https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/po-vltave-se-v-praze-plavi-vyletni-elektrolod.ekologicka-revoluce-v-lodni-doprave-se-ale-jeste-nekona
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Po Vltavě se plaví výletní elektroloď. Ekologická revoluce v lodni dopravě se ale ještě nekoná

16.8.2020 02:19 | PRAHA (ČTK)
V současnosti se lodě na elektřinu používají hlavně pro rekreační účely. Projet se s nimi můžou lidé například na brněnské přehradě, Slezské Hartě či v Praze.
V současnosti se lodě na elektřinu používají hlavně pro rekreační účely. Projet se s nimi můžou lidé například na brněnské přehradě, Slezské Hartě či v Praze.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Lodě plující místo fosilních paliv na elektřinu zůstanou pravděpodobně ještě dlouho pouze rekreační a turistickou záležitostí. Současné technologie neumožňují postavit velkou elektroloď, která by byla schopná plout několik hodin, ekologická revoluce se v lodní dopravě tedy pravděpodobně dlouho konat nebude. ČTK to řekl mluvčí Pražské paroplavební společnosti Dušan Sahula při představení výletní elektrolodi Bella Bohemia, která pluje od minulého týdne po Vltavě.
 

"Myslím si, že dokud nedojde k nějakému technologickému průlomu, co se týče například kapacity baterií, tak lodní společnosti nebudou plošně na elektrolodě přecházet," řekl Sahula. Podle něj bude existovat segment lodní dopravy, jako jsou například výletní a turistické lodě, který bude postupně přecházet na lodě s elektromotorem. "Dokážu si představit i formu hybridu, že tam bude diesel a baterie, ale nedovedu si v dohledné budoucnosti představit, že by velká nákladní loď, která jede 24 hodin po Rýně a veze náklad, byla čistě elektrická. Taková loď by musela mít například obrovské baterie," dodal.

V současnosti se lodě na elektřinu používají hlavně pro rekreační účely. Projet se s nimi můžou lidé například na brněnské přehradě, Slezské Hartě či v Praze. "Máme menší elektrolodě na hodinové projížďky, kde je kapacita asi třicet osob," řekl Sahula. Kromě nich bude ode dneška po Vltavě plout také 25 metrů dlouhá elektroloď Bella Bohemia, na kterou se vejde 250 pasažérů.

Loď je na jedno nabití schopná plout až devět hodin, v běžném provozu přibližně pět až šest hodin. Baterie se dají nabíjet z přípojek instalovaných na náplavkách jak přes noc, tak průběžně mezi jednotlivými plavbami. Podle Sahuly se jedná o nejmodernější a nejekologičtější pražskou loď. Je poháněna dvěma sety baterií o výkonu 135 kW, což je přibližně jako výkon dvou či tří elektromobilů. "My ale na lodi vezeme 250 lidí, ty síly rozpohybování lodě na vodě a auta na silnici jsou trochu jiné, takže z toho ta loď vychází o dost lépe," dodal Sahula.

Pražská paroplavební společnost vznikla v roce 1865, a je tedy jednou z nejstarších stále fungujících firem v ČR. Kromě elektrických lodí provozuje například i dva historické parníky Vyšehrad a Vltava, které v roce 2013 ministerstvo kultury vyhlásilo kulturní památkou.

<
reklama

 
Anna Absolonová
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

17.8.2020 08:00
Na Brněnské přehradě jezdily "parníčky" na elektřinu už někdy v 60. letech minulého století. Je to jen názorná ukázka toho, že elektrický pohon od té doby nijak nepokročil.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

17.8.2020 10:14
Historie výletních lodí na brněnsképřehradě : "Slavnostní zahájení provozu lodní dopravy na Brněnské přehradě se konalo dne 5. května 1946. Lodě dostaly jména Morava a Brno, každá z nich mohla pojmout až 103 cestujících. Pohon zajišťovaly akumulátorové baterie", konec citace.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.8.2020 11:04 Reaguje na Jiří Daneš
když už machrujeme kde dříve, tak vzpomeňme Königsee pod Watzmannem (Berchtesgadenské alpy), tam elektrické lodě jezdí od roku 1909.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

17.8.2020 10:22
Na všech vnitrozemských vodách v ČR by měl být zakázán provoz jakýchkoliv plavidel s jiným než pohonem lidskou silou nebo elektrickým pohonem. Nejde o novinku, to zakazovali už komunisté někdy v šedesátých až sedmdesátých letech minulého století, kvůli ochraně přírody a plavců. Demokratické vlády ty zákazy zrušily, tentokrát kvůli ochraně svobody podnikání, bez ohledu na přírodu a plavce.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist