https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/objem-odebrane-elektriny-z-dobijecich-stanic-v-cesku-dal-roste
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Objem odebrané elektřiny z dobíjecích stanic v Česku dál roste

21.1.2021 12:50 | PRAHA (ČTK)
V Česku je aktuálně přes 5000 elektromobilů a v provozu je více než 500 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. Na jednu tak připadá zhruba deset elektrických aut, což je podle ČEZ optimální poměr.
V Česku je aktuálně přes 5000 elektromobilů a v provozu je více než 500 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. Na jednu tak připadá zhruba deset elektrických aut, což je podle ČEZ optimální poměr.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ČEZ
Objem odebrané elektřiny z veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v Česku dál roste, loni byl opět rekordní. Vyplývá to z vyjádření provozovatelů. Společnost ČEZ, která je lídrem trhu, uvedla, že meziročně zaznamenala čtvrtinový meziroční růst na 2,44 gigawatthodiny (GWh) elektřiny. Hodnota odpovídá roční spotřebě elektřiny zhruba 750 domácností. Růst zaznamenávají i další firmy.
 

V Česku je aktuálně přes 5000 elektromobilů a v provozu je více než 500 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. Na jednu tak připadá zhruba deset elektrických aut, což je podle ČEZ optimální poměr. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v zemi zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií. Podíl elektroaut tak činí asi šest setin procenta.

Z nedávných dat stejného svazu ale vyplývá, že prodej elektromobilů se loni v Česku zvýšil o 331 procent na 3262 aut. O polovinu na 12.674 vozů stoupl také prodej aut s hybridním pohonem. Celkově se přitom trh s prodanými osobními auty loni propadl o 18,8 procenta na 202.971 vozů.

ČEZ uvedl, že aktuálně provozuje přes 270 stanic pro elektromobily, přičemž každá představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat energii do baterií téměř 550 elektromobilů. "Odhadujeme, že zhruba polovina z 3000 loni nově registrovaných elektromobilů pravidelně odebírá energii u nás. Letos bychom navzdory pokračující pandemii chtěli udržet loňské tempo výstavby nových stanic," řekl dnes manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Loni firma zprovoznila přes 80 stanic. Mluvčí ČEZ Martin Schreier uvedl, že společnost loni zavedla pro elektromobily novou tarifní strukturu, která více zohledňuje chování řidičů a staví na určité přeplacené spotřebě. "Řidič zaplatí za odebranou kilowatthodinu (kWh) od 3,50 do 9,50 Kč. Dvakrát během roku může zákazník tarif bezplatně změnit. Pro nezákazníky ČEZ je samozřejmě k dispozici i zvláštní tarif pro neregistrované," dodal.

Růst zájmu potvrzují také další firmy. "V roce 2020 elektromobilisté odebrali v síti E.ON Drive celkem 388,73 megawatthodiny (MWh) elektrické energie, což představuje nárůst o více než 52 procent proti roku 2019," uvedl Martin Klíma ze společnosti E.ON. Firma aktuálně nabízí zákazníkům dobití elektromobilu na 102 stanicích, na konci předloňského roku jich měla 57. "Odběr na našich stanicích přesně kopíroval vývoj opatření v podobě omezeného pohybu osob. Výhled pro rok 2021 je v oblasti rozšiřování veřejné sítě pozitivní, na konci roku plánujeme mít v provozu více než 200 veřejných stanic," dodal Klíma.

Téměř dvojnásobný růst objemu odebrané elektřiny na 374 MWh loni zaznamenala Pražská energetika na dobíjecích stanicích PREpoint. Pavel Lux za firmu uvedl, že výrazný pokles poptávky byl znatelný ve druhém čtvrtletí roku při první vlně pandemie koronaviru. Logicky také ubylo zahraničních zákazníků. Firma má nyní 123 dobíjecích stanic proti 57 v roce 2019. "Ve velmi blízké budoucnosti připravujeme zprovoznění dalších 70 dobíjecích stanic PREpoint," dodal Lux.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.1.2021 13:09
K tomu zelenému jásotu bych přidal jednu poznámku.

1/ Pro představu – při rychlonabíjení je samotná účinnost mezi zaplacenou energií odebranou ze stojanu a energií uloženou do baterie obvykle pod 70 procent, ale v létě vlivem nutného chlazení baterie klimatizací během nabíjení i pod 50 procent. Tedy zaplatíte za dva litry benzinu, ale v nádrži máte jen jeden.

2/ V Česku je nyní něco přes pět milionů automobilů a dá se odhadovat, kolik elektřiny by vyžadoval provoz takového množství elektromobilů.
Pro současnou českou spotřebu asi 60 – 70 petajoulů v benzinu pro osobní automobily a totéž v naftě jde o zhruba 130 petajoulů, tedy hodně zhruba o 3 000 000 tun benzinu a nafty, tedy 36 000 GWh.

3/ Pro osmihodinové /noční/ nabíjení z celkových 24 hodin, po které vyrábí GWh elektrárna, tedy potřebujeme třikrát větší výkon. Takže ne dva bloky, ale nejméně šest, reálně spíše sedm nových bloků o výkonu
1 GW. Výkon současného Temelína je 1.125 GW
Tohle si pisatelé populárních článků, operující s průměry, ne vždy uvědomují.

Abych nebyl hned kamenován, takto se vyslovil prof. Ing, Jan Macek , DrSc.,fakulta strojní, VUT Brno
dostupné v plném znění zde :
https://iuhli.cz/?s=profesor+Jan+Macek
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

21.1.2021 20:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
A když porovnám počty aut, obcí a potřebného počtu dobíjecích stanic, považuji za pravděpodobné, že elektromobily budou sloužit jen splnění průměru emisních limitů v rámci celé produce, emisních limitů, které už dnes jsou na hranici dané neměnými fysikálními zákony. poznamenávám, že ovšem není vyloučeno, že technicky nevzdělaní, úředníci EK a poslanci EP, v budoucnu příjdou s limity za hranicí přírodních zákonů, že třeba budou trvat na výrobě syntetického paliva, které bude při spalování emitovat kyslík místo kysličníku uhličitého, nebo vodní páry.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist