Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit na 100 km/h
Nizozemský soud vládě od května uložil odložit realizaci tisíců projektů, jelikož Nizozemsko v uplynulých letech překračovalo limity EU pro emise dusíku. Emise dusíku ve vzduchu ve formě oxidů dusíku pocházejí především z osobních a nákladních automobilů a těžkých užitkových vozidel, která jsou poháněna naftou a která se využívají ve stavebnictví.
Podle Rutteho je omezení rychlosti nepříjemný krok. "Nikomu se to nelíbí, ale slouží to vyššímu zájmu, "poznamenal předseda vlády s tím, že opatření má zajistit, aby se Nizozemsko nezastavilo ve vývoji a aby země bezdůvodně nepřicházela o pracovní místa.
Zpravodajský web BBC napsal, že maximální rychlost 100 kilometrů v hodině bude platit přes den, zatímco v noci bude maximální rychlost 130 kilometrů v hodině jako dříve.
V uplynulých letech byla v Nizozemsku podle Reuters odložena realizace zhruba 18.000 projektů na stavbu dálnic, letišť, větrných elektráren a rezidenčních čtvrtí. Nizozemský výzkumný institut EIB zveřejnil odhad, že se při současném trendu do roku 2021 se o osm procent sníží množství realizací stavebních projektů a stát přijde o 40.000 pracovních míst.
Nová nouzová opatření také zahrnují změny v množství bílkovin v krmivu, což má pomoci snížit objem amoniaku v moči hospodářských zvířat. Zemědělci za poslední dva měsíce několikrát pořádali velké protesty z obav, že nejvíce nouzových opatření se bude týkat právě jejich sektoru.
Emise dusíku na obyvatele jsou v malém, hustě obydleném Nizozemsku čtyřikrát vyšší než průměr EU. Přibližně 61 procent emisí podle Reuters přitom pochází ze zemědělství.
Rutte včera také oznámil, že v nadcházejících měsících budou oznámena další opatření, jejichž cílem je pomoci emise snížit.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Jan Šimůnek
14.11.2019 14:13Čech M.
14.11.2019 22:37Jsem zvědavý , jak bude vypadat provoz na tamních dálnicích, kde kamion pojede 90 a osobák ho bude smět předjet rychlostí jen o 10 km vyšší.
Aleš Malík
14.11.2019 23:19- rychlost 100 km/h u většiny osobních vozů přibližně odpovídá ideálním otáčkám motoru
- odpor prostředí roste se čtvercem rychlosti, to znamená že při 130 km/h je asi o 70 % vyšší
- valivý odpor většiny pneumatik, začíná dynamicky růst při rychlosti cca 80 km/h
Takovéto omezení rychlosti je tedy jen malá změna pro uživatele, ale s obrovským přínosem pro prostředí.
Jan Šimůnek
18.11.2019 15:48 Reaguje na Aleš MalíkLukas B.
19.11.2019 15:36 Reaguje na Jan Šimůnek(nebo z toho vycouváte s výmluvou, že emisemi jste myslel oxidy dusíku, a nikoli ďábelský sodovkový plyn, tam byste samozřejmě mohl mít pravdu, zejména u postaršího turbodieselu)
ohledně toho, že nizozemské omezení rychlosti je pitomé, nejsme ve při.