https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecky-kancler-merz-privital-zmirneni-planu-na-zakaz-spalovacich-motoru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německý kancléř Merz přivítal zmírnění plánu na zákaz spalovacích motorů

16.12.2025 20:21 | ŠTRASBURK (ČTK)
Palubní deska hybridního automobilu Fisker.
Palubní deska hybridního automobilu Fisker.
Německý kancléř Friedrich Merz přivítal dnešní oznámení Evropské komise, že zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Větší otevřenost novým technologiím a více flexibility jsou podle něj správnými kroky, které dokážou skloubit klimatické cíle, realitu trhu, zájmy podniků a ochranu pracovních míst. Podle Francie je nový návrh vyvážený.
 
Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o 90 procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o 100 procent, jak bylo původně plánováno. Určitá nová auta se spalovacími motory se tak po tlaku automobilek budou moci i nadále prodávat, konkrétně plug-in hybridy či auta s prodlužovačem dojezdu REX, což jsou elektromobily, které mají malý spalovací motor pro dobíjení baterie.

"Je dobře, že komise po jasném signálu spolkové vlády nyní otevírá regulaci v automobilové branži," uvedl Merz. Strany německé vlády - konzervativní CDU/CSU a sociální demokracie (SPD) - na konci listopadu našly kompromis a uvedly, že budou v EU prosazovat zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Dosáhnout chtěly mimo jiné toho, aby bylo nadále možné prodávat automobily s vysoce efektivními spalovacími motory či vozy s hybridním pohonem. Merz poslal následně předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové dopis s tímto požadavkem.

Merz také uvedl, že návrh Evropské komise bude německá vláda ještě podrobně studovat. Nesmí podle něj ale vést k nárůstu byrokracie. "Platí to především pro navrhovanou úpravu ohledně služebních vozů: Nové zákonné kvóty pro typy vozů ve flotilách služebních vozů nadále odmítáme," uvedl. "Potřebujeme inovace a flexibilitu místo zákazů. Jen tak budeme úspěšní v udržitelné ochraně klimatu," dodal Merz.

Úřad francouzského prezidenta Emmanuela Macrona podle agentury AFP považuje návrh Evropské komise za vyvážený, neboť je v rovnováze mezi flexibilitou, kterou "někteří požadovali", a francouzskými požadavky na upřednostnění francouzské výroby.

Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství závislá. Mnoho českých firem patří mezi subdodavatele německých automobilek, které se potýkají s konkurencí z Číny i s potížemi při přechodu k elektromobilitě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist