https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pocet-elektromobilu-rapidne-roste-eu-investuje-do-vyvoje-i-infrastruktury
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Počet elektromobilů rapidně roste, EU investuje do vývoje i infrastruktury

14.2.2023 13:20 | PRAHA (ČTK)
Evropský parlament dnes hlasoval o dohodě s členskými státy EU, která počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné si pořídit nový automobil na benzín či naftu. Přinášíme výběr informací o elektromobilitě v EU i ve světě:
 
Elektromobilita je jedním z hlavních trendů, který aktuálně hýbe automobilovým průmyslem. Zatímco ještě před několika lety elektromobily představovaly zajímavou a také nepříliš rozšířenou alternativu k vozidlům s konvenčním pohonem, v současnosti v nich řada automobilek vidí jednu z možných cest budoucnosti automobilové dopravy.

Mezi hlavní výhody aut s elektrickým pohonem patří podle zastánců levnější a ekologičtější provoz, jednodušší motor i úspora při servisu a údržbě. K nevýhodám těchto aut patří vyšší pořizovací cena, vyšší hmotnost kvůli použitým bateriím a s tím související omezený dojezd. Automobilky nutí k výrobě elektromobilů především zpřísňující se požadavky Evropské unie (EU) na emise CO2, které už nelze splnit výrobou konvenčních aut.

V zemích EU má být od roku 2035 prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzín či naftu. Státy EU vedené českým předsednictvím koncem loňského října dohodly s Evropským parlamentem (EP) podrobnosti nových pravidel, která od zmíněného roku výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů. Tato dohoda také zahrnuje průběžné cíle, a tak do roku 2030 se mají emise omezit o 55 procent u nových aut oproti předloňským hodnotám. Ojetých automobilů vyrobených před rokem 2035 se požadavky týkat nebudou.

Loni v listopadu navrhla Evropská komise (EK) přísnější emisní limity pro nové osobní i nákladní automobily označované jako Euro 7. Norma Euro 7 by podle záměru EK měla začít platit v roce 2025 a fakticky by znemožnila výrobu automobilů bez elektropohonu. Nová směrnice má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Euro 7 má sladit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla normě budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Podle kritiků by tato norma mohla zdražit automobily v průměru o 2000 eur (zhruba 48.000 korun).

Počet elektromobilů ve světě v uplynulých deseti letech výrazně roste. Zatímco v roce 2013 jich bylo přes 400.000, o dva roky později už jejich počet přesáhl milion. V roce 2018 překonal hranici pěti milionů a o dva roky později celkový počet elektromobilů přesáhl deset milionů. Podle údajů Mezinárodní agentury pro energii (IEA) bylo v roce 2021 po celém světě v provozu zhruba 16,5 milionu elektromobilů a v loňském roce se prodalo přes 7,8 milionu elektromobilů.

Prodej elektrických aut v EU loni navzdory celkově klesajícímu trhu s osobními automobily, který byl zapříčiněn zejména nedostatkem součástek v prvním pololetí, meziročně stoupl o 28 procent na 1,1 milionu. Podíl aut s plně elektrickým bateriovým pohonem v EU se tak loni zvýšil o tři procentní body na 12,1 procenta všech nově registrovaných automobilů. Nejvíce elektrických vozů se loni prodalo v Německu, a to 471.394, což je oproti předchozímu roku nárůst o 32,3 procenta. Ve většině zemí rostl prodej nejméně dvouciferným procentním tempem. Výjimkou byly pouze Rakousko, Chorvatsko a Maďarsko, kde se prodej zvýšil v rozmezí od 1,3 do 9,2 procenta. V Itálii prodej elektromobilů jako v jediné zemi EU klesl, a to o 26,9 procenta. V České republice se loni prodalo 3895 elektrických vozů. To je o 46,7 procenta více než v roce 2021. Podíl elektromobilů v ČR tak stoupl na dvě procenta.

Světovým lídrem na trhu elektromobilů je americká značka Tesla, která v roce 2022 prodala 1,31 milionu vozů, což je meziroční nárůst o 40 procent. Nejprodávanějším elektrickým vozem na světě je Tesla Model 3.
Světovým lídrem na trhu elektromobilů je americká značka Tesla, která v roce 2022 prodala 1,31 milionu vozů, což je meziroční nárůst o 40 procent. Nejprodávanějším elektrickým vozem na světě je Tesla Model 3.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Prodej aut s benzinovým motorem se naopak snížil o 12,8 procenta na téměř 3,4 milionu a trh s vozidly s dieselovým motorem se propadl o 19,7 procenta na 1,5 milionu. V ČR prodej aut s benzinovým motorem klesl o 12,7 procenta, prodej aut s naftovým motorem pak o 9,1 procenta. Prodej vozů se spalovacím motorem však neklesl ve všech zemích unie. Trh s benzinovými vozidly vzrostl v Bulharsku, na Kypru, v Lotyšsku, Portugalsku, Rumunsku a na Slovensku, prodej naftových vozidel stoupl pouze v Bulharsku.

Světovým lídrem na trhu elektromobilů je americká značka Tesla, která v roce 2022 prodala 1,31 milionu vozů, což je meziroční nárůst o 40 procent. Nejprodávanějším elektrickým vozem na světě je Tesla Model 3, kterého se od jeho uvedení na trh v roce 2017 prodalo již na tři miliony kusů. Na pozici světově nejprodávanějšího elektromobilu by měl podle odhadů Model 3 v letošním roce vystřídat Model Y, který se řadí mezi středně velké SUV. Tahounem na poli elektromobility je však Čína a čínské automobilky zvyšují prodej elektromobilů v zahraničí, zvláště v jihovýchodní Asii a Evropě. Největším čínským výrobcem elektromobilů je společnost BYD. Ta loni v prodejích Teslu dokonce překonala, vezmou-li se do úvahy vedle čistě elektrických vozů i hybridy. BYD prodal v roce 2022 přes 911.000 čistě elektrických vozů, což představuje meziroční nárůst o 184 procent. Třetí se umístil koncern Volkswagen s 570.000 prodanými elektromobily.

Klíčovou součástí každého elektromobilu je baterie, nejpoužívanější jsou nyní lithium-iontové akumulátory. K jejich výhodám patří relativně vysoká hustota energie (kolem 200 Wh/kilogram), vysoká dobíjecí účinnost i dlouhá životnost, která se odhaduje minimálně na deset let. Dojezd u těchto typů baterií činí v současnosti zhruba 300 až 500 kilometrů. Důležitým faktorem ovlivňujícím dojezd elektromobilu je přitom kapacita baterie, která se pohybuje v rozmezí od 16 kWh u těch nejmenších elektromobilů až po 100 kWh u luxusního sedanu Tesla Model S.

Evropské země nyní investují miliardy do podpory prodeje elektrických aut i do instalace veřejných dobíjecích stanic a jedním z hlavních úkolů automobilek i výrobců baterií je uspokojit rostoucí poptávku po bateriích pro elektromobily. Prim v produkci baterií hraje Čína, největším světovým výrobcem baterií je společnost Contemporary Amperex Technology (CATL), která měla v loňském roce na celosvětovém trhu s bateriemi pro elektromobily podíl 37 procent. V Česku je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v současnosti k dispozici zhruba 1360 dobíjecích stanic, na kterých je 2600 dobíjecích bodů, což je podle něj jeden z nejvyšších poměrů vůči počtu provozovaných elektromobilů v Evropě. Podle statistik v ČR připadá na sto elektromobilů 22 dobíjecích stanic, průměr EU je 15. V celé EU je nyní zhruba 377.000 dobíjecích stanic, EP se loni na podzim vyslovil pro rozšíření infrastruktury pro alternativní paliva. Podle přijatého usnesení by do roku 2026 měla na hlavních silnicích EU být nejméně každých 60 kilometrů alespoň jedna dobíjecí stanice pro elektromobily.

Ekologičtější a úspornější provoz nabízejí také hybridní vozy, které lze ve verzích plug-in také dobíjet ze zásuvky a s nimiž je možné ujet delší vzdálenost čistě na elektřinu než s klasickými hybridy. V dalších letech by se mohly více prosadit automobily na vodíkové palivové články, které dosud brzdila chybějící infrastruktura čerpacích stanic. Naopak některé automobilky od vývoje vodíkových osobních automobilů upustily a chtějí se zaměřit na zdokonalování bateriových elektromobilů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

14.2.2023 16:23
Co je to rapidně ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2023 17:13
prakticky všechna auta, která se motají pořád po městě (což je snad 80%) můžou jezdit na elektřinu. Lidé na dědinách,kteří dojíždí do ráce taky, zvláště, když mají na střeše fve.
Nevhodné jsou na dlouhé štreky, tam je dýzlák zatím nezastuopitelný.
Problém je v ceně, ale provoz je zase levný, tak se to časem vyrentuje i tak.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

16.2.2023 12:41 Reaguje na Pavel Hanzl
FVE na střeše žádný elektromobil na cestě do práce nenabijí. Za prvé, na to nemají výkon, a za druhé, v noci nefungují.

Nesmíte vycházet z vlastní zkušenosti, většina lidí pracuje přes den, ne že v noci chodí po čorkách.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.2.2023 21:46
Samé kydy. Osobní automobilová přeprava se podílí 6-8% na emisích CO2.
Energetika má na svědomí asi 77 % emisí skleníkových plynů a z nich třetinu vytváří doprava. Zemědělství a průmyslová výroba obsazují s přibližně 10 % emisí druhé a třetí místo a zpracovávání odpadu je zodpovědné za vypouštění 3,32 % emisí skleníkových plynů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2023 09:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
Musíme bojovat na všech frontách, jinak skleníkáče neporazíme.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist