NKÚ: Energetické úspory u veřejných budov se nedaří tak rychle, jak by bylo třeba
Energetické úspory u veřejných budov, kterých se podařilo díky podpoře dosáhnout, představují podle NKÚ jen jednu pětinu úspor plánovaných v rámci OPŽP. Od první výzvy v roce 2015 se do poloviny loňského roku dokončilo jen 17 procent projektů. Podle ministerstva ale nelze bez širších souvislostí prezentovat čísla "v půli cesty" a interpretovat z nich možné dopady na finální výsledek celého programu. "NKÚ u podpory energetických úspor vládních budov dělá závěry na základě dat z jedné výzvy a vůbec nebere v potaz, že budovy v majetku státu jsou podporovány i v jiných výzvách OPŽP zaměřených na energetické úspory," uvedla pro ČTK mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. Dodala, že v OPŽP budou v roce 2023, tedy na konci účetního období, vyčerpány všechny prostředky alokované na oblast energetických úspor u veřejných budov.
Kontrola upozornila i na to, že do programu NZÚ se nedostalo z prodeje emisních povolenek tolik prostředků, kolik by podle zákona mělo. Jedná se přitom o jediný zdroj peněz pro tento program. V kontrolovaných letech vynesly dražby emisních povolenek 36 miliard korun. Podle zákona mělo jít 14,6 miliardy korun do programu NZÚ na energetické úspory. "Do rozpočtu programu se místo toho dostalo jen 7,4 miliardy korun a do poloviny roku 2020 z něj bylo vyplaceno 5,3 miliardy korun. Na energetické úspory u veřejných budov šlo z této částky jen 0,5 miliardy korun," sdělil kontroloři. Ministerstvo oponuje, že program Nová zelená úsporám cílí primárně na energetické úspory rodinných domů. "NKÚ nesprávně interpretuje bilancování programu, kdy z logických důvodů nemohou být příjmy z emisních povolenek rovny výdajům na jednotlivé projekty. Naprosto rozhodujícím faktem je skutečnost, že program běží stabilně od roku 2014 (kontinuální výzva od roku 2015) a všichni žadatelé, kteří splní podmínky programu, mají garantovanou podporu. Program měl vždy dostatek prostředků na uspokojení všech žadatelů, kteří splnili podmínky programu," napsalo v reakci ministerstvo.
Podle kontrolorů existuje riziko, že se Česku nepodařilo dosáhnout úspor energií v té míře, jak ukládají cíle stanovené EU. Do konce roku 2019 se podařilo splnit cíl úspor na 71 procent. Na rok 2020 tak připadalo zbylých 29 procent, což představuje 28,6 terajoulu (TJ). Na konci července 2020 však měly plánované nové úspory energií podle údajů ministerstva průmyslu a obchodu činit 5,7 TJ/rok. Podle ministerstva by cílová hodnota vzhledem k závazkům z předschválených a schválených projektů měla být na konci období, tedy v roce 2023, splněna zatím na více než 90 procent.
Kontroloři prověřili i 15 vybraných projektů a nezjistili, že by u nich došlo k neúčelnému nebo nehospodárnému vynaložení přidělených peněz. Kontrola však upozornila na nedostatky při administraci žádostí o podporu. Schvalování projektů navíc trvalo déle, než by mělo. U OPŽP překročilo stanovenou dobu sedmi měsíců ve 40 procentech případů. "U projektů spolufinancovaných z OPŽP i NZÚ dokonce ve všech případech a téměř vždy trvalo schvalování více než jeden rok," uvedl NKÚ. Podle ministerstva ale kontroloři nerozlišují kolové a průběžné výzvy a neberou v potaz ani specifický režim u projektů organizačních složek státu (OSS) a jejich příspěvkových organizací. "Doba schvalování projektů na úrovni SFŽP ČR je hluboko pod závaznou lhůtou sedmi měsíců od podání žádosti o podporu, pohybuje se v průměru na úrovni 154 dní. A vše další je buď ovlivněno specifikem výzvy, nebo běžícím výběrovým řízením na dodavatele, případně u OSS a příspěvkových organizací je další administrace po schválení projektu čistě v kompetenci příslušného resortu," reagovalo ministerstvo.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Tomáš šiška
12.4.2021 21:25Tento článek je ukázka naprostého nepochopení a neuchopení funkce NKÚ. Jak NKÚ vybírá budovy, které hodnotí z hlediska stěžejního kritéria eko - opatření, úspor, využití programů? Je si NKÚ vědom, že naprostá většina budov, limitně se blížící k hodnotě 100%, ve vlastnictví nebo správě státu je naprosto nehospodárná, neekonomická a provozně naprosto ztrátová. V naprosté většině se jedná o budovy historické, které by za současných podmínek nikdo do vlastnictví nechtě do vlastnictví, pronájmu...apod. Subjekty, developeři dnes staví prosklené nebo plechové, energeticky nenáročné budovy, atraktivní pro nájemce, nezatížené požadavky památkářů. Nelze jednoduše, ba ani složitě na státem obhospodařovaných budovách uplatnit např. NZÚ...chceme na historických budovách splňovat limity? Polystyren na fasádu, FV panely na střechy, plastové okna nebo utrácet miliardy za nesmyslné rekonstrukce vnitřních konstrukcí budov z 19., 18. i 17. století? Budovy sloužící státu jsou v naprosté větčině staré, staré, staré...historické, tepelně náročné, ekonomicky nevýhodné. A nejedná se jen o stát. Municipality provozují radnice, školy i jiná zařízení, která jsou rovněž z hlediska ekonomiky a ekologie někde na stupnici G. Jaké je řešení? Zbourat? Přestavět? Nesmysl. NKÚ by se měl prioritně zajímat o problematiku aktuálních výdajů, nákladů. Měl by poukazovat na rezervy současné, navrhovat možná řešení do budoucnosti. Ne poukazovat na de facto neřešitelné situace se starými baráky ve kterým asi možná jeho pobočky sídlí. Možná by bylo dobré uvést jak to vyřešil samotný NKÚ v jeho nejstarším baráku.
Tomáš šiška
12.4.2021 21:30 Reaguje na Tomáš šiškaJiří Daneš
13.4.2021 14:04Břetislav Machaček
13.4.2021 19:16 Reaguje na Jiří Danešu kormidla a tak se nabízejí veslovat. "Nezávislost" si vysvětlují
po svém a do mrtvoly se kope bez rizika. Dovoluji si je ale varovat,
že noví kormidelníci mají k veslům dostatek svých veslařů a tak se
jim to nynější veslování nemusí vyplatit. Všichni ti "nezávislí"
politruci mi připomínají našeho podnikového stranického ideologa,
který se po listopadu hodil marod , vyčkával a v únoru 1990 zahodil členskou legitimaci se slovy, že mu konečně vrátí jeho statek,
odkud kdysi zběhl kvůli dřině raději na dráhu. Mladí kluci, kterým vnucoval členství, mu načurali do šatní skříňky a napsali, že je bezcharakterní hajzl a prekabátník. Není to bohužel jediný případ,
kdy se největší hajzli dokázali rychle přeorientovat a kritizovat
dokonce i ty poctivé a naivní obyčejné členy, kteří se neuměli ani
bránit a nesli to často velmi tragicky. Ti Hajzli jsou dodnes těmi
největšími ideology nového politického zřízení.