Poprvé po 30 letech klesl podíl kupovaných dieselových aut v Evropě pod 30 procent, daří se elektromobilům a hybridům
Vozy na alternativní pohon zaznamenaly v 1. čtvrtletí podle údajů meziroční nárůst prodejů o 46 procent na 544 000 aut, což je téměř 18 procent trhu. Nejprodávanější ekologickou kategorií byly hybridy, kterých si evropští zákazníci pořídili 310 308, což představuje meziroční nárůst o 49 procent. Následují elektromobily se 130 297 prodanými vozy a plug-in hybridy s nárůstem dokonce o 126 procent na 97 913 prodaných vozů.
"Hybridní pohon představuje jednoznačně nejefektivnější a okamžité řešení problému se snižováním emisí bez nutnosti externího dobíjení z elektrické sítě. Jinými slovy hybrid nabízí nízké emise a spotřebu srovnatelnou nebo nižší než diesel a zároveň jej není nutné každý den připojovat do zásuvky jako elektromobil nebo plug-in hybrid," uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Značky nabízející modely s alternativním pohonem se v prvním kvartálu lépe bránily propadu. Zatímco celý trh zaznamenal pokles o 25 procent, například Lexus vykázal růst o 1,4 procenta. Konkurenční prémiové značky Audi nebo Volvo naopak o 18 až 19 procent klesaly. Z mainstreamových značek byla nejúspěšnější Toyota s poklesem o 7,3 procenta. Její největší soupeři během prvního čtvrtletí zaznamenali dvouciferné ztráty prodejů. Volkswagen se propadl o 24 procent, Renault o 31,8 procenta a Ford dokonce o 38 procent.
Podobně se vyvíjel trh i v České republice, kde se podíl dieselů letos za prvních šest měsíců snížil na necelých 29 procent. Hybridy a elektromobily tvořily přes šest procent prodejů. Dominantní byly v kategorii vozů s bateriovým pohonem hybridy, mezi kterými jednoznačně vedla Toyota se zhruba třetinovým podílem.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (24)
Michal Ukropec
4.9.2020 12:42Pavel Hanzl
4.9.2020 20:47 Reaguje na Michal UkropecJan Olejníček
4.9.2020 20:59 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
4.9.2020 21:08 Reaguje na Jan Olejníčekčecháček má úžasnou vlastnost, spolkne největší vylhanou pitomost, jen pokud je proti Západu.
Jan Olejníček
4.9.2020 21:43 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.9.2020 11:41 Reaguje na Jan OlejníčekV horším to nalhat. Tohle u nás funguje náramně, takhle se stavíme ke všemu, co k nám přichází z civilizovaných zemí.
Jan Šimůnek
4.9.2020 14:15Michal Ukropec
4.9.2020 18:44 Reaguje na Jan ŠimůnekKrejcar Stanislav
4.9.2020 19:46 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
4.9.2020 20:53 Reaguje na Krejcar StanislavJe potřeba mít podchycené nabíjecí stanice tam, kam člověk jezdí a známý, který to provozuje, má ještě na střeše firmy fve a nabíjí si ho z něj.
Jiří Daneš
4.9.2020 23:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.9.2020 11:45 Reaguje na Jiří DanešNabíjí, když svítí slunce, ani tohle nepochopíte? Nejezdí denně. Na cestách má řadu stanic, většinou prázdných.
Má jen obavy, že se elauta rozšíří, ale bojí se zbytečně.
Jan Šimůnek
6.9.2020 09:35 Reaguje na Pavel HanzlNabíjecí stanice se teď tváří příznivě (a prázdně, protože elektromobil má akorát pár fandů), ale uvědomte si, že nabíjecí stanice, která by měla ve srovnatelném čase obsloužit tolik elektromobilů jako průměrná benzínka normálních aut, by potřebovala dráty jaké vedou do průměrného okresního města a na druhém konci těch drátů výkonnou elektrárnu (zcela jistě ne OZE parodii).
To se dá snadno spočítat přes energii v benzínu, který vycabrá ta pumpa třeba za hodinu, a kolik by za tu hodinu muselo přitéct energie dráty (a ještě vzít do úvahy nižší efektivitu nabíjení baterie oproti plnění nádrže benzínem nebo naftou).
A pokud vezmete v úvahu počet alespoň větších benzínek u nás (dá se to s trochou práce udělat třeba na mapách pana Googla, přes street view i můžete odhadnout velikost pumpy), tak vám vyjde i potřebná elektrárenská kapacita.
A ještě byste musel zohlednit i skutečnost, že elektromobil dojede na plnou baterii něco málo přes sto km (v zimě podstatně méně), zatímco normální auto ujede na plnou nádrž zpravidla něco mezi 500 - 600 km, takže byste potřeboval cca 5x hustší síť nabíjecích stanic.
Svatá Prostoto
5.9.2020 21:08 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
6.9.2020 09:38 Reaguje na Pavel HanzlRichard Vacek
4.9.2020 15:26Jiří Daneš
5.9.2020 00:07 Reaguje na Richard VacekMiroslav Vinkler
5.9.2020 06:33Limit je pro automobilky konstrukčně nesplnitelný, a proto ten útěk k elektromobilům, které jsou navíc štědře dotovány.
Další důkaz o vítězství neomarxistů nad zbytkem společnosti v Evropě. Přitom CO2 z osobních automobilů dvoří malou část emisí CO2 ,cca 8% max.
Paradoxně ,všechny nutná opatření od výroby baterií , úprav automobilů, zajištění potřebného počtu dobíjecích stanic a objemu elektřiny včetně následující likvidace autobaterií poškozují životní prostředí podstatně více.
Takovému jednání se říká vyhánět čerta Belzebubem a přímo svádí k úvaze , zda bychom na tom bez Bruselu nebyli v budoucnu podstatně lépe.
Pavel Hanzl
5.9.2020 11:52 Reaguje na Miroslav VinklerPo vystoupení z EU bychom šli do brutální krize (86% našeho obchodu vede do EU), většina průmyslu, který tuhle zemi živí, je tu proto, že jsme v EU.
Protože se pořád potácíme, tak sem nikdo nechce investovat a vytahují se zisky do zahraničí. Navíc by naše loupeživá klika ovládající stát už neměla vůbec žádné zábrany, to by byl bankrot jak nikdy v historii.
Svatá Prostoto
5.9.2020 21:07 Reaguje na Pavel HanzlZkuste to znovu.
Jan Šimůnek
6.9.2020 09:22 Reaguje na Pavel HanzlI to Norsko už začalo elektromobily omezovat, protože tamní vůdcové pochopili, že další vodní elektrárny nemají kde postavit, takže by museli jít do jádra, plynu nebo uhlí, aby měli pro ně dost elektřiny.
Jen naši mentálně alternativní ekologové tento jednoduchý vztah dosud nechápou.
2. OZE zdroje jsou k ničemu, protože většinou produkují, když auta zrovna jezdí, a neexistuje technologie na uskladnění jejich energie v dostatečné kapacitě a na dostatečnou dobu. Až taková technologie bude, můžeme s nimi začít reálně počítat. Pak bychom ovšem museli elektromobily spojovat s devastovanými poli (FV elektrárnami) a negativním dopadem větrníků. A od toho odvíjet jejich příznivý nebo nepříznivý vliv na prostředí.
3. Jen náhrada všech aut elektromobily v rámci EU (už bez GB) by narazila na světový nedostatek lithia pro takové množství baterií.
Znamenalo by to devastovat rozsáhlá území povrchovou těžbou hornin s obsahem méně než jedno promile lithia (v současnosti těžená ložiska mají několik málo promile, zpravidla méně než těžitelná ložiska zlata - tj. lithium se stává v důsledku ekošílenství vzácnějším než zlato). A přijmout veškerá negativa, která z takové těžby plynou ("ropácká" krajina povrchových dolů v SČ kraji je proti tomu beránčí vrnění).
4. Byli jsme před EU, budeme i po ní.
Břetislav Machaček
7.9.2020 09:56jinou imatrikulací. Elektromobilita, aby byla rentabilní, má do toho ještě
velmi daleko a je ůspěšná pouze díky dotacím a takzvanému "uvědomění" lidí
ze zemí s vysokými příjmy a levnou nabíjecí elektřinou. Pokud jde o zdroj
z FVE tak by měl smysl pouze pro víkendové motoristy, kteří ho budou týden
nabíjet ze svých solárů a pak baterie za víkend vycucají. Pokud by byly
třeba levné jednoduše zaměnitelné bateriové celky, tak by nebyl problém
zaměnit nabité za vybité a ty pomalu nabíjet s té fotovoltaiky. Jinak to
je opět utopický směr,protože většina dopravy se uskutečňuje v denních hodinách, kdy je i ta produkce proudu z fotovoltaiky. Bohužel zdvojené
baterie k jedinému vozidlu je drahý špás a jediná schůdná cesta by mohl
být výměnný systém založený na ceně za nabitou energii, službu a taky
amortizaci baterie. Bohužel by to muselo být navíc unifikováno pro
všechny typy vozidel a tomu brání konkurenční prostředí. Takže nakonec
zbude dobrá myšlenka a dobíjení batérií v noci klidně i ze špinavého
zdroje. Bohužel příliš drahý ekologický záměr a to už neberu do úvahy
výrobu těch baterii, zpracování nízkoprocentních lithiových rud a taky
následky těžby a zpracování na životní prostředí v zemích těžby.
My bohužel porovnáváme výsledný efekt bez těch vedlejších škod, které
se nás zdánlivě nedotýkají. Svět je však pouze jeden a ten čmoud
odjinud nezná hranice. Brzdil bych tak nadšení u něčeho tak málo
efektivního a kontroverzního. Masivní využití bude stejně zcestné
jako biopaliva přidávaná do ropných paliv a to jsem prosím fanda
elektrických pohonů jakýchkoliv vozidel. Pouze je se třeba zamyslet
nad jejich efektivitou, dostupností pro široké vrstvy a hlavně
životností baterií, které nejsou věčné a s počtem nabíjení klesá
jejich kapacita. Fyziku ani chemii ekologie neošálí a ekonomiku pak
už vůbec. Možná nám to nařídí direktiva EÚ a ta už toho hloupého
nařídila bezpočet. Doufám ve zdravý rozum a pokud ne, tak nás potěš
pánbůh.