Odborník: Vítězná fotografie nemusí ukazovat mrtvé mládě Video
Samice podle odborníků žije v blízkosti krmné platformy a v dané lokalitě není známo uhynutí žádného mláděte. Ve zprávě, kterou uveřejnil minulý týden web Czech Press Photo, Lhota ale uvádí, že nebylo v možnostech odborné komise posoudit, zda fotografie je autentická.
Organizátoři soutěže uvedli, že Lhotův posudek předávají k vyjádření všem členům mezinárodní poroty. Lhota, který je odborný pracovník na Fakultě agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů ČZU v Praze a výzkumný pracovník Zoo Ústí nad Labem, celou sérii fotografií konzultoval s několika chovateli, veterináři a výzkumníky. Zároveň je poslal kolegům a turistickým průvodcům v Národním Parku Tanjung Puting. Ti samici poznali a uvedli, že její mládě neuhynulo, i když mohlo být v době pořízení fotografie nemocné. Podle Lhoty je nanejvýš pravděpodobné, že vítězná fotografie neznázorňuje umírající mládě.
Situace na druhém břehu řeky Sekonyer, který je mimo území národního parku, je podle Lhoty špatná tak, jak ji fotograf popisuje. Vedle plantáží palmy olejné je ponechaný jen úzký pruh lesa, ve kterém orangutani nemohou najít dost potravních zdrojů. Příběh samice, jejíž mládě umírá proto, že matka hladoví a nemá dost mléka, je podle Lhoty realistický a na tomto místě se mohl odehrát. Příběhu však neodpovídá místo, kde byla fotografie s největší pravděpodobností pořízena, tedy v národním parku.
Vedle pochybností o autenticitě vítězné fotografie se pořadatelé soutěže zabývají také dopisem skupiny fotografů. Před dvěma týdny vyzvala k proměně soutěže. Chtějí jí vrátit zaměření na žurnalistickou fotografii, porota by se měla každoročně obměňovat a hlasovat veřejně. Czech Press Photo je podle nich především soutěž fotožurnalistická a měla by hodnotit hlavně fotografie určené ke zveřejnění v médiích. Porota by měla uplatňovat základní požadavky na autentičnost fotografie a omezit manipulaci s obrazem i vyzněním fotografie.
Správní rada soutěže se s autory dopisu sešla a ředitelka soutěže Veronika Souralová sdělila, že se pro příští ročníky chystá on-line přenos z rozhodování poroty. "Shodli jsme se, že je nutné fotografy vzdělávat a přesněji definovat, kdo se může soutěže účastnit, co jsou v této otevřené době média a jaké má mít přihlášená fotografie parametry," uvedla ředitelka. Signatáři dopisu nyní čekají, jak se ke Lhotově posudku vyjádří členové letošní poroty.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Fotografie představuje vizuální poselství a je v podstatě jedno, jak byla vytvořena. Konkrétně u nás:
- Velmi známá fotografie "Zachráněný z dolu Nelson" ve skutečnosti zobrazuje člena jedné ze záchranných skupin, nicméně stala se symbolem záchrany horníků po výbuchu důlního plynu na onom dole (za první republiky).
- Rovněž velmi slavná fotografie "Pohřeb rudoarmějce" ve skutečnosti zachycuje pohřeb jednoho z Vlasovců. Nicméně perfektně zachycuje atmosféru při pohřbívání zachránců Prahy na konci války.
- Opět slavná Hájkova "Africká madona" je ve skutečnosti mladá dívka (která sama v té době dítě neměla), to dítě měla na fotografování jen půjčené a patřilo dokonce do jiného kmene než ona. Nicméně ona fotografie nese poselství, které tato "zákulisní fakta" nemění.
Lukas B.
18.12.2018 14:59před lety byla jako nevkusná a nemravná označena fotka topícího se slona. byla ovšem pravdivá.