https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-koupi-pristroje-k-mereni-emisi-primo-na-silnicich
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha koupí přístroje k měření emisí přímo na silnicích

21.12.2020 13:08 | PRAHA (ČTK)
Praha patří mezi regiony s největším znečištění ovzduší, přičemž jeho většina pochází z dopravy.
Praha patří mezi regiony s největším znečištění ovzduší, přičemž jeho většina pochází z dopravy.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Pražský magistrát pořídí přístroje, s jejichž pomocí bude moci na silnicích identifikovat vozidla, která mají buď nefunkční, nebo scházející filtr pevných částic. Pořízení techniky by mělo vyjít zhruba na 38,4 milionu korun, polovinu by měl magistrát získat z evropských fondů. O zadání zakázky rozhodli radní.
 

Město chce pořídit nejméně jeden napevno umístěný přístroj, jeden instalovaný v měřicím vozidle a 15 přenosných, které mají sloužit k přesnějšímu měření a potvrzení vzorků získaných většími zařízeními. Přístroje mají podle schváleného dokumentu zpočátku sloužit k prevenci a zjištění toho, kolik vozidel bez filtru pevných částic v metropoli jezdí.

Majitele vozidel bude magistrát informovat, výhledově je cílem propojit zařízení se systémy dopravní kontroly využívanými samosprávou a státem. Poté bude možné vozidlo po zjištění závady odstavit a odeslat na STK nebo provést s pomoc přístroje kontrolu přímo na místě. K tomu však budou podle dokumentu nutné úpravy legislativy.

Praha patří mezi regiony s největším znečištění ovzduší, přičemž jeho většina pochází z dopravy. Nyní jsou emise vozidel kontrolovány jenom při pravidelných technických kontrolách, což je podle vedení města nedostatečné.

Dieselové motory s nefunkčním nebo odmontovaným filtrem pevných částic podle odborníků produkují velkou část škodlivin, nezáleží přitom na stáří vozu. "Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek," píše se ve schváleném dokumentu.

Praha již v minulosti měření emisí za provozu testovala ve spolupráci s ČVUT a Ústředním automotoklubem (ÚAMK). Vývoj metody probíhal pod vedením Michala Vojtíška ze strojní fakulty ČVUT a významně k němu přispěl doktorand Jan Skácel. Měření funguje tak, že přístroj s pomocí hadičky odebírá u okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují koncentrace částic. Měří jak saze, tak velice malé částice, které nejsou okem viditelné. Právě ty jsou mnohem nebezpečnější.

Dopravní policie také na popud hlavního města loni uskutečnila sérii kontrol, které se však prováděly s pomocí diagnostické jednotky u aut vytipovaných pouze na pohled. Pokud jednotka odhalila závadu, policisté auto odeslali na stanici technické kontroly k měření emisí a kontrole.

Nové vedení hlavního města si zlepšování kvality ovzduší vytyčilo jako jeden z bodů programu. Vedení magistrátu podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) zvažuje například zavedení mýtného pro vjezd do centra. Loni vedení města schválilo zavedení MHD zdarma v době smogových situací a zákaz topení uhlím.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist