Praha patřila o víkendu sousedským slavnostem a cyklistům
Pouliční slavnosti se uskutečnily ve třiadvaceti pražských čtvrtí. Uspořádali je sami obyvatelé se svými sousedy a místními podniky a částečně ve spolupráci se sdružením Auto*mat. „O pořádání slavnosti je obrovský zájem. Oproti loňskému roku byl letošní festival více než dvakrát větší a očekáváme, že do budoucna dále poroste,“ uvedl hlavní produkční akce Jakub Hradilek z Auto*Matu.
Festival Zažít město jinak zahájila každoroční Velká podzimní cyklojízda. Letos se jí podle organizátorů zúčastnilo okolo čtyř tisícovek kolařů i koloběžkařů. Trasa pelotonu směřovala do zklidněné oblasti v Karlíně, dále po magistrále na Hlávkův most a zpět na Václavské náměstí, kde byla cyklojízda zakončena tradičním zvedáním kol nad hlavu.
„Cyklisté se stávají součástí pražské dopravy," tvrdí radní hlavního města Aleksandra Udženija (ODS), která nad akcí převzala záštitu. Cyklistickou dopravu ve městech podpořil v rámci Evropského dne mobility i ministr dopravy Pavel Dobeš. „Ministerstvo dopravy dokončuje přípravu nové Cyklostrategie, která chce zlepšit koordinaci mezi orgány státní správy, městy a obcemi. Chceme tím zvýšit podíl cyklistické dopravy zejména ve městech a zlepšit efektivitu při výstavbě cyklistické infrastruktury,“ dodal ministr s tím, že návrh Cyklostrategie by mohl být vládě předložen už na konci tohoto tohoto roku.
Už letos se Praha dočkala několika významných dopravních změn. „Poprvé můžeme nejen upozorňovat na problémy, ale ukázat také řešení, která se opravdu povedla,“ řekl Vít Masare z Auto*Matu. Nejlepším příkladem je podle něj plošné zklidnění většiny ulic Karlína mimo hlavní průjezdné trasy automobilové a veřejné dopravy. Základem je opatření nazvané „zóna Tempo 30“, ve které je maximální povolená rychlost snížena na 30 km/h.
„Chceme, aby účastníci provozu přestali chápat vozovky jako silnice, kde silnější vyhrává, a začali je vnímat jako komunikace, tedy prostor, kde dochází k dialogu chodců, cyklistů i motoristů,“ řekl zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc. Zásadní změnou podle jeho slov je také obousměrný provoz jízdních kol ve většině ulic. „Ulice jsou v Karlíně dost široké, auto i kolo se vedle sebe bez problémů vejdou,“ vysvětlil Švarc.
„Rozvoj cyklistické dopravy závisí do značné míry na penězích. Zatímco loni bylo v rozpočtu Prahy k tomuto účelu vyčleněno pouze 14 milionů korun, na příští rok požadujeme 60 milionů na rozvoj infrastruktury a dalších 15 na její údržbu,“ uvedla předsedkyně Komise pro cyklistickou dopravu Rady hlavního města Monika Krobová Hášová. „Připravili jsme také projekt veřejné půjčovny kol, kterou již řada evropských metropolí má. Uvažujeme o třech stovkách výpůjčních stanic pro městská kola, nebo devadesáti stanicích elektrokol. Cena systému se v obou případech pohybuje kolem padesáti milionů korun,“ doplnila Monika Krobová Hášová.
Přes dvacet zón otevřených lidem, desítky aktivních organizátorů, stovky zapojených podniků a spolků podle mluvčí Auto*Matu Terezy Vohryzkové jasně ukazuje, že lidem záleží na tom, jak vypadají ulice v jejich okolí a jsou pro jejich proměnu ochotni vynaložit spoustu energie. „Součástí této proměny je i mnohem větší vůle budovat občanskou společnost a bojovat za změny, které zlepší kvalitu života Pražanů,“ dodala.
reklama
Zažít město jinak 2012
Dále čtěte |
Online diskuse
Agresivni pumpickari - 25. 9. 2012 - Rostislav AdamAch jo, ale kdež. Řidiči obtěžují a buzerují ostatní každý den, ne jen pár dní v roce. Vůbec, jaký mimořádný nárok mají řidiči na společný prostor. Je smutný, že jim jej my, ostatní dáváme. Možná Vám cyklojízdy připadají jako nátlakové akce, ale vemte si, kdyby jich nebylo, tak stav infrastruktury v Praze pro cyklisty je daleko horší než teď. Úplně proti autům to není. Akce Auto*matu jsou za rozumné využívání auta, to jest, pokud auto využívám k tomu, že třeba stěhuji těžkou skříň, tak proč bych jej neměl použít, pokud ale auto používám jen proto, že jsem líný dojít na zastávku, nebo sednout na kolo, tak je to evidentně špatně."A tady je agresivni pumpickar, ktery pravem dostal po hube: http://www.vinohradskeslapky.com/clenove.php?karta_clena=64" Jednak teda nevím proč je užito slovo pumpičkář. Cyklista zas tak často tu pumpičku neužije, prakticky jen párkrát za rok, nebo ani to ne. Co se týká agresivity, Hrabosh se do té situace dostal ne vlastní chybou, a agresivita fakt byla na straně řidičů a panů Steinerů. Jinak Hrabosh je možná trošku tvrdší v prosazování cyklistiky v Praze, ale jinak je to milý člověk. Rozhodně byste našel daleko agresivnější cyklisty, zejména na obou koncích(a poblíž) A2 v Praze, kde je prostě spousta rekreačních cyklistů a sportovců. Co jste zmínil Vyšehradský tunel(v jiném vlákně), tak to je známý neřešený problém. Cyklista tady nějaké rozumné řešení, které by bylo legální prostě nemá. Ve směru z centra je nejlepší jet po kolejích, ale pak se chvíli jede ilegálně, protože se prostě nelze dostat na stezku. Ve směru do centra je nejlepší Vyšehradským tunelem prostě jet po chodníku(stezka je tu přerušena), ale opatrně, aby člověk nikoho neohrozil. Ono problém Vyšehradského tunelu je, že je to prostě úzké místo, kde se 2 cyklisté vedou kolo vedle sebe nevejdou. Při opravě Trojské lávky jsme tu měli podobné místo, kde jsem natruc jezdil, ale opatrně. Důvod byl ten, že jsem redukoval pro mne potřebný prostor na minimum, takže jsem mohl lidi míjet naprosto kdekoliv, i kočárek nebyl takový problém, i když člověk si spíš vybral místo, kde bylo víc prostoru. Problémy ale byly právě s lidmi, kteří uposlechli a kolo vedli. To pak bylo utrpení se s nimi vyhýbat. Rozhodně ale neschvaluji, když někdo v takovémto úzkém prostoru honí kilometry a chová se tak bezohledně vůči ostatním. Okolí Mánesa je dost nepříjemné místo. Tam prostě nefunguje detekce cyklistů, a když už, tak se to příhlásí do dalšího cyklu, byť by bylo možno umožnit jízdu již v tom, v němž se člověk přihlásil. Já osobně tam většinou jezdil horem, protože mi fakt nestálo za to sjíždět na náplavku, nájezd na Výtoni či Palacháči špatný a pak tahle úžasně (ne)fungující signalizace. |