Palivové články prototypu vodíkového nákladního vozu vydrží až 28 let
Vývoj alternativního nákladního pohonu má přispět ke snižování emisí skleníkových plynů. Donedávna brzdily podobné projekty zaměřené na nákladní automobily problémy s bateriemi či menší životností v náročném prostředí. Vývoj palivových článků ale pokročil a odborníci využívají u chystaného prototypu nové zkušenosti.
"Jedná se o palivový článek, jehož principem je přeměna paliva, tedy vodíku a kyslíku, přímo na elektrickou energii. Palivové články jsou dnes technologicky vyspělá a bezpečná zařízení s vysokou životností, která je garantována až na 28 let," popsal předseda TA ČR Petr Konvalinka.
Podle vedoucího oddělení Vodíkových technologií ÚJV Řež Aleše Doucka je prototyp nákladního vozidla logickým pokračováním vývoje, jehož součástí byl vodíkový autobus. "Věřím, že nový vůz komerčně obstojí všude, kde se dnes používají nákladní auta s fosilním spalovacím motorem," dodal.
Technologie vodíkového článku je oproti bateriovým pohonům složitější, životnost mohou ovlivnit i náročné podmínky jako těžce přístupná místa - lesy, prašná staveniště či doly nebo extrémní klimatické podmínky, ve kterých operuje například armáda, hasičské sbory nebo záchranáři. Projekt se proto zaměří i na odstranění vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů a další inovace.
ÚJV Řež se oboru vodíkových technologií a inovací v České republice věnuje více než deset let. Krom projektu hybridního vodíkového autobusu (TriHyBus) a neveřejné plnicí stanice v Neratovicích loni též společnost zprovoznila v Řeži prototyp vodíkové plničky pro malá vozidla, který bude sloužit například pro obslužnou manipulační techniku, a mini auta. ÚJV Řež také pracuje na vývoji vodíkového prodlužovače dojezdu bateriových elektrovozidel určený například pro vozidla v centrech měst, malá plavidla nebo manipulační techniku. V oblasti využití vodíku v energetice má ÚJV Řež například na kontě pilotní projekt pro ukládání energie z fotovoltaických panelů do vodíku. Společnost se věnuje také mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji v oblasti výroby nanomateriálů pro palivové články.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (43)
Miroslav Vinkler
1.10.2021 06:47Pavel Hanzl
4.10.2021 22:22 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
1.10.2021 08:15Což nevadí, jenom tam nenapsali, jestli to má kryonádrže, nebo počítají se syntetikou. To je dost podstatný rozdíl.
Marcela Jezberová
1.10.2021 13:17To se nám vědci a konstruktéři pořádně zapotí, než sestrojí běžně použitelné vozítko za rozumný peníz. A možná nikdy nesestrojí. Dřív budeme těžit suroviny na Měsíci, než v Evropě vytvoříme skutečně bezemisní společnost a to nemluvím o zbytku světa. Je na to potřeba tolik energie, že si její zdroje prostě budeme muset odněkud dovézt.
Pavel Hanzl
1.10.2021 18:55 Reaguje na Marcela JezberováCo potřebujeme víc?
Vodík se dá vyrobit elektrolýzou vody z přetoků OZE, navázáním na biouhlík (nebo CO2 odchytávané z atmosféry) vzniká syntetické palivo. To je zkapalněný plyn nebo přímo tekutina.
Petr Pekařík
2.10.2021 08:52 Reaguje na Pavel HanzlTechnologie neexistující ještě ani laboratorně
S. Melichar
2.10.2021 09:42 Reaguje na Petr PekaříkRadim Polášek
2.10.2021 10:20 Reaguje na S. MelicharElektřina by musela zdražit, odhadem dvakrát, čtyřikrát, plyn by musel taky násobně zdražit, benzín a nafta nejspíš rovnou zakázat a teprve potom by takové elektrolyzéry mohly ekonomicky prosperovat.
A to se vyplatí, takový provoz!!!
Pavel Hanzl
2.10.2021 10:51 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
2.10.2021 22:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.10.2021 20:19 Reaguje na Radim Polášek"elektrolyzéry jsou napájeny z větrných a solárních parků".
Vítr fouká i v noci, ani tohle nevíte??
Petr Pekařík
4.10.2021 21:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.10.2021 10:46 Reaguje na Petr PekaříkTaky tam píšu, že využívá PŘETOKY, ty se nezálohují.
Petr Pekařík
4.10.2021 21:39 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
4.10.2021 22:18 Reaguje na Petr PekaříkDaniel Višňovský
3.10.2021 10:51 Reaguje na Pavel HanzlPetr
1.10.2021 14:11Tomu se říká opít rohlíkem.
Josef Jakubů
1.10.2021 19:52 Reaguje na PetrPetr
1.10.2021 20:05 Reaguje na Josef JakubůPavel Hanzl
2.10.2021 10:53 Reaguje na PetrPetr
2.10.2021 22:32 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.10.2021 20:21 Reaguje na PetrPetr
2.10.2021 22:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.10.2021 20:22 Reaguje na PetrRadim Polášek
2.10.2021 22:39 Reaguje na Pavel HanzlAle když se pominou odpadní produkty palivového článku, tady voda, tak z hlediska neznalého uživatele máte v podstatě pravdu.
Daniel Višňovský
3.10.2021 10:53 Reaguje na Pavel HanzlPetr Pekařík
2.10.2021 08:55Pavel Hanzl
2.10.2021 21:10 Reaguje na Petr PekaříkPetr Pekařík
4.10.2021 21:41 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
4.10.2021 22:20 Reaguje na Petr PekaříkPetr Pekařík
5.10.2021 16:54 Reaguje na Pavel HanzlRadim Polášek
2.10.2021 10:13Ovšem ty články v Řeži teprve VZNIKAJÍ. tedy ještě nejsou. A veškeré údaje o nich jsou tedy spíš jen přání zainteresovbaných lidí než skutečnost.
Palivové články jinak nejsou nic nového. V praxi byly palivové články vodík - kyslík používány třeba na vesmírných lodích Apollo a pro "pozemní" účely byly už mnohokrát navrhovány. A to nejen palivové články vodík kyslík, ale i složitější palivové články uhlovodík - kyslík nebo dokonce uhlovodík - vzduch.
V praxi to vedle velké mrtvé hmoty a tím malého měrného výkonu chcíplo na čistotě - aktivní elektrody palivových článků jsou totiž velice citlivé na nečistoty, které na aktivní hmotu palivovýh článků fungují jako katalytiké jedy výrazně snižující jejich účinost a životnost. Použitý vodík tedy musí být velmi čistý, kyslík snad budou brát ze vzduchu a tam tak musí být použit výkonný a na energii náročný filtrační systém přiváděného vzduchu.
Druhý problém bude prostředí, jaká na nákladních autech panují, zejména vibrace. Palivový článek musí mít z principu strukturu s velkou plochou aktivního povrchu a ta je z principu velmi citlivá k poškození vibracemi. Palivový článek pro auto tak musí být konstruovaný jako odolný vibracím, to bude omezovat jeho měrný výkon a další výkonové parametry.
Další problém je teplota. Palivový článek pro náklaďák musí mít dostatečný výkon, ku stovkám kilowat a současně musí být dostatčně malý. Z toho vyplývá, že se bude ztrátovým teplem ohřívat podobně jako klasickí elektromobilové baterie při nabíjení a proto taky musí mít podobné účinné složité kapalinové chlazení. Atd atd.
Radim Polášek
2.10.2021 22:43 Reaguje na Jaroslav VozábJaroslav Vozáb
6.10.2021 18:18 Reaguje na Radim PolášekS zdokonalením solární technologie je v kosmu palivový článek raritou. Akumulátor se dobijí každou hodinu a nejsou tam mraky....
Plyn NG (CNG) je dobrý co takhle udělat místo turbo-kotlů na vytápění domů kombinovaný stacionární zdroj. Termočlánková baterie nebo peltierův článek a chladícím teplem topit...? V kosmu a v odlehlých částech Ruska často je to často používaná technologie. Plně recyklovatelná, jen topný element je radioaktivní prvek s poločasem rozpadu cca 20let.
Pokud by se povedl použitelný palivový článek na CNG (asi trochu přečištěný, 99% metan ) je vyhráno. Ten čpavek pro bezpečnost, zápach při úniku by mohl vadit.
Je třeba upustit od politických proklamací a začít opravdu přemýšlet a dělat ekonomickou zelenou politiku a ne tu dotační.
Celá elektro-mobilita pouze na akumulátorech nestojí. V Pardubicích a Hradci Králové jezdí např. trolejbusy. Stále nevím co dělá EK v Bruselu (vím, ale není to slušné zde napsat) , když nenavrhla ani jednu normu nebo doporučení na elektrifikaci dálnic...
Pavel Hanzl
7.10.2021 08:53 Reaguje na Jaroslav VozábNemáte na něj nějaký odkaz? Něco podrobnějšího, než na Wiki.
Radim Polášek
7.10.2021 09:38 Reaguje na Jaroslav VozábJaroslav Vozáb
7.10.2021 14:48 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
8.10.2021 07:46 Reaguje na Jaroslav VozábOvšem na výkon 2 kW elektřiny můžete vzít agregát poháněný 2,5 - 3 kW spalovacím motorem, poháněným třeba plynem. Agregát takového výkonu na kapalné palivo dnes koupíte za pár tisíc, upravený na pohon CNG z roury bude jen o nějakou tisícovku dražší. Za tu cenu s obtížemi pořídíte i jen samotnou baterii peltierových článků o celkovém reálném výkonu těch 2 kW. A kde potom máte ještě k tomu onen plynový turbokotel a ostaní jeho nutné příslušenství?