https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pravidelne-lety-lvich-kosti-z-jar-konci-zmeni-to-neco
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pravidelné lety lvích kostí z JAR končí. Změní to něco?

5.9.2018 01:19 | PRAHA (Ekolist.cz)
Vývoz lvích kostí z JAR je stále legální záležitostí, stejně jako jejich zpracování v jihovýchodní Asii.
Vývoz lvích kostí z JAR je stále legální záležitostí, stejně jako jejich zpracování v jihovýchodní Asii.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Flotila 125 přepravních letadel, čtyřiašedesát cílových destinací a umístění ve světové patnáctce „nejdále létajících“ leteckých společností. Takové jsou Singapore Airlines, majoritní přepravce pasažérů a materiálu mezi Jihoafrickou republikou a jihovýchodní Asií. A ještě minulý měsíc to byl také největší registrovaný přepravce lvích kostí. S tím je ale teď podle deníku TheSouthAfrican konec.
 

Singapore Airlines se po loňské změně ve vedení společnosti dočkaly i změn v programové náplni. Nový manažer přepravy Adil Nunis v tiskovém prohlášení potvrdil, že „další cesta našich aerolinek kupředu znamená, že už nadále nebude umožňovat přepravu zásilek lvích kostí a kadáverů do Asie.“ Bez znalosti potřebného kontextu je taková zpráva pro Středoevropana trochu nepochopitelná. Lví kosti na palubě letadla? Překvapivě, u Singapore Airlines to po dlouhá léta nebylo nic neobvyklého.

Přeci se to nevyhodí…

Chov lvů, ať už na nejrůznějších farmách, v soukromých rezervacích nebo loveckých safari, je totiž v Jihoafrické republice legální. A tak zdejší státní správa nikomu nebrání, aby si ze země vyvezl nejrůznější trofeje. V zásadě je jen na konkrétní letecké společnosti, jestli svolí takový náklad na své palubě, a na legislativních podmínkách v cílové destinaci. Na jihovýchodě Asie je zpracování ostatků šelem do nejrůznějších lektvarů běžnou záležitostí, a tak nemálo z odlovených zvířat končilo zde.

Vazba mezi asijskými zeměmi, poptávajícími ostatky jihoafrických šelem, se utužila před zhruba deseti lety. Tehdy se farmovým chovatelům v JAR zrovna nevyvedla sezóna a řada zvířat jim z nejrůznějších příčin uhynula. Některá museli zastřelit farmáři sami, jiná prý byla otráveny. A tehdy státní správa Jihoafrické republiky povolila i „vývoz“ zvířat neulovených licencovanými lovci, aby svým farmářům pomohla v těžké situaci. O zdechliny lvů měli v Asii velký zájem.

Expresní linka pro kosti

Singapore Airlines, které dlouhodobě patřily mezi nejfrekventovanější přepravce na trase mezi africkým jihem a asijským východem, se tehdy chopily nabízené příležitosti. Brzy přímo ze své flotily vyčlenily jeden nákladní letoun, který transport materiálu pravidelně prováděl. Byl to výnosný byznys. Létalo se s malou zátěží, ale zato často. A kupci dobře platili. V prvních letech byla přepravní kvóta ustanovena na zhruba 800 kusů lvů a lvích kostí (něco kolem 130 tun materiálu), ale objem přepravovaných kostí rychle narůstal.

To se samozřejmě lidem z nejrůznějších afrických i mezinárodních neziskových organizací, které se zabývají ochranou přírody, vůbec nelíbilo. Na řadě případů se pokusili demonstrovat, jak tenhle jihoafrický model přispívá k totální devastaci africké fauny. Otěže na legalizovaným vývozem totiž převzaly organizované skupiny pašeráků a pytláků.

Ty se většinou dokázaly postarat o „úhyn“ lvů v Mosambiku, Zimbabwe, Ugandě nebo Tanzanii a jejich přepravu do JAR. Tady se ze lvů upytlačených a otrávených ve volné přírodě papírově stala „zvířata uhynulá na farmách“ a zamířila letecky do Asie. Na jihoafrických chovatelích šelem bylo, aby si stěžovali na nedostatečné vývozní kvóty a prosazovali jejich zvýšení u vlády. Ostatně, letos v červenci si vyhádali vývoz 1500 kusů, tedy skoro 300 tun.

Povolený a nelegální obchod je těžké oddělit

A teď trochu z jiné strany: v roce 2016 byla v Buckinghamském paláci slavnostně podepsána deklarace leteckých přepravců, kteří se oficiálně zříkali svého podílu na transportu zvířecích ostatků. Podepsalo ji 89 velkých leteckých společností. Byla z toho velká sláva, která měla jednu podstatnou vadu. Drtivá většina podepsaných leteckých přepravců nikdy lví kosti nepřepravovala. A tuto proklamaci tehdy nepodepsaly Singapore Airlines. Tedy jediný oficiální přepravce lvích kostí. To se mění teprve letos, po prohlášení manažera přepravy Nunise.

Otázkou zůstává, jestli se něco tímhle krokem zlepší. Vývoz lvích kostí z JAR je stále legální záležitostí, stejně jako jejich zpracování v jihovýchodní Asii. Kvůli rozhodnutí Singapore Airlines teď sice „vypadl“ přepravní článek, ale na věci samé to nic nemění. Legální vývoz a obchod stále v JAR existuje a může dál krýt nelegální pašerácký a pytlácký byznys. „To, že je něco legální, ještě neznamená, že je to legitimní nebo ospravedlnitelné,“ říká Michele Pickoverová z ochranářské neziskovky EMS. „Dokázali jsme, že spojení mezi leteckými přepravci a pašovanými ohroženými zvířaty je velké. A že se nedá oddělit legální a nelegální obchod.“ Pravidelné lety lvích kostí končí. K ochraně lvů to ale nejspíš stačit nebude.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist