https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nizozemsko-kvuli-emisim-snizi-rychlostni-limit-na-100-km-h
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit na 100 km/h

14.11.2019 00:25 (ČTK)
Nizozemsko celostátně sníží maximální rychlostní limit na 100 kilometrů v hodině v rámci opatření, jejichž cílem je snížit emise. / Ilustrační foto
Nizozemsko celostátně sníží maximální rychlostní limit na 100 kilometrů v hodině v rámci opatření, jejichž cílem je snížit emise. / Ilustrační foto
Nizozemsko celostátně sníží maximální rychlostní limit na 100 kilometrů v hodině v rámci opatření, jejichž cílem je snížit emise. Podle agentury Reuters to včera oznámil nizozemský premiér Mark Rutte. Dosud byla maximální povolená rychlost v Nizozemsku 130 kilometrů v hodině.
 

Nizozemský soud vládě od května uložil odložit realizaci tisíců projektů, jelikož Nizozemsko v uplynulých letech překračovalo limity EU pro emise dusíku. Emise dusíku ve vzduchu ve formě oxidů dusíku pocházejí především z osobních a nákladních automobilů a těžkých užitkových vozidel, která jsou poháněna naftou a která se využívají ve stavebnictví.

Podle Rutteho je omezení rychlosti nepříjemný krok. "Nikomu se to nelíbí, ale slouží to vyššímu zájmu, "poznamenal předseda vlády s tím, že opatření má zajistit, aby se Nizozemsko nezastavilo ve vývoji a aby země bezdůvodně nepřicházela o pracovní místa.

Zpravodajský web BBC napsal, že maximální rychlost 100 kilometrů v hodině bude platit přes den, zatímco v noci bude maximální rychlost 130 kilometrů v hodině jako dříve.

V uplynulých letech byla v Nizozemsku podle Reuters odložena realizace zhruba 18.000 projektů na stavbu dálnic, letišť, větrných elektráren a rezidenčních čtvrtí. Nizozemský výzkumný institut EIB zveřejnil odhad, že se při současném trendu do roku 2021 se o osm procent sníží množství realizací stavebních projektů a stát přijde o 40.000 pracovních míst.

Nová nouzová opatření také zahrnují změny v množství bílkovin v krmivu, což má pomoci snížit objem amoniaku v moči hospodářských zvířat. Zemědělci za poslední dva měsíce několikrát pořádali velké protesty z obav, že nejvíce nouzových opatření se bude týkat právě jejich sektoru.

Emise dusíku na obyvatele jsou v malém, hustě obydleném Nizozemsku čtyřikrát vyšší než průměr EU. Přibližně 61 procent emisí podle Reuters přitom pochází ze zemědělství.

Rutte včera také oznámil, že v nadcházejících měsících budou oznámena další opatření, jejichž cílem je pomoci emise snížit.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

14.11.2019 14:13
Obávám se, že snížení rychlosti se na produkci CO2 prakticky neprojeví. Spíše se chce někdo kapsovat v podvečer a ráno na pokutách.
Odpovědět
ig

14.11.2019 17:00
To se už opravdu všichni zbláznili? :-O
Odpovědět
ČM

Čech M.

14.11.2019 22:37
To mě rozesmálo, celý svět zrychluje, ale Nizozemci se rozhodli jít proti proudu.
Jsem zvědavý , jak bude vypadat provoz na tamních dálnicích, kde kamion pojede 90 a osobák ho bude smět předjet rychlostí jen o 10 km vyšší.
Odpovědět
AM

Aleš Malík

14.11.2019 23:19
Konečně někdo ukázal tu nejsnažší cestu jak sniživat emise ze silniční dopravy.
- rychlost 100 km/h u většiny osobních vozů přibližně odpovídá ideálním otáčkám motoru
- odpor prostředí roste se čtvercem rychlosti, to znamená že při 130 km/h je asi o 70 % vyšší
- valivý odpor většiny pneumatik, začíná dynamicky růst při rychlosti cca 80 km/h
Takovéto omezení rychlosti je tedy jen malá změna pro uživatele, ale s obrovským přínosem pro prostředí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.11.2019 15:48 Reaguje na Aleš Malík
Zdaleka ne, řada aut je stavěna na 130, 150 a vyšší rychlosti a emise při stovce má vyšší. I u nás znamenalo snížení rychlosti v osadě ze 60 na 50 km/h zvýšení emisí, protože pro standardní škodovku těch 50 na čtverku bylo málo a na trojku moc, takže se začalo jezdit s motorem mimo optimální obrátky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.11.2019 15:36 Reaguje na Jan Šimůnek
vsadím se s Vámi o láhev dobrého rumu (whisky, slivovice, vínovice...), že mi nenajdete běžné auto (jako běžné si definujme, že auto tohoto modelu a ročníku a libovolné motorizace je v čr registrováno více než 20 ks), které má při po libovolném Vámi vybraném 50km úseku dálnice a za Vámi vybraného počasí nižší spotřebu při ustálené 130km/h než při 80km/h. berete?
(nebo z toho vycouváte s výmluvou, že emisemi jste myslel oxidy dusíku, a nikoli ďábelský sodovkový plyn, tam byste samozřejmě mohl mít pravdu, zejména u postaršího turbodieselu)

ohledně toho, že nizozemské omezení rychlosti je pitomé, nejsme ve při.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist