Norsk Hydro jako první na světě vyrobila hliník s využitím zeleného vodíku
Green hydrogen is one of the most promising emission-free fuels for #decarbonization of heavy industries.
— Norsk Hydro (@NorskHydroASA) June 15, 2023
Together with @fivesgroup, we have produced the world’s first successful batch of #aluminium using #GreenHydrogen as energy source.
Read more 👇https://t.co/l3JqCjS9DO
Norsk Hydro již více než sto let hledá nové využití pro obrovské množství elektřiny z vodních elektráren v Norsku. Nejprve uspěla při výrobě umělých hnojiv pomocí průkopnického elektrochemického procesu. Později zaměřila svoji pozornost na hliník, jehož výroba je jednou z energeticky nejnáročnějších ve srovnání s dalšími průmyslovými komoditami. Nyní sází na to, že vodík by mohl být ještě lukrativnější.
Norská firma nahradila při testu ve svém závodě ve Španělsku zemní plyn zeleným vodíkem. Test uskutečnila firma Hydro Havrand, která se zabývá výrobou obnovitelného vodíku, ve spolupráci s inženýrskou firmou Fives North America Combustion, která má zkušenosti s technologií vodíkových hořáků.
"Zelený vodík může odstranit obtížně snižovatelné emise z fosilních paliv v procesech, kde není možné jako alternativu použít elektřinu, a to jak v hliníkárenském průmyslu, tak i v dalším těžkém průmyslu," řekl šéf firmy Hydro Havrand Per Christian Eriksen.
Zelený vodík se vyrábí za pomoci obnovitelné elektřiny a je považován za čistou alternativu zemního plynu pro odvětví, jako je výroba oceli nebo chemický průmysl.
Hliník je lehký kov světle šedé barvy. Je třetím nejvíce zastoupeným prvkem v zemské kůře, ale převážně ve formě sloučenin. Je velmi významným a těžko nahraditelným kovem. Vyznačuje se velmi dobrou elektrickou a tepelnou vodivostí, velkou výhodou je jeho tvárnost při zachování dostatečné pevnosti a vysoká odolnost vůči korozi. Nalézá tak uplatnění v elektrotechnice a ve formě slitin v leteckém či automobilovém průmyslu, stavebnictví a mnoha dalších odvětvích. Z jeho slitin se vyrábějí také třeba drobné mince, kuchyňské nádobí či alobal.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Jiří Svoboda
19.6.2023 08:54Galipoli Petr
19.6.2023 09:42 Reaguje na Jiří SvobodaDaniel Višňovský
20.6.2023 00:42 Reaguje na Galipoli PetrJarka O.
19.6.2023 09:50 Reaguje na Jiří SvobodaJarka O.
19.6.2023 09:51 Reaguje na Jarka O.Galipoli Petr
19.6.2023 09:57 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
19.6.2023 10:36 Reaguje na Galipoli PetrJarka O.
20.6.2023 08:53 Reaguje na Galipoli Petrvladimír šmídl
19.6.2023 09:32pepa knotek
19.6.2023 09:45Galipoli Petr
19.6.2023 09:47 Reaguje na pepa knotekEmil Novák
19.6.2023 10:03Upozornil bych že se tak stalo ve Španělsku, takže spojitost s Norskem zřejmě bude jen v podobě majitele závodu, kde se ten test uskutečnil.
Pavel Hanzl
19.6.2023 12:59Daniel Višňovský
20.6.2023 00:44 Reaguje na Pavel HanzlBřetislav Machaček
21.6.2023 10:40 Reaguje na Pavel Hanzls chybami a pouze sníte, jak by jste si to přál. Tak co? Už jste
odmítnul dotaci na soláry, když jsou ekonomicky výhodné i bez
dotací? Dlužíte mi stále tuto odpověď MYSLITELI!