Praha patřila o víkendu sousedským slavnostem a cyklistům
Pouliční slavnosti se uskutečnily ve třiadvaceti pražských čtvrtí. Uspořádali je sami obyvatelé se svými sousedy a místními podniky a částečně ve spolupráci se sdružením Auto*mat. „O pořádání slavnosti je obrovský zájem. Oproti loňskému roku byl letošní festival více než dvakrát větší a očekáváme, že do budoucna dále poroste,“ uvedl hlavní produkční akce Jakub Hradilek z Auto*Matu.
Festival Zažít město jinak zahájila každoroční Velká podzimní cyklojízda. Letos se jí podle organizátorů zúčastnilo okolo čtyř tisícovek kolařů i koloběžkařů. Trasa pelotonu směřovala do zklidněné oblasti v Karlíně, dále po magistrále na Hlávkův most a zpět na Václavské náměstí, kde byla cyklojízda zakončena tradičním zvedáním kol nad hlavu.
„Cyklisté se stávají součástí pražské dopravy," tvrdí radní hlavního města Aleksandra Udženija (ODS), která nad akcí převzala záštitu. Cyklistickou dopravu ve městech podpořil v rámci Evropského dne mobility i ministr dopravy Pavel Dobeš. „Ministerstvo dopravy dokončuje přípravu nové Cyklostrategie, která chce zlepšit koordinaci mezi orgány státní správy, městy a obcemi. Chceme tím zvýšit podíl cyklistické dopravy zejména ve městech a zlepšit efektivitu při výstavbě cyklistické infrastruktury,“ dodal ministr s tím, že návrh Cyklostrategie by mohl být vládě předložen už na konci tohoto tohoto roku.
Už letos se Praha dočkala několika významných dopravních změn. „Poprvé můžeme nejen upozorňovat na problémy, ale ukázat také řešení, která se opravdu povedla,“ řekl Vít Masare z Auto*Matu. Nejlepším příkladem je podle něj plošné zklidnění většiny ulic Karlína mimo hlavní průjezdné trasy automobilové a veřejné dopravy. Základem je opatření nazvané „zóna Tempo 30“, ve které je maximální povolená rychlost snížena na 30 km/h.
„Chceme, aby účastníci provozu přestali chápat vozovky jako silnice, kde silnější vyhrává, a začali je vnímat jako komunikace, tedy prostor, kde dochází k dialogu chodců, cyklistů i motoristů,“ řekl zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc. Zásadní změnou podle jeho slov je také obousměrný provoz jízdních kol ve většině ulic. „Ulice jsou v Karlíně dost široké, auto i kolo se vedle sebe bez problémů vejdou,“ vysvětlil Švarc.
„Rozvoj cyklistické dopravy závisí do značné míry na penězích. Zatímco loni bylo v rozpočtu Prahy k tomuto účelu vyčleněno pouze 14 milionů korun, na příští rok požadujeme 60 milionů na rozvoj infrastruktury a dalších 15 na její údržbu,“ uvedla předsedkyně Komise pro cyklistickou dopravu Rady hlavního města Monika Krobová Hášová. „Připravili jsme také projekt veřejné půjčovny kol, kterou již řada evropských metropolí má. Uvažujeme o třech stovkách výpůjčních stanic pro městská kola, nebo devadesáti stanicích elektrokol. Cena systému se v obou případech pohybuje kolem padesáti milionů korun,“ doplnila Monika Krobová Hášová.
Přes dvacet zón otevřených lidem, desítky aktivních organizátorů, stovky zapojených podniků a spolků podle mluvčí Auto*Matu Terezy Vohryzkové jasně ukazuje, že lidem záleží na tom, jak vypadají ulice v jejich okolí a jsou pro jejich proměnu ochotni vynaložit spoustu energie. „Součástí této proměny je i mnohem větší vůle budovat občanskou společnost a bojovat za změny, které zlepší kvalitu života Pražanů,“ dodala.
reklama
Zažít město jinak 2012
Dále čtěte |
Online diskuse
Agresivni pumpickari - 25. 9. 2012 - Rostislav AdamJo, ty dlaždice, to je věc sama o sobě hrozná. Tady prý bylo velmi problematické alespoň tohle vyjednat s památkáři. Celá náplavka je většinou dostatečně široká(krom místa u té restauračky), ale pokrytá hnusnými kočičími hlavami, kvůli čemuž se všechno soustřeďuje na ty 2 úzké pruhy dlaždic(původně určené pro cyklisty), ať už chodci, cyklisti, i ti, co sem smí autem. Fakt otřes.Já osobně jsem tam teda vybočoval na ty kočičí hlavy, když jsem musel někoho předjíždět. Hlavní je, že je místo. I když lidi jdou po nesprávné straně dělené stezky, tak je objedu a neřeším to, pokud nejdou přes celou šířku stezky. Prostor je všech. Tohleto, co uvádíte je o běžné toleranci mezi lidmi, a tam to u nás dost pokulhává, bohužel. Pak dál, mezi Mánesem a Rudolfinem je problém, že je tam nadměrný provoz IAD a zároveň velká koncentrace lidí, takže jízda cyklisty po silnici ani po chodníku není zrovna úplně příjemná. V silném provozu se dost lidí jezdit bojí, a tak jezdí po chodníku(neberu teď ten úžasný semafor u Mánesa, který tomu nepřidá), byť je to nelegální. No, pokud člověk rezignuje na rychlost, tak lze jet i celkem ohleduplně. Tady by právě pomohlo uzavření Smetaňáku, kdy by se prakticky snížil provoz v celé trase, a cyklisté by se pak tady méně báli do provozu. Bohužel, politicky je to zatím neprůchodný, zklidňovat Magistrát plánuje až po dostavbě Blanky. Krom toho, Praha 1 se zrovna netváří, že by se jí to líbilo, alespoň co mám informace. |