https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prazsky-dopravni-podnik-hleda-ve-vyzkumu-odolne-smesi-rostlin-do-tramvajovych-pasu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pražský dopravní podnik hledá ve výzkumu odolné směsi rostlin do tramvajových pásů

30.12.2020 16:19 | PRAHA (ČTK)
Důležitá je odolnost a životnost rostlin a nízké nároky na údržbu.
Důležitá je odolnost a životnost rostlin a nízké nároky na údržbu.
Pražský dopravní podnik (DPP) se zapojil do výzkumu s cílem získat odolné směsi rostlin do tramvajových pásů. Zvýšit chce odolnost a životnost rostlin a snížit nároky na údržbu. Výzkumníci a DPP již oseli první tři testovací políčka, sdělil vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík. Projekt Genofondy pro města a krajinu potrvá do roku 2023 a podílejí se na něm s DPP Výzkumný ústav rostlinné výroby v Praze-Ruzyni, Zemědělský výzkum Troubsko, OSEVA vývoj a výzkum ze Zubří a Seed Service z Vysokého Mýta.
 

"Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí v používání moderních technologií a nových postupů, které v tomto případě poskytnou unikátní osivo, které bude odolné i v extrémních podmínkách provozu a celoročních změn počasí. Věřím, že se nám podaří získat téměř bezúdržbové a stálezelené tramvajové pásy," uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Projekt má několik částí. Chce vytipovat odolné odrůdy rostlin nasbíraných ve zmíněném programu konzervace genofondu. Další je výzkum odolnosti v komorách výzkumného ústavu, kde jim vědci budou simulovat extrémní podmínky. "Paralelně s tím budeme testovat nejrůznější směsi na pokusných plochách na tramvajových tratích v Praze. Každá směs musí na lokalitě zažít podmínky všech ročních období alespoň po jeden rok," uvedl výzkumník Vojtěch Holubec.

Testovací políčka jsou v tramvajových smyčkách Sídliště Řepy a Spořilov a u depa metra v Hostivaři. Použity byly zatím tři nové osevní směsi. Semena pochází z odolných odrůd rostlin nasbíraných na různých lokalitách v ČR v rámci Národního programu konzervace genofondu rostlin. Ve směsích budou využity i novošlechtěné odrůdy založené na materiálech původně sebraných v ČR a na Slovensku.

Zmíněné úseky budou výzkumníci za plného provozu pravidelně sledovat. Hodnotit budou výšku porostu či počet sečí nutných během vegetace. Zkoumat budou také tzv. zapojení drnu, odolnost vůči přejezdům tramvaje, sešlapu a vytrvalost jednotlivých částí porostu. Kromě toho se zaměří také na estetické hledisko.

DPP je největší městskou firmou, která v hlavním městě provozuje veřejnou dopravu. Podnik zaměstnává téměř 11.000 lidí a město jej prostřednictvím tzv. kompenzací dotuje částkou okolo 15 miliard ročně.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

1.1.2021 17:35
Nevím jaký přínos pro přírodu má zatravnění kolejiště, které se bude muset
minimálně 1x týdně sekat tak, aby tráva nepřekryla hlavy kolejnic. Ono tu
adhezi mez kovem kola a kolejnice tráva zhoršuje a může být při brždění
tragická. No a "vyholený" trávník není moje parketa. To snad potěší oko
golfisty a zblblíků "holících" podobně i své zahrady. Levnější už by byl
umělý bezúdržbový trávník a vizuální efekt by byl stejný.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist