu výměna dopisů mezi Berlínem a Bruselem. Německé ministerstvo dopravy ve čtvrtek večer poslalo do Bruselu rozhodující kompromisní návrh a podle informovaných zdrojů ho Evropská komise z velké části přijala, píše deník Süddeutsche Zeitung (SZ). O tom, že je dohoda s EK o možnosti využívat syntetická paliva neboli e-paliva pro spalovací motory i po roce 2035 na cestě, hovořil ve čtvrtek německý kancléř Olaf Scholz.

Klimaticky neutrální e-paliva by podle SZ měla mít svou vlastní kategorii vozidel. Měla by tak být začleněna do nového evropského nařízení.

Wissing uvedl, že se Německo s EK dohodlo na konkrétních procedurálních krocích a konkrétním závazném harmonogramu. "Chceme, aby byl proces dokončen do podzimu 2024,“ zdůraznil. "Budeme nyní pracovat na tom, aby byly co nejdříve přijaty normy CO2 pro automobily,“ poznamenal Timmermans.

Berlín začátkem března znovu otevřel pravidla dohodnutá v říjnu za českého předsednictví, která měla po roce 2035 prakticky znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory. Obsahovala sice výjimky pro využívání syntetických paliv, Německo však s jejich zněním nebylo spokojeno.

K jeho požadavkům se přidaly i další země jako Itálie, Polsko a také Česko. Spor Německa s Evropskou komisí o budoucnost spalovacích motorů po roce 2035 měl dopady nejen na Evropskou unii, ale také na německou politiku, kde se stal jedním z několika kontroverzních témat.

Syntetická paliva, označovaná často jako e-paliva, jsou vyráběná chemickou cestou bez použití ropy. Zatímco běžný benzin či diesel vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů včetně takzvaného zeleného vodíku, je palivo považováno za uhlíkově neutrální.

Podle analytika banky Trinity Bank Lukáše Kovandy je to příznivá zpráva pro českou ekonomiku. "Česko představuje světovou velmoc ve výrobě aut právě se spalovacími motory. Takže dnes dohodnuté opatření zmírní potenciální šok, který by české ekonomice mohl přinést až příliš ostrý řez v podobě nástupu elektromobility bez alternativy zachování možnosti výroby aut se spalovacími motory," myslí si analytik.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

27.3.2023 07:48
Ano vyrábět palivo synteticky jde. Nicméně je třeba vzít na vědomí, že česká republika spotřebovává cca 7 milionů tun ropných paliv ročně. Energeticky je to ekvivalent EE cca 8 temelínských bloků za rok. Náhrady pomocí větřáků je asi 8 tisíc vrtulí pro česko. To nikdo, ani v JE, ani ve VTE včas nepostaví.
Odpovědět
ji

28.3.2023 12:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nemusí je u nás někdo vyrábět, mohou se dovážet, tak jako se dováží ropa.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.3.2023 08:03 Reaguje na
Za co (sou) pánové za co.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

29.3.2023 20:52
Ano, může se vyrábět cokoliv, i tzv. e-paliva. Jde jen o to, aby na trhu byla zajištěna poptávka, která tu výrobu uživí. Jestli je tím e-palivem míněn nějaký „biolíh“, ten má ve srovnání s benzinem a naftou, asi poloviční výhřevnost. Tedy i spotřeba paliva na 100 km, úměrně vzroste.
Mám dojem, že celé toto opožděné jednání, je jen divadýlko k odsunutí pozornosti od hrozícího průšvihu. Konečné slovo k tomu patrně ještě řeknou eurobyrokrati, kteří ten záměr, v rámci Green Deal-u, zakázat spalovací motory v nových autech po roce 2035, připravili.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist