Přírodní lokalita Červeňák bývala ve 20. letech vojenská planina pro výcvik

Ve 20. letech vznikla Masarykova kasárna a cvičiště se rozšířilo ve stejném období ze čtyř na 50 hektarů. Do současnosti se dochovalo 20 hektarů, které město získalo od armády. Zarostlá oblast se stále více stává místem vycházek a město připravuje její revitalizaci. Vojenské stavby, jako jsou zbytky mostů, tam zůstanou. Železniční vojsko v Pardubicích působilo od roku 1919.
"Na cvičišti vojáci trénovali stavbu i demolici železničních mostů, budovali tratě a lanovky. Most přes Chrudimku, který má nějakých 400 metrů, dokázali za sezonu postavit třikrát," řekl Fuksa. Některé mostní oblouky a pilíře kolem řeky lze vidět dodnes.
Mosty také vyhazovali do vzduchu, aby je vojsko bylo v případě války schopné ničit. To samé dělali při stavbě železničních tratí, které stavěli i bourali. "Začínali brzo ráno, pak okolo poledne měli dvě hodiny na odpočinek a končili pozdě odpoledne. V zimě se učili teorii, a jakmile začalo být teplo, tak vyráželi do terénu," řekl Fuksa.
Červeňák byl i tréninkovou záplavovou oblastí. Vojáci postavili na Chrudimce jez. Když potřebovali dělat vodní výcvik, prostor zaplavili. Učili se jezdit na lodích, ale i plavat, ne každý voják tuto dovednost za první republiky zvládal. Jez pak jednu zimu vojsko vyhodilo do vzduchu, protože se na řece vytvořily kry a Pardubicím hrozily záplavy.
"My to dnes už neznáme, že by se na řece udělaly kry. V poválečné době za první republiky to byl velmi častý důvod povodní. Rozbořený jez je na řece stále," řekl Fuksa.
V mírových dobách se pluk podílel na stavbě komunikace na hrad Kunětická hora nebo několika mostů v Pardubicích. Od roku 1935 stavěl lanovky, které zajišťovaly přísun materiálu do pohraničních oblastí. V roce 1939 železniční vojsko po okupaci zaniklo a bylo obnoveno až po druhé světové válce. Vojáci potom například opravovali poničené mosty a trati na Moravě a Slovensku.
Pozůstatek vojenského působení připomíná na Červeňáku také velký zemní val, mezi ním a řekou je dnes dětské hřiště. Červeňák armáda využívala pro nácvik stavby mostů do 50. let. Do dneška se tam ještě dochovaly dva mosty. Jeden se jmenuje Zeleňák a ten město opravilo, Červeňák je zavřený kvůli špatnému stavu. Město se ho pokusí opravit. Aktivisté už dříve podali návrh na jeho památkovou ochranu.
Od 70. let 20. století fungoval v areálu 1. ženijní opevňovací prapor Pardubice. Zanechali tam tři cvičné železobetonové ženijní úkryty. Ženisté tam cvičili až do svého zrušení v roce 1994. Cvičiště pak využíval až do roku 2003 dělostřelecký oddíl z blízkých Masarykových kasáren k jízdám s těžkou technikou.
reklama