O dálnici D 47 by se mělo rozhodnout do konce března
Pokud by se do konce března podařilo uzavřít realizační dohodu, následovalo by jednání s bankami o zajištění finančních prostředků na výstavbu dálnice. "Do konce května by pak kompletní balíček dokumentů týkajících se realizace a zajištění financování opět schválila vláda tak, aby se na začátku července mohlo začít stavět," přiblížil harmonogram možného dění kolem uvedené dálnice Ronen.
Podle předsedy dozorčí rady H&C Jiřího Šedivého je počátek července nejzazším termínem, kdy by se mělo začít stavět, neboť stavba dálnice je záležitost spíše sezónní a o další odklad výstavby by se pak postarala zima. "Jsou to především obyvatelé celého regionu, kdo si nemůže dovolit riziko nového odkladu zprovoznění dálnice o další dva nebo tři roky. Investiční příležitosti, které existují dnes, se v budoucnosti nemusí opakovat," zdůraznil Šedivý.
Kdyby všechno šlo podle plánu, byla by celá dálnice o délce přibližně 80 kilometrů hotová v roce 2010, tedy o rok později, než se původně předpokládalo. Rovněž o rok později, tedy zřejmě až v roce 2008 by také stát začal stavbu této dálnice splácet formou ročních splátek po dobu 25 let. Stát by tak dálnice měla vyjít maximálně na 125 miliard korun. Podle Ronena je to horní hranice. "Neexistuje nic, co by mělo stavbu prodražit," reagoval Ronen na informace z různých zdrojů, které hovoří o tom, že by stát mohl zaplatit až dvakrát tolik.
Právě cena za dálnici je podle Ronena jedním z hlavních problémů, o kterých jednali zástupci firmy s ministerstvem dopravy. Jistá belgická firma totiž nabídla postavit celou dálnici za 45 miliard. "To je cena absolutně nereálná a mám takový pocit, že nikdo z českých odborníků tuto nabídku nezval vážně," řekl dále. Dodal, že jednání s českou stranou skončila úspěšně i pokud jde o vyváženost rizik mezi státem a firmou H&C. "Pokud by ze strany státu došlo k ukončení smlouvy, požadovali bychom pouze zaplacení našich skutečných výdajů na přípravu projektu," dodal Ronen.
reklama