Podvody s emisemi je třeba podle EU vyšetřit, komise má podat zprávu
Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových automobilů po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Pro největší evropskou automobilku to je největší skandál v její osmasedmdesátileté historii.
Europoslanci konstatovali, že unijní systém testování automobilových emisí by se měl zlepšit tak, aby zajistil dodržování emisních norem a dokázal rychle odhalit vozidla, která dané limity překračují. Komisi vyzvali, aby přijala a zavedla nový zkušební cyklus založený na měření emisí za skutečného provozu. Měření by se přitom podle nich mělo začít provádět u všech znečišťujících látek. Stávají plány komise přitom počítají pouze s měřením emisí oxidů dusíku. Europoslanci rovněž mimo jiné doporučili uvažovat o tom, zda by neměl vzniknout nový celounijní mechanismus dohledu.
Návrhy nejsou právně závazné. Podle pozorovatelů ale zvyšují tlak na komisi a na členské státy, jejichž představitelé by se v příštích dnech měli zabývat plánovaným novým režimem testování.
"Musíme akutně zavést evropské testy automobilových emisí, které jsou postavené na skutečných jízdních podmínkách," uvedla poslankyně Francoise Grosseteteová z lidoveckého křídla, které spolu s evropskými socialisty, liberály a zelenými stálo za návrhem na vytvoření celoevropského mechanismu pro dohled. S tím ale nesouhlasí na příklad europoslanci za českou ODS.
"Většina parlamentu reagovala jako obvykle pěkně po evropsku: na každý nový problém je potřeba vytvořit nový úřad," uvedl po hlasování europoslanec Evžen Tošenovský (ODS). Podle něj by se mělo s další debatou nejdříve počkat na výsledky vyšetřování.
reklama