Odpůrci nové silnice I/35 Českým rájem mají posudek, který zpochybňuje EIA
Posudek vypracoval soudní znalec Mojmír Vlašín, podle kterého autoři původního posudku EIA neprovedli dostatečné zoologické průzkumy a chybně vyhodnotili dopady na krajinný ráz i půdní fond. Kromě jiného má silnice zabrat 190 hektarů zemědělské půdy, z toho více než 60 procent tvoří půdy nejvyšší kvality. "Množství pochybení v závazném stanovisku EIA je tak velké, že by podle mého názoru proces EIA neprošel soudním přezkumem," uvedl Miloš Tuháček, advokát, který podnět k přezkumu závazného stanoviska EIA sepsal.
Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě přeložky, která odvede dopravu mimo zástavbu a zlepší spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, se diskutuje čtvrt století. Plánovaná trasa je dlouhá 35 kilometrů a součástí je přivaděč směrem na Semily. Od Ohrazenic u Turnova po Žernov bude silnice čtyřproudá, dál na Jičín bude dvouproudá silnice se střídavým třetím pruhem. Podle odhadů přijde stavba na 24 miliard korun bez DPH, začít stavět by se mělo v letech 2028 až 2033.
Stavba rozdělená do čtyř úseků počítá s více než kilometrem tunelů. Odpůrci stavby se obávají toho, že silnice cennou krajinu Českého ráje nenávratně poškodí. Podle ředitele Správy Liberec Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Wohlmutha ale ŘSD hledá řešení, které co nejméně zasáhne do krajiny i života lidí, do přípravy stavby se zapojil krajinný architekt a také odborníci z České geologické služby.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
smějící se bestie
14.11.2025 07:44tedy před vstupem ČR do EU, no !
Jaroslav Pokorný
14.11.2025 11:52Miloš Zahradník
14.11.2025 12:40 Reaguje na Jaroslav PokornýZopakuji svou vzpominku 15 let starou, kdy krajsky urad poradal
setkani na Kozakove priznivcu i odpurcu tehle stavby. Byli tam
zastupci stavebni lobby - radni z kraje, projektanti uvazovanych tras (tehda se oficielne presentovaly tri: tzv. jizni, severni - ta soucasna - a naprosto megalomanska - ulitba odpurcum, odkonit tu dalnici na sever kolem Semil a Zelezneho Brodu aby nerusila turnovske ekology - a superdraha tzv. superseverni varianta.
Ochranci prirody pozvali tehda i sve nejvetsi eso: ministra Bursika.
Pamatuji, jak ekolozka z turnovskeho protidalnicniho spolku "S drakem bojoval Daniel" dojate dekovala panu ministrovi, ze nevahal sednout do auta a celou noc stravit na cestach (dlel zrovna z rodinnych duvodu ve Svycarech) po svycarskych, nemeckych a ceskych dalnicich aby vcas po ranu dorazil na posvatnou horu Ceskeho raje podporit tu jedine spravnou vec - protest proti stavbe dalnice udajne nicici Cesky raj - tedy napriklad kazici pohled z Troseka drze se k nim priblizujici na vzdalenost jen nekolika kilometru...
Marek Drápal
15.11.2025 10:02 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
15.11.2025 21:56 Reaguje na Marek Drápala pokud mozno dusledne v prubehu mnoha desetileti rozvijeny plan a je tam prilis mnoho protikladnych zajmu a byrokratickych omezeni. Chranit prirodu je spravne ale napriklad cedule CHKO nemaji byt dle meho nazoru posvatne a navzdy nedotknutelne. (At jiz jde o nejblizsi jizni nebo naopak i severozapadni okoli mesta Turnov :)
Miloš Zahradník
15.11.2025 22:14 Reaguje na Miloš ZahradníkMarnil se cas s nesmyslnymi megalomanskymi "alternativami" (treba ta "superseverni" varianta
- jizni variantou by naopak nejspis malokdo jezdil)
misto toho, aby nejpozdeji pred 20 lety bylo odsouhlaseno pokud mozno optimalni reseni
Jaroslav Řezáč
16.11.2025 13:56 Reaguje na Miloš ZahradníkStávající stav mezi Jičínem a Turnovem je místní komunikací.
V Č. Rýji už je návštěvníků hromady...
Majka Kletečková
14.11.2025 18:29Břetislav Machaček
15.11.2025 14:42a státních zástupců. "Nezávislost" slouží pouze k oklamání naivních občanů
věřících na nezávislost údajně nezávislých osob. Někdo má jen svůj názor,
někoho se dá koupit a nebo vydírat. Co odborník, to jiný názor a nakonec
rozhodne kdo?
Jan Šimůnek
16.11.2025 09:55Jaroslav Řezáč
16.11.2025 13:59 Reaguje na Jan Šimůnekono totiž ti stavebníci ten beton do krajiny kydají tak samozřejmě, jako ČEZ tahá kabely krajinou, tedy bezohledně.
Jan Šimůnek
16.11.2025 10:05Dálnice naopak dopravu ve vsích zcela utlumí. Léta jezdím do Karlových Varů přes Hořovičky, vždy tam byla šílená doprava, že se ani nedalo zajet na parkoviště vlevo od silnice. Přejít silnici bylo doslova o život. Letos otevřeli další úsek dálnice do Karlových Varů, právě kolem Hořoviček, v Hořovičkách doprava naprosto bezvýznamná. Jen to odnesla bouda s uzeninami a občerstvením (ještě loni jsem tam snídal), protože ztratila zákazníky. Má se přesouvat k dálnici, až se tam dostaví parkoviště.
to Majka Kletečková 14.11.2025 18:29
Kdyby v minulosti nebyli ekologové opakovaně přistiženi při tom, že do oné "kritické" lokality "vzácné druhy" sami nanosili, tak by se tomu novému posudku dalo věřit; takto zcela jistě ne.
Jan Šimůnek
16.11.2025 16:30V řadě případů, Plzeň zdaleka není jediná, se podařilo porovnáním nehodovosti bez obchatu a s obchvatem a časem, o který ekologové obchvat zdrželi, odhadnout počet nebožtíků, které ekologové mají na svědomí.

Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory
Ředitelství silnic pokračuje v přípravě přeložky I/9 na Českolipsku, doplní podmínky ekologů