Objem odebrané elektřiny z dobíjecích stanic v Česku dál roste
V Česku je aktuálně přes 5000 elektromobilů a v provozu je více než 500 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. Na jednu tak připadá zhruba deset elektrických aut, což je podle ČEZ optimální poměr. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v zemi zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií. Podíl elektroaut tak činí asi šest setin procenta.
Z nedávných dat stejného svazu ale vyplývá, že prodej elektromobilů se loni v Česku zvýšil o 331 procent na 3262 aut. O polovinu na 12.674 vozů stoupl také prodej aut s hybridním pohonem. Celkově se přitom trh s prodanými osobními auty loni propadl o 18,8 procenta na 202.971 vozů.
ČEZ uvedl, že aktuálně provozuje přes 270 stanic pro elektromobily, přičemž každá představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat energii do baterií téměř 550 elektromobilů. "Odhadujeme, že zhruba polovina z 3000 loni nově registrovaných elektromobilů pravidelně odebírá energii u nás. Letos bychom navzdory pokračující pandemii chtěli udržet loňské tempo výstavby nových stanic," řekl dnes manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.
Loni firma zprovoznila přes 80 stanic. Mluvčí ČEZ Martin Schreier uvedl, že společnost loni zavedla pro elektromobily novou tarifní strukturu, která více zohledňuje chování řidičů a staví na určité přeplacené spotřebě. "Řidič zaplatí za odebranou kilowatthodinu (kWh) od 3,50 do 9,50 Kč. Dvakrát během roku může zákazník tarif bezplatně změnit. Pro nezákazníky ČEZ je samozřejmě k dispozici i zvláštní tarif pro neregistrované," dodal.
Růst zájmu potvrzují také další firmy. "V roce 2020 elektromobilisté odebrali v síti E.ON Drive celkem 388,73 megawatthodiny (MWh) elektrické energie, což představuje nárůst o více než 52 procent proti roku 2019," uvedl Martin Klíma ze společnosti E.ON. Firma aktuálně nabízí zákazníkům dobití elektromobilu na 102 stanicích, na konci předloňského roku jich měla 57. "Odběr na našich stanicích přesně kopíroval vývoj opatření v podobě omezeného pohybu osob. Výhled pro rok 2021 je v oblasti rozšiřování veřejné sítě pozitivní, na konci roku plánujeme mít v provozu více než 200 veřejných stanic," dodal Klíma.
Téměř dvojnásobný růst objemu odebrané elektřiny na 374 MWh loni zaznamenala Pražská energetika na dobíjecích stanicích PREpoint. Pavel Lux za firmu uvedl, že výrazný pokles poptávky byl znatelný ve druhém čtvrtletí roku při první vlně pandemie koronaviru. Logicky také ubylo zahraničních zákazníků. Firma má nyní 123 dobíjecích stanic proti 57 v roce 2019. "Ve velmi blízké budoucnosti připravujeme zprovoznění dalších 70 dobíjecích stanic PREpoint," dodal Lux.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Miroslav Vinkler
21.1.2021 13:091/ Pro představu – při rychlonabíjení je samotná účinnost mezi zaplacenou energií odebranou ze stojanu a energií uloženou do baterie obvykle pod 70 procent, ale v létě vlivem nutného chlazení baterie klimatizací během nabíjení i pod 50 procent. Tedy zaplatíte za dva litry benzinu, ale v nádrži máte jen jeden.
2/ V Česku je nyní něco přes pět milionů automobilů a dá se odhadovat, kolik elektřiny by vyžadoval provoz takového množství elektromobilů.
Pro současnou českou spotřebu asi 60 – 70 petajoulů v benzinu pro osobní automobily a totéž v naftě jde o zhruba 130 petajoulů, tedy hodně zhruba o 3 000 000 tun benzinu a nafty, tedy 36 000 GWh.
3/ Pro osmihodinové /noční/ nabíjení z celkových 24 hodin, po které vyrábí GWh elektrárna, tedy potřebujeme třikrát větší výkon. Takže ne dva bloky, ale nejméně šest, reálně spíše sedm nových bloků o výkonu
1 GW. Výkon současného Temelína je 1.125 GW
Tohle si pisatelé populárních článků, operující s průměry, ne vždy uvědomují.
Abych nebyl hned kamenován, takto se vyslovil prof. Ing, Jan Macek , DrSc.,fakulta strojní, VUT Brno
dostupné v plném znění zde :
https://iuhli.cz/?s=profesor+Jan+Macek