https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pri-srazce-tankeru-uniklo-nejvic-ropy-pred-40-lety-u-tobaga
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Při srážce tankerů uniklo nejvíc ropy před 40 lety u Tobaga

18.7.2019 00:12 | TOBAGO/PRAHA (ČTK)
Asi největší podobnou katastrofou ale zůstává havárie tankeru Exxon Valdez, který ztroskotal v březnu 1989 na pobřeží Aljašky v zálivu prince Williama s plným nákladem ropy. Při katastrofě uniklo do moře jen asi 100.000 tun ropy. / Ilustrační foto
Asi největší podobnou katastrofou ale zůstává havárie tankeru Exxon Valdez, který ztroskotal v březnu 1989 na pobřeží Aljašky v zálivu prince Williama s plným nákladem ropy. Při katastrofě uniklo do moře jen asi 100.000 tun ropy. / Ilustrační foto
Jedná se o nejhorší katastrofu tankeru v historii podle množství vylitých tun ropy do moře, celkově jde o pátou nejhorší ropnou katastrofu vůbec. U karibského ostrova Tobago se před 40 lety, 19. července 1979, v tropické bouři srazil řecký tanker Atlantic Empress s dalším tankerem Aegean Captain. Obě lodě se vzňaly a rozlomily, do moře uniklo na 287.000 tun ropy. Neštěstí se událo poměrně daleko od pevniny, čímž byly nejbližší ostrovy uchráněny od masivního znečištění ropou.
 

Tanker Atlantic Empress, který byl vyroben v dánském Odense v roce 1974 a v té době jej vlastnila řecká rejdařská společnost (jel ale pod vlajkou Libérie), vezl ropu ze Saúdské Arábie do amerického Texasu. Opačným směrem se plavil také řecký supertanker Aegean Captain, který vezl ropu z Aruby do Singapuru.

Lodě se srazily asi 25 kilometrů východně od ostrova Tobago v prudké tropické bouři a mlze 19. července 1979 asi ve čtvrt na osm večer. Při špatné viditelnosti se oba tankery podle pozdějších poznatků zaregistrovaly jen asi 500 metrů před srážkou, kapitán Aegean Captain se na poslední chvíli snažil ještě neúspěšně změnit kurz lodi. Atlantic Empress udělal na boku druhého tankeru obří díru a obě lodě začaly hořet.

Zatímco na lodi Aegean Captain se téměř celá osádka (až na jednoho) zachránila, na druhém tankeru zahynulo 26 lidí. Všichni přeživší byli převezeni do nemocnice na Tobago.

Hasičům z Tobaga se pak podařilo uhasit na tankeru Aegean Captain, který byl odtažen na ostrov Curaçao, kde byla ropa přeložena. Dramatické to ale bylo na druhém tankeru Atlantic Empress. Zde se hasičům nedařilo dostat oheň pod kontrolu, z lodi se ozývaly další a další výbuchy. Dva remorkéry pak odtáhly hořící loď dál do moře. Ještě týden po srážce tento tanker hořel a ponořil se až 3. srpna 1979, do Karibského moři bylo vylito na 287.000 tun ropy.

Pozornost světových médií se ale brzo od této nehody přenesla k úniku ropy na mexické vrtné plošině Ixtoc I v Mexickém zálivu, který nastal již 3. června 1979. Unikající ropu se ale podařilo zastavit až v březnu 1980.

Druhá nejhorší katastrofa tankeru podle množství vylitých tun ropy do moře se odehrála v květnu 1991 u pobřeží Angoly, kde se při potopení tankeru ABT Summer vylilo do moře na 260.000 tun ropy, třetí podobnou havárií je požár španělského tankeru Castillo de Bellver v srpnu 1983 u západního pobřeží JAR, kdy se do moře dostalo nejméně 252.000 tun ropy.

Asi největší podobnou katastrofou ale zůstává havárie tankeru Exxon Valdez, který ztroskotal v březnu 1989 na pobřeží Aljašky v zálivu prince Williama s plným nákladem ropy. Při katastrofě uniklo do moře jen asi 100.000 tun ropy, zasaženo ale bylo 1300 kilometrů pobřeží. Nehoda měla za následek smrt 250.000 mořských ptáků, 2800 mořských vyder, 300 tuleňů, 250 orlů či 22 kosatek.

Nehoda dvou tankerů u Tobaga z léta 1979 je pátou nejhorší ropnou katastrofou vůbec. Největší je únik až 1,500.000 tun ropy od ledna do listopadu 1991 v Iráku, který tehdy začal během války v Perském zálivu vypouštět z tankerů či ropného terminálu Míná al-Ahmádí ropu do Perského zálivu. Na 1,200.000 tun ropy uniklo při výbuchu ropného vrtu Lakeview Gusher v Kalifornii od března 1910 do září 1911. Třetí je exploze ropné plošiny Deepwater Horizon 20. dubna 2010 v Mexickém zálivu, kdy se do moře se vylilo až 600.000 tun ropy (ropa přestala unikat v červenci 2010), a čtvrtý již zmíněný únik ropy při výměně zařízení na vrtné plošině Ixtoc I státní mexické společnosti Pemex 3. června 1979 v Mexickém zálivu. Únik byl zastaven až v březnu 1980, do moře tehdy uniklo na 480.000 tun ropy.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist