https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/odpurci-nove-silnice-i-35-ceskym-rajem-maji-posudek-ktery-zpochybnuje-eia
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Odpůrci nové silnice I/35 Českým rájem mají posudek, který zpochybňuje EIA

13.11.2025 20:38 | KARLOVICE (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Odpůrci nové silnice I/35 Českým rájem nechali zpracovat znalecký posudek, který zpochybňuje kvalitu a zákonnost posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) plánované komunikace z Turnova do Jičína. Podle koalice spolků SOS Český ráj stojí kladné stanovisko z roku 2021 na chybných podkladech. Znovu proto vyzvali ministra životního prostředí v demisi Petra Hladíka (KDU-ČSL), aby stanovisko zrušil. ČTK to řekl mluvčí spolků Jan Piňos.
 
Nový posudek z oboru ochrany přírody zadalo Středisko ekologické výchovy Český Ráj. Podrobný půlroční terénní průzkum, zakončený v říjnu novým znaleckým posudkem, zjišťoval podle Piňose skutečný stav biologické rozmanitosti a zejména živočichů jak v trase zamýšlené silnice, tak i přivaděče na Zelený háj. Podle koalice spolků ukázal, že dokumentace EIA pro trasu zamýšlené silnice pominula třetinu zákonem zvlášť chráněných druhů živočichů, které by utrpěly stavbou a provozem, u přivaděče Zelený háj jich pominula šestinu.

Posudek vypracoval soudní znalec Mojmír Vlašín, podle kterého autoři původního posudku EIA neprovedli dostatečné zoologické průzkumy a chybně vyhodnotili dopady na krajinný ráz i půdní fond. Kromě jiného má silnice zabrat 190 hektarů zemědělské půdy, z toho více než 60 procent tvoří půdy nejvyšší kvality. "Množství pochybení v závazném stanovisku EIA je tak velké, že by podle mého názoru proces EIA neprošel soudním přezkumem," uvedl Miloš Tuháček, advokát, který podnět k přezkumu závazného stanoviska EIA sepsal.

Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě přeložky, která odvede dopravu mimo zástavbu a zlepší spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, se diskutuje čtvrt století. Plánovaná trasa je dlouhá 35 kilometrů a součástí je přivaděč směrem na Semily. Od Ohrazenic u Turnova po Žernov bude silnice čtyřproudá, dál na Jičín bude dvouproudá silnice se střídavým třetím pruhem. Podle odhadů přijde stavba na 24 miliard korun bez DPH, začít stavět by se mělo v letech 2028 až 2033.

Stavba rozdělená do čtyř úseků počítá s více než kilometrem tunelů. Odpůrci stavby se obávají toho, že silnice cennou krajinu Českého ráje nenávratně poškodí. Podle ředitele Správy Liberec Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Wohlmutha ale ŘSD hledá řešení, které co nejméně zasáhne do krajiny i života lidí, do přípravy stavby se zapojil krajinný architekt a také odborníci z České geologické služby.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

14.11.2025 07:44
Ta nová silnice, měla být v provozu minimálně před 20roky, stejně jako všechny dálnice, pražský okruh i další obchvaty měst -
tedy před vstupem ČR do EU, no !
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

14.11.2025 11:52
No, však silnice mezi Jičínem a Turnovem je. A když občané nechtějí novou, modernější, rychlejší, mimo vesnice, proč jim je vnucována?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.11.2025 12:40 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ona samozrejme vetsina obcanu - to i tech mistnich - tu novou silnici chce

Zopakuji svou vzpominku 15 let starou, kdy krajsky urad poradal
setkani na Kozakove priznivcu i odpurcu tehle stavby. Byli tam
zastupci stavebni lobby - radni z kraje, projektanti uvazovanych tras (tehda se oficielne presentovaly tri: tzv. jizni, severni - ta soucasna - a naprosto megalomanska - ulitba odpurcum, odkonit tu dalnici na sever kolem Semil a Zelezneho Brodu aby nerusila turnovske ekology - a superdraha tzv. superseverni varianta.
Ochranci prirody pozvali tehda i sve nejvetsi eso: ministra Bursika.
Pamatuji, jak ekolozka z turnovskeho protidalnicniho spolku "S drakem bojoval Daniel" dojate dekovala panu ministrovi, ze nevahal sednout do auta a celou noc stravit na cestach (dlel zrovna z rodinnych duvodu ve Svycarech) po svycarskych, nemeckych a ceskych dalnicich aby vcas po ranu dorazil na posvatnou horu Ceskeho raje podporit tu jedine spravnou vec - protest proti stavbe dalnice udajne nicici Cesky raj - tedy napriklad kazici pohled z Troseka drze se k nim priblizujici na vzdalenost jen nekolika kilometru...
Odpovědět
MD

Marek Drápal

15.11.2025 10:02 Reaguje na Miloš Zahradník
Většina občanů jistě chce, aby jim nejezdila auta před okny. K tomu stačí vybudovat obchvat obce. Ale opravdu většina občanů chce postavit čtyřproudou silnici, která k nim do obce natáhne obrovské množství tiráků a další tranzitní dopravy? A opravdu většina občanů chce za humny nepřekonatelnou bariéru, kterou budou muset objíždět X km na jednou či druhou stranu? O tom pochybuji...
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.11.2025 21:56 Reaguje na Marek Drápal
Jasne, ze nikdo, kdo ma v trase projektovane dalnice dum nebo treba chalupu nebude z te stavby nadsen. Tohle ale neni situace analogicka stavbe vysokorychlostni zeleznice, kde se sice zlepsi a zrychli spojeni velkych mest ale naopak zhorsi dopravni obsluznost vetsiny malych mest a vesnic v okoli te trasy. Tady stara silnice Jicin - Turnov protinajici hustou zastavbu zustane, lide z vesnic pojedou do Turnova jako driv a pri delsich cestach do Liberce ci Hradce se na dalnici napoji az v tom Turnove ci Jicine. Na globalni tema, zda transitni dopravy neni obecne prilis mnoho a zda maji tiraky z jizni do severni Evropy uhanet radeji kolem skal Ceskosaskeho Svycaska nez Ceskeho raje se radeji nevyjadruji... Pohled z Kozakova na vyrobni zony kolem krizeni dalnic u Turnova mi prijde ohyzdny - ale kdyz na druhe strane asi i diky tem zonam a rychlemu spojeni do Prahy ci Liberce Turnov - v kontrastu s vetsinou ostatnich mest v tom regionu - prosperuje a dokonce byva v ruznych anketach zvolen jako jedno z nejlepsich mist k zivotu v CR... Dle meho nazoru nejvetsi chyba zde se stala v tom, ze celkove reseni duleziteho silnicniho ale i vlakoveho uzlu Turnov nema dlouhodobe promysleny
a pokud mozno dusledne v prubehu mnoha desetileti rozvijeny plan a je tam prilis mnoho protikladnych zajmu a byrokratickych omezeni. Chranit prirodu je spravne ale napriklad cedule CHKO nemaji byt dle meho nazoru posvatne a navzdy nedotknutelne. (At jiz jde o nejblizsi jizni nebo naopak i severozapadni okoli mesta Turnov :)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.11.2025 22:14 Reaguje na Miloš Zahradník
Opravuji - severni a severovychodni okoli Turnova. Treba takovy most v Dolankach propojujici tunely na obou stranach... dnes uz je to nesmysl vzhledem k tomu, co bylo mezitim postaveno ale kdovi, kdyby se pred 50 lety rozhodlo, ze lepsi je vest prislusny obchvat ci prujezd Turnova na severu nez na jihu... Takhle budou prujezdy Turnovem dva - ten stavajici a pak ten dalnicni, ktery by Turnovsti chteli tunelem ale to by bylo prilis drahe...
Marnil se cas s nesmyslnymi megalomanskymi "alternativami" (treba ta "superseverni" varianta
- jizni variantou by naopak nejspis malokdo jezdil)
misto toho, aby nejpozdeji pred 20 lety bylo odsouhlaseno pokud mozno optimalni reseni
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.11.2025 13:56 Reaguje na Miloš Zahradník
ono podstatná není vzdálenost ale rychlost...nesmyslnost je v zásadě tím, že dává větší smysl jezdit do Turnova přes ML. Bolku, kde už ta kapacitní silnice je... tedy kydat další beton do krajiny je zbytečný.
Stávající stav mezi Jičínem a Turnovem je místní komunikací.
V Č. Rýji už je návštěvníků hromady...
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.11.2025 18:29
Pokud došlo v dokumentaci EIA pro trasu zamýšlené silnice k nedostatečnému biologickému průzkumu a chybnému vyhodnocení dopadů stavby na krajinný ráz, tak je moc dobře, že na ochránci přírody upozornili. Dvakrát měř, jednou řež. Byla by škoda, kdyby měla silnice cennou krajinu Českého ráje nenávratně poškodit. Je třeba najít řešení, které co nejméně zasáhne do krajiny.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.11.2025 14:42
Nezávislost odborníků a soudních znalců je stejná jako u soudců, policistů
a státních zástupců. "Nezávislost" slouží pouze k oklamání naivních občanů
věřících na nezávislost údajně nezávislých osob. Někdo má jen svůj názor,
někoho se dá koupit a nebo vydírat. Co odborník, to jiný názor a nakonec
rozhodne kdo?
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.11.2025 09:55
Je nutné upravit legislativu tak, aby brouci a zelí neměli přesnost před lidskými životy.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.11.2025 13:59 Reaguje na Jan Šimůnek
je rozdíl mezi lidskými život a stavební, dopravní lobby.

ono totiž ti stavebníci ten beton do krajiny kydají tak samozřejmě, jako ČEZ tahá kabely krajinou, tedy bezohledně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.11.2025 10:05
to Marek Drápal 15.11.2025 10:02
Dálnice naopak dopravu ve vsích zcela utlumí. Léta jezdím do Karlových Varů přes Hořovičky, vždy tam byla šílená doprava, že se ani nedalo zajet na parkoviště vlevo od silnice. Přejít silnici bylo doslova o život. Letos otevřeli další úsek dálnice do Karlových Varů, právě kolem Hořoviček, v Hořovičkách doprava naprosto bezvýznamná. Jen to odnesla bouda s uzeninami a občerstvením (ještě loni jsem tam snídal), protože ztratila zákazníky. Má se přesouvat k dálnici, až se tam dostaví parkoviště.

to Majka Kletečková 14.11.2025 18:29
Kdyby v minulosti nebyli ekologové opakovaně přistiženi při tom, že do oné "kritické" lokality "vzácné druhy" sami nanosili, tak by se tomu novému posudku dalo věřit; takto zcela jistě ne.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.11.2025 16:30
Jaroslav Řezáč 16.11.2025 13:59
V řadě případů, Plzeň zdaleka není jediná, se podařilo porovnáním nehodovosti bez obchatu a s obchvatem a časem, o který ekologové obchvat zdrželi, odhadnout počet nebožtíků, které ekologové mají na svědomí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist