https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ochranci-prirody-potvrdili-vyskyt-sakalu-v-narodnim-parku-podyji
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ochránci přírody potvrdili výskyt šakalů v národním parku Podyjí

23.9.2025 02:06 (ČTK)
Ochránci přírody potvrdili výskyt šakalů v národním parku Podyjí. Přítomnost šelem zachytila fotopast na nové pastvině exmoorských koní u Havraníků, šlo o dva jedince. Správa národního parku o tom informovala na webu. Ochránci přírody nedávno potvrdili výskyt šakala i na Pálavě.
 
Fotopast na pastvině zachytila dva šakaly obecné v polovině srpna, prošli kolem ní. "Pro Podyjí je to dobrá zpráva. Šakal je novým přírůstkem do naší fauny savců a poprvé máme jasný důkaz jeho přítomnosti v podobě videa," uvedl zoolog správy Zdeněk Mačát. Dosud byly k dispozici jen nepřímé indicie – stopy ve sněhu nebo hlášení místních myslivců.

Šakal se šíří přirozeně z Balkánu. Do ČR doputoval přes Maďarsko, kde už jde o poměrně běžný druh, a Slovensko. Udává se, že jednou z možných příčin současné expanze šakala do nových teritorií je změna klimatu a zkrácení doby s trvalou sněhovou pokrývkou v oblastech, které obsazuje. Roli hraje ale i proměna krajiny a její migrační prostupnost či absence konkurenčních druhů v lokalitě, například vlků.

Šakal je potravní oportunista, v potravě má zastoupenou rostlinnou i živočišnou složku, živí se i mršinami. Z živočichů loví především ty drobné, kdy více než polovinu potravy tvoří hlodavci. Z rostlinné potravy převažují zralé plody. Potrava je podobná jako u lišek, jen hlodavců je v ní ve srovnání s liškou zřejmě více, šakal je mnohem více vázán na zemědělskou krajinu.

V ČR jde stále ještě o nový druh. Například letos v létě ochránci přírody potvrdili výskyt šakalů na Pálavě. Přítomnost šelem tam také zachytila fotopast, a to v národní přírodní rezervaci Tabulová. Na rozdíl třeba od norka amerického, mývala severního nebo psíka mývalovitého se šakal dostal na české území bez přímého přičinění člověka. Jde o menší šelmu než vlk, velikostí je blíže lišce. Na člověka nemá důvod útočit, a lidem se, stejně jako liška, vyhýbá.

Národní park Podyjí, jenž spolu s Lednicko-valtickým areálem patří k nejnavštěvovanějším místům Jihomoravského kraje, je oblíbený pro možnosti pěší a cyklistické turistiky. V roce 2000 ho ocenila Rada Evropy Evropským diplomem za příkladnou péči o přírodní dědictví.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (52)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

DA

DAG

23.9.2025 08:09
Takže podle zoologů dobrá zpráva. No tak já asi tu ochranu naší přírody nechápu. Douglaska špatný šakala vítáme.
Odpovědět
PF

Petr Filippov

23.9.2025 08:51 Reaguje na DAG
Je o to, že šakal se šíří přirozeně, kdežto douglaska je z jiného kontinentu a bez člověka by tady nebyla. Douglaska jinak zas až tak nevadí, jsou horší.
Odpovědět
DA

DAG

23.9.2025 08:58 Reaguje na Petr Filippov
Pro mě to znamená další tlak na ptáky a drobné savce, kteří již dnes nemají na růžích ustláno.
Odpovědět
PF

Petr Filippov

23.9.2025 10:54 Reaguje na DAG
To nebude příliš významné, možná si zas konkuruje s jinými predátory, které z daných míst vytlačí. Kromě toho těžko mu v šíření areálu zabránit.
Odpovědět
DA

DAG

23.9.2025 11:14 Reaguje na Petr Filippov
Zabránit ne, ale bránit rozhodně.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.9.2025 10:02
Samozřejmě, že je důvod bránit mu v šíření, aby to nedopadlo jako s vlivem sumce, volavek, mořských racků, norka etc. na naše vodní ekosystémy.

Pokud člověk zamzezil šíření vztekliny, je POVINEN se postarat o uměřenou regulaci všech psovitých i (velkých) lasicovitých šelem. Navíc skládky odpadu šakalům svědčí, v blízkosti jedné vyvedli mladé v r. 14 na stř. Moravě. Že se postupně vytratili nikomu, ale opravdunikomu nevadilo.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.9.2025 12:39
Tento problém není jen o šakalovi. Po orální vakcinaci jsou mnohonásobně vyšší stavy lišek a kun, takže jejich od/lovem se zvyšují šance pro jiné- vzácné predátory- o.skalní, o.královský... Zajisté znáte pojem "klíčový druh". V dnešním silně pozměněném prostředí je tím klíčovým druhem člověk- hospodář, který citlivým způsobem zasahuje do počtů hojných- škodlivých druhů, a ty vzácné chrání.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.9.2025 09:10 Reaguje na Petr Filippov
Další požadavky na kořist....
Odpovědět
DA

DAG

24.9.2025 09:49 Reaguje na Petr Filippov
Dobře, tak tedy třeba modřín.
Odpovědět
DA

DAG

24.9.2025 14:17
Ano a také pro zpevnění lesa a odolnosti, opadu jehličí a odolnosti proti změně klimatu. Ano tam původní je. Jen si nemyslím, že by bylo skvělé na hranici Jeseníků zapíchnout tyčku a říct, že za ní už žádný modřín nebude.
Navíc když vědecké poznatky zjišťují, že areál modřínu byl v posledním glacíálu a počátkem holocénu daleko větší.
Odpovědět
DA

DAG

25.9.2025 09:19
Ano Sika je asi celkem problém. S douglaskou také nesouzním a do lesů, které spravuji ji nedávám. I když tam z dřívějška roste. Je celkem výkonná, ale má problémy v monokultuře. Raději preferuji původní druhy, které mají podobné vlastnosti. Asi bych s ní neměl problém do zastoupení pár procent a neměl zároveň možnost sáhnout po nějaké původní dřevině.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.9.2025 11:16 Reaguje na DAG
to, že se ukáže deset km od hranic se Jaro nedělá...
Odpovědět
PF

Petr Filippov

23.9.2025 14:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Je to trochu novinářská licence, šakal je v ČR už tak 15 roků a je i ve středních Čechách, u Milovic (okr. Nymburk) je prokázáno na fotopasti i rozmnožování.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.9.2025 14:30 Reaguje na Petr Filippov
aha, to jsem nevěděl...díky za info.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.9.2025 17:57 Reaguje na Petr Filippov
Na Karvinsku byl na fotopastech taky. Je jasné, že
pokud je něco chráněno, tak se množí a šíří a není
to globálním oteplování. Ten los Emil je severské
zvíře a měl by směřovat před teplem na sever a on
putuje na jih proč? No protože hledá volné území
k osídlení stejně, jako chránění vlci a šakali.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.9.2025 18:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Myslím, že šakal není chráněný.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.9.2025 18:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
Rozeznat šakala od lišky naživo je obtížné, takže je loven asi podle lišky jako liška.
Odpovědět
Ra

Radek

23.9.2025 21:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Každý má jinou stavbu těla , jinak se pohybuje , jinou délku ocasu , oháňky . Žádný lovec si je nemůže splést . Šakal není chráněný , není ani zařazen jako zvěř a neloví se .
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.9.2025 17:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud není lovnou zvěří s dobou hájení a lovu,
tak není jeho lov povolen. To je totéž, jako
by byl vysloveně chráněn.
Odpovědět
DA

DAG

24.9.2025 07:43
Pro mě je to jen další hladový krk, který bude vyvíjet už tak enormní tlak na naši faunu. Za mě okamžitě na seznam zvěře a celoroční dobu lovu. Pro rozšiřování musí být podmínky. Když tady nebyl posledních tisíc let, tak se asi v přírodě muselo něco změnit. Pokud to tedy berete jako přirozené, tak nemá smysl chránit jakýkoliv původní druh, protože je přirozené, že když se přírodní podmínky změní tak prostě vymřou.
Tudíž i druhy, které sem byly zavlečeny člověkem a podmínky jim vyhovují, tak zde klidně mohou zůstat. Mohou nahradit druhy, které z krajiny mizí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.9.2025 09:13
Staletí je toto práce myslivosti,péče o volně žijící faunu.
Odpovědět
Ra

Radek

24.9.2025 09:21
Máte to nalajnované krásně , necháme přírodu a ona se sama postará . Proč to tak neděláme se všemi druhy ?
Odpovědět
Ra

Radek

24.9.2025 13:07
co budeme jíst ?
Odpovědět
Ra

Radek

24.9.2025 13:10 Reaguje na Radek
Jak péče o půdu , tu také nechat na přírodě ?
Odpovědět
DA

DAG

24.9.2025 09:28
Samozřejmě, že tomu nerozumím, jelikož mám jiný názor než ten správný.
Domnívám se, že v internetové diskusi se nemusí užívat exaktní výrazy a přesto může být diskuse kvalitní.
A jak vy víte, že zde nebyl daněk skvrnitý před tisíci lety. Teritoriálně je z podobných míst jako šakal? A jak víte, že přirozeně by se sem dávno nerozšířil?
Samozřejmě je jasné, že kočky, ale také automobilová doprava jsou velmi zásadní pro drobné ptactvo, ale jaksi bojovníci za ochranu ptactva raději řeší tak "závažný" problém jako je rybářské olůvko. Proč asi?
Bez debat druhy jako sršeň mandarínská nebo husice nilská jsou problémové, ale je zjevné, že o tom co je problémové chce rozhodovat úzká skupina lidí, kteří si myslí, že jsou jediní povolaní a ostatní jsou hlupáci, protože jedině jejich názor je správný.
Odpovědět
DA

DAG

24.9.2025 14:06
No dobře, ale stále se nějaký zástupce lidu pod tlakem nevolených odborníků rozhodne co na ten seznam patří.
Radikální ochranáři by právě toho muflona, daňka, modřín z české přírody vymazali. Přitom tady existují několik staletí daří se jim tady dobře. Šakal je naopak vítán, jen proto, že jeho cesta nebyla pomocí člověka.
To že nahlížím na věci z jiného úhlu pohledu neznamená, že jsem danou problematikou nepolíbený.
Odpovědět
DA

DAG

25.9.2025 07:29
Též mám mam myslivecké i přírodovědecké vzdělání střihnuté technikou. Na vysoké jsem byl taky na honu na bažanty v Židlochovicích a létali celkem dobře. Nicméně ve ve všem dalším s Vámi souhlasím. A genetika bych taky nepoučoval.
Odpovědět
su

25.9.2025 08:02 Reaguje na DAG
To myslíte vážně???? Vy máte opravdu přírodovědecké vzdělání???
Tak tomu nevěřím!!!!!
Odpovědět
DA

DAG

25.9.2025 08:49 Reaguje na
Věřte si čemu chcete, ale argumentujte, zatím jste dost slabý. Nevšiml jsem si od Vás ničeho, co by mě mělo přesvědčit, že můj názor není názor, ale chyba.
Odpovědět
su

25.9.2025 12:32 Reaguje na DAG
Nepotřebuji argumentovat - všechny argumenty vám výborně přednesl pan tomický - zatímco vy jste úplně mimo - už to, že plácáte dohromady šakala a douglasku vůbec nenasvědčuje tomu, že máte nějaké přírodovědné vzdělání.
Odpovědět
su

24.9.2025 15:23 Reaguje na DAG
"Samozřejmě, že tomu nerozumím, jelikož mám jiný názor než ten správný. ...."
Mít na něco názor a něčemu nerozumnět jsou dvě zcela odlišné věci. Nemůžete mít názor na něco čemu nerozumíte (jako v tomto případě). To je stejné jako kdybyste řekl že 1+1=3. To by byl jasný důkaz, že nerozumíte matematice. Ten ale, kdo matematice rozumí by vám to vytkl (a oprávněně) - vy byste ale zareagoval, že potlačuje váš jiný názor (protože váš názor je ten, že 1+1 jsou 3). A takhle bohužel reaguje většina lidí, kteří směšují pojmy neznalost a názor - a na Ekolistu je takovýchto lidí většina, včetně Vás.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.9.2025 16:10 Reaguje na
Co se týče šakala, zápory převažují nad klady, není důvod jej nelovit. Loví se u sousedů (SK, HU...), při jeho plodnosti a tendenci k šíření není třeba mít o jeho budoucnost obavy. To se netýká většiny druhů agrární krajiny, dropem počínaje, které svými loveckými schopnostmi ohrožuje.
Odpovědět
DA

DAG

25.9.2025 07:51 Reaguje na
Názor na něco čemu nerozumím mít můžu, ale může být špatný.
Nicméně nevím proč by nemohl být názor na šíření druhů, který je jiný než u ostatních špatný. Nehlásám nic přece absolutní svobodu v přenosu druhů. Jenom reflektuji stav naší přírody a podle mě je další predátor přítěží pro naše druhy. Může přežívat na myších přemnožených v zemědělství a decimovat ostatní druhy. Naopak nekonfliktní druhy a lidské činnosti prospěšné jsem ochoten přijmout i když jsou zasazeny člověkem. To je prostě můj názor a jestli tomu nerozumím, tak je to názor chybný, ale zatím jste mě nepřesvědčili, že můj nenánázor mám opustit.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

25.9.2025 08:07 Reaguje na DAG
Podle toho co píšete,jste in,myši a drobní hlodavci jsou příležitostná kořist.Myši se přemnoží jednou za pár let,potom jsou hody,a nastanou deště či mráz a nejsou . A v zimě se loví špatně.S dalším ne úplně malým masožravce je potřeba další kořist.Pro ty co si myslí,že příroda si poradí,lišky matka příroda krotila hladem,vzteklinou a svrabem.
Odpovědět
DA

DAG

25.9.2025 08:43 Reaguje na Emil Bernardy
Skutečně příležitostná? Já tedy pozoruji, že u lišek to je drtivá většina potravy. A to v létě i v zimě. Nikdy není tak málo myší, aby na nich lišky nepřežily. I vlci v některých oblastech arktidy přežívají část roku na drobných hlodavcích.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.9.2025 16:16 Reaguje na DAG
Liška sice chodí po louce, ale hraboši jsou početnější opravdu jednou za 3-4 roky. Ona bere za vděk žížalou, slimákem, hmyzem. A většinu úbytku drobné má na svědomí právě liška (plus další: kuna, krkavci, káně...).
Odpovědět
PE

Petr Elias

23.9.2025 08:32
Richard Gere je v pohotovosti. :)

https://www.csfd.cz/film/16734-sakal/prehled/
Odpovědět
Ra

Radek

25.9.2025 09:01
souhlasím z DAGEM , ted se bude dělat vše možné aby se šakalovi nebránilo v šíření . Za nějakou dobu se bude požadovat po myslivcích aby ho lovili , jinak řečeno se to nechá dojít do stavu kdy nebude možné jeho populaci omezit lovem .Jedni se chrání za každou cenu na ukor druhých .
Odpovědět
Ra

Radek

26.9.2025 08:01
Nemám pocit že bychom se hádali , právě na opak .

Bude to podobné jako z psíkem , ten se měl od prvního pozorování hned redukovat lovem , jenže ochrana dělala vše možné aby tomu zabránila .

Omezení lovu lišky , je to druh který nemá opodstatněný důvod toto zavádět , tedy krom politiky ?

prostě chránite jedny na ukor druhých , trofeje z tím nemají nic společného .
Odpovědět
DA

DAG

26.9.2025 08:42 Reaguje na Radek
Vice méně souhlasím. Jen tedy si myslím, že omezení lovu psíka, norka a mývala byla prostě neodbornost úředníků nebo politiků. A jelikož jim to bylo jedno, tak se s tím roky nic nedělalo.
Mě teda spíš přijde naprosto bizardní, že nepříčetně neřvali ochranáři a přírodovědci.
Jde o to jestli to myslivci dodržovali nebo ty šlemy prostě stříleli a i přes to nedokázali šíření zabránit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.9.2025 09:22
Posedlost ochranářů predátory je nástrojem jak odradit myslivce, rybáře
a chovatele zvířat od jejich činnosti. U myslivců už to přináší své ovoce,
protože členská základna stárne a mladí se nehrnou být pouze ozbrojenými
brigádníky, kteří na společném honu nostalgicky vzpomínají na plné vlečky
drobné a na doby, kdy k nám ze Západu jezdili lovci lovit nejen drobnou,
ale i trofejní vysokou. Ochranářům jde totiž o bezzásah a samoregulaci,
které se staly mantrou idiotů, kteří neberou v potaz kulturní krajinu
a tu by taky nejlépe vrátili o stovky let nazpět. Predátoři jsou nástroj
jak odradit lovce od lovu, když už nebudou mít co lovit a predátory dál
lovit nebudou moci. Doplatí na to ale celá do nedávna na zvířata bohatá
příroda a leckde to už je na západ od nás vidět. Lišky ve městech loví
potkany a kočky, protože mimo město už nemají lovit co. Totéž už se
děje u nás za potlesku ochranářů, kteří už vidí výsledky své činnosti
v úbytků mládeže mezi myslivci, pstruhařů mezi rybáři a drobnochovatelů
od drůbeže po ovce a kdysi běžný výkrm býčků na pastvě. Daří se jim to
a leckde se to už taky povedlo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.9.2025 19:28
Můžu se mýlit, ale kvůli vlastní zkušenosti nevěřím, že se zde šakal vyskytl přirozeně. Někdo ho mohl přivézt v kufru auta. Zahlédla jsem ho za plotem nějaké ohrady u Svratky u Víru. V SRN byl poprvé spatřen až v Braniborsku. Oboje je hodně daleko od Balkánu...
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.9.2025 21:26
V Evropě bez hranic? Zahlédla jsem ho před 3 lety, kdy se o něm ještě nemluvilo. Krátce k tomu, co jste se bavili výše, ochrana predátorů je veliký problém pro populace drobnějších živočichů, ohrožených I brzy patřících mezi ohrožené (zajíc, koroptev).
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.9.2025 13:03
Ano, umí to, asi máte pravdu,že přišel po svých.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.9.2025 10:11
Jste se nám tu nějak rozjel!-) Zajíce a koroptev jmenuji též mezi prvními, neb na ně narážel i obyčejný občan na každém kroku, dobře je poznal - a kde jsou dnes??? Jmenujte jediný druh, který v posledních 35 letech přibývá, kromě šelem a dravců tedy, ať ten výčet zkrátíme.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.9.2025 15:51
Se ukazujete jako pěkně h*****ý/ hnidopišský. Vesničan/ vidiečan - už je to lepší?-) Dobře víte, o co tu jde, takže na těch řečech něco bude. Mě zase vadí duhoví popírači, kterých je zde poměrně hojně. Ti slíďáci a stepníci to nevytrhnou...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.9.2025 15:56 Reaguje na Karel Zvářal
Čiřikání kohoutka je slyšet na kilometr, produkuje až do tmy... koho tím asi láká?...
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.9.2025 13:02
Jak píše p. Zvářal, obyčejná koroptev nebo zajíc jsou dá se říct symboly. Měla jsem na mysli hlavně ptáky hnízdící na zemi a drobné psovité šelmy, např. lišku, nyní šakala. Stejně jako koroptve v obhospodařované krajině ubývá čejek - jak jste napsal, chocholoušů, vrabců polních, chřástalů... Predátoři pozemní nebo létající jsou jen jedním z důvodů, proč jich ubývá. Mate pravdu s temi důvody, drancování hnízd na zemi volně pobíhajícími psy je si myslím podceňované. Psát o každém druhu ptáčka je nad možnosti diskuzí, ale o těch druzích pěvců, co jste tu popsal, nemám v povědomí, že by byli zásadně ohrožovaní. Lesním predátorem je i kukačka, ale nevím, zda umí decimovat žlunu šedou (mmch. roztomilý ptáček, znám její 1 hnízdiště), a ostatní jmenované druhy.
Chápu, že natalita drobných hlodavců je vysoká, ale například zajíce hubí nyní navíc nemoc. Jmenoval jste i druhy, které jsou v současnosti vysazované, zajíc myslím vysazován není, ani koroptev.
Odpovědět
Ra

Radek

26.9.2025 16:14
radovan tomický25.9.2025 19:47 Reaguje na Radek
už se to ztrácí v dlouhé diskuzi , tak ještě jednou .

Nemám pocit že bychom se hádali , právě na opak .

Bude to podobné jako z psíkem , ten se měl od prvního pozorování hned redukovat lovem , jenže ochrana dělala vše možné aby tomu zabránila .

Omezení lovu lišky , je to druh který nemá opodstatněný důvod toto zavádět , tedy krom politiky ?

prostě chránite jedny na ukor druhých , trofeje z tím nemají nic společného .
Odpovědět
Ra

Radek

27.9.2025 15:37 Reaguje na Radek
Tak jsem na chvíli myslel že přišel někdo vzdělaný v oboru a vysvětlí obyčejnému myslivci z pouhou praxi jak se věci mají . Aniž by pouze tvrdil , že to tak prostě v přírodě má být a že nejsou ostatní druhy pod predačním tlakem a podobné ochranářské povídání . Prostě že mi to konečně někdo vyargumentuje a vysvětlí a on místo shrnutí životního prostředí a vhodnosti , přínosu šakala v něm hledá Bělozubku .
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.9.2025 20:27
Šakal je šelmou leso/stepí, původ Indie, Malá Asie, potrava zajíc, slepice, vejce. Nemyslím si, ze příspěvek o podivné chovné stanici u chladného lesa uprostřed republiky a o nebezpečí pro i jinak decimované polní druhy byl trolením, pane redaktor "Světa zvířat".
Odpovědět
Ra

Radek

29.9.2025 15:29
Dovolím si to uzavřít , šakal bude v nášich podmínkách konkurovat lišce , oba jsou potravní opotrunisté a v době nedostatku myší se budou oba druhy soustředit na drobné živočichy , takže je jeho obohacení naší fauny spíš kontraproduktivní . Proto si myslím že je potřeba ho zařadit mezi zvěř a stanovit mu dobu lovu , okolní státy to tak tuším že mají , při dnešní ochotě /spíše neochotě věnovat čas lovu šelem si myslím že ho to nemůže ohrozit , pouze to zbrzdí jeho šíření snad zabrání početnosti a stavů jako je u nás liška . Vlastně se divím že to podobně jako já , nevidí i lidé co si říkají ochránci přírody .
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist