Pandemie v Evropě významně snížila emise, v letectví o polovinu
Studii , která zkoumá pokles emisí v souvislosti s epidemií, připravili odborníci ze služby Copernicus pro monitorování atmosféry (CAMS), kteří pro své modely využili barcelonské superpočítačové centrum BSC. Porovnáním letošní situace se stavem v předchozích letech dospěli k závěru, že emise podstatně klesly zejména v jarních měsících v době rozsáhlých uzávěr, nejcitelněji ve velkých městech a průmyslových oblastech a že na poklesu se nejvíce podílelo snížení emisí ze silniční a letecké dopravy.
Ve zkoumaném období od 21. února 2020 do 31. července klesly emise z letecké dopravy o 52 procent a ze silniční dopravy o 20 až 23 procent, ale zatímco u letadel se emise držely po celou dobu na podobné úrovni, silniční doprava postupně emise zvyšovala. Na konci července byly emise z aut už jen sedm procent pod obvyklou úrovní.
Celkově zaznamenali vědci nejlepší zlepšení u oxidů dusíku, jejichž emise v Evropě v prvním půlroce klesly celkem o zhruba 13 procent. Emise oxidu uhličitého ze spalování fosilních paliv se snížily o přibližně deset procent. Nejvýraznější snížení množství znečišťujících látek nastalo v jarních měsících: například v dubnu byl pokles u oxidů dusíku o 34 procent, a u CO2 o 27 procent.
Ke snížení emisí podle služby Copernicus až ze dvou třetin přispěly velké země, které jsou zároveň největšími producenty emisí - Itálie, Francie, Španělsko, Spojené království a Německo. Nejlépe se pak dalo zlepšení kvality ovzduší pozorovat ve velkých městech a aglomeracích, což dokládá i časosběrná mapa.
"Projekt nám pomohl odhadnout, jak se díky prvnímu evropskému lockdownu snížily emise. Tyto odhady jsou díky moderním technologiím mnohem přesnější než kdy dříve... Umožní také posoudit, do jaké míry tyto dočasné změny koncentrací zlepšily kvalitu ovzduší a snížily související nemocnost a úmrtnost," uvedl šéf služby CAMS Vincent-Henri Peuch.
Přečtěte si také |
Vojtěch Novotný: Pandemie covid-19 nám ukazuje klíč ke zvládnutí klimatické změnyreklama