https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pripad-karhule-aneb-o-krajinnem-razu?all_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tomáš Feřtek: Případ Karhule aneb o krajinném rázu

25.8.2010 | Tomáš Feřtek |
Zhruba před týdnem na těchto stránkách paní Karolína Josková upozornila na případ ohrožení přírody v CHKO Blaník. V malé vsi Karhule chce investor na hranici první zóny postavit několik domů, čímž hrozí poškození přírody a krajinného rázu. Článek na to samé téma a se stejným vyzněním vyšel i v týdeníku Reflex. Protože okolí Blaníku znám důvěrně a na tom textu se mi leccos nezdálo, zajel jsem se tam podívat. Tady je obrazová dokumentace a k tomu krátká úvaha, co to vlastně je ten krajinný ráz.
 
obec Karhule
Malá ves Karhule v CHKO Blaník. Vlevo dům pana Šprincla (bílý), dům paní Joskové (štít v pozadí) stojí v těsném sousedství.
Foto: Tomáš Feřtek

Na fotografii vidíte, že domy pana Šprincla (bílý vlevo) a paní Joskové (štít v pozadí) stojí v těsném sousedství. Pan Šprincl i paní Josková se sem i s rodinami přistěhovali před pár lety z Prahy a domy rekonstruují. Dá se říct, že oba s nadprůměrným, v místě ne úplně obvyklým citem. Pan Šprincl koupil na okraji vsi pozemky a hodlá je nabídnout ke stavbě domů přátelům, s nimiž chce žít v duchovní komunitě. Paní Josková protestuje, označuje pana Šprincla důsledně jako Investora a chystané domy jako Satelit. Podle posudku, který si nechala vypracovat, naruší nová výstavba krajinný ráz malé vesnice. Jejím hlavním argumentem je, že současná ves má patnáct domů, zvětšila by se tedy o 43 % , a přitom velikost vsi a po staletí neměnný katastr je v CHKO Blaník předmětem ochrany.

Když se na fotografii podíváte ještě jednou, nové domy by stály vlevo od domu paní Joskové a přes cestu za ním, v obou případech za hradbou stromů, takže ona by na ně přímo neviděla. Přesto bych chápal její rozladění, když si koupila poslední dům ve vsi a najednou zjistí , že v jejím bezprostředním okolí se chystá bydlet dalších sedm rodin. Ale ona (mluvil jsem s ní a ta místa prošel) zcela důsledně tvrdí, že nejde o sousedský spor, že jí jde o ochranu přírody. Dobře, zkusme ji vzít za slovo.

obec Karhule
Karhule v CHKO Blaník z mírného nadhledu. Nové domy vidět nebudou.
Foto: Tomáš Feřtek

obec Karhule
Karhule v CHKO Blaník. Pohled směrem k Blaníku - z fotky je patrná vzdálenost k vrcholu hory.
Foto: Tomáš Feřtek

Na dalších dvou fotografiích vidíte pohled na Karhuli z mírného nadhledu (vyšší místo jsem nenašel), aby bylo jasné, kde by nové domy narušovaly onen krajinný ráz. Z první fotografie je zřejmé, že nové domy by vlastně odnikud vidět nebyly. Terén je plochý, obec schovaná v údolí potoka. Kryla by je hradba stromů, které vidíme na konci vsi. Druhá fotografie ukazuje pohled ze stejného místa směrem k Blaníku, aby byla patrná vzdálenost od vsi k vrcholu hory. Což nastoluje zajímavý teoretický problém. Dá se považovat za narušení krajinného rázu něco, co je vidět prakticky jen na satelitních snímcích?

mapa Karhule
Výřez mapy CHKO s obcí Karhule v červeném kroužku. V zeleném kroužku je osada Lesáky (víc viz článek).
Licence: Všechna práva vyhrazena.
Foto: Seznam.cz

mapa Karhule
Mapa obce Karhule. Zhruba jsou tu vyznačeny parcely (červeně), kde by měly nové domy stát – na té větší čtyři, přes cestu ve starém sadu tři. Zanesena je i parcela paní Joskové (zeleně).
Licence: Všechna práva vyhrazena.
Foto: Seznam.cz

Tady jsou. Na prvním vidíme Karhuli v červeném kroužku a je tu patrná vzdálenost obce od vlastního masivu hory a první zóny CHKO. Je to zhruba kilometr a půl mezi poli, kde v tuhle chvíli roste převážně kukuřice. Tvrzení paní Joskové, že jde o stavbu na hranici první zóny, je tedy mírně řečeno nepřesné. Možná to ale myslela jinak. Jako první zóna se bere i úzký pruh pobřežního porostu okolo potoka protékajícího Karhulí (viz mapka na konci textu), ale i v tomto případě je mezi ní a potenciálními domy celá ves. A mimochodem, v osadě Lesáky (zelený kroužek), která opravdu leží na hraně první zóny, několik nových a průměrně pohledných vesnických domů stojí, aniž by to myslím kolemjdoucímu a krajinnému rázu nějak vadilo.

Na druhé fotografii vidíte detail Karhule. Zhruba jsou tu vyznačeny parcely (červeně), kde by měly nové domy stát – na té větší čtyři, přes cestu ve starém sadu tři. Zanesena je i parcela paní Joskové (zeleně). Opravdu by šlo o velmi těsné sousedství. Ze snímku je ale vidět, že nové domy by byly kryté stromy vlastně ze všech pohledových stran, navíc tvrzení o skoro polovičním zvětšení obce je značně nadsazené. Zjevně by šlo o rozměrově dosti skromné bydlení, srovnáme-li to s ostatními statky. Ohrožuje tedy opravdu nová výstavba krajinný ráz chráněné oblasti?

Louňovice pod Blaníkem
Louňovice pod Blaníkem. Pokud bychom mluvili o konfliktu nové výstavby, krajinného rázu a přírodního panoramatu, nenajdeme ho v Karhuli, ale v Louňovicích pod Blaníkem, které „narušují“ už několik desítek let novou výstavbou pohled na Velký Blaník.
Foto: Tomáš Feřtek

obec Karhule
Náves obce Karhule v CHKO Blaník. Ohyzdnější dům než tenhle v Karhuli nejspíš nevznikne.
Foto: Tomáš Feřtek

CHKO Blaník vznikla v roce 1981 spíše z ideových důvodů, chráníme především památnou horu. Přírodních fenoménů tu kromě nivy Blanice a bukového lesa na Malém a Velkém Blaníku mnoho není. Ale je to příjemná, hodně členěná krajina s malými vesnicemi a množstvím cest. Taková je ovšem nejen v okolí Blaníku, ale vlastně všude okolo. Pokud bychom mluvili o konfliktu nové výstavby, krajinného rázu a přírodního panoramatu, nenajdeme ho v Karhuli, ale na opačné straně hory. Na fotografii vidíte pohled na Louňovice pod Blaníkem, které „narušují“ už několik desítek let novou výstavbou pohled na Velký Blaník. Ano, tady se obec opravdu výrazně zvětšila, ty nové domy nejsou žádná krása, je na ně vidět velmi dobře, Blaník v pozadí, ale že by to bylo něco zase tak esteticky nepřijatelného, aby měla správa CHKO důvod zakázat v Louňovicích stavět? Natož v Karhuli, vsi na samém okraji CHKO, kde si nejspíš několik „pražáků“ postaví podobně kultivované domy, jako mají paní Josková a pan Šprincl. V soutěži o nejohyzdnější dům v obci zcela jistě nezvítězí, na to tu mají mezi přestavěnými staršími domy silnou konkurenci. Viz to druhé foto, které jsem pořídil na karhulské návsi.

Mapa CHKO Blaník se zakreselním obce Karhule
Mapa CHKO Blaník, maličká červená tečka přibližně uprostřed obrázku (a v pravé části CHKO) je obec Karhule.
Licence: Všechna práva vyhrazena.
Foto: Petr Šerhant/AOPK ČR a VTOPÚ Dobruška

Pokud jde o úřady, stavějí se zatím k celému případu rozumně. Starosta Pravonína, pod nějž Karhule patří, to podle paní Joskové vidí tak, že každá nová chalupa a stálý obyvatel se hodí. Souhlasím. Lidí ochotných tady trvale žít se jednoznačně nedostává. A správa CHKO říká, že bude posuzovat až konkrétní plány na domy, které tu mají stát. Také rozumné. Bude třeba najít přijatelné řešení, protože sedm domů našvihaných na malých parcelách by nemuselo být nic pěkného, i když na ně moc vidět nebude. Ale vzhledem k tomu, co už tu v obcích patřících do CHKO stojí, je skoro jisté, že správa stavět nezakáže. Na posledním obrázku, který ukazuje celou CHKO včetně zonace (červený puntík označuje místo potenciální stavby), je jasně patrné, jak to s tím ohrožením krajiny a přírody v CHKO Blaník v tomto případě vlastně je. Pokud by paní Josková byla poněkud otrávená z nových sousedů, o něž nestojí, mám pro ni pochopení. Pokud ale tvrdí, že chrání přírodu a krajinu, alespoň já osobně mám za to, že opravdu hodně přehání a její argumenty nejsou přesvědčivé.


reklama

 
foto - Feřtek Tomáš
Tomáš Feřtek
Autor se dlouhé roky věnoval životnímu prostředí jako redaktor časopisu Reflex, dnes pracuje v produkční společnosti.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

V článku je uvedeno, že - 25. 8. 2010 - Honza Smola

V článku je uvedeno, že: "Paní Josková protestuje, označuje pana Šprincla důsledně jako Investora a chystané domy jako Satelit. Podle posudku, který si nechala vypracovat, naruší nová výstavba krajinný ráz malé vesnice...."
Dále je v článku uvedeno, že: "Pokud by paní Josková byla poněkud otrávená z nových sousedů, o něž nestojí, mám pro ni pochopení. Pokud ale tvrdí, že chrání přírodu a krajinu, alespoň já osobně mám za to, že opravdu hodně přehání a její argumenty nejsou přesvědčivé."
Z uvedeného alespoň pro mě vyplývá, že posudek hodnotící krajinný ráz si paní Josková nevypracovala sama, ale nechala si ho vypracovat někým jiným. Mám tedy za to, že názor pana Feřteka je čistě osobní. Závěry zmiňovaného hodnocení v článku uvedeny nejsou a není v něm ani uvedeno, kdo zmiňované hodnocení vypracoval.
A na závěr ještě jednu poznámku. To, že kdokoliv řekne, komu nové stavební parcely nabídne, ještě neznamená, že to tak skutečně bude. Jakmile se pozemky stanou stavebními parcelami, nikdo není vázán předchozími sliby. Pak už zde může v podstatě stavět kdokoliv cokoliv. Že ne? No, černé stavby u nás rostou jako houby po dešti, proč by zrovna zde nemusely načerno vyrůst třeba RD s žádostí o dodatečné povolení a legalizaci.
Možná jsem škarohlíd, ale já bych přece jen určité obavy měl.

V článku je uvedeno, že - 25. 8. 2010 - fafnir

Smola
vy asi musíte být v osobním životě pěkná potvora a lhář,když první co vás napadne při jednání jiných,že lžou.A proč by tam neměly vyrůst RD,vždyť o ty od počátku kausy šlo.Paní Josková pouze pod záminkou ochrany přírody nechce mít sousedy.Možná by stálo za to rozšifrovat vaše"nezištné" chování.U vás bych se tomu nedivil.

V článku je uvedeno, že - 25. 8. 2010 - Honza Smola

To fafnir

Drahý příteli, Vy máte v životě tu výhodu, že je Vám vždy vše od začátku zcela jasné. Obdivuji Vás a smekám před Vámi pomyslný klobouk. Já jsem spíš člověk, který má v hlavě neustále rozsvícenou kontrolku a na sladké řečia sliby moc nedá. Inu, každý jsme jiný...

Upřesnění - 28. 8. 2010 - fertek

Ten posudek vypracoval pan Trpák, soudní znalec a kdysi dávno náměstek na MŽP za ministra Bendy. Neviděl jsem ho, tedy nemůžu soudit. Ale smysl tohohle textu je jiný, než zpochybňovat ten posudek. O tom, jestli tam ty domy budou či nebudou stát rozhodnou ´řady na základě různých papírů (tím to nechci shodit) - od územního plánu, přes ten posudek po konkrétní projety. Mně na Karhuli zajímá ten obecnější problém. Co je to vlastně ten krajinný ráz. Jednoduše by se zdálo, že je to prostě případ, kdy ve vesnici vyroste panelák, nebo něco jiného podobně viditelného a těžko odstranitelného a z dálky to ční. A to zjevně není ten případ. Karhule je zajímavá tím, že ty nové stavby nebudou viditelné prakticky odnikud, kromě letadla, na druhé straně je pravda, že původní katastr naruší a toho malého sadu by byla vážně škoda. A teď -má platit v Karhuli to pravidlo nezastavovat absolutně, když na druhé straně kopce, v té samé CHKO a v daleko exponovanější poloze se dlouhá desetiletí nedodržuje? A upřímně řečeno, zase tak moc to nevadí, jak vidno z přiložené fotografie. Pokud tam ty nové domy správa nepovolí, je to víc dodržování pravidel nebo úřední buzerace atd. To je to, co mi na tom případu přijde zajímavé.

V článku je uvedeno, že - 30. 8. 2010 - Aleš

Drtivá většina lidí hájí jen svůj zájem nebo zájem své rodiny a kamarádů, pokud lze využít ekologii k ochraně těchto zájmů je využívána, vždycky se najde nějaký zanícený "zelený" Vašeho typu, který se dá dobře využít a odvede svojí práci mnohdy i zadarmo...

EkoBlanik - 25. 8. 2010 - Jan

Ja bych na Blaniku postavil nekolik vetrnych elektraren a okoli hory osazel lany slunecnich kolektoru. To by zrejme Joskove ani Fertekovi nevadilo. Oba maji prece plna usta prirody...

Vždyť jsem to říkal - 25. 8. 2010 - fafnir

Andělská křídla nezištných ochránců přírody se při bližším pohledu ukáží býti křídly slepičími, které tvrdě a bezohledně bojují o zrno.Tak co Arahate?

Normalni sobectvi - 25. 8. 2010 - xy

Ta Joskova chce bydlet na venkove a nechce, aby na venkove bydlel i nekdo jiny. Proste sobectvi jak vysite! "Ochrana prirrody" je jen takova mlha.

Normalni sobectvi - 25. 8. 2010 - Honza Smola

To xy

Tak vidím, že těch, kterým je vše jasné, je tady více. Vy znáte všechny zúčastněné strany, že jste schopen vyřkonout tyto - dle mého - unáhlené soudy? A jinak, ona Josková je paní Josková. Chete -li kohokoliv zde kritizovat, samozřejmě můžete, ale dodržujte prosím alespoň základní pravidla slušnosti, která diskuzi z roviny pavlačové přenesou na úroveň kultivovanou. Víte, když začnete svého protivníka oslovovat slušněji, zjistíte, že i protiargumenty se Vám budou hledat obtížněji a rozhodně Vám bude cizí i jakákoliv nelichotivá poznámka na jeho adresu.

Normalni sobectvi - 25. 8. 2010 - xy

Neradte mi jak mam psat, Smolo.

Normalni sobectvi - 25. 8. 2010 - Honza Smola

To xy

Neradím, jen doporučuji. Ale, jak je vidět, má doporučení Vám přece jen tak trochu v hlavě vrtají, jinak byste na ně nereagoval. Hezký den!

z textů správy chko Blaník - 25. 8. 2010 - karolina

jelikož na krajinný ráz může mít každý jiný názor - přikládám uryvek z oficiálních textů správy chko
KATALOG SÍDEL / Karhule
Možnost rozvoje a regulativy: rozšiřování sídla mimo zastavěné plochy katastru z roku 1982 ani zahušťování staveb v zahradách není vhodné. Jedná se o přísně sledovanou část území z hlediska krajinného rázu, je třeba udržet tradiční charakter staveb. Nezastavitelné jsou sady po obvodu..

z textů správy chko Blaník - 25. 8. 2010 - Honza Smola

To Karolina

Zajímavé, proč Správa CHKO Blaník mění v tomto konkrétním případě názor. Bylo by dobré znát i jejich stanovisko, proč???

z textů správy chko Blaník - 25. 8. 2010 - karolina

To Honza: podle CHKO nemohou ovlivnit Up z roku 1999, protože je to podle nich zákon. To proč vydali citované dokumenty, které v okolních vískách UP zohledňují mi nevysvětlili.

z textů správy chko Blaník - 26. 8. 2010 - Honza Smola

To karolina

Myslím, že se Správa CHKO Blaník bojí v této věci cokoliv udělat. Navíc se změnilo i společenské klima a jakákoliv snaha o ochranu přírody je dnes vnímána spíš jako útok na osobní svobodu nebo budoucí prosperitu, na kterou všichni tolik toužebně čekáme...a ona nepřichází...a ani nepřijde. Dokladem mého tvrzení je nástup pana Drobila na post ministra ŽP, ač prahnul po postu ministra obchodu a průmyslu. Je vidět, jakou váhu dosazením pana Drobila do vedení MŽP vláda přikládá otázkám ochrany ŽP. Správy CHKóček jsou vlastně jen prodlouženými rukami MŽP.

z textů správy chko Blaník - 28. 8. 2010 - fertek

Co s tím má proboha společného Drobil. Že je to trouba, o tom není pochyb, ale ten ještě nezjistil, že CHKO Blaník existuje a tahle kauza je navíc z doby, kdy nejspíš neměl ani přesnou představu, kde je MŽP.

z textů správy chko Blaník - 29. 8. 2010 - Metoděj

Aha, tak Drobil je trouba... Vazeni ctenari Fertekova clanku, opravdu si myslite ze ma cenu diskutovat s clovekem, ktery lidem s jinymi nazory nadava?

z textů správy chko Blaník - 29. 8. 2010 - fafnir

fertek
ministr Drobil je podle vás trouba jen proto,že z ministerstva vyházel a překazil kšefty různým zaměstnancům,jejichž hlavní kvalifikací bylo členství v NGO a hlavní náplní práce přání těchto NGO naplňovat a dohazovat jim kšefty.

z textů správy chko Blaník - 9. 9. 2010 - Dana

Noó, pan min. Drobil určitě není člověk zapálený pro přírodu, když "dýchá pro průmysl". Pokud by uchazeči o vysoké pedagogické vzdělání museli alespoň rok před studiem na VŠ pedag. směru učit (:)po maturitě), pak by uchazeč např. o post ministra ŽP měl alespoň rok pracovat v oboru, aby prokázal dostatečně svůj zájem, ne? ......

z textů správy chko Blaník - 28. 8. 2010 - fertek

No, je fakt, že toho sadu by škoda byla. Ale na vaší otázku jsem už zkoušel odpovědět v tom textu. Ono je opravdu trochu problematické zakázat zastavění cípu kukuřičného pole schovaného za za stromořadím v Karhuli, když na druhé straně kopce v Louňovicích, což je nejexponovanější pohled v celém CHKO (v ose od Libouně), kde by se měl krajinný ráz opravdu hlídat se po léta staví rodinné domečky šplhající do stráně Malého Blaníku. To znamená, že oni nezměnili názor, k masivnímu rozšíření katastru a zastavování zahrad došlo právě tam a podobné je to třeba v Libouni - ta je podobně na okraji CHKO jako Karhule, nebo v malé míře i v Lesákách, která těsně navazuje na první zónu. A předpokládám, že kdyby na tu otázku odpovídal šéf CHKO pan Hanel, tak řekne, že je to prostě kompromis, protože CHKO nemůže zakázat stavební rozvoj Louňovic, to by jim ten domeček, co tu správa má, nejspíš vypálili.

z textů správy chko Blaník - 25. 8. 2010 - karolina

VYHODNOCENÍ SÍDEL Z HLEDISKA KRAJINNÉHO RÁZU R. 2006 zdroj správa CHKO
Charakteristika sídla Karhule: Menší obec založená při soutoku potoka Brodec s menším bezejmenným levostranným přítokem. Starší část obce je tvořená usedlostmi, které vymezují prostor menšího obdélného návesního prostoru s kapličkou, leží po levé straně toku, později byli stavby doplněny pod silnicí po pravé straně toku. Zejména část s obdélnou drobnou návsí, zachovalým urbanistickým a prostorovým utvářením sídla, včetně typických usedlostí s hospodářskými objekty a sady po obvodě patří k velmi hodnotným. K cenným patří zachovalé staré úvozové cesty doprovázené vzrostlými stromy, které se podílejí na drobnějším členění kulturní zemědělské krajiny a estetických hodnotách daného krajinného prostoru .
Zástavba je téměř ze všech stran vymezena částmi krajiny zařazenými do 1. a 2. zóny z hlediska ochrany přírody. ( tok Brodce s navazující nivou, navazující vlhké louky po obvodě zástavby) Zejména východním směrem od zástavby jsou větší nečleněné polní celky.
Ke krajinářsky hodnotným patří údolí potoka Brodce s břehovými porosty a nivními loukami. Cenné je mělké a otevřené údolí s rybníčky západně od Karhule..

Návrh limitů:
chránit západní část obce s obdélnou návsí a usedlostmi
zachovat sady po obvodu
západní část území považovat za stabilizovanou , nedoplňovat nové objekty.
Ochrana toku a nivy potoka Brodec

krajinný ráz - 25. 8. 2010 - karolina

cituji: hlavními charakteristikami (aspekty) krajinného rázu jsou přírodní, estetické, kulturní a historické složky krajiny. Jedná se například o přítomnost místně významných staveb—pro vesnice je typický například kostel či propojení sídla s okolní krajinou. Dále jde o přítomnost Genia loci. Jedná se sice o něco nehmatatelného, ale ve své podstatě o důležitou charakteristiku místa, která v sobě propojuje všechny aspekty krajiny.. opravdu si myslíte, že novou výstavbou se krajinný ráz vesničky Karhule a tím blízké okolí hory Blaník nezmění a nenaruší ????

krajinný ráz - 28. 8. 2010 - fertek

No to je právě ono. Svého času zkoušelo MŽP vypracovat příručku, jak posuzovat krajinný ráz. Protože ono je to docela těžké. Ta asi někde existuje, ale krajinný ráz při posuzování staveb, to je pořád docela problém. Je snadno zneužitelný. A tím pádem je poměrně snadné ho napadnout u soudu. Proto se úřady obávají tohohle argumentu používat. Když, paní Josková, popojdete od vás dva kilometry do Lesáků, tak ten nový dúm, co stojí asi tak deset metrů od hranice první zóny a velmi pravděpodobně v bývalé zahradě, je to narušení krajinného rázu? Asi ano, ty ostatní malé domky okolo rozhodně vypadají "krajinně" přijatelněji. Nebo celé nová výstavba v Libouni, která je na kraji CHKO podobně jako Karhule, jeden šílený dům vedle druhého. Jenže má to správa zakázat. Stavět hnusné domy je v téhle zemi bohužel zavedený zvyk a předpokládám, že naprostá většina místních je považuje za hezké. Fakt složitá věc s tím krajinným rázem.

krajinný ráz - 28. 8. 2010 - karolina

to Fertek : ohledně nového domu v Lesákách.. máte pravdu opravdu nejsem zrovna nadšená z jeho vzhledu.. proč toto provedení prošlo na správě chko by Vám mohl říct pan Hanel... jinak naštestí je tento dům situován v puvodní zástavbě a ve staré zahradě..bohužel, ale Lesáky mají horší problém a to je stejný UP jako v Karhuli, ten umožňuje novou výstavbu RD na první louce při vjezdu od Karhule a na louce za kapličkou.. vždy to mohou být parcely min 800 m.. pokud by se výstavba měla rozšířit na tyto pozemky, věřte, že budu bojovat za zastavení výstavby stejně jako v Karhuli, protože to by podle mě krajinný ráz narušilo stejně jako u nás.

komunita? uvidíme za pár let! - 25. 8. 2010 - Adina

Vážení, nezlobte se na mě, ale kdybych si koupila dům na vesnici a ještě na konci vesnice s výhledem na Blaník a přišel jakýsi plán s výstavbou 7 domů, taky bych se asi rozčilovala. Jestli by se to týkalo krajinného rázu nebo sousedského sporu, to je jedno. Pravdou je, že když si vybíráte pozemek nebo dům, tak berete ohled i na okolí a rozhodujete se podle všech aspektů. A tady je vidět, že vlastně koupila paní Josková zajíce v pytli. Navíc ta "komunita" o které se zmiňujete mi přijde víc jako sekta a já osobně bych se takových lidí bála a žít bych vedle nich nechtěla! Je to jakýsi předsudek, ano, mrzí mě to, že to říkám, taky ti lidé musí někde žít. Ale v jakém počtu, když jde 7 domů? a jak moc se to vlastně ještě může rozrůst, když jim takovou výstavbu povolíte? Za pár let tam bude stát televizní štáb a budou řešit jak se to stalo, kdo to povolil! Hodně štěstí Adina

komunita? uvidíme za pár let! - 27. 8. 2010 - fafnir

Adina
Dovedu pochopit,jenže to paní Josková neřekla,že nechce sousedy, ale klid.Ona se zaštitovala ochranou přírody.Docela obyčejně a sprostě lhala.

komunita? uvidíme za pár let! - 29. 8. 2010 - Dana

...řekl vševěd.

komunita? uvidíme za pár let! - 30. 8. 2010 - Honza Smola

To fafnir

Příteli, Ty znáš osobně paní Joskovou, abys mohl napsat, že sprostě lhala? Jsi prostě úžasný! Já Tě prostě žeru. Opravdu, tak dokonalý člověk, který, aniž by jednou jedinkrát promluvil s danou osobou, už přesně ví, co je zač, co má za lubem a hlavně ví, že je sprostý lhář, nemůže být nikdo jiný než náš FAFNIR!!!! Ty jsi prostě jednička!

komunita? uvidíme za pár let! - 30. 8. 2010 - fafnir

smola
na to abych poznal,že někdo lže,nemusím ho vidět.Stačí číst ,co napíše.V tomto případě se zaštiťovala krajinou,pravda je že nechce mít sousedy.

komunita? uvidíme za pár let! - 30. 8. 2010 - Dana

Nu, dá se to vyjádřit i jinak. Nedělejte ukvapené vývody (při svém vzdělání samozřejmě).

komunita? uvidíme za pár let! - 27. 8. 2010 - Anson

Součástí koupě jejího domu byl i územní plán v těsném sousedství, takže žádný zajíc v pytli. A pokud si myslíte, že jsme nějaká nebezpečná monstra, přijďte k nám na měsíc bydlet.

Karhule - 26. 8. 2010 - vlasta

To jsme lidi na tom tak špatně, že Vám připadá nemožné že nám jde " jen " o přírodu, že nechceme, aby se zničil další kus přírody. Že za vším nemusí být jen " boj o zrno " a " andělská křídla ". To je tedy smutné !!!V okolí Blaníku je zatím celkem dost volné přírody, žijí zde vydry,zmiňované křepelky, rosničky, hnízdí zde čáp černý, zajíci i srnčí mají zatím dost prostoru pro svou migraci atd, ale pokud jim i zde vše zastavíme, není to škoda ? Řeknete no a co ? Ale proč má stále příroda ustupovat, když volné pozemky na výstavbu jsou hned vedle CHKO. V Louňovicích se staví, ano a taky jsou z toho místní nešťastní, tam se bohužel nenašla žádná paní Josková která má tu sílu a energii postavit se veřejně bránit přírodu.
Pane Tomáši proč jste taky nevyfotil pohled na pozemky z rozhledny na Blaníku ? Píšete -hradba stromů-, ale ta tam těžko po výstavbě domů zůstane, k novým domům bude potřeba vytvořit přístupové cesty, ty musí mít dle zákona určitou šíři. A tak jako první by jistě padla "hradba ".

Karhule - 26. 8. 2010 - Honza Smola

To vlasta

Po "úspěšné" novelizaci zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, stromy s obvodem kmene pod 80 cm ve výšce 130 cm nad zemí nemají zákonnou ochranu a smějí být majiteli pozemků, ať už jde o osobou fyzickou či právnickou, vykáceny kdykoliv bez povolení. Pokud tedy nově příchozím budou stromy překážet a vadit ve výhledu a budou - li to stromy s uvedenou charakteristikou, mohou být bez jakýchkoliv zábran novými majiteli odstraněny.

Karhule - 26. 8. 2010 - čtenář

Kdo nezná místo kde by se mělo stavět,lehko se nechá ovlivnit názorem paní Joskové,ale tam opravdu výhledu na Blaník nebude nic bránit,nehledě na to že za 10 let by se bez příchodu nových mladých obyvatel stala jen vesnicí důchodců ne-li duchů

Karhule - 26. 8. 2010 - Honza Smola

To čtenář

Ve vzduchu zůstalo nezodpovězených několik otázek:
1. Kdo pro paní Joskovou zpracovával posudek týkající se krajinného rázu, o němž je v článku zmínka, ale výstupy z něj zde nejsou uvedeny.
2. Jak se k uvažované výstavbě staví správa CHKO.
3. Jak lze účinně dosáhnout, aby případná zástavba nepřekročila mantinely slibované novopečeným majitelem stavebních parcel.

Pokud neznám odpovědi na tyto otázky, stojím na straně paní Joskové. A co se týče vesnic, jejich hromadné vylidňování je jen otázkou času. Nastane doba, kdy lidé bude žít v rozrůstajících se městech, vesnice budou určeny jen dobrodruhům a dožívajícím lidem. Krajina kolem měst bude intenzivně využívaná (zemědělsky, dopravně, průmyslově aj.), horská krajina začne divočet, neb společnost nebude mít peníze na drahou a ekonomicky nerentabilní údržbu luk a pastvin.

Karhule - 7. 9. 2010 - čtenář

Také nevím kde paní Josková tyto informace bere a na vlastní zkušenosti mohu potvrdit že správa CHKO se dost zajímá o to co se tu staví nebo třeba jen opravuje.Myslím si že stálé obyvatele aktivity této paní spíš obtěžují.

Karhule - 26. 8. 2010 - fafnir

Vlasta
chránit přírodu je jistě třeba,o to nic.Jenže v tomto případě nešlo o žádnou ochranu přírody,ale o zájem paní Joskové nemíti sousedy,a přírodupoužila jako zástěrku,a to ještě podvodně.Pana Feřteka moc nemusím,nicméně poctivě navštívil místo a ověřil okolnosti,než napsal co napsal.A to přes to,že v prvním článku aní Joskovou podpořil.

Smola
nemám dopředu jasno,ale když paní Josková odpověděla až po několikátém dotazu a konfrontaci Reflexem,zda je přímým účastníkem sporu,takse mnohé vyjasnilo.
A znovu Smolo,slovopřítel je velké slovo,jehož hloubku nejste sto ctít.A oslovovat tímto slovem mě nemůže kde kdo.Rohodně ne člověk,který jen proto,aby se nepostavil jez na Labi vítá neštěstí druhých,jim způsobené škody a smrt.Opravdu by bylo zajímavé,vědět co neštěstí druhých se skrývá za vašimi tzv duchovními hodnotami.

Karhule - 26. 8. 2010 - Honza Smola

To fafnir

Drahý příteli, a vidíte, já Vás prostě beru takového, jaký jste. Vaše dokonalost a všeznalost mi zkrátka učarovala. Mít takového přítele, jako jste Vy, věru se v tom dnešním prohnaném světě, kde vládne zelená ideologická faleš, neztratím.
A co se článku pana Teřteka týče, zmiňuje v něm nějaký posudek krajinného rázu, o němž pak dál již mlčí. Ono to s tou poctivostí pana Teřteka asi nebude tak růžové. Pokud má být novinář nezávislý, pak:
1. si nechá vlastní úvahy o jakémkoliv problému, o němž píše, pro členy své rodiny a nebude je prezentovat jako pravdy.
2. uvede všechny nashromážděné informace, aniž by je jakkoliv komentoval.

Jo, příteli, tomuto říkám nezávislost tisku.

Karhule - 27. 8. 2010 - fafnir

Smola
tak to asi budu muset přežít.Přežil jsem gaunery,kteří mi tykali a říkali soudruhu,přežiji i zelenýho levičáka a leváka,který mi říká příteli.Nohu za krk si vůli jeho radosti nedám.

Karhule - 29. 8. 2010 - Honza Smola

To fafnir

Příteli, tak to jsi na tom líp! Já neměl ve svém okolí nikdy žádné gaunery, levičáky, ba ani leváky, pouze Tebe:-)

Karhule - 29. 8. 2010 - fafnir

Smola
při pohledu do zrcadla shora jmenované snadno uvidíte.
A netykejte mi.Husy jsem s vámi nepásl,to pouze s kluky na Lipně,a váš odboráský soudruh také nejsem.

Karhule - 30. 8. 2010 - Honza Smola

Krásne ráno, příteli! Koukám do zrcadla a nic. Vidím jen sebe. Ale možná bys ses tam mohl kouknout ty, abys viděl všechny tebou zmiňované darmošlapy a darmožrouty a následně mi poslal zprávu, zda jsi ten pohled přežil. Měj se a pozdravuj husy, příteli!

Karhule - 30. 8. 2010 - fafnir

smola
jak jsem řekl,nohu si vás za krk nedám.Ale ty husy od vás raději pozdravovat nebudu.Mohlo by se jim z vás udělat špatně.

Karhule - 30. 8. 2010 - Honza Smola

To fafnir

Nazdar, příteli! Tak co ještě sis to s tou nohou za krkem nerozmyslel?

Karhule - 9. 9. 2010 - Dana

Myslít že, že si dosáhne za krk? Nohou?

Karhule - 27. 8. 2010 - Jan Stejskal

Jen na okraj diskuse: Nezlobte se, ale to, že novináři nesmějí komentovat nějaké informace, je nesmysl. Nemůžou je komentovat, pokud píšou zpravodajský článek. Tady jsme ale v rubrice "Názory a komentáře", takže je zcela normální, že tady každý vyjadřuje svůj názor (včetně novináře). Podobné je to i v dalších publicistických článcích, jako jsou reportáže, eseje apod. To, že má být novinář nezávislý (tedy nestranný), je něco jiného, než že nesmí říct svůj názor. Pokud byste svůj názor vzal doslova, pak by pan Feřtek v celém případu rozhodně nebyl méně nezávislý než pan Doležal z Reflexu (a na okraj dodávám, že oba jsou v celém případu podstatně nezávislejší než paní Josková).

Karhule - 27. 8. 2010 - fafnir

Smola
pokud novinář píše své názory do rubriky diskuse, nevidím v tom žádný rozpor s nezávislostí.A to říkám,přesto,že pana Feřteka moc nemusím.Navíc,zde nefunguje jako novinář,ale stejně jako Smola nebo fafnir.A znovu,nepoctivost je zřejmě váš základní způsob jednání,že ho předpokládáte a předhazujete tak rád jiným.Inu to je zřejmě to vaše zelené duchovno.

Karhule - 30. 8. 2010 - Honza Smola

To fafnir

Děkuji Ti za vysvětlenou, příteli.

Karhule - 28. 8. 2010 - fertek

Dobrý nápad, zajdu tam.

Karhule - 29. 8. 2010 - Dana

Fafnir není pupkem světa. Jen se za něj vydává.

moje reakce - 26. 8. 2010 - Volavka

Vážení,
jako jeden z občanů obce Pravonín musím reagovat na tento článek. Nebudu mít tyto domy přímo za mým domovem jako paní Josková, ale nedaleko, zhruba 500m. Nelíbí se mi to vůbec a nebýt jí a její aktivity, tak se to vůbec nedozvím.
Je smutné, že z toho autor článku dělá sousedský spor!!! A to mi na tom asi vadí nejvíce! Proč má být tak velká výstavba povolena v CHKO?? Ano, starosta tvrdí, že je to hezké, že se přistěhují další občané... Víte, jak je složité najít na Vlašimsku - Benešovsku práci(dobrou práci)? Hodně! Kdyby se mi to náhodou podařilo, tak bych si tam klidně i postavila dům, ale to by mně správa CHKO nepovolila...

moje reakce - 26. 8. 2010 - Anson

Ano, pokud by Karolina nebyla tak akční a zběhlá v médiích, asi byste si ani nevšimla, že jsme v Karhuli postavili chaloupku, i když od nás bydlíte 500m. Jsme tady teprve krátce a Jidřiška už dělá třídní na průmyslovce ve Vlašimi, Monika učitelku na základní škole, Martin se dobře živí programováním... nikdy jsme si nevšimli, že na Benešovsku není práce. Dokonce je problém sehnat zedníka, všichni mají na rok dopředu obsazeno. A pozemky v územním plánu jste mohla koupit kdykoliv před námi, CHKO by vám určitě stavět povolila a Karolina by to možná i podpořila, když jste kamarádky.

Problem bude mozna ta duchovni komunita... - 26. 8. 2010 - Jirka

Jeden zkratka nevi, jestli do bude par flaterniku nebo za par let ghetto..

CHKO se nemá zastavovat. A basta! - 26. 8. 2010 - jxd

Jako autor kritizovaného článku v Reflexu musím kolegovi Feřtekovi připomenout: Pokud se ekosystém mění zástavbou na tvrdou antropocenozu a na místo sadů a polí nastupují satelity, ztrácí smysl sama funkce CHKO. Pokud to, Tomáši, vidíš jinak, zařiď prosím, at mi použití stejné techniky jako při výstavbě satelitu (bagr, buldozer) povolí v CHKO Křivoklátsko ve Skryjích, nechám si tam vybagrovat jámu na trilobity a pak jí zase zahrnu. :) Jistě vidíš, že podobný požadavek zní zcela bizarně, zároveň ale použití takové techniky v jiném CHKO hájíš!

CHKO se nemá zastavovat. A basta! - 27. 8. 2010 - Volavka

Ano, s tímto názorem souhlasím!!!
A nenapadejte neustále paní Joskovou pane Šprincle. Kdybych chtěla být učitelkou, tak už dávno jsem. Děkuju za radu. Učit děti je poslání, ne práce.

CHKO se nemá zastavovat. A basta! - 27. 8. 2010 - daniela

Souhlasím, již v dětství mi bylo vštěpováno, že k přírodě (a nejen v CHKO) se máme chovat max. ohleduplně. Odhodit papírek od hašlerky bylo považováno za prasárnu, a teď prostě řekněme pochybením nějakého úředníka budou státem chráněný kus přírody devastovat stavební stroje? Proč si pan Anson nenajde pro svou komunitu stavební pozemky nebo nedá dohromady nějaké chátrající historicky cenné objekty, prodražilo by to snad jeho projekt? A nebo si prostě vybral místo, které se mu z určitých důvodů líbí a i přes nevoli okolí a etc. si tam chce prostě rozkvétat na úkor lidí, kteří nemají dost prostředků na vlastní bydlení na venkově a o tento způsob života stojí? Je mi vůbec s podivem, že se na to někdo nechal zlákat, mě osobně z toho běhá mráz po zádech.

CHKO se nemá zastavovat. A basta! - 27. 8. 2010 - nobody

Mily jxd, nepis o vecech, kterym nerozumis – sady a pole jsou prece taky antropocenoza.

CHKO se nemá zastavovat. A basta! - 28. 8. 2010 - fertek

Musím říct, že mě to naše obrácení obvyklých rolí docela baví. Jen bych upřesníl. Pardon, na území CHKO - všech - se přece staví naprosto běžně. A stavby na hranici třetí a čtvrté zóny správy obvykle nijak neomezují. To samo o sobě není v rozporu se statusem CHKO. Otázka je, co přesně se tam staví a jestli to opravdu narušuje to, čemu se říká krajinný ráz. Já jsem prostou obhlídkou na místě došel k názoru, že v tomhle případě je to narušení minimální, a dokumentuji to těmi fotografiemi. Ty jsi došel k opačnému názoru. Kdybys ale chtěl pokračovat v tématu, tak doporučuju tvé pozornosti skutečný satelit v Borových Ladech v Národním parku Šumava. Vidět je i na satelitních snímcích, stačí nahlédnout. Pak můžeme debatovat o narušení krajinného rázu.

CHKO se nemá zastavovat. A basta! - 29. 8. 2010 - Honza Smola

To fertek

Chci se zeptat, zda máte nějaké vzdělání či zda jste oprávněnou osobou v oblasti posuzování krajinného rázu. Děkuji za odpověď.

CHKO se nemá zastavovat. A basta! - 29. 8. 2010 - Metoděj

Fertek a vzdelani v oboru problematiky ZP? Jemu prece uplne staci, ze vi, ze Drobil je trouba...

CHKO se nemá zastavovat. A basta! - 29. 8. 2010 - Dana

A to je O.K.? Kdysi jsem vás brala vážně...

Sad - 26. 8. 2010 - Anson

Často se mluví o krásném sadu, který údajně chceme zničit. Jedná se asi o šedesát nemocných ovocných stromků, které byly před osmi lety načerno vysázeny na louce vedle bývalé slepičárny. Sice se do CHKO nehodí, ale snažíme se je s profesionálním zahradníkem zachránit. Drama, které se kolem toho vytváří jen svědčí o zaujatosti, která brání vidět věci tak, jak jsou.

Zvětšení vesnice - 26. 8. 2010 - Anson

Hlavním argumentem Karoliny je, že současná ves má patnáct domů a zvětší se tedy o 43 %. To nesedí ani pokud bychom to brali podle popisných čísel. Dále jsme zkoušeli v AutoCadu porovnat plochu zastavěné části Karhule s plochou územního plánu a vešel by se tam přibližně pětkrát. Dále není v Karhuli jen patnáct domů, ale jsou tu statky se zastavěnou plochou několik set metrů čtverečních. Zvětšit vesnici o 43 % zastavěné plochy tedy není prakticky možné. Dále se nás ptají lidé, kteří podepsali petici nebo slyšeli o nás Karolininy pomluvy, proč chceme stavět na úpatí Blaníku a potom se diví, že se jedná o územní plán přímo navazující na vesnici na hranici CHKO. A tak dále a tak dále.

Zvětšení vesnice - 27. 8. 2010 - vlasta

Pane Ansone, od Karolíny jsem neslyšela ani nečetla žádnou pomluvu na Vás, Karolína pouze zveřejňuje fakta, věřím, že se Vám to nelíbí, protože Vám tím ztěžuje Váš cíl - výstavbu v Karhuli. Naopak čtu od Vás ,že Karolína .........., nééé Karolína pouze za nás kteří nechceme aby se i zde v CHKO stavělo-zabírala příroda zveřejňuje skutečnosti. To není nic proti Vám, jak se snažíte lidem naznačit, to je jen obrana přírody v CHKO !

Zvětšení vesnice - 27. 8. 2010 - Anson

Paní Vlasto, vy jste možná od Karoliny žádnou pomluvu neslyšela, ale měla byste vidět, jak se k nám chová, když se potkáme s kočárkem za Karhulí. Myslíte, že o sobě sami rozhlašujeme, že jsme sekta nebo prodloužená ruka záhadného investora? Dále nezveřejňuje fakta, ale svoje přebujelé představy a schovává se za různé líbivé ideologie. Je přece úplně nabíledni, že z typicky městské paní produkční se stala vášnivá ekoložka ve chvíli, kdy se odstěhovala z Prahy do vysněného domu na konci vesnice podblíž Blaníku a nějaký drzoun ohrožuje soukromí její zahrady. A neohrožujeme přírodu, stavět chceme na cípu pole, kam se splavuje bahno z kukuřice a na bývalém prostoru JZD, kde jsou základy slepičárny a kde jsou ještě zbytky oploceni. A celé je to poblíž v vedení vysokého napětí.

Zvětšení vesnice - 27. 8. 2010 - ivyyyx

Pane Ansone, tedy mě je opravdu smutno z toho, co tady píšete. Mám z vašich příspěvků skoro pocit, že musíte být obětí neskutečného spiknutí bláznivě sousedky. Ano, takto bych se nechala oklamat...kdybych ovšem neznala Karolínu 10 let a nejezdila do Karhule na navstevu a nevnímala váš spor ve větších souvislostech a hlavně od začátku. Překrucujete úplně vše, máte ve většině vašich příspěvků, které jste komunikoval na internetu, nesrovnalosti a protimluvy. Nedokážete se na stejných faktech dohodnout ani u Vas v komunitě... A proto mi, prosím, dovolte - neurážejte Karolínu, ona narozdíl od Vás tou dobrou produkční skutečně je a je to vidět i v logičnosti jejích příspěvků - ona řeší fakta,Vy jste ublížený. Jde tu o přírodu ne o to, jak se k Vám chová, když se potkáte...Děkuji, hezky den.

Zvětšení vesnice - 28. 8. 2010 - Anson

Ano, cítím se obtěžovaný spiknutím bláznivé sousedky, ale ne obětí. Pokud od začátku jezdíte do Karhule za Karolinou, určitě vám nebude dělat potíže přijít k nám pár kroků na návštěvu a vysvětlit mi, co konkrétně překrucuji a v čem jsou nesrovnalosti. A v čem jsou příspěvky Karoliny logické a která fakta řeší. Zatím operuje diplomovou prací Pavlíny Vlkové, zvětšením vesnice o 43 procent a představami o tom, co to je duchovní komunita. To nejsou fakta, to jsou výmysly. Také by mě zajímalo, jak můžete spor mezi Karolinou a mnou vnímat, když my dva jsme se nikdy neviděli, takže jediné, co máte, jsou názory Karoliny. Sám odmítám všechny naše přátele i rodinné příslušníky, když mají tendenci se za mě prát, protože to nemám zapotřebí, nedělám nic proti přírodě nebo turistickému ruchu na Blaníku. O Blaníku jsem do té doby, než jsem se přistěhoval do Karhule, neslyšel a bydlel jsem už v hezčích prostředích, než je tohle CHKO. Ale tady jsem dostal nabídku koupit pozemky v územním plánu a tak tady chci stavět. Jenže podle Karoliny obec pracuje špatně, CHKO pracuje špatně, občané jsou apatičtí, tolik hloupých a lenivých lidí má kolem sebe a tolik úsilí musí vyvinout, aby jim otevřela oči a zachránila pole s kukuřicí před vesnickými domky se zahradami.

Zvětšení vesnice - 29. 8. 2010 - Dana

Taky máte svoje předsudky - možná účelově?Vy byste stavěli v tak nevýhodné lokalitě? To mi nějak nesedí.

Zvětšení vesnice - 29. 8. 2010 - fafnir

Dana
vy jste tak prudce inteligentní a spravedlivá.Pro vaši informaci.V CHKO můžete stavět,ovšem za splnění určitých podmínek.Kdybyste ráčila vystrčit nos ze svého obydlí a zajela třeba do CHKO Třeboňsko,tak byste viděla jak se tam staví.Pravda,je zakázané podnikatelské baroko,je třeba dodržet sklon střech,a neurážet okolí.A to je tak vše.Samozřejmě jsou preferováni lidé,kteří se tam hodlají nastěhovat natrvalo.A zároveň nesouhlasím s tvrzením,že vesnice se vylidní.Naopak znovu se zalidňují,z rekreačních chalup se po úpravách stávají trvale obydlené.Že mají vesnice vymřít,je pouze Smolovo přání,který tak jako vy, nejraději vidí zpustošenou krajinu a říká jí přírodní.
U paní Joskové vidím pouze boj o vlastní zájmy s využitím módní ekologistiky.Nikdo jí nebránil nechce li mít blízko sousedy dotyčné pozemky koupit,a měla by klid.Takto jej chce mít pouze za peníze daňových poplatníků

Zvětšení vesnice - 30. 8. 2010 - Honza Smola

Milý příteli! Co si přeji já, je naprosto, ale naprosto vedlejší. Podstatné je to, co se skutečně stane, a to - při vší úctě k Tobě - nevíš ani ty sám. Poslyš, je celkem zábavné, že na jedné straně kritizuješ dotace do zemědělství zejména pak do ekozemědělské činnosti, na straně druhé však tvrdíš, že k vylidnění vesnic nedojde. Jakmile dojdou zdroje k poskytování dotací, zemědělství bude první, které se bude muset obejít bez finanční podpory ze státních zdrojů. Jak bude fungovat zemědělství bez dotací, ví jen bůh a ...a FAFNIR.

Zvětšení vesnice - 30. 8. 2010 - fafnir

smola
máte poněkud zjednodušené uvažování.Bydleti na vesnici,ještě neznamená pracovati v zemědělství.Existuje taková věc jako je doprava,ať veřejná nebo lépe soukromá autem.

Zvětšení vesnice - 30. 8. 2010 - Dana

Říkám, že vy víte všechno nejlíp. Bez diskuse.

Zvětšení vesnice - 29. 8. 2010 - Dana

A vy - máte jistě svědomí čisté, že?

Krajinny raz, pro zmenu pod Snezkou - 28. 8. 2010 - M.Z.

Pripomenu, ze podobny problem (tedy sousedske spory zabalene do tematu "krajinny raz") se resi na Jizerce http://www.facebook.com/jizerka no a chcete li videt opravdovou "pecku"
sice ne pod Blanikem ale v Krummhubelu
- co by kamenem dohodil od nasich severnich hranic (tedy: na polske strane cili nam po tom vlastne nikomu nic neni) podivejte se sem, jak se meni krajinny raz pod nasi nejvyssi horou
http://img5.rajce.idnes.cz/d0503/3/3836/3836003_13a60d9b9df02130b2d6649ecec46d5e/images/P1170735.JPG
Cimz chci rici, ze hadati se kvuli poloze par novych a starych domku nekde pod Blanikem (nic proti mytologii ale takhle peknych kopecku a krajinek je u nas nastesti jeste dost :-) je skutecne malichernost i kdyz na druhe strane tahle smesna hadka o prkotinu docela dobre ilustruje obecny problem :-)

chráněná oblast - 28. 8. 2010 - standa

já už jsem to jednou psal, zajímalo by mě jak je možné, že když v pět kilometrů vzdáleném městysi Louňovice pod Blaníkem staví známá dům tak má s ochranáři problémy a v Karhuli (proti které jsou Louňovice takřka velkoměstem) má najednou vyrůst ze země těch baráků sedm a nikomu z ochranářů to zdá se nijak moc nevadí....?????

chráněná oblast - 28. 8. 2010 - karolina

bohužel podobných nesrovnalostí v postupu najdete pod Blaníkem víc...

cháněná oblast - 28. 8. 2010 - standa

p.s. autor předcházejícího příspěvku (standa)není ekolog, jen žádá vysvětlení, protože mu to přijde poněkud nelogické !!!!!!!!

Sad - 28. 8. 2010 - Anson

Ještě jednou k tomu sadu, okolo kterého vzniká hysterie. Jsou to zakrslé roubované stromky o půměru od třech do osmi centimetrů, sázené do čtverce v osmimetrových rozestupech, okousané od králíků a srn, jsou napadené plísní, houbama a černěnkou a opravdu plodí jen jeden z nich a to ještě ten který roste ze země po úhlem 45stupňů a je podepřený kůlem. Každému zájemci pošlu detailní fotky. Navíc byly sázené i přes zákaz CHKO. Snažíme se je zachránit, ale na vedlejším pozemku bychom raději měli přírodní zahrady, kde budou kombinované keře, listnaté okrasné i ovocné stromy v útvarech podobných přírodním, kombinované s remízky. To bude ostatně i součástí zastavovací studie. Rovnoramenný sad je trochu průmyslově vypadající plocha. A co se týče zastavěné plochy, tak i kdyby studie povolila šest domů o dvoustech metrech čtverečních, zabralo by to plochu asi jako bývalé JZD naproti nám, kde momentálně bydlí dvě rodiny. 43procent zvětšená vesnice je úplný, ale úplný nesmysl. To možná souhlasí na počet obyvatel, jenže to je dlouhodobá záležitost, když si chceme sousedy vybírat.

Domy na prodej - 28. 8. 2010 - Anson

Také se tu probírá možnost koupit už existující domy v Karhuli. Na prodej k rekonstrukci je tady jeden za silnicí, minulý rok ho koupil nějaký nadšený pán z Prahy pro svou rodinu. Byli jsme se tam podívat a je celý vlhký, voda z polí nad ním teče pod něj a je přímo u silnice odkud na něj v zimě stříká bláto. Ten pán ho vyčistil a včas zjistil, že se to nedá bez velkých investic zvládnout, takže už je zase na prodej a ještě asi dlouho bude. My sami jsme v Karhuli opravili docela velký statek a přestože jsme to dělali pečlivě, protopíme tam za zimu pořádný kus lesa. Steně tak Karolina dá v zimě desítky tisíc za elektřinu ve svém kamenném domě. To je dlouhodobě neúnosné, tyhle domy jsme sice zachránili, ale později zůstanou jen na léto, protože se blíží doba, kdy takhle energeticky náročné domy budou neobyvatelné a neprodejné. To už se děje ostatně teď. My i Karolina máme kamenné statky tak náročné na údržbu a vytápění, peníze na rekonstrukci, za které by se daly postavit dva nízkoenergetické domy, jsou pryč a cena domů je pořád spíš symbolická. Proto chceme stavět domy nové a ne kupovat další k rekonstrukci, svou službu jsme pro vesnici už udělali tím, že jsme jedny trosky opravili a budeme je udržovat, ale bydlet chceme v teple a suchu.

Chování Karolíny joskové - 21. 9. 2010 - Jiří Šprincl

Dobrý den, protože nám Karolína Josková zablokovala přístup na stránky svého občanského sdružení a maže nepříjemné, ale konkrétní a slušné příspěvky s odůvodněním, že jí vyhrožujeme, uložili jsme texty na http://spor-o-staveni.karhule.cz

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist