https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/planetark-lodni-vraky-kazdy-rok-pripravi-o-zivot-stovky-lidi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

PlanetArk: Lodní vraky každý rok připraví o život stovky lidí

13.12.2005 11:58 | PRAHA/DILÍ (EcoMonitor)
Organizace Greenpeace spolu s Mezinárodní federací pro lidská práva (FIDH) vydala v pondělí zprávu, že rozebírání starých lodí si za posledních dvacet let vyžádalo tisíce životů dělníků, kteří zemřeli kvůli nehodám nebo v důsledku vystavení jedovatým látkám.
 

Rozebírání lodí na pláži v Bangladéši
Foto: Ruben Dao/Greenpeace
Ve zprávě „Lodní vraky – lidská cena za sešrotování starých lodí“ se obě organizace staví za to, aby se v tomto druhu průmyslu začala používat pravidla bezpečné práce a práce na rozebírání lodních vraků byla více sledována. „Indie, Bangladéš, Pákistán, Čína a Turecko jsou hlavními zeměmi, na jejichž území končí již nepoužitelná plavidla,“ stojí ve zprávě. Podle ní posílají majitelé lodí každý rok 600 kusů plavidel všech druhů, které pak dělníci rozebírají přímo na plážích. Na těchto šrotovištích najdou práci přímo jako dělníci nebo v návaznosti na ně tisíce lidí. Ale práce na rozebírání lodí je velmi špinavá a nebezpečná. Podle odhadů Greenepace a FIDH se každý rok stanou stovky lidí obětí nehod a nemocí v důsledku vdechování toxických výparů. „Podle našich odhadů musí být celkový počet mrtvých za posledních dvacet let v řádu tisíců,“ stojí v jejich zprávě.

I když dělníci nezemřou nebo nejsou vážně zraněni přímo v důsledku nehody při samotné práci, mají kvůli kontaktu s vysoce jedovatými materiály velmi vysokou pravděpodobnost závažných onemocnění. Velmi často se na pláže dostávají plavidla, ze kterých nebyl před tím odstraněn toxický odpad. „Přímo na místě, kde se lodě rozebírají do šrotu nebo i v ubytovnách dělníků, všude se vyskytují nebezpečné toxické výpary nebo azbestový prach,“ dodává zpráva. Shailendra Yaswant z indické pobočky Greenpeace říká, že indická vláda dosud nijak zvlášť neřešila to, že ke břehům země připlouvají lodě naplněné toxickým odpadem. „Naše vláda nechala otevřené hranice a umožnila tak porušování Basilejské konvence,“ říká Yaswant. „Lodní vraky, které sem připlouvají by měly podléhat stejným pravidlům jako dovoz jakéhokoli jiného jedovatého odpadu.“ A to právě zakazuje Basilejská konvence. Podle ní nesmějí bohaté země OECD posílat svůj nebezpečný odpad k uložení do chudých zemí. Podle textu agentury Reuters 13. 12. 2005.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist