Německý ministr dopravy Wissing vystrašil řidiče slovy o zákazech jízdy
"Řekl jsem občankám a občanům pravdu," tvrdil Wissing rozhlasové stanici Deutschlandfunk v souvislosti se svým čtvrtečním vyjádřením v dopise představitelům vládní koalice, která už měsíce neúspěšně jedná o přijetí reforem zákona na ochranu klimatu.
Podle DPA bylo cílem třiapadesátiletého politika vyvolat tlak na koaliční vládu sociálních demokratů (SPD), svobodných demokratů (FDP) a Zelených, aby konečně došlo k posunu. Spolu s tlakem přišla ale i negativní reakce řady Němců, pro něž jsou auta nedílnou součástí života, a také některých vládních představitelů, podle nichž by Wissing neměl vydávat nezodpovědná prohlášení a šířit zbytečně strach.
Německo se zavázalo, že do roku 2030 sníží emise skleníkových plynů o 65 procent ve srovnání s rokem 1990. Pro jednotlivé sektory jako průmysl, energetiku, bydlení nebo dopravu je stanoveno maximální roční množství emisí. Právě sektor dopravy ho ale loni překročil, a německé zákony počítají s tím, že v takovém případě musí odpovědné vládní úřady přijmout okamžitá nápravná opatření.
V pondělí má přesné vyhodnocení dat za loňský rok předložit skupina expertů pro klimatické otázky, a ministerstva, kterých se to týká, pak mají tři měsíce na představení okamžitých programů; letos tedy do 15. července. V tomto kontextu přišlo vyjádření ministra dopravy, podle něhož se dají emise v jeho resortu dostatečně omezit jen "prostřednictvím restriktivních opatření, která se těžko vysvětlují obyvatelům, jako jsou například rozsáhlé a časově neomezené zákazy jízdy o sobotách a nedělích".
Jen tak by podle Wissinga bylo letos možné omezit škodlivé emise o dalších zhruba 22 milionů tun ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2), což odpovídá 15 procentům kilometrů ujetých osobními auty či více než deseti procentům kilometrů ujetých nákladními vozy.
U některých ministrova slova vyvolala vzpomínky na ropnou krizi v 70. letech 20. století, kdy byla o nedělích čtyřikrát zakázána jízda na dálnici.
Že by se nakonec zákazy znovu staly skutečností, si ale pozorovatelé nemyslí. Koalice totiž uvažuje o změně klimatického zákona, který by sledoval dodržování klimatických cílů jako celku, nikoliv po jednotlivých sektorech. Novela však stále ještě není schválena.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Richard Vacek
15.4.2024 08:08pepa knotek
15.4.2024 08:39Radek Čuda
15.4.2024 12:22Kua drát, to máme fakt sousedy ... to sjednocení Německa nám byl čert dlužen.
Jaroslav Řezáč
15.4.2024 14:34My nejsme zase tak jinde.
v ČR je přes 6.5 milionu aut a každý rok jich přibude 100 tisíc...každý pako umí kupovat auto a pak brečet, že nemá kde na sídlišti zaparkovat.
Radek Čuda
17.4.2024 16:42 Reaguje naI když teda při představě, že mne budou třeba ve špitálech léčit jen ti, co to mají 15 min pěšky mne poněkud děsí:-))).