https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/viden-kroti-elektrokolobezky.diky-zavedenym-pravidlum-uz-neprekazi-na-chodnicich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vídeň "krotí" elektrokoloběžky. Díky zavedeným pravidlům už nepřekáží na chodnících

16.9.2025 11:57 | PRAHA (Ekolist.cz) | Kateřina Kuklíková
Odstavná místa pro elektrokoloběžky.
Odstavná místa pro elektrokoloběžky.
Foto | Christian Fürthner / Stadt Wien
Rakouská metropole si úspěšně poradila s problémem neregulovaných sdílených elektrokoloběžek. Pečlivě nastavená pravidla a důsledný městský dohled přinášejí hmatatelné výsledky. Počet stížností na nesprávně zaparkované koloběžky výrazně klesl a chodníky jsou opět snadno průchozí.
 
V posledních letech radnice v mnoha městech, včetně Prahy, bojují se sdílenými elektrickými koloběžkami. Lidé je často nechávají na chodnících, kde mohou překážet ostatním a vytvářet potenciálně rizikové situace. Ve Vídni tomu nebylo jinak – s nárůstem koloběžek a jejich poskytovatelů se zvyšovala i míra nepořádku na chodnících. Aby město zajistilo bezpečnější prostředí, kompletně systém zapůjčování e-koloběžek přepracovalo.

Před dvěma roky vstoupila v platnost nová sada opatření, která přinesla přísnější pravidla pro parkování elektrokoloběžek, zakázala jejich odstavení na chodnících a vytvořila 400 speciálních parkovacích míst po celém městě.

„Mým cílem bylo ukončit zcela nepřijatelný chaos s elektrokoloběžkami v našem městě. Nikdo nechce, aby se válely po ulicích a zároveň představovaly nebezpečné překážky. Naše rozsáhlá a přísná opatření fungují, děkuji všem, kdo se na nich podílejí – od městské kontroly parkovacích míst (Parkraumüberwachung) přes tým pro okamžité zásahy až po odtahovou skupinu magistrátního oddělení pro odpadové hospodářství MA 48,“ uvedla radní pro mobilitu Ulli Sima.

Jaká opatření ve Vídni aktuálně platí?

    • Zákaz parkování na chodníku: Koloběžky je možné zaparkovat pouze na vyhrazených místech či ve stojanech pro kola, případně je ponechat v parkovacím pruhu tak, aby nebránily provozu.
    • Snížení maximálního počtu koloběžek: Město stanovilo pevné limity počtu koloběžek. Celkově se jejich počet snížil z přibližně 9 000 v roce 2019 na méně než 4 000, přičemž počet poskytovatelů klesl z devíti na dva.
    • Zvýšené kontroly na místě: Provozovatelé mají povinnost pravidelně kontrolovat, zda jsou jejich koloběžky správně zaparkované, a ty nesprávně odstavené neprodleně odstranit. Vlastní dohled zároveň zajišťují i zaměstnanci magistrátního oddělení pro kontrolu parkovacích míst.
    • Přísnější pokuty: Město zvýšilo správní pokuty za nesprávně zaparkované koloběžky z 25 na 50 eur.
    • Navýšení fixních parkovacích míst: Po celém městě je k dispozici 400 speciálních odstavných míst pro koloběžky, oproti původním 30.
    • Zakázané zóny: Pro koloběžky platí zákaz vjezdu do některých citlivých lokalit, jako je okolí nemocnic, tržišť či obecních budov.
    • Zóny pomalé jízdy: Magistrát zavedl omezení rychlosti koloběžek v obytných ulicích a na místech, kde lidé tráví volný čas.
    • Povinná registrační značka: Pro snadnou identifikaci musí provozovatel označit každou zapůjčenou koloběžku registrační značkou.
    • Lepší technické vybavení: Koloběžky musí mít směrovky, dvě nezávisle fungující brzdy, zvukové výstražné zařízení a stabilní stojánek, aby byla zajištěna bezpečnost všech účastníků silničního provozu.

Účinnost těchto komplexních opatření dokládají měřitelná data. Ještě těšně po vstupu nové zákonné úpravy v platnost město každý měsíc evidovalo mezi 2 500 a 7 200 stížností na nesprávně zaparkované koloběžky. V posledních měsících se tento počet podstatně snížil na 120 až 350 stížností měsíčně a trend navíc stále klesá. Letos v červnu radnice zaznamenala jen 127 stížností. Za poslední dva roky město zahájilo přibližně 52 000 správních řízení proti poskytovatelům koloběžek a díky novým koncesním smlouvám už několikrát uložilo i vysoké smluvní pokuty.


reklama

 
foto - Kuklíková Kateřina
Kateřina Kuklíková
Autorka je pracovnicí Mezinárodní kanceláře města Vídně v Praze.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

16.9.2025 13:35
Inu, lidi nic nenaštve tak, jako to, že si ostatní můžou dělat co chtějí, jezdit kam chtějí a kdy chtějí. Tak se seberou a jdou jim to zregulovat :D :D
Odpovědět

Radek Čuda

16.9.2025 14:08 Reaguje na
No, tak pokud s tím bazmekem někdo otravuje na chodníku, tak pro to jako chodec fakt nemám pochopení, stejně tak jako když se to po Praze válí všude možně.

V Praze je prostě realita taková, že u těch sdílených e-potvor s tím zákazníci jezdí jako hovada a těm firmám je to někde. Tak se holt nesmí divit.
Odpovědět
ig

16.9.2025 15:05 Reaguje na Radek Čuda
No, vždyť ano.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.9.2025 21:13
Koloběžka by měla být brána jako bicykl a patřit na cyklostezku a nebo
cestu. Kličkující koloběžkář mezi chodci je nebezpečím pro chodce i sobě.
Viděl jsem srážku koloběžkáře s dítětem a nebylo to nic hezkého. Byly to
naštěstí jen odřeniny dítěte, ale nešlo ho utišit, jaký utrpělo šok. Ten
koloběžkář byl evidentně podnapilý a od nehody utekl. Koloběžku nechal
na místě a matka dítěte vzdala vyšetření nehody policií, protože měla svůj
díl viny, že nepředvídala vybočení dítěte do jízdní dráhy koloběžky. Na
chodník koloběžky nepatří stejně, jako kola a jiná vozítka. Chodník je
pro chodce a nikoliv pro dopravní prostředky. Takže ne jenom zákaz toho
parkování na chodnících, ale taky zákaz jejich jízdy po chodnících!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.9.2025 14:21
No ja, ale mnoho cyklostezek je pro cyklisty vedeno na chodnících, že.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.9.2025 19:19
IMHO cyklista (stejně jako koloběžkář) by měl mít něco jako řidičák a měl by být povinně pojištěný na odpovědnost, ten prostředek by měl být identifikovatelný (tady něco jako SPZ).
Ten řidičák +- v rozsahu pro malé motocykly proto, aby měl představu, co budou dělat ostatní účastníci provozu, pokud pojedou podle zákona, a on sám by měl být předvídatelný.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist