Vídeň "krotí" elektrokoloběžky. Díky zavedeným pravidlům už nepřekáží na chodnících
Před dvěma roky vstoupila v platnost nová sada opatření, která přinesla přísnější pravidla pro parkování elektrokoloběžek, zakázala jejich odstavení na chodnících a vytvořila 400 speciálních parkovacích míst po celém městě.
„Mým cílem bylo ukončit zcela nepřijatelný chaos s elektrokoloběžkami v našem městě. Nikdo nechce, aby se válely po ulicích a zároveň představovaly nebezpečné překážky. Naše rozsáhlá a přísná opatření fungují, děkuji všem, kdo se na nich podílejí – od městské kontroly parkovacích míst (Parkraumüberwachung) přes tým pro okamžité zásahy až po odtahovou skupinu magistrátního oddělení pro odpadové hospodářství MA 48,“ uvedla radní pro mobilitu Ulli Sima.
Jaká opatření ve Vídni aktuálně platí?
-
• Zákaz parkování na chodníku: Koloběžky je možné zaparkovat pouze na vyhrazených místech či ve stojanech pro kola, případně je ponechat v parkovacím pruhu tak, aby nebránily provozu.
-
• Snížení maximálního počtu koloběžek: Město stanovilo pevné limity počtu koloběžek. Celkově se jejich počet snížil z přibližně 9 000 v roce 2019 na méně než 4 000, přičemž počet poskytovatelů klesl z devíti na dva.
-
• Zvýšené kontroly na místě: Provozovatelé mají povinnost pravidelně kontrolovat, zda jsou jejich koloběžky správně zaparkované, a ty nesprávně odstavené neprodleně odstranit. Vlastní dohled zároveň zajišťují i zaměstnanci magistrátního oddělení pro kontrolu parkovacích míst.
-
• Přísnější pokuty: Město zvýšilo správní pokuty za nesprávně zaparkované koloběžky z 25 na 50 eur.
-
• Navýšení fixních parkovacích míst: Po celém městě je k dispozici 400 speciálních odstavných míst pro koloběžky, oproti původním 30.
-
• Zakázané zóny: Pro koloběžky platí zákaz vjezdu do některých citlivých lokalit, jako je okolí nemocnic, tržišť či obecních budov.
-
• Zóny pomalé jízdy: Magistrát zavedl omezení rychlosti koloběžek v obytných ulicích a na místech, kde lidé tráví volný čas.
-
• Povinná registrační značka: Pro snadnou identifikaci musí provozovatel označit každou zapůjčenou koloběžku registrační značkou.
-
• Lepší technické vybavení: Koloběžky musí mít směrovky, dvě nezávisle fungující brzdy, zvukové výstražné zařízení a stabilní stojánek, aby byla zajištěna bezpečnost všech účastníků silničního provozu.
Účinnost těchto komplexních opatření dokládají měřitelná data. Ještě těšně po vstupu nové zákonné úpravy v platnost město každý měsíc evidovalo mezi 2 500 a 7 200 stížností na nesprávně zaparkované koloběžky. V posledních měsících se tento počet podstatně snížil na 120 až 350 stížností měsíčně a trend navíc stále klesá. Letos v červnu radnice zaznamenala jen 127 stížností. Za poslední dva roky město zahájilo přibližně 52 000 správních řízení proti poskytovatelům koloběžek a díky novým koncesním smlouvám už několikrát uložilo i vysoké smluvní pokuty.
reklama
Dále čtěte |
Louka místo náhrobku: Na urnovém hřbitově ve Vídni vznikají květinové louky vyhrazené pro rozložitelné urny
Prostor před ZŠ Jarov na Žižkově oživil nově tzv. asfalt art. Je to už třetí místo v Praze
Javor před pardubickým nádražím zůstane, Správa železnic ustoupila protestům
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Radek Čuda
16.9.2025 14:08 Reaguje naV Praze je prostě realita taková, že u těch sdílených e-potvor s tím zákazníci jezdí jako hovada a těm firmám je to někde. Tak se holt nesmí divit.
Břetislav Machaček
17.9.2025 21:13cestu. Kličkující koloběžkář mezi chodci je nebezpečím pro chodce i sobě.
Viděl jsem srážku koloběžkáře s dítětem a nebylo to nic hezkého. Byly to
naštěstí jen odřeniny dítěte, ale nešlo ho utišit, jaký utrpělo šok. Ten
koloběžkář byl evidentně podnapilý a od nehody utekl. Koloběžku nechal
na místě a matka dítěte vzdala vyšetření nehody policií, protože měla svůj
díl viny, že nepředvídala vybočení dítěte do jízdní dráhy koloběžky. Na
chodník koloběžky nepatří stejně, jako kola a jiná vozítka. Chodník je
pro chodce a nikoliv pro dopravní prostředky. Takže ne jenom zákaz toho
parkování na chodnících, ale taky zákaz jejich jízdy po chodnících!
Slavomil Vinkler
19.9.2025 14:21Jan Šimůnek
19.9.2025 19:19Ten řidičák +- v rozsahu pro malé motocykly proto, aby měl představu, co budou dělat ostatní účastníci provozu, pokud pojedou podle zákona, a on sám by měl být předvídatelný.



Vídeň testuje nové druhy asfaltu, které lépe odolávají vedrům a umožňují vsakování dešťové vody
Nejen góly, ale i kilowatty: Největší rakouský stadion vyrobí elektřinu pro tisíc domácností
Vídeň testuje nový systém doručování balíčků v MHD. Kurýry se stávají přímo cestující