Odvolací soud odmítl žalobu kvůli aféře dieselgate
Prvoinstanční soud ani odvolací senát se nezabývaly tím, co bylo obsahem žaloby. Řešily otázku, jestli společnost Safe Diesel jako komisionář může vymáhat pro své klienty u soudu náhradu škody. Dospěly k názoru, že český právní řád takový postup neumožňuje. Odvolací senát podle soudkyně Kláry Hrobské při rozhodování vycházel i ze stanoviska Nejvyššího soudu k podobnému případu.
Soud uvedl, že majitelům aut s podvodným softwarem neupřel možnost dobrat se odškodnění. "Nejsou v situaci, kdy by svůj nárok nemohli vymáhat jinak," uvedla Hrobská. Lidé se například mohou na soudy obracet individuálně. Společnosti Safe Diesel pak senát uložil zaplatit náklady řízení.
Podle právního názoru Safe Diesel český právní řád sdružení žalobců ke společné žalobě nezakazuje. Právní zástupce společnosti František Honsa při minulém jednání uvedl, že je důležité se postavit nadnárodním koncernům. I proto podle něj Evropská unie vydala směrnici, která nařizuje státům aby zavedly do svého právního řádu hromadné žaloby.
Soudy v jiných evropských zemích uznaly, že byla do vozů Volkswagen instalována nepovolená zařízení. Podle právníka přiznaly poškozeným v průměru 3500 eur (přes 83 000 korun). Honsa minulý týden předeslal, že se v případě neúspěchu u odvolacího soudu bude společnost obracet na další instance včetně evropských.
O odškodnění kvůli tomu, že do jejich automobilů byl instalován podvodný software obcházející homologační měření emisí, žádalo koncern VW a Škodu Auto přes 7000 majitelů aut v Česku. Požadují přes 1,5 miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření automobilek jsou auta v pořádku a nepředstavují pro své majitele žádné nebezpečí.
Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Zařízení umělo rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky snížilo. Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal.
Koncern podle dostupných informací celosvětově vyplatil na pokutách, odškodném a programech zpětného odkupu stovky miliard korun. V Česku se prodalo zhruba 165.000 z 11 milionů dotčených vozidel.
reklama